The Day After Tomorrow:ssa ostarin kattoikkunan hajoaminen on aika outo, koska kattoikkunat on turvallisuussyistä aina laminoituja ja usein lisäksi karkaistuja. No joo, eihän tuo mikään tiededokumentti muutenkaan ole. Halvoissa leffoissa tuulilasitkin on tavallista lasia...
No eihän tossa mitään outoa ole vaan siinä että se ylimmäinen kaiffari lyö sen hakun kiinni siihen lasiin jonka varassa ne sitten kaikki roikkuu. Toki siinä päällä on viisi senttiä puuterilunta mutta ei se paljon lohduta.
Itse asiassa laminoituun lasiin voisi lyödä hakun kiinni, mutta epäjohdonmukaisuus tässä tapauksessa lyö silmille pahasti.
Tälläisen huomasin äskettäin Saving Private Ryanissa. SPOIL: Huom. Kun heput ovat juoksemassa Alamoon ja Tom Sizemorea ammutaan oikeaan keuhkoon ja tämä kuolee(?). Kuitenkin kun Hanks huomaa laukaismen, on kuolleen kersantin ilme muuttunut selvästi edellisestä kohtauksesta(Kun Hanks huutaa "Mike!") Olisiko jollakin jotain selvitystä tähän??
Clint Eastwoodin Ruoska leffassa, joka tuli mtv3:lta vajaa vuosi sitten. Hänen roolihenkilö katsoo oluttuoppi kädessään kyläläisten harjoituksia. Kohtauksen aikana kuvataan Clinttiä, joka siemailee oluttaan ja kyläläisiä. Clintin juodessa oluttaan, aina kun kuva vaihtuu olut täyttyy. Tämä on täytetty varmaan viisi kertaa, koska huomasin sen ensimmäisellä katselukerralla, koska se tapahtui niin useasti. Englannin kielistä nimeä elokuvalle en muista mutta hämärä muistikuva kertoisi en olevan Hang'em High
Ei vaan High Plains Drifter. akas.imdb.com auttaa kummasti, sieltä voi hakea esim. suomalaisilla nimillä.
Leffamokillehan on oma sivustonsa, moviemistakes.com, ja sivuston mukaan eniten mokia on löydetty elokuvasta Apocalypse Now, josta on löydetty peräti 394 mokaa. Huh huh, kuinka tuollainen määrä on edes mahdollista. Ja kyseessä on vielä arvostettu elokuva. Häiritseekö ihmisiä elokuvissa olevat mokat? Itseäni häiritsee jatkuvuusmokat (esim., että kädet ovat ensin puuskassa, ja seuraavassa kuvassa kädet eivät olekaan enää puuskassa, vaan vapaina sivuilla), ja tällaiset mokat vähentävät elokuvan uskottavuutta ja elokuvan todentuntua. Näitä jatkuvuusmokia on elokuvissa uskomattoman paljon, ja monia ei edes tule huomanneeksi. Saisivat elokuvantekijät olla huolellisempia, varsinkin sellaisten tekijöiden, jotka tekevät elokuvia mielipuolisen massiivisilla rahamäärillä.
Joo, kyllä jokaisesta leffasta löytyy virheitä, jossa ekassa kuvauksessa jalka on paikassa X ja toisessa se on sentin verran siirtynyt sivulle. Minusta nämä ovat ihan normaaleja "virheitä" mitä on melko hankalakin ehkä korjailla. Enemmän laskisin virheiksi sellaiset kohtaukset, missä esimerkiksi päähenkilö lähtee ajamaan ajamaan Ferrarilla, mutta seuraavaksi se on muuttunut Opeliksi tms.
Mutta kun monet elokuvat pyrkivät olemaan mahdollisimman realistisia, ja monet elokuvat korostavat, että tämä elokuva on realistinen, niin ei oikeassakaan elämässä kädet mene puuskasta automaattisesti sivuille vapaaksi ilman, että tapahtuu liikettä.:hitme: Eikä pää liiku sivuille ilman liikettä, kuten monissa elokuvissa pää katsoo ensin eteenpäin, ja seuraavassa kuvassa/kuvakulmassa pää katsookin vasemmalle/oikealle, ilman että näytetään, kun pää liikkuu. Ja vielä yksi esimerkki: Käsi on ensin leualla, mutta seuraavassa kuvassa ei enää olekaan.
Valitettavasti elokuva ei ole teatteria. Jos haluaa täysin että kaikki liikkeet näytetään, niin kannattaa mennä tukemaan näyttämötaidetta paikan päälle. Myös televisioitu teatteri sisältää leikkauksia ja siirtymiä eri kuvakulmien välillä, jotka usein aiheuttavat jatkuvuus"mokia".
Eikös tuohon Ilmestyskirjaankin kuvattu lähes 200 tuntia materiaalia, josta elokuvaa sitten editoitiin pari vuotta? Ei sikäli ole ihme jos siinä muutama jatkumo-ongelma elokuvaan lipsahtaakin. Puhumattakaan että koko kuvausporukka poltti kuvauksissa kaikkea mahdollisia mömmöjä mitä voi vaan kuvitella. IMDB:n triviasta löytyy lisää noita kaikkia sattumuksia jotka kuvauksia koettelivat.
Ei siinä tapauksessa, että televisioitu teatteri on kuvattu putkeen, ikään kuin suorana lähetyksenä. Ja suorissa lähetyksissä ei voi tulla jatkuvuusmokia, koska se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Sillähän näitä elokuvien jatkumomokia saataisiin vähemmän, kun ei koko ajan leikattaisi ja vaihdettaisi kuvakulmaa, se on ihan tarpeetonta. Enemmän pitkiä yhden kameran otoksia ilman leikkauksia. Mitä olen tarkkaillut, niin jopa Salatuissa elämissä hoidetaan monesti hommat paremmin, kuin monesti Hollywoodin ammattilaiset, mitä tulee mokiin.
Parin viime viikon havainnot: Kotimaisessa "Aika hyvä ihmiseksi"-leffassa 3 naista kävelee pihapiirissä keväisessä maisemassa - kaikilla on harmaat ~huopatossut, kuten leffan tapahtuma-aikaan viime vuosisadan alkupuolella oli tapana. Seuraavassa kuvassa yhdellä naisista on KIRKKAAN PUNAISET Hai-saappaat ja seuraavassa taas huopatossut.... Taisi huopatossut kastua loskaisella pihalla. __ Loma Roomassa - Roman Holiday Kohtauksessa, joka on kuvattu Espanjalaisilla portailla on taustalla olevan talon seinässä SELVÄSTI näkyvä kello eri ajassa kohtauksen eri vaiheissa. Myös auringonvalon suunta vaihtelee. Mitäs pienistä - loistava elokuva !
Päätäni en pantiksi laita, mutta katsoessani The Dark Knightin elokuvateatterissa olin huomaavinani seuraavan: ensimmäisessä kohtauksessa n. 20 sekuntia elokuvan alusta kun kuva lähesty pilvenpiirtäjää, näkyy ikkunoista kopterin propellien heijastus. Joku muu huomannut saman, vai pitäisikö hakea silmälasit. Ei nyt iso moka, mutta huvittava lähinnä kun ensimmäisessä kohtauksessa. Havaintoni on yhdeltä katselukerralta, voin toki olla väärässäkin.
Huh huh, kun katoin tuossa Departedia, niin huomasin suhteellisen pahan mokan, tässä tämä, IMDB:stä kopioituna: "Continuity: When we see Frank Costello from the back as he address young Colin in the auto shop, he has a cigarette in his mouth. In the next shot of him from the front, his cigarette is gone." Siis miten tuollainenkin moka voi olla mahdollista? Tällaiset mokat laskevat elokuvan arvoa, kyseessä on vielä (muuten loistava) elokuva, joka sai parhaan elokuvan Oscarin, ja josta Scorsese sai parhaan ohjauksen Oscarin, ja sitten on esimerkiksi juuri tuollainenkin moka. Kun Hollywood-elokuvia tehdään niin sairaan suurilla rahoilla, ja isolla tekijämäärällä, niin tällaiset mokat ovat käsittämättömiä, joita on vaikea pitää edes mahdollisina, eivätkä ne ole anteeksiannettavia. Tuntuu, että koko elokuvaan käytetty mielipuolisen suuri rahamäärä on mennyt hukkaan, kun on tuollaisia amatöörimäisiä mokia, vaikka kyseessä pitäisi olla ammattilaiset, jotka tekevät elokuvaa. Departedikin mennyt monen silmän läpi ennen kuin se on ollut lopullisessa versiossa ja teattereissa, ja silti tuollainenkin moka on jäänyt elokuvaan. Tuollaiset mokat kuuluvat suomalaisiin indie-elokuviin. Eikö muita tosiaan ärsytä tällaiset jatkuvuusmokat, vähentääkö tuollaiset mokat elokuvaelämystä/elokuvaan eläytymistä, kun tuollaisista mokista tietää, että elokuvaahan tämä näköjään onkin, eikä totta, kun on tuollaisia mokia (vaikka toki tiedän muutenkin, että elokuvat ovat vain elokuvaa ).
Aika kova avautuminen noinkin pienehköstä mokasta. Tuollaisia jatkuvuusmokia löytyy jokaisesta leffasta, jos jaksaa vaan etsiä.
Minua ahistaa pahasti Gladiatorissa (yksi ehdoton suosikkini) kun Marcus Aurelius hengittää ihan estottomasti todella pitkään vaikka pitäisi olla kuollut. Tuonkin olisi pystynyt vaikka miten estämään. Laittaa vaikka kova muotti ryysyjen alle ettei rinnan liikkuminen hengittäessä näy. Ilkeä hävytön moka, annettakoon anteeksi suosikilleni Sir Scottille.
Minua häiritsee vieläkin enemmän se farkkuhousuisen kaverin viuhahdus :hitme: kyseisen leffan alussa vaikka hyvä, jos tuskin huomaa.
Departedista vielä sen verran, että muistaakseni leffan loppupuolella psykiatrimuijalla on Sennheiserit väärin päin päässä. Kuva on pään vasemmalta puolen ja kupissa lukee "R". Kiinnitin asiaan erityistä huomiota koska satun itse omistamaan juuri kyseisen luuriparin (HD 280 Pro). Luultavasti erhe oli johtunut siitä että haluttiin piilottaa vasemman kupin alta lähtevä johto.