Polkupyörä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Terris, 11.05.2008.

  1. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Vaihtajien rajoitinruuvien toiminta on merkki- ja mallikohtaista. Pitää siis opetella omien vaihtajiensa ruuvien paikat ja kiertosuunnat. Eikä uskoa sokkona kaverin ohjeita. Joissain vaihteissa etu- ja takavaihtajien ruuvien toiminta noudattaa samaa maalaislogiikkaa, toisissa vaihteistoissa etuvaihtajan ruuvit toimivat tasan päinvastaisella logiikalla kuin takavaihtajan.



    Tätä ohjetta (minä aina lunttaan kun en ulkoa muista miten ne ruuvit toimivatkaan) kannattaa lukea jos omistaa yhteensopivat vaihteistot:

    http://www.bikeradar.com/fitness/article/workshop-troubleshooting-shimano-gears-14529
     
  2. Pete_83

    Pete_83 Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2000
    Viestejä:
    662
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kiitoksia. Tämä selvensi asiaa huomattavasti. Pyörä on viime kesänä ostettu ja silloin ajettu joitain satoja kilometrejä ja tänä keväänä vasta reilu sata. Tänä aikana en siis ole purkanut kumeja irti. Pitääkin katsoa mitä tuolle asialle saa nyt tehtyä...
     
  3. Onni

    Onni Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli se otettua ja hintakin oli sittenkin vain 455,-. Lisähärpäkkeineen 580e tuli lopullista hintaa.

    20 km lenkki vasta takana (..kun sortui viikonloppuna noihin terasseihin), mutta hyvältä pyörä tuntui. Ainoastaan vaihteet olisi säädettävä, mutta kyllä sieltä ne yleisimmät yhdistelmät jo pienen hakemisen jälkeen löytyi.
    Testimatkalle sisältyi ylämäkiä, kaupunkia, maantietä, hiekkatietä yms. sellaista ja kaikista selvisi Nishi mallikkaasti.
    Varmasti parempiakin pyöriä on, mutta voin tätäkin suositella.
     
  4. EskoMörkö

    EskoMörkö Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikka pyörä oli halpa niin vois ne siellä mistä ostit pyörän säätää vaihteet kohilleen... tai säädä ite DVB-G:n linkin ohjeen mukaan
     
  5. Onni

    Onni Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse kun tekee niin aina oppii jotain uutta. :thumbsup:

    Ja pyörä niin "halpa" kun sattui olemaan viime vuoden malli.
     
  6. remform

    remform Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli ostettua Konan Dew Deluxe. Lähdin itseasiassa ostamaan Dew plussaa tai Paddy Wagonia, mutta edellämainittuja ei ollut enää mun kokoa jäljellä (pari viikkoa olis pitänyt odotella) ja jälkimmäiset ovat kuulemma tehtaaltakin lopussa. En ajatellut sijoittavani noin paljoa rahaa hybridiin, mutta tuo tuntui oikein hyvältä ajaa ja voinhan sen aina myydä jossain vaiheessa pois ja ostaa fixin tilalle. Ja onhan siinä kuitenkin levyjarrut ja paremmat osat kuin plussassa, että ehkä ne rahat ei ihan hukkaan menneet. Palvelukin oli Kauppa-Veljllä ihan hyvää. Seuraavaksi voisin sitten yrittää säätää noita vaihteita.
     
  7. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Laahaavatko levyjarrun jarrupalat jarrulevyyn?

    Pankaa fillarin etupää ilmaan roikkumaan tai kääntäkää ajokki ylösalaisin. Pyöräyttäkää etupyörä kädellä pyörimään ja ottakaa aikaa kauanko se pyörii itsekseen ja lopuksi vielä heilantelee edestakaisin.

    Etenkin uusien puhtaiden kalliiden fillarien omistajien tulisi tehdä tämä testi, että saataisiin joku lähtökohta laatufillarien laahauskitkoihin. Minun rakkineeni on noin 10 vuotta vanhoilla navoilla varustettu, ei varmaankaan millään pärjää uusille ja/tai merkkifillareille.

    Minulla pyöri+heilahteli juuri tekemässäni testissä 3 minuuttia 2 sekuntia, täyskierrosten jälkeen tuli 20 kpl vajaakierrosheilahduksia eli 10 edestakaista heiluriliikettä.

    Sisäkumeissani on nestettä, joka vaimentaa heilahduksia, eli kuivilla sisäkumeilla heilahtelu jatkuisi paljon pidempään. Toisaalta tasapainoitettu pyörä kuivin sisäkumein ei heilahtele ollenkaan, se vain hidastuu ja pysähtyy. Liikkumiseen kulunut aika on se asia mitä tasapainotetuissa pyörissä pitää mitata. Muinaiset maantiekilpafillarini oli säädetty heilahtelemattomiksi, mutta tämä halpa Piliteeman maastofiilarini litku-sisäkumeineen on tasapainottamatta.

    Minulla eivät V-jarrut siis laahaa pätkääkään, mutta toisaalta napalaakerien kumisuojat kyllä laahaavat, ja pahimmalla mahdollisella tavalla vieläpä, fillari on nyt likaisimmillaan, tällä viikolla pitää purkaa ja pestä kaikki osat. Sitten varmaan etupyörä pyöriskelee selvästi yli 3 minuuttia.

    Takapyörää ei voi käyttää jarrulaahaustestissä, koska vapaarattaan koneistojen erot ovat niin suuret. Testi mittaisi ennemminkin vapaarattaan laatua, ei jarrujen kitkoja.

    Merkkipyörät ja maantiekilpurit pyöriskelevät itsekseen varmaan 10 minuuttia, ennätysajokit kai 30 minuuttia. En tiedä.



    Jostain kumman syystä tänäänkin (siis eilen) lenkillä ohittelin rullaamalla niitä jotka edessäni polkivat. Parissa ruuhkatapauksessa minun oli pakko jopa jarruttaa, etten olisi rullannut edessäni olevan polkevan ryhmän päälle. Hiki hatussa polkemalla eivät pääse pakoon vapaasti rullaavaa Piliteeman Pellefillariani. Outoa.

    Eikä kyse ole ilmanvastuksesta, ajelen lepattavassa puuvillaisessa verkkaripuvussa selkärepun kera, ja edessä polkeneet olivat keholtaan kapeampia ja tiukemmissa vaatteissa, minulla oli pahin ilmanvastus haittaamassa.

    Eikä kyse ole varastoituneesta liike-energiasta. Tarkoituksella aina lähden liikkeelle liikennevaloista (tai mäen harjalta) alamäkeen hitaammin kuin edessä ajavat, ENKÄ POLJE jahka olen ajokin saanut hiemankin liikkumaan, koska tiedän etukäteen, että muutaman sekunnin kuluttua rullaan heidän niskaansa, miksi siis polkisin lainkaan. Aluksi siis jään jälkeen kun muut edessä polkevat ja etääntyvät, mutta sitten alan ottaa niitä rullaamalla kiinni vaikka ne fysiikan lakien rikkojat yhä edelleen polkevat!

    Eikä kyse ole varastoituneesta potentiaalienergiasta (ajokin+kuskin kokonaismassasta). Isot karjut siinä missä pikkulapsetikin jäävät jälkeeni rullaustestissä. Täysi mysteeri on edelleen tämä rullaushomma, ollut kymmeniä vuosia kaikilla fillareillani aina sama juttu. Ajajan massakaan ei ole muuttanut tilannetta, nuorena 40 kiloa kevyempänä tilanne oli sama.



    Oletan täten, että muut polkijat käyttävät levyjarruja, ja niiden laahaaminen kuluttaa niin pirusti hukkatehoa, että minä en sellaisia tule koskaan ostamaan enkä edes ilmaiseksi käyttämään. Sitä päivää en halua kokea, että joku rullaisi minun niskaani samalla kun minä poljen.
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2008
  8. remform

    remform Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä, ymmärsinkö tämän ohjeen oikein, mutta mielestäni tässä testissä on sellainen ongelma, että isolla haballa varustettu kaveri antaa sille renkaalle huomattavasti kovemman pyörimisvauhdin kuin vähän heikompi kaveri. Eli jotta testi olisi tasapuolinen, niin eikö jokaista rengasta pitäisi pyöräyttää sama kaveri täysin samalla voimalla (eli käytännössä siihen vaadittaisiin kone)?

    EDIT: ensimmäinen Dew Deluxella ajettu työmatka takana. Oikein mainiosti kulki, tosin vaihteistossa on hieman epämukavan suuret hyppäykset toiseksi pienimmältä ja toiseksi suurimmalta kiekolta pienimmäle ja suurimmalle siirryttäessä. Aikaa taisi kulua matkaan n. 23 minuuttia (työmatka reittioppaan mukaan 7,6km), mitä pidän ihan hyvänä alkuna niin pyörälle kuin rapakuntoisellekin, ottaen huomioon että tänään oli hieman tavallista tuulisempaa ja että viime kesän lopussa (koko kesän poljettuani) pääsin 2-5 minuuttia parempiin tuloksiin kun pyöränä oli pari vuotta vanha naisten Nopsa-citypyörä. Työpaikassani ei ole suihkua (vaikka sitä on jo kahden vuoden ajan 80 hengen toimistolle kinuttu), joten ihan hikipäässä ei viitsi ajaa.
     
    Viimeksi muokattu: 04.06.2008
  9. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9


    Useimmissa nykylevyissä on automaattisäätö. Jos laahausta esiintyy niin se on useimmiten merkki loppuunajetuista jarrupaloista tai työsylinteri on talven jäljiltä jumissa. Itsellä 19500km ajetut hydrauliset levyjarrut, mitään säätämisiä ei ole tarvinnut tehdä, nyt kolmannet jarrupalat menossa, hinta jarrupalaparilla Saksassa alle 10€, suomessa 24€. En kaipaa vannejarruja, joita saa olla säätämässä yhtenään ja krahina rupeaa kuulumaan heti kun ajaa yhteen kuralätäkköön.
     
  10. jukra

    jukra Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    321
    Saadut tykkäykset:
    0
    Komppaan Motia.. aiemmin käytössä oli ihan ok v-jarrut ja nyt Hayesin ninet (eli levyjarrut) 180mmm levyillä - takaisin en ole vaihtamassa. Jarrutusteho parempi ja alkusäädön jälkeen huomattavasti huoltovapaampi, vannejarruja piti säätää jatkuvalla syötöllä jos halusi pitää jarrutustehon samana.

    Tuosta rullaamisesta, todella suuri vaikutus on itse navoilla (täynnä "paskaa" vai hyvin rasvassa) ja käytettävällä renkaalla - nappularengas luonnollisesti rullaa huonommin kuin tasainen maantiekumi.
     
  11. ana198

    ana198 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saksankielentaitoisen plazalaisen apua kaipaisin:)
    http://www.jehlebikes.de/kona-dew-fs-2007.html
    Eli onko tuo joku käytetty tai onko siinä jotain outoa? On kumminkin 250€ halvempi kuin Suomesta vaikka postikulut sitten pienentävätkin tuota eroa.

    Ai joo onhan se viimevuoden malli, saakohan Suomesta tuota samaa alennettuun hintaan? Paljon olette saaneet neuvoteltua muuten hintoja alaspäin tai varusteita kaupanpäälle?
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2008
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Saksan kieltä on tullut kyllä luettua useampi vuosi, mutta eipä niitä ruostuneita taitoja tarvi edes hyödyntää, kun google translate -sivusto (tai vaihtoehtoisesti altavista babelfish, joka minusta tosin ei ole yhtä hyvä) auttaa...

    Jännä muuten huomata, että ilmeisesti näiden sivustojen käyttö ei kovin yleisessä tiedossa taida olla. Päivittäin nettiä käyttävä kaveriniki aikoja sitten kyseli apua kääntämisessä, ja oli ihan ihmeissään, kun neuvoin käyttämään google translatea: "onko tuollaisiakin, vautsi".
     
  13. ana198

    ana198 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitenkäs tuo hintapuoli eli siis kuinka paljon olette saaneet hilattua hintaa alaspäin? Kun nuo Konat, Trekit ja kumppanit on hinnoiteltu joka paikassa juuri tuon saman hinnan mukaan niin kuin monta pinnaa olette saaneet hilattua alaspäin? Vai normihinta mutta varusteita kaupanpäälle?
     
  14. Onni

    Onni Guest Guest

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    455
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varusteita saa enemmän kaupanpäälle kun ostaa "Tämän vuoden mallin". Ymmärrettävää täysin. Viime vuoden malleista kun ei katetta niin paljoa jää.
     
  15. ana198

    ana198 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämän vuoden mallia olen toki ostamassa mutta kuinka paljon pitäisi saada lohkeamaan hinnasta pois?
     
  16. Juhe

    Juhe Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2003
    Viestejä:
    891
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostellaampas ja lainataampas vanhaa topikkia. Pyörän hankkiminen on tässä edessä, tai ollut jo pitemmän aikaa. Jyväskylän mäkisessä ympäristössä kun ei oikein selviä ilman vaihteistoa, niin pitäisi joku hyvä vaihteellinen pyörä löytää.

    Tässä tuli erilaisia pyörämalleja selatessa mieleen, että miksiköhän ei kukaan ole keksinyt valmistaa mummopyörää 7-vaihteella? Itse ostaisin moisen ainakin heti. Mummopyörällä tullutkin aika paljon uskollisesti poljettua, ei vain oikein sovellu tänne Jyväskylään.

    Tästä seuraakin seuraava kysymys, eli nettiä selaamalla löysin huuto.netistä myynnistä Bilteman vaihdesarjan. Miten tuommoinen mahtaa toimia mummopyörässä tai toimiiko ylipäänsä ollenkaan?
     
  17. tykäri

    tykäri Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pyöräni hydrauliset jarrut ovat todella tehottomat ja ne pitävät todella kovaa meteliä jarruttaessa:grr::hitme::OI Siinä oli alunperin shimanon jarrupalat joissa oli nämä oireet joten ostin uudet shimanon jarrupalat. Ne toimivat hyvin vähän aikaa, tehokkaat ja äänettömät jarrut, kunnes alkoivat tehdä samanlaisia oireita kuin ennen. Kun ajan laahaamalla jarrua vaikkapa 500m niin että levy ja jarrupalat lämpenevät niin jarrut toimivat taas hetken niin kuin pitääkin mutta eivät pitkään. Pitäiskö vaihtaa merkkiä vai olenko epähuomioinut jotain? :confused:
     
  18. NPR

    NPR Guest Guest

    Liittynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oma valintani kaupunkipyöräksi oli Kona Paddy wagon. Mukavan kevyt, ei vaihteita (=huoltovapaus) Jarruina on vannejarrut, jotka ovat ihan riittävän tehokkaat. Monelle tuo yksivaihteisuus saattaa olla ongelma, mutta itselleni tuo välitys on juuri passeli kaupunkiin, 30km/h menee mukavasti, kovempaakin pääsee tarvittaessa.

    Tarkoitus olisi vaihtaa suora tanko tuohon vielä ja katsoa kumpi tuntuu paremmalta, lukkopolkimet laitoinkin jo.

    http://www.kauppaveljet.fi/tuote/743/
     
  19. remform

    remform Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko noita nyt saatavilla? Alkukesästä kyselin niin olivat loppu maahantuojalta. Houkuttelis kyllä vaihto tuohon...
     
  20. NPR

    NPR Guest Guest

    Liittynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Helsingistä ei saanut noita tuossa pari kk sitten, vaan omani tuli LPR:n bikeplanetista tms. En tiedä nykytilanteesta :<