Jos liikennelinjalla jatketaan, niin liikenneympyrästä poistumista ilman vilkunkäyttöä en pysty ymmärtämään. Huonolla tuurilla saa odotella koko jonon, jos (usein kun) joku valopää ei osaa näyttää sitä vilkkua tai näyttää siinä vaiheessa, kun sillä ei ole enää mitään merkitystä.
Tuo vilkun käyttämättömyys on kyllä... haitarista. Jalankulkijoita, jotka 'jäävät odottamaan' suojatien eteen jossa jalankulkijoille palaa punainen, ja 'pyytävät' napilla vihreää valoa. Ja ennenkuin autot ehtivät lähellekään suojatietä, tämä sankari kävelee/juoksee punaisia päin suojatien yli ja autot joutuvat turhaan pysähtymään koska jalankulkijalle vaihtuu vihreä. Tosin tämä jalankulkija on jo mennyt aikoja sitten tien yli... *grrr* Tätä näkee harvasepäivä.
En voi ymmärtää, miksi auton lisävarusteena navigaattori maksaa 10x saman summan, mitä paremmilla ominaisuuksilla oleva (näytön kokoa lukuunottamatta) navigaattori maksaa kodinkoneliikkeessä. Uusimmassa TM:ssä oli juttua, että Mersu E-sarjalaisen navigaattoriin olisi tulossa TMC-liikennepalvelu. Wau, muutama kuukausi sitten Gigantista ostamassani alle 200 euron navigaattorissa on mm. tuo ominaisuus.
Liikenneympyröissä ajelijat jotka käyttävät vilkkua ympyrän sisällä. Tuon logiikan mukaan suositeltavaa olisi sitten käyttää hätävilkkua, siitä saisi jokainen arpoa itselleen sopivan vaihtoehdon. (vilkkua käytetään liikenneympyrästä poistuttaessa, näin olen sen ymmärtänyt. Voin olla väärässäkin.):hitme: EDIT: ylempänä näköjään olikin aiheen tiimoilta, mutta menkööt. Tuo on vaan niin helkkarin yleistä ja näen sitä kymmeniä kertoja päivässä kun pakulla suhaan ympäri pääkaupunkiseutua.
varmaan mainittu jo mutta en ymmärrä Tukiaista ja sen suosiota, millähän avuilla se tuolla julkkispiireissä pyörii :sick:
Taidat olla näitä "sekakäyttäjiä" kun et ole ymmärtävinäsi jutun pointtia. Kyse on vaan niin vaarallisesta ilmiöstä, ettei kauhiasti naurata. PS: Esimerkiksi Korson liikenneympyrä on oikea liikenneympyrä, mutta niin pieni, että radan alta tultaessa ja käännyttäessä (olikohan nyt oikea termi) Urpiaisentielle Sokevan suuntaan et ehdi käytännössä olla ympyrän sisällä juuri ollenkaan. Mutta ehdit käyttää suuntavilkkua tieliikennelain edellyttämällä tavalla. Tästä moni jatkaa päämääränään Lumon suuntaan poistuminen ja tässä kohdin varsinkin näkee vasemman suuntavilkun käyttäjiä (muutama räpsäys vasemmalle ja sitten oikean puoleista suuntavilkua. Bueno.
Ihmiset joista itse käytän nimeä jeesushessut. En pidä väittelyä mitenkään pahana, positiivista vain koska tilanteessa yleensä korjautuu toisen väärä tieto tietystä asiasta. Mutta sitten on nämä jeesushessut... Näiden ihmisten kanssa väittely on kuin shakin peluu pulun kanssa. Pulu kaataa nappulat, paskoo laudalle ja luulee vielä, että voitti. Tämmöiset ihmiset inttävät joka asiassa vastaan vaikka naaman edessä on täydelliset todisteet siitä, että asia ei ole näin. :OI:OI:OI
Jaa sinullekkin on käynyt tänään näin. Tälläiset ihmiset ovat niitä, mitkä saa aina meikäläisen verenpaineen nousemaan ykkösestä kymppiin alta aikayksikön. On nimittäin niitä harvoja asioita jotka sen tekee...
Tämä on kyllä suosikkitapani vittuilla autoilijoille ja tulen jatkossakin tekemään näin päivittäin. Hajotkaa niihin valoihin tai kulkekaa julkisilla kuten muutkin.
Amen to that. Oma suosikkini on hapattamismenetelmällä valmistetut Myrttisen valkosipulikurkut (voittaneet joskus jonkun palkinnonkin). Etikkaisiin maustekurkkuihin on vuosien saatossa jo kyllästynyt, mutta näihin ei voi.
Ja mitähän luulet tuolla käytöksellä saavuttavasi? Että muutaman turhan pysähdyksen takia joku oikeasti rupeaisi miettimään julkisilla kulkemista, "kuten muutkin"? Tämä on varmaan sitä tyypillistä hesalaista ajattelutapaa.. Ei kaikkia ajoja vaan voi hoitaa julkisilla kulkuvälineillä, vaikka se sua kuin vituttas.
Kumma juttu. Ruuhkaliikennettä kun katsoo niin 99% henkilöautoja istuu yksi ihminen, ne menevät samoja reittejä joita kulkevat myös bussit ja henkilöautoissa ei näytä olevan mitään tonnin painoista tavaraa mukana. Suurimmalla osalla kyse on siitä että auto on ja siinä on mukavampi matkustaa. Tuossa ei ole mitään väärää mutta on naurettavaa miten joka hiton autoilija perustelee omaa auton käyttämistään yhtä typerillä syillä. Itsekin matkustan mielummin henkilöautolla kuin esim. bussilla mutta en koita selittää että minun on aivan välttämättömän pakko käyttää autoa koska <lisää selitys tähän>. Muutenkin keskustelun tai väittelyn kannalta on hyvin typerää koittaa keskustella jostain tietystä yksittäisestä tapauksesta. Poikkeuksia löytyy aina. Se että juuri sinun pitää raahata tonnin painoista tavaraa joka päivä tai että juuri sinun pitää viedä lapsesi aamulla tarhaan joka sijaitsee 10km päässä on aika yhdentekevää kokonaiskuvan kannalta. Toivottavasti jossain vaiheessa saadaan sellainen tilanne että julkisilla saman matkan kulkee 10-15 minuutissa ja omalla autolla 30-40 minuutissa. Tuohon vielä kunnon ruuhkamaksut päälle niin yllättäen aika moni huomaakin että myös julkisia voi käyttää. Tällöin myös ne jotka oikeasti tarvitsevat sitä autoa pääsisivät nopeammin perille koska liikennettä olisi vähemmän. Ideaa voisi rakentaa myös sille pohjalle että jos auton käyttöön on oikeasti hyvä syy niin ruuhkamaksut olisivat halvempia, kunnilla olisi velvollisuus löytää lapselle päivähoitopaikka lähempää jne. Tarkoitushan olisi vähentää nimenomaan turhaa "autolla on vaan mukavampi mennä ja mä ajattelen vain omaa napaani" -autoilua. Jos autoilu kiinnostaa noin paljon niin sitä varten voi ajaa vaikka suomen ympäri tms.
Miten voi tietää bussin ikkunasta seuraamalla, mistä se viereistä kaistaa ajava auto on sinne ilmestynyt? Tuskinpa se nyt samalta päätepysäkiltä liikkeelle lähti kuin se linja-auto. En sano, etteikö näitäkin tapauksia löytyisi, jotka autoilevat ihan laiskuuttaan, mutta kyllä suurin osa autoilijoista käyttää autoa ajansäästön takia. On varmasti totta, että melkeinpä joka sopukasta harvaanasutusta isänmaastamme pääse lähes minne tahansa, mutta on kai silläkin väliä, meneekö matkaan puolen tunnin sijaan pari tuntia. Sitä paitsi jos ja kun yksityisautoilusta tehdään lähestulkoon rikollista toimintaa, ja kansa pakotetaan käyttämään julkisia, niin milläs rahalla tuo lovi valtion budjetissa paikataan? Autoilu kaikkine siihen liittyvine veroineen ei nimittäin ole ihan yhden tai kahden miljardin euron bisnestä.
Varmaan se vähentäisi yksityisautoilua jossain määrin, mutta mitäpä luulet, siirtyisivätkö "kunnon ruuhkamaksut" myös julkisten lippujen hintoihin? Lopputuloksena sinä maksaisit vain kalliimpaa bussipiletin hintaa ja minä joutuisin silti pysähtelemään autollani punaisiin (tyhjän suojatien eteen) samalla kun remform näyttäisi keskaria tien toiselta puolelta. Ai, että jos ruuhkabussit kiinnostaa noin paljon, niin voihan sitä istua express(tms)-bussin kyydissä vaikka maailman ympäri pari kertaa, vai hä? Vähän offtopikkia, minusta melko ikivihreää piiperrystä valittaa ja syyllistää miten kärpäsenpaskan kokoisessa maassa, kuten Suomi, on niin-ja-niin-paljon turhaa yksityisautoilua ja miten hirvittävän-kauheasti se saastuttaa. Toki pienikin päästö on pahasta, mutta minkälaisista päästömääristä meillä puhutaan verrattuna muuhun maailmaan (esim. Kiina, Intia, jenkit jne)? Ja jos pitemmälle ajatellaan, ei pelkästään liikenteen, vaan myös teollisuuden, talouksien ym. päästöt/saasteet.
Tajuat varmaan ilman rautalankaakin mitä tarkoitin. On hiukan eri asia se että ihmset jotka voisivat käyttää ihan hyvin bussia ajavat omalla autolla töihin vs. ihmiset jotka käyttävät bussia. Aivan yhtä typerää on perustella omaa käytöstä sillä että jossain muualla joku muu tekee jotain vielä pahempaa. Vähän sama jos murtovaras selittäisi että jossain muualla joku tyyppi tappaa niin turha valittaa jos hän hiukan varastelee. Yleensä myös minkä tahansa asian vertaaminen kannattaa tehdä niin että verrattavat asiat ovat jotenkin samanlaisia. Eli ei kannata vähätellä ruuhkia maassa A sanomalla että maassa B on 10x enemmän tyyppejä ja vielä pahemmat ruuhkat. Tuskin idea on siinä että kasvatetaan ruuhkia, rikollisuutta jne. koska jossain muussa maassa tilanne on vielä pahempi. En ainakaan näe miten tuollainen ajattelumalli ja toimintatapa tulee ikinä parantamaan yhtään mitään asioita. Koska yksityisautoilijat ne ruuhkat luovat niin he voivat varmaan heittää hyviä ideoita siitä miten ruuhkia voidaan pienentää ja matkustamista nopeuttaa. Aika selvää on se että siihen ei kuulu yksityisautoilun rajoittaminen, ruuhkamaksut jne. Teiden lisärakentaminen ei myöskään auta joten ei muuta kuin ehdotuksia peliin.
Sehän voi olla sun tarkoitus muttei välttämättä esimerkiksi mun. Voi myös autoilla siten että se on mukavampaa ajatellen jonkun toisen napaa. Näitä autoilijoiden syyllistäjiä varsinkin isojen kaupunkien keskustoissa riittää. Sitä on otsikkoa mukaillen jopa hieman vaikea ymmärtää. Harva tarkoituksetta ajelee. Sitäpaitsi tarkoituksen paremmuuskin on kunkin omassa päässä. Lastaan tarhasta hakevalle se voi olla todella paljon asiallisempi syy kuin sille, joka raahaa kotistereoita vaikka tekisikin sitä työkseen jne. Niin kauan kuin asiallinen tekeminen on laillista, se suotakoon ilman sivusta huuteluita. Demokraattinen järjestys päättää lopusta, ei mitkään liikenneterroristit, jotka pysäyttelee jonoja valoissa ym. Täällä ei mitkään pikku viherdiktaattorit onneksi sentään vielä yksinään päätä montako kertaa ihmiset saa lotrata viikossa suihkussa tai käykö ne A vai B lähikaupassa autollaan.