Auton remppaamisen ihanuus...

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana janolle, 16.06.2006.

  1. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä saa!
    Isin kanssa tein juuri 18v täyttäneenä helmipakkasilla parkkipaikalla koneenvaihdon synttärilahja-autoon.
    Olin niin tohkeissani ettei 20 asteinen pakkanen tai paleltumat sormissa haitannu. Olihan se hieno 370tkm ajettu 626 mazda, todellakin työn arvoinen... :p
     
  2. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Tuli sitten tänään todettua, etteivät Bemarit olekaan ikuisia. :( Aivan niin kuin rahalle ei olisi muuta käyttöä. :weep:
     
  3. eeki96

    eeki96 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.02.2007
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    :OI ovat .... ettei sanotuksi saa. Aina näillä palstoilla jankutetaan samaa paskaa, haukutaan toisten paskoja ja kehutaan omia vielä paskempia merkkejä (jopa ooppeleita ja ranskalaisia öljyteollisuuden riemuvoittoja) - faktat on siinä niiiiiiiiin hevon kaukana. Kuitennii faktaakin löytyy kun osaa katella ja aika monet osaa - yksi vakuuttavimmista faktoista on se miksi Avensis ja Corolla ovat kokoluokissaan myyntilastojen ykkösinä vaikka ne eivät ole sikahalpoja, ajettavuudeltaan erikoisia tai ulkonäöltään kiihottavia - ne pojat kun Japoniassa osaa suunnitella ND:lla sähötkin notta pelaa ...tana ja Aisinilla laatikot ja Yamahalla/Toyotalla koneet ja kaikki oikeat turbovalmistajatkin on sieltä. Noloinahan ne joutuu poijjat volkkarillakin laittamaan huippumalleihinsa japonialaista osaa että saavat vehkeet kestämään ja mersukin haikailee pääsevänsä joskus hamassa tulevaisuudessa tojotan laatuun. Nykysinhän kun ne tunkee eurooppalaista paskaa anturia ja jarruosaa ym. paskaa euroopassa valmistettuihin tojoihinkin niin tottakait siinä alkaa mainekin hapettumaan. Pikkusenkohan se vituttaa ja syö miestä kun tulee helevetillinen kiire koittaa saaha korjuutettua takuisiin kaikki ..tun viat näissä eurooppalaisissa paskoissa - nimittäin sorruin yhteen hitlerin kostoon jälkipolville eikä vikalistasta tuu loppua ...tana ennenku takuu umpeutuu - heti on toinen paikka ronklaamassa kun yhen saavat kuntoon.
     
  4. flippo

    flippo Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2006
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuon takia itse en aja kuin 70 - 80 luvun kinnereillä, koska niissä ei ole monimutkaisia sähkö ja tietokonejärjestelmiä. Ja niitä kun pystyy vielä itse korjailemaan helposti :thumbsup:
     
  5. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä näitä tojotaterotrolleja sitten riittää... :hitme: Kylläpä sinä tiedät.
     
  6. Johann

    Johann Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2002
    Viestejä:
    642
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinhän se on.. mutta minulle kaksi jälkimmäistä ominaisuutta ovat monta kertaa tärkeämpiä kuin 100% luotettavuus. Siksi en aja Toyolla..
     
  7. jarvan

    jarvan Guest Guest

    Liittynyt:
    27.10.2003
    Viestejä:
    501
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näin on, mutta jos rahaa olisi tarpeeksi niin kyllä alla olisi uusin malli ja vaihtaisin aina uuden korimallin tullessa uudempaan. Nyt olisi lintassa helmat muutakin kuin massaa ja aamulla kävin irroittelemassa romuautoista läjän vaimentimia ja taidan kohtapuoliin lähteä rakentelemaan putkistoa, entisestä kun ei enää pakoputkisementillä ehjää saa mitenkään. Mitään viehättävää en auton rassaamisesta kylläkään löydä.

    432 tkm mittarissa eli vielä 68 tkm ja sitten vaihto vanhempaan malliin.
     
  8. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaihdoin auton halvempaan ja vanhempaan pari kuukautta sitten. Tiesin että pääsen kirjoittamaan tänne aika pian. :p

    Viikko sitten "uusi" autoni (Mitsubishi Lancer -92, 310tkm) päätti tyhjentää öljyt pihalle kannentiivisteen välistä.
    Tämä viikonloppu meni oikeastaan kokonaan konepellin alla. Alku sujuikin hienosti ja kansi oli irti noin puolentoista tunnin ährryksen jälkeen. Takaisinlaittokin sujui kuin tanssi siihen asti kun kohmeiset sormet päättivät pudotaa pultin jakopään suojakoppaan. Asia unohtui kunnes oli aika tarkastaan saatiinko ajoitukset pysymään kohdallaan ja pyöritettiin konetta. Tätä tehdessä kuului ikävä nirhaava ääni ja vähän ajan päästä ihasteltiin pahasti nirhautunutta jakopään remmiä. Oli siis pakko saada suojakoppa siitä irti, uusi hihna paikalleen ja pultti pois. Helpommin sanottu kuin tehty.
    Jakopään suojakoppa ei tässä autossa lähde irti ilman että irroittaa apulaitteiden hihnapyöriä kampiakselin päästä. Tässä japanilaiset ovt kunnostautuneet ja laittaneet molemmat saman pultin alle kuin jakopään hihnapyörän.
    Muutama tunti tuli tuhlattua jo siihen että saisi kampiakselin lukittua jotenkin kun auto on automaattivaihteinen. Lukitus ratkaistiin laittamalla kuormaliina tiukalle hihnapyörän ja moottorin tuen välille jolloin se oli riittävän tiukasti. Tällä hetkellä onkin sitten hajoitettu yksi hylsy ja yksi vääntövarsi eikä loppua näy. Metrin jatkovarrella ei ole toivoakaan että pultti aukeaisi, kahden metrin varrella hajoaa työkalut... :OI

    Eli on se niin ihanaa... pitäisi siis saada paineilmaa ja pulttipyssy jostain. Niitä on käytettävissä monessa paikkaa joista lähin on 5 kilometrin päässä autosta tällä hetkellä.
     
  9. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin maanantaina ostamassa jakopäänhihnan ja pari apulaitehihnaa. Ja nyt homma jatkuu, suht positiivisin merkein. :thumbsup:

    Tänään vietin ruokatauon auton parissa. Kampiakselin pultti irtosi kuin taikaiskusta vain 10 minuutin äherryksen jälkeen, jonka jälkeen sai koneen siltä puolelta paljaaksi. Hihnan rikkonut pultti löytyi eikä se vaurioittanut muuta kuin hihnaa. Uuden hihnan paikalleen sovitus meni helpolla mutta ajoitusmerkkejä ei saanut oikein täsmäämään, 2-3mm heitto jäi kampiakselin pyörälle. Kun varmistettiin että venttiilit eivät lyö mäntiin oli aika lyödä kone käymään jos se vaikka ei olisi niin nirso ajoituksen kanssa. Kyllähän se hyvin kävi mutta nakutusta kuului aika selvästi. Siihen piti sitten lopettaa kun tuli pimeää, voi silti tyytyväisin mielin nukkua. Perjantaina homma jatkuu tarkemmalla ihmettelyllä, korjataan jakoa yhden hampaan verran toiseen suuntaan ja kokeillaan uusiksi. Toivottavasti auto olisi viikonlopuksi käytössä. :cool: (kop kop)
     
  10. Neon valo

    Neon valo Guest Guest

    Liittynyt:
    03.11.2007
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni on -91 vuosimallin Toyota Camry. sattuipa pissapojan pumppu menemään sököksi, alta 10e makso uus mutta työhön meni jonkin verran aikaa kun huomasin pissapojan säiliön olevan sisälokasuojan takana, eli ei ole konetilassa. Ei muutakuin eturengas ja sisälokari pois ja sieltä sitten 2-3 pulttia pois :D

    Huomasin sitte että tässä uudemmassa camryssä jossa on jo korikin muuttunut (esim vuosmalli -92-> ) konetila on lähestulkoon samanlainen mutta ompas älytty pissapojan säiliö siirtää konetilaan..
     
  11. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Paljon sakki avautuu ja kiroilee autonsa laittoa. Nähtävästi omistetaan autoja joista ei juurikaan pidetä.

    Sen on kuitenkin huomannut että jos omistaa auton josta _todella_ pitää, sen eteen tekee irvistelemättä lähes mitä tahansa. Sitten jos omistaa jonkun normikinnerin joka on vain pakollinen paha mennä paikasta A paikkaan B jo tankkaus aiheuttaa avautumisen puhumattakaan jos öljyt pitäisi vaihtaa tai uskomatonta tai totta: tehdä jotain huolto-ohjelman ulkopuolista ropausta.

    Harmillista. Huomaa että suomalaiset ovat autoilijoina sinänsä rationaalista sakkia (kuten myydyimmät kiikut vuosittain osoittavat) muttei autoiluun ja autoon suhtauduta minkäänlaisella intohimolla. Paitsi tietysti siinä vaiheessa kun joku yrittää ohi ajaa tai jotain muuta vastaavaa, sitten pukkaa sarvea otsaan. Hieno kansa.
     
  12. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omassa Golffissa oli sitä ongelmaa että ABS-merkkivalo sytty aina joskus ajaessa. Kun käynnisti uudestaan niin "ongelma" katosi. VAG-COM:lla katsoin niin väitti jotain anturi vikaa. Tänään sitten otin auton ylös kulma kerrallaan ja rengas irti. Paineilmalla paikat puhtaaksi päällisin puolin, abs-anturin johto irti ja liittimeen jotain elektroniikka puhdistus spraytä.

    Ei ainakaan vielä 15km testilenkillä enää vilkutellut mitään.

    Minusta on ainakin mukava tehdä pientä remonttia autoon. Tekisin vähän isompaakin jos olisi vaan varaa. Pitäisi varmaan ensiviikonloppuna vaihtaa öljyt ja suodattimet.
     
  13. koomapoika

    koomapoika Guest Guest

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vein Citroen C2:sen kaatsastukseen kun huomattiin et eturenkaan toinen reuna alkaa kulua vauhdilla. Alatukivarsien pallonivelet kypsässä kunnossa ja ehkä siitä johtuen jopa oiea etujousi poikki...

    Motonetistä tilasin osat, pallonivelet joku 34€ ja jousi 38, kaikkineen paketti täällä 78€.

    Osasin epäillä että jousen alle laitto ei mene tunnissa, mutta kun tänään soitin, niin kaveri sanoi, että meni 6 tuntia auton kanssa! Siis mitä vittua!

    Ei ollut kallein liike, joku nyrkkipaja jossa ehkä 1 mies töissä, mutta SILTI. Yksi pointti oli että äijä sanoi ettei ongelmaa vaihtaa, ei pitkää jonoa ja tuntitaksa on 45€. Ensimmäisessä soittamassani paikassa oli 59€/h. Ajattelin säästää mut meninköhän vain hitaamman äijän pakeille.

    Ajattelin kyllä sanoa et tuu nyt vähän vastaan tuossa hinnassa kun kesti noin naurettavan kauan mut mitä mieltä te olette. C2 on pikkukippo eikä kuulemma ollut suurempia ongelmia asennuksessa... :eek:
     
  14. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kerran tunti oli arvioituna olisi pitänyt soittaa ja kysyä miten jatketaan jos näyttää siltä että menee yli siitä. Pajalle ei ole oikeutta laskuttaa tuota kuutta tuntia jos homma on mennyt näin. Ilman etukäteen tehtyä hinta-arviota ei sitten voi mitään, maksettava se on ellei korjaamo tule hinnassa vastaan.

    Ukkelin kannattaisi tosin harkita alanvaihtoa jos tukivarren ja jousen vaihtamiseen menee 6 tuntia. :p
     
  15. koomapoika

    koomapoika Guest Guest

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli se oli mun oma arvio et menee yli tunti.

    Vaihdettavaa oli siis 2x alatukivarren pallonivelet ja 1x jousi. Silti pidän 6 tuntia aika kovana...

    Pitää vain sanoa että tehdään joku kompromissi kun tää nyt ei tainnu mennä aivan putkeen...

    Toisella korjaamolla äijät leikkas tarvikekatalysaattorista päät pois ja liittivät orkkis katalysaattorin päät siihen että sopi autoon ja asensi alle. Tähän kaikkeen meni alle 2h.
     
  16. Raimo

    Raimo Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.02.2000
    Viestejä:
    2 650
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tai olisiko ollut äkkinäinen Citikan parissa, mutta en usko että noita osia vaihtaa ihan tuntiin, varsinkin jos on alkuperäiset niitatut alapallot. Tutkaile seuraaviin huoltoihin paikkaa joka on ennenkin laittanut Citikoita.
     
  17. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Oikea alapallonivel piti vaihtaa. Noin ½ tunnin homma :)

    Mutta perkele, eihän se tietenkään sujunut niinkuin piti :mad: Aikaa meni varmaan 2 - 3h kun osat jämähtäneet paikalleen ja uutta osaa ei meinannut saada mitenkään paikalleen. Noh, kohta varmaan luovun Mazdastani ;)
     
  18. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Asennusaikaan en ota mitään kantaa, mutta tuo pelkästään toisen jousen vaihto oli kyllä jo ihme säästöhommaa :( Yleensä iskarit/jouset kannattaa/pitää vaihtaa aina molemmille puolille samalla. Nyt sulla on sitten etuoikea tai -vasen kulma löysempi kun siellä on se väsähtänyt vanha jousi. Eikö ykskään asentaja tästä mitään sulta kysynyt?

    Itsellä on remppaamiset olleet minimissään useiden vuosien aikana, mitä nyt tämän kesän aikana asentelin roiskeläpät ja vaihdoin pyörien mutterit :cool:
     
  19. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
    Inhottavia pikkuvikoja muuten koko lailla harmittomassa -01 Octaviassa.

    Vilkkurele on naksutellut omia aikojaan jo pidempään, viiksi pitäisi vaihtaa/vaihdattaa. Tyyppivika.

    Jarruvalokatkaisijan toimintahäiriö ilmeni hehkun merkkivalon vilkkumisena, katkaisija pitäisi vaihtaa. Tyyppivika.

    Toinen takaovi ei aina lukitu tai avaudu kauko-ohjaimesta tai avaimesta ja sähkökäyttöinen ikkunakaan ei tuolloin toimi. Vika lienee johtoliittimessä oven sisällä. Tyyppivika.
     
  20. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Woot, kai meinasit merkissä kuitenkin pysyä?

    Omakin äffä tuli leimattua alkukuusta. Takapyörien ja -iskarien koteloita piti hieman hitsailla, muuten ei mainittavia moitteita.

    Tämän vuoden puolella on tullut vaihdettua etupyörän laakeri, pohjan alta menevät jarru- ja bensaputket, bensansuodatin, öljyt ja öljynsuodatin. Hälyttimiä piti asentaa pariin otteeseen ensimmäisen mallin osoittautuessa sudeksi. Edelliset huollot menevätkin viime syksylle, joten melko pienillä huolloilla on päässyt 18-vuotiaaksi autoksi. Vielä pitäisi setviä lohkolämmittimen pieni ongelma, mutta muuten alkaakin auto olla valmis talveksi. Keväällä lieneekin sitten edessä autonvaihto-operaatio.