Viestissä puhuttiin verkkokaupasta joka rinnastetaan postimyyntiin. Tuotetta saa kokeilla kotona, totta kai, sehän koko idean takana on. Eli sen EI tarvitse olla käyttämätön vaan siihen saa tutustua kotona. Eri asia sitten on mikä määrä videotykillä katsotaan kokeilemiseksi. 10 tuntia, josta varmasti pari on jo ollut ostettaessa on mielestäni vielä kokeilemista, mutta joku toinen voi olla erimieltä. Minulta kuluisi helposti 10 tuntia, kun ajattelee tykin säätämiset ja parit leffat. Sen jälkeen vasta voisin sanoa onko tuote sellainen kuin kuvittelin. Ja, kun tuote on tässä tapauksessa vielä virheellinen niin mielestäni kaupan peruminen on paikallaan mikäli asiakas niin haluaa. Jos taas asiakas on muuten tyytyväinen tykkiinsä, mutta haluaisi sen ehjäksi niin silloin taas vaihto, tai vaikka korjaus, on ihan ok. Itse olen aina toiminut näin, vaikka tykkiä en postitse ole ostanutkaan, eikä koskaan ole ollut ongelmia, jos olen tuotteen palauttanyt. Fiksu myyjäkin ymmärtää, että tykkiostoksesta ei voi päättää ilman sen katselua ja säätämistä.
Ei ole mikään pakko vaihtaa uuteen. Ainoastaan jos laite on rikki heti paketista otettaessa, niin joillain valmistajilla on DOA-takuu jolloin saat uuden tilalle. Ja huutamalla saa uuden tilalle muihinkin merkkeihin... http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/dc9dd020-8863-40dc-af32-548079f45f69.aspx http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
Minä taas ymmärsin, että viestissä puhuttiin Verkkokauppa.com:ista, joka on muutakin kuin postimyynti.
Joo. Tämä on tyypillinen ja virheellinen käsitys tuosta postimyynnin palautusoikeudesta. Jos tuotetta on käytetty sillä ei ole palautusoikeutta. Tavaran saa ottaa paketista ja sitä saa päällisin puolin tutkia ja hypistellä, manuaalia saa lukea ja sillä lailla tutustua tavaraan, mutta käyttöön ei saa ottaa. EDIT: Videotykkien kohdalla asia on harvinaisen selvä, jos lampussa tunteja yli 0 = otettu käyttöön.
Höpö höpö. Tykkiä saa testata aivan normaalisti pari tuntia, tätä ei lasketa käyttöönotoksi. Aivan samoin kuin televison saa käynnistää ja katsella pari tuntia. Sitten kun tunnit menevät yli kymmenen asia on harvinaisen selvä, tykki on otettu käyttöön.
Jos tuotteen noutaa Verkkokaupan myymälästä niin kyse ei sitten taas millään muotoa ole postimyynnistä.
Eikös tässä yritetty kertoa, että laite oli rikki heti paketista otettaessa. Minulla oli kyseessä Sonyn vahvari ko. tapauksessa. DOA-takuusta en tiedä, pidetäänpä mielessä, siihen on komeata vedota kiistatapauksissa(kysyy myyjältä, etkö ole kuullut tästä mitään?)
Mikäli tuotteen on tilannut netistä (verkkokauppa.com sivustolta) ja valinnut toimitustavaksi nouto, on kyse edelleen "postimyynnistä" ja tuotetta koskee sama 14 päivän palautusaika.
Hei, pitäisikö pysyä asiassa ja mennä keskustelemaan noista muista asioista muualle. Voisi olla tässä vaiheessa myös paikallaan tehdä omat viralliset ketjut sekä HW10:lle että VW80/70:lle?! Saadaan tietoa ja keskustelua paremmin kategorisoitua. Thanks!
Pakko laittaa tämä vielä vaikka onkin off-topic. Kuluttajaviraston sivuilta: Kokeilla saa ei käyttää Kuluttaja voi kokeilla ja tutkia etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä. Kuluttaja voi avata etämyynnin kodinkonepaketit ja lukea käyttöohjeet, vaikka tuote ei olekaan enää palautettaessa avaamattomassa paketissa. Vaatteita ja kenkiä saa sovittaa. Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa. Eli jos myyjän kanssa on sovittu kokeiluoikeudesta niin sitten vaan tunteja palamaan muuten myyjän ei ole mikään pakko hyväksyä tuotetta takaisin. Rinnastaisin videotykin kodinkoneisiin enkä vaatteisiin. EDIT: Samalta sivulta: Saako postimyyynnin kautta ostetun television virittää ja kokeilla sitä ennen palautusta? Televison saa virittää ja sitä saa katsoa, jotta voi tehdä päätöksen ostaako sen vai ei. Eli 14 päivän palautusoikeus on olemassa, vaikka tuotetta on kokeiltu. Se on osa kuluttajalle lain mukaan kuuluvaa tutustumisoikeutta. Jaahas. Aika kimurantti tilanne. Verrataanko tykkiä TV:seen vaiko ei? Itse kysyisin lupaa ensin myyjältä niin ei tule tappelua, mutta näyttäisi tämän perusteella olevan sittenkin OK muutaman tunnin kokeiluun myös tykkien kanssa. I stand corrected. Hyvä tietää.
No niin, otin sitten aamulla PrimeSupportiin yhteyttä sähköpostin välityksellä ja jo ennen puolta päivää rekisteteröitymiseni oli hoidettu! Harvinaisen nopeaa toimintaa.Soitin Primesupportin palvelunumeroon ja kuvailin Lontoon kielellä (niin hyvin kuin osasin) tykkiä vaivaavat ongelmat. Puhelimessa ollut avulias mies sanoi ottavansa yhteyttä asiasta tekniseen puoleen. Parinkymmenen minuutin kuluttua samainen mies soitti ja totesi että Sonyni lähtee huoltoon. Huomenna tai ylihuomenna pitäisi saapua postitse laatikko ja seuraavana päivänä kuriiri hakemaan laatikon tykkeineen huoltoon. (Jonotin muuten puhelimessa aamulla tykin myyneeseen Verkkokauppa.comin myyntiin about puoli tuntia. Kerroin asiani,jonka jälkeen minut yhdistettiin jälleen piinallisen jonottamisen jälkeen firman huoltoon,jonne kuvailin ongelmani. Siellä todettiin että Verkkiksen huollossa ei osata auttaa, joten pirautappa joutessasi vielä Telehuolto Niinimaalle joka vastaa Sonyn huolloista. Tässä vaiheessa tuli mitta täyteen verkkokaupan pompottelua ja otin siis yhteyttä Sonyn PrimeSupportiin edellämainituin tuloksin.) Kiitos foorumilaisille avusta ja varsinkin neuvoista PrimeSupportin suhteen. Toivottavasti viat paikallistetaan ja osataan korjata. Raportoin huollon aikaansaannoksista sitten aikanaan tänne foorumille.
VHT: Hyvä homma, että alkoi edetä tämä ongelman hoito! Toivotaan parasta. Tuo support kuulostaa kyllä erittäin hyvältä palvelulta. Kyllä se vielä iloksi muuttuu, no prob.
Olisko kannattanut soittaa suoraan huoltoon huoltoasioissa niin et olisi joutunut noin kaltoin kohdelluksi...
Ehkä kannattanut, mutta Suomessa myyjäliike on velvollinen huolehtimaan huollon kanssa kommunikoinnista ynnä muusta säädöstä. Kummasti se vastuu lakkaa kun kauppa on tehty ja rahat on kotiutettu...
Prime Support on ihan luksusta. Noutavat tykin kotoa ja toimittavat korjattuna takaisin kotiovelle 10 päivässä. Rubyni Prime Support -takuu umpeutuu näinä päivinä, mutta kuulin, että takuuta voi jatkaa maksamalla ekstraa. Eivät tosin kertoneet mitä tuo sitten maksaisi. Omat kokemukset Prime Supportista olivat niin positiivisia, että tuo ei voi olla vaikuttamatta seuraavaa tykkiä valittaessa.
PrimeSupportista: voiko sinne ilmoittaa viasta sähköpostilla vai onko pakko soittaa? Mistähän löytyisi HW10:n PrimeSupport-takuuehdot, netistä löytyi vain noiden muiden mallien. Lähinnä kiinnostaisi tietää mitä siellä sanotaan lampusta. Onko jollain kokemusta mitä PrimeSupport tekee jos tykin lamppu hajoaa ja haluaa lähettää tykin takuuseen korjattavaksi? Onko lamppu rajattu kokonaan pois takuun piiristä? Miten sitten todetaan miksi lamppu hajosi, siis jos se vaikka hajoaa 100 tunnin kohdalla niin onko vika lampussa vai onko tykissä vika joka hajotti lampun?
Triidissä oli vähän aikaa sitten keskustelua ComputerUniversen toimitusajoista ja kiinnostaisikin tietää, että kuinka pitkän ajan kuluttua tilauksesta olette saaneet lähetysvahvistuksen? Itse tilasin tykin tasan viikko sitten (keskiviikkona), eikä vielä ole kuulunut yhtikäs mitään. Maksun pistin menemään tilisiirtona. Kaupasta tuli tilauksen jälkeen vahvistus, jossa kerrottiin rahojen siirron kestävän 2-4 pankkipäivää, joten nyt aletaan olemaan jo myöhässä. Alkaa pikkuhiljaa raivostuttaa näiden kauppojen toiminta. :OI
Minulla se meni noin kuin tuossa alla olevassa linkissä. Lähetysvahvistus tuli siis maanantaina ja paketti myös lähti silloin. Sitä ennen ei kuulunut mitään, siis muuta kuin se heti tilauksen jälkeinen vahvistus. Oliko tuotetta varastossa? Mitä sinun tilausseuranta näyttää tilauksen tilaksi? Minulla siellä luki, että laite on valmiina ja odottaa maksua. https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1153589&postcount=240