Televisio- ja radiolakia ollaan uudistamassa ja sen myötä säännöt mainosten esittämisestä muuttuvat. Uuden säännön mukaan mainoskatkoja saa olla puolen tunnin välein. Käytännössä tuo lisää elokuvien mainoskatkojen määrää, mutta tunnin tai sitä lyhyempien ohjelmien kohdalla vähentänee niitä. Tarkoittaakohan tuo nyt esimerkiksi sitä, että puolen tunnin sarjoja ei katkaista enää laisinkaan mainoksilla? Tunnin sarjoissa taukoja olisi sitten vain yksi nykyisen kahden sijaan. Kaleva
Olis kyllä ihan mukava juttu. Tosin nykyään tuolla ei ole juurikaan merkitystä, kun harvoin tulee katsottua telkkaria livenä. Tallentava digiboksi mullisti mun maailmain...
Onkos mainostauon pituutta määrätty? Voisi kuvitella, että kun sarjojen kohdalla mainostuloja muuten menetettäisiin, niin houkutus voi olla suuri pistää enemmän mainoksia yhdelle tauolle. Mutta kaipa siitäkin jonkinlaiset säädökset on olemassa.
Tämähän sopii kyllä vallan mainiosti. Kun kuitenkin enemmän tulee noita sarjoja katseltua telkkarista, elokuvat tulee katseltua ennemmin DVD:ltä.
Hyvä muutos. Joskus kun noita mainoksia tulee minuuttitolkulla jonkun sarjan aikana niin melkein jo kerkee unohtamaan mitä oli katsomassa.:grr:
Hyvä muutos minustakin. Elokuvia katson tv:stä harvoin, enemmän sarjoja. Toki niitäkin harvoin. Toisaalta katson nykyisin tv:tä niin vähän, että ihan sama miten nuo mainokset menee. Jokatapauksessa katsojan kannalta on vain hyvä, että noitakin on laissa vähän säädelty. Mitenköhän tuo vaikuttaa kanavien ohjelmistotarjontaan tai mainostuloihin? Väheneekö sarjat ja lisätäänkö elokuvia?
Mielenkiintoinen ratkaisu. Herää vain kysymys onko tästä tv-katsojalle merkittävää hyötyä. Mainoskanavien pitää edelleen myydä mainostajille mainosaikaa ohjelmista, joten todennäköisin seuraus on, että mainostauot pitenevät entisestään. Nykyisen lain 22 § määrittelee mainosten sijoittelun ohjelmien väliin, mutta on selvää että tv-yhtiöt tulkitsevat lakia nykyisin hyvin väljästi eikä selvästikään asiaa valvota mitenkään. Esimerkiksi onko tyypillinen amerikkalainen 43 minuutin draamasarja "Ohjelma, joka koostuu itsenäisistä osista ... tai samantapaisesti rakentuva ohjelma, jossa on väliaikoja"? Nythän ensimmäinen mainostauko tulee noin 15 minuutin kuluttua ohjelman alkamisesta ja toinen noin 30 minuutin kohdalla. Jos ne taas olisivat "muita kuin 2 momentissa tarkoitettuja televisio-ohjelmia", niin mainosten välissä pitäisi olla 20 minuuttia ohjelma-aikaa, jolloin mukaan mahtuisi järkevästi vain 1 mainostauko ja toinen 3 minuuttia ennen loppua. Ota näistä nyt selvää. Uusi lakiesitys muuttaisi tätä kaiketi sitten niin, että väliin mahtuisi vain 1 mainostauko? Nykylaki määrittelee, että "Pitkän elokuvan ja televisiota varten tehdyn elokuvan sekä muun audiovisuaalisen teoksen lähetyksen saa keskeyttää kerran kutakin 45 minuutin jaksoa kohti". Jos tämä muutetaan 30 minuutiksi, niin elokuvissahan ei sitten muuta olekaan kuin mainostaukoja ja nimenomaan elokuvat kärsivät mainostauoista huomattavasti enemmän kuin tv-sarjat, joihin mainosten sijoittelu on yleensä suunniteltu valmiiksi. Aika huonolta kuulostaa siis lakiesitys.
Huh, kokoillan elokuvassa mainoskatkoja puolen tunnin välein. No, eipä sitä ole tullut katsottua TV:stä elokuvia vuosikausiin DVD-aikakaudella muutamaa kertaa enempää. Ei vaan sopeutunut enää mainosrytmin tuomaan tunnelman latistukseen.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan lakiin on myös tulossa pykälä, joka velvoittaa kertomaan katsojalle, jos ohjelmassa on käytetty tuotesijoittelua. Big Brotherissa on ruutuun ilmestynyt "tässä ohjelmassa näitä tuotemerkkejä" grafiikka. Tästä kyse vai muuten vaan?
Niksi: Ohjelman alkaessa, ajansiirto käyttöön eli pause päälle ja keittiöön tekemään jotain naposteltavaa. Sitten olkkariin, pause pois, aloita katselu. Voit kelata kaikki mainokset ja yleensä ohjelman loppuessa on suunnilleen ajanut kiinni lähetyksen. Eli aina kun ohjelmassa on mainoksia, käytä ajansiirtoa heti alkuun. DVBVIEWER PRO
Minun mielestä myös tv-kuuluttajan paidanväristä olisi kiireellisesti säädettävä jonkunsortin direktiivi, nythän ne saa pitää ihan mitä haluavat. Äkkiä ruotuun! Muutenkin aivan liian vähän direktiivejä suomessa ylipäätäänkin, television puolella pahimpana räikeytenä ehkä Der Alte hippiviiksineen. Direktiiviä huutaa.
Voihan tuon tulkita niinkin, että esim. tunnin sarjassa on tauot 15 min ja 45 min kohdilla... Ja puolen tunnin sarjassa voisi olla se yksi mainoskatko.
Etusormi. Tai peukalo. Riittää ainakin minulle. Playersoftiin (puhun siis pc-elämästä) voi määritellä eripituisia hyppyjä halutuille näppäimille. Käytän usb-liitäntäistä KeyPad-näppistä videoplayerin komentamiseen, muuta tehtävää en sille ole määrännyt. 2 nappia on ohjelmoitu suorittamaan eteenpäin hyppelyä ja 2 taaksepäin. Lisää aiheesta: Spoiler Mainoksien alkaessa loikkaan niiden yli muutamalla painalluksella ja jos hypin liikaa, peruutan hieman. 2 eripituista loikkaa tarvitaan. Kolmannenkin hyppypituuden voisi määritellä (ZoomPlayeriin), mutta en tarvitse kolmea. Näppäinkomentoja voi tuottaa enintään 30 kpl sekunnissa. 4½ minsaa pitkä mainoskatko ohitetaan 4 kpl minuutin loikkauksella sekä 3 kpl 10 sekunnin loikkauksella, tuohon ei mene sekuntia-kahta pidempää aikaa, kokeilkaa itse naputella näppiksellä vaikkapa 4444333. Koska käytän loikkanappeja myös itse hyötyohjelman pikakelaamiseen, minulla on muistaakseni 30 ja 6 sekunnin pituiset hypyt ohjelmoituna, jolloin 4½ minsan mainokset hypitään yli painamalla 8888888855555. Täsmällisemmin sanottuna vasen peukaloni tekee loikkimiset, NumPad on ylösalaisin ja tällöin vasemman alanurkan backspace-nappi toimii Pausena. Miinusmerkki tekee pienen loikan taaksepäin, plusmerkki ison loikan taakse. Kertomerkki pieni loikka eteen, jakomerkki iso loikka eteen. Kaikki onnistuu peukalolla, muuttamatta otetta. NumPadeissa on hieman eri näppäinpaikat kuin normaalinäppiksien NumPad-alueella, lisäksi näppäinkoodit ovat erilaisia. Erikseen NumLockin kanssa ja ilman. ZoomPlayerissä ei enää ole näppäinten oppimismoodia, koodit pitää manuaalisesti kirjoittaa tekstifileeseen, käyttää erillistä näppäinkoodien nuuskintasoftaa selvittämään mitä koodia mikäkin nappula tuottaa. Todellinen mainoskammoaja, joka ei pikakelaa itse ohjelmaa, ohjelmoikoon hyppyjen pituudet tyypillisten mainoskatkojen mukaan, siis eteenpäin hypyt vaikkapa 3 minuuttia, 4 minuuttia, 5 minuuttia. Taakseloikat kannattaisi olla vaikka 1 minuutti, 20 sekuntia, 5 sekuntia. Tällaiset ohjelmoinnit ZoomPlayer Pro:n key-fileessäni asustaa: Koodi: // Numpadin näppäinkoodit ilman NumLockia : // ---------------------------------------- // // - numlock 111 jakomerkki 106 kertomerkki 8 backspace // 36 home 38 up 33 pageup 109 miinus // 37 left 12 "5" 39 right 107 plus // 35 end 40 down 34 pagedown 13 enter // 45 insert 96 000 46 delete 13 enter // // ilman Numlockia: nvAddKey(None,12,nvEscape) // nappi '5' Escape-näppäimen tehtäviin navigiontipuuhissa AddKey(None,8,fnSpace) // backspace toimii Space-nappina numpadissa eli videon pause/play AddKey(None,106,fnJumpForward) // kertomerkki hyppää videota x sekuntia eteenpäin AddKey(None,111,fnSeekForward) // jakomerkki hyppää videota xx sekuntia eteenpäin AddKey(None,109,fnJumpBackward) // miinusmerkki hyppää videota x sekuntia taaksepäin AddKey(None,107,fnSeekBackward) // plusmerkki hyppää videota xx sekuntia taaksepäin AddKey(None,13,fnABRepeat) // Enter AB-toistolle AddKey(None,34,fnPrevFrame) // pagedown siirtää freimillä taaksepäin AddKey(None,33,fnNextFrame) // pageup siirtää freimillä eteenpäin AddKey(None,46,fnHalfSm) // delete puolihitaalle toistolle AddKey(None,45,fnSlowmotion) // insert töks-töks-hidastoistolle AddKey(None,35,fnPrevVid) // avaa aiempi video AddKey(None,36,fnNextVid) // avaa seuraava video // // Numpadin näppäinkoodit NumLockilla : // ------------------------------------ // // - numlock 111 jakomerkki 106 kertomerkki 8 backspace // 103 7 104 8 105 9 109 miinus // 100 4 101 5 102 6 107 plus // 97 1 98 2 99 3 13 enter // 96 0 96 000 110 pilkku 13 enter // // HUOM: numerot 0-3 ja 6 määrätään kutsumaan videopresettejä 0-3 ja 6, muille napeille muut toiminnat! exAddKey(None,96,exApplyPR,0) // Numpadin numerot 0-3 ja 6 kutsuvat videopresetin 0-3 ja 6 exAddKey(None,97,exApplyPR,1) exAddKey(None,98,exApplyPR,2) exAddKey(None,99,exApplyPR,3) exAddKey(None,102,exApplyPR,6) AddKey(None,100,fnVolUp) // 4 volume+ AddKey(None,101,fnZoomIn) // 5 zoomaa kuvaa isommaksi AddKey(None,103,fnVolDown) // 7 volume- AddKey(None,104,fnZoomOut) // 8 zoomaa kuvaa pienemmäksi AddKey(None,105,fnOverlayReset) // 9 sama kuin F11 eli overlay-reset värien palauttamiseksi AddKey(None,110,fnMPEG4) // pilkku näyttää videodekooderin kontrollipaneelin
Ennen voimaantuloaan tuo näemmä on muuttunut. Uuden ja ensi vuoden alussa tulevan version mukaan elokuvissa mainostaukoja saa olla puolen tunnin välein, mutta muissa ohjelmissa ei olisi enää vaatimuksia yhtenäisen ohjelmajakson pituudesta. Tunnin aikana mainoksia saisi olla kuitenkin korkeintaan 12 minuuttia. Kyllä minua ainakin tuon tulevan mallin mahdollistamat lyhyet ja tiheät mainoskatkot huomattavasti enemmän ärsyttäisivät kuin nykyinen käytäntö. Ilta-Sanomat
ruotsissahan eräs ohjaaja haastoi oikeuteen tv-kanavan, koska hänen leffansa oli pätkitty mainoksilla. voitti. sen jälkeen varmaan levitysyhtiöt, jotka rahoittavat filmjä levitysoikeuksia vastaan, jotka firmat sitten myyvät tv-kanaville oikeuden esittää pätkä, ottavat soppariinsa tuotantoyhtiön kanssa pykälän joka sallii mainoespätkimisen. tuotantoyhtiön ja ohjaajan väliseen soppariin otetaan sitten myös sama sääntö.
Tekijänoikeuslakia aiotaan muuttaa niin, että tv-kanavat saisivat ottaa uutisiinsa otteita yksinoikeudella lähetettävistä ja yleisöä suuresti kiinnostavista tapahtumista. Esimerkkinä mainitaan urheilukilpailut. Jotain hyvääkin.