Jaa, että 40-60Hz on "yllättävän" matalaa? EDIT: Saisko tuohon speclabiin jotain conffi tiedostoa ku näyttää niin perkuleen kalsealta ja rumalta noi omat värit mitä koitan säätää. Anidabilla on ainakin tosi smoothin ja selkeän näköiset noi graafit.
Luulisi, että on tuon alapuolellakin vielä tavaraa. Voisiko tästä olla sitte useampi masteri liikenteessä? Oma on "love angel music baby" albumilla. Ainakin mututuntumalla tuntuisi tulevan paljon 40hz alempaa ja peerless innostuu melkoisesti suljetussa kotelossa.
Anidabin asetukset on tässä ketjussa, jossain viestissä on linkki... :thumbsup: TÄSSÄ: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1073115&postcount=437
Niinhän ne monesti "tuntuu" tulevan alempaa, mutta yleensä alimmat on 40Hz musiikissa. Noilla kohdilla on just jalkabassarit ja 5-kielinen basso. Hakemalla saa hakea kappaletta jossa tuon alle mennään.
Ilmeisesti tuossa on sitten vain niin voimakkaaksi mixattu tuo basso, että se saa paikat täristämään. Noin yleisesti ottaen Trio niskalaukauksen tuotanto on hyvää testimateriaalia bassojen nopeuden suhteen. Basso möyryää joissain biiseissä melko matalalla ja bassossa on nopeita juoksuja.
[offtopic] Ja niin loistavaa musiikkia kuin Niskalaukaus onkin niin valitettavasti se on nykymittapuullakin todella tukkoon kompressoitua. Pitäähän sen kuulostaa joltakin myös jokaisen mikkopetterin ghettobläästeristä, prkl! :OI [offtopic]
Kiitän. Nyt alkaa näyttämään paremmalta. Vielä kun saisi tuon saman väripaletin niin saisi samanlaisia graafeja täsmälleen mitä muutkin. Ei oikein saa nuita säädettyä, kun olen vissiin jotenkin vajaa...
Niinkuin on valtaosa nykylevyistä. Ikävä kyllä 90% ihmisistä omistaa muovimankan yms pakettilaitteita. Ihmettelenkin näiden hypersurround yms bassotehostuksien aikana, että eikö levyjä voisi oikeasti masteroida hyvin ja tehdä se kompressiopiiri sinne mankkaan? näin voisi hyvillä laitteilla nauttia hyvästä cd-levystä ja levyt soisi kuitenkin "kovaa" myös mankassa.
Mitähän kohinaa tässäkin on? The prodigy - poison(EnvironmentalScienceDubMix) Pikkuisen vaimeaa (-35dB) mutta elementti väpäjää kivasti @ 3Hz.
Voisiko joku kattoo Jurassic park: Kadonnut maailma-leffasta minkälaisia bassoja siinä kohden tulee, kun t-rex kävelee kadulla muutamia askelia? Ja murisee. Entäs se 76 pallo, joka pyörii? Leffan laserdisk DTS-versio oli itse DTS-firman masteroima, eli leffahan liikutteli talon perustuksia pahimmassa tapuksessa.
Kill Bill vol.2, kohta, jossa Uma haudataan elävältä, ja haudasta nousu. Tsekatkaa ihmeessä, surroundia ja matalia ääniä parhaimmillaan hyvällä laitteistolla!
Itseasiassa se mun väripaletti on kustomoitu "RDF_multi_sweep_2". Sitä kun sopivasti runklaa niillä B ja C namiskoilla niin saa aika hyvin samanlaisen kuin minulla. Voin jossain vaiheessa kun muistan ja jaksan pistää jakoon sen väripaletin.
Kanye West Love Lockdown biisissä tuntuu olevan suht matalaa bassoa. Veikkaisin 40hz. Jollakin tietoa/graafia tuosta?
Uudessa Hulkissa bädboihulkki murisi välillä suht mukavasti. Ikkunat helisi ja naapurin vauva huuti eli kivaa oli.
Vanha posti, mutta jäi vaivaamaan mieltä. En toki tarkoittanut, että kyseiseltä ääniraidalta löytyisi lähes tasajännitettä 0 dBFS -tasolla, jos se nyt joku matalien taajuuksien referenssivaatimus on, vaan että raidalta löytyy selvästi pienempiä taajuuksia kuin jardahlin ensimmäiset graafit osoittivat ja että kyseinen ääniraita on erittäin vaativa ja haastava toistettava oikeastaan mille tahansa yksittäiselle subbarille referenssitasolla (usein jopa reilusti alle). Monista leffoista löytyy toki pienempiä taajuuksia kovemmilla voimakkuuksilla, mutta en silti muista ääniraitaa, jolla olisin kyykyttänyt useamman subbarin kuin M&C (ihan DTS-raita; HD-raitaa en ole päässyt edes vielä kokeilemaan). Tuo aivan alimpien taajuuksien tavoittelu on muutenkin vähän mielenkiintoinen juttu. Kivaltahan ne pinkit alueet graafin vasemmassa laidassa näyttävät, mutta kuinka moni tunnistaisi sokkotestissä 10 hertsiin ja 20 hertsiin toistavan subbarin? Ja tämä kun puhutaan tyypillisessä kotiteatterissa käytettävästä subbarikapasiteetista, eli normaalisti yhdestä max 15-18" elementistä, ei esim. Kinopolin parin kuutiometrin 4x18" monsterista, jolla nuo kuuloalueen alapuoliset taajuudetkin alkavat jo tuntumaan.
Katselin nuita Dolby Digital mainoksia läpi speclabilla ja aika sääli matskua kyllä oli. Aina luullut että siinä junamainoksessa on kunnon basuunaa matalilla nooteilla kun leffateatterissa se aina tömähtää niin kivasti mutta näemmä 50Hz on matalinta mitä sieltä kovalla signaalilla tulee. En vaivautunut edes ottamaan shottia... Onko nykyään mitään uuden polven TrueHD/DTS-HD MA demoraitoja olemassa jossa kunnolla esiteltäisiin 7.1 kanavan kykyjä ihan subwooferia myöten? Vai onko ne edelleen nuo tuhnuset THX ja DD5.1 mainokset niitä mitä pyöritellään? THX törinätkin aika säälejä 40Hz putputuksia kovalla signaalilla!
Täältähän sitä bassomöyhyä löytyy monenkin biisin edestä: Bassotronics Bassotronicsin tuotantoa siis nämä. Omia suosikkeja mainittakoon mm. 20Hz violation, The_End_Of_My_Life_Is_You ja Bass_Is_The_Power!, mutta saa seinät näköjään muillakin kappaleilla heilumaan Itse pidän noista kappaleista myös muiden ansioiden takia... ainakin ärsyttävä "Beiss, Beiss"-hokeminen on hieman vähemmällä.
Max Payne-leffassa on melkoinen LFE-raita, todella "kuuman" oloinen miksaus. Pitäisi ottaa vähän graafia siitä kun ehtii.
Ainakin se alun WC-kohtaus jossa ovet paukkuu, valkyyri tiputtaa huume miekkosen auton päälle, sekä bullettime efekti kun max pamauttaa varastolla haulikolla pahista. Subbari puhisi voimalla. :naminami: Olisi mielenkiintoista nähdä graafit noista.