Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Kuluttajaliitto: EU on romuttamassa kuluttajansuojan

En tråd i 'Päivän peili' startet av nepa, 29 Sep 2008.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Reg.:
    17 Okt 2001
    Innlegg:
    9.646
    Liker mottatt:
    1.557
    Kuluttajaliitto arvostelee EU:n esitystä, joka toteutuessaan huonontaisi ratkaisevasti suomalaista kuluttajansuojaa. Esityksen mukaan myyjän virhevastuu loppuisi kahden vuoden kuluttua kulutustuotteen ostopäivästä.

    Käytännössä esitys tarkoittaa sitä, ettei myyjän tarvitsisi kahden vuoden jälkeen korjata esimerkiksi viallista jääkaappia.

    Nettikaupassa ja postimyynnissä yritys maksaa suomalaisen lainsäädännön mukaisesti tuotteen palauttamiskulut. Uudistuksen jälkeen postimaksut lankeaisivat ostajalle.

    Kuluttajaliitto pelkää Suomen korkean kuluttajansuojan olevan uhattuna, kun lainsäädäntöä yhdenmukaistetaan jäsenvaltioissa. Unionissa on esitetty lainsäädännön niin sanottua maksimiharmonisaatiota, jolloin valtioilla ei enää olisi mahdollisuutta vaatia korkeampaa kuluttajansuojaa.

    Kuluttajaliitto on vedonnut eduskuntaan kuluttajasuojan nykytason säilyttämiseksi. Liitto kerää asian puolesta myös allekirjoituksia internetin adressit.com-sivustolla.

    -YLE Uutiset

    Eli tämmöistä hienoa asiaa on eu ajamassa nyt. Helpottaa ainakin ihmisten siirtymistä nettitilauksiin muualta euroopasta, kun Suomesta ostamalla ei saa enää mitään etua.
     
  2. Samppa

    Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    13 Jun 2000
    Innlegg:
    14.064
    Liker mottatt:
    30
  3. PolePosition

    PolePosition Guest Guest

    Reg.:
    7 Sep 2003
    Innlegg:
    108
    Liker mottatt:
    0
    Onpas hienoa että eu alkaa puuttumaan tällaisiin epäkohtiin. Onhan se kohtuutonta luulla ja vaatia, että esim. televisio kestäisi enemmän kuin 2 vuotta.:thumbsup:
     
  4. katchu

    katchu Guest Guest

    Reg.:
    11 Jun 2006
    Innlegg:
    487
    Liker mottatt:
    0
    Laitetaan vielä virallinen lähde. Pienen ihmisen näkökulmasta näyttäisi siltä ettei eu ja eduskunta aja kuin yritysten etuja, ja tälläiset pienet ihmiset jää heittiölle. Toivottavasti Suomen eduskunta ottaa kuluttajansuojan siipiensä alle. Voi tosin olla ettei eduskunnalla ole paljoa vastaansanomista jos toisena puolena on eu. Virhevastuuta en ole itse joutunut käyttämään, joten kaksi vuotta vielä kestäisin mutta että kuluttaja joutuisi maksamaan postikulut että saa sekundatuotteen kuntoon on täysin naurettava.
     
  5. sakali

    sakali Vakiokasvo

    Reg.:
    26 Okt 2004
    Innlegg:
    1.206
    Liker mottatt:
    2
    Postikulujen maksamisvelvollisuus koskisi käsittääkseni 14 päivän aikana (etämyynti) peruutettuja kauppoja, ei viallisen tuotteen palautusta.
     
  6. sakali

    sakali Vakiokasvo

    Reg.:
    26 Okt 2004
    Innlegg:
    1.206
    Liker mottatt:
    2
    Ehdotuksen mukaan virhevastuun aikarajaksi tulisi 2 vuotta. Kysymys: missä tuotteessa on nykyisen käytännön mukaan pidempi virhevastuu?
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Reg.:
    17 Okt 2001
    Innlegg:
    9.646
    Liker mottatt:
    1.557
    http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1643

    "Kolme vuotta käytetystä tv:stä puolestaan hajosi vastus ja takuu oli taaskin umpeutunut. Lautakunnan mielestä vika tuli taaskin liian aikaisen normaaliin kestävyyteen verrattuna. Suosituksen mukaan myyjä vastasi korjauskuluista kuitenkin vain osittain, koska televisio oli toiminut virheettä jo kolme vuotta."
     
  8. Jupe

    Jupe Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    24 Mar 2000
    Innlegg:
    3.066
    Liker mottatt:
    32
    Tämä, jos noin tosiaan tulisi tapahtumaan, saattaa olla verkkobisneksellekin jopa huono asia. Kuluttaja on voinut luottaa tiettyyn yleiseen minimikäytäntöön postikulujen osalta. Kuitenkin loppupelissä palauttajia on vain osa ja toiset heistäkin tavallaan "ostaa osittain". Esimerkiksi vaatteen koko osoittautui vääräksi, joten tilataan perään uusi asuste oikealla koolla. Edellinen on liikkeen kannalta teoriassa yksittäistapauksessa varmasti kallista myyntiä mutta käytännössä asiakas ei ilman tätä varmuutta tilaisi monessa tapauksessa lainkaan ja osataanhan pitkässä juoksussa kustannukset siirtää hintoihin. Liike voi aina valita jatkaa nykyistä toimintatapaa mutta yksi liike ei voi rakentaa kuluttajakentälle yleistä luottamusta verkkokauppojen toimintaan.

    Tietysti asialla on kääntöpuoli, eli postikulu saattaa uuden lain jälkeen tosin alentua uutta lakia soveltavissa kaupoissa mutta on vaikea uskoa että palautusten hallinnointi kokonaan jäisi heiltäkään pois. Eli että kustannuserot olisi niin suuria, että nämä voi puolittaa postikulut tms.
     
  9. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Reg.:
    23 Sep 2002
    Innlegg:
    4.511
    Liker mottatt:
    8
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7659403.stm
     
  10. Jeukkuli

    Jeukkuli Vakiokasvo

    Reg.:
    26 Feb 2004
    Innlegg:
    1.868
    Liker mottatt:
    10
  11. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    11 Des 2000
    Innlegg:
    5.966
    Liker mottatt:
    7
    Verkosta ostetun tuotteen palautus on muuttumassa maksulliseksi Suomessa.

    Netistä tilattujen tuotteiden palautusmaksut ovat menossa asiakkaiden maksettaviksi.

    Suomi joutuu tekemään muutoksen, koska etämyynnin käytäntöjä yhtenäistetään Euroopan unionissa.

    Verkosta ostetun tuotteen on aiemmin voinut palauttaa maksutta. Etämyynnissä on 14 päivän palautusoikeus.

    Uusi verkkokauppaa ja etämyyntiä koskeva direktiivi hyväksytään alkusyksyllä. Suomella on sen jälkeen kaksi vuotta aikaa muuttaa lainsäädäntöä.

    Käytäntö on jo ollut yleinen monessa muussa Euroopan unionin maassa.



    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011062113928652_uu.shtml
     
  12. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Reg.:
    8 Jul 2004
    Innlegg:
    1.817
    Liker mottatt:
    1
    Koskahan EU saisi maksimiharmonisoitua polttoaineverotuksen, siihen Suomi varmasti olisi hanakasti ajassa poikkeuslupaa