Harraste / kakkosautoa

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana LongJohn, 05.05.2007.

  1. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Minusta noita on vähän hankala naittaa keskenään. Siis ns rallihenkeä ja ylellisyyttä. Aiemmin mainitsemistani seikoista nuo on aikalailla toisensa pois laskevia mutta samaan aikaan kumpikin aivan yhtä kiinnostavia vaihtoehtoja.

    Ur-quattro (ym). Voimaa riittävästi, suorat putket, stripattu sisusta, kuppipenkit. Ratti, polkimet, vaihdekeppi, perusmittarit, that's it. Manuaali-ikkunat, ei varustelua. Raaka ja niin todella äijä. Sivistyneisyys kaukana joka suhteessa.

    200/S4/S6 (ym). Hiljainen, tilava, voimaa riittämiin mutta sivistyneesti. Sivistyneet soundit. Hyvät varusteet. Hienostelua sisätilojen suhteen (harrastusmahdollisuuksia). Autohifiä (harrastusmahdollisuuksia).
     
  2. Peke78

    Peke78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    550
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos on niin "putkinäköinen" nii eihän siinä mitään. Itselleni sopii just hyvin ton uuden Evon luonne "ajajan autona" ja silti mulla on siinä varusteita, koska ilman niitä on vaikea ajaa jokapäiväisessä ajossa ja varsinkin pitkiä matkoja. Sit jos on rahaa niin paljon, ettei paskalle taivu, niin samahan noita ois sit laitella jokaiseen käyttötarkoitukseen erikseen. Ralliin riisuttu Evo, asfaltilla kurvailuun uusi "mukava" Evo, pitkille matkoille RS4 jne....:OI
    Kyllä oikea ralliautomaisuus on kuitenkin aika kaukana noissa uudemmissa Evoissa ku käyt kokeilee ja sisällä istumassa. Ehkä alkupään Evot ja RS mallit eritoten on näitä. Ne tulee jo tehtaalta ilman mitään lisävarusteita. Esimerkiksi Evo 9 ei saa Suomessa ku GSR mallina, ja siinäkin on kaikki varusteet vakiona, lisävarustelistalla ei ole kuin muutama hassu mittari. ;)
     
  3. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Onhan tietysti nuo Evotkin ihan hienoja teknisesti. Mutta itsellä on kiikarissa mahdolliseksi seuraavaksi harrastevehkeeksi takavetoista 8-pyttyistä 2-ovista kulkinetta. Mutta kun kaupat on vielä kesken niin ei vielä sen enempää... kattoo nyt miten käy. Vai jatketaanko neliveto-nelosturbolla. On toisaalta kyllä näillä keleillä tuo neliveto mukava ihan arkiajossakin.
     
  4. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Vilkaisin nettiautosta. Edukkain 9 mallinen Evo on rapiat 42ke. Millä tavalla verrattavissa S4/S6/200 tai rallimallina ur-quattroon? Puhutaan kuitenkin kakkosautosta.

    Entä millaisia harrastusmahdollisuuksia esim evo 9 muodostaa? Ajamisen lisäksi.
     
  5. Peke78

    Peke78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    550
    Saadut tykkäykset:
    0
    No voihan helv**ti sentään, mitäs harrastus mahdollisuuksia Evo 9 antaa? Samoja mitä muutkin autot. :hitme:
    Mulla on laitettu ysiä yli 20 000 eurolla, kyllä noihin keksii ja saa uppoamaan mitä vaan. :thumbsup:
    Ja mähän kirjoitin tossa, että jokaiseen tarkoitukseen eri Evo. Luetaan tarkasti. ;)
    Enkä mä sanonut, että sun pitäs kakkosautoks laittaa Evo 9, vaan Evo ihan sama mikä. Onhan noita ykkösestä asti.
     
  6. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 644
    Saadut tykkäykset:
    63
    Koneen vielä paukauttaa niin saa laiteltua vielä lisää ;) Hyvin oot rahat sijoittanut. Oman perseen alle ;)
     
  7. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Saahan niihin. Minkä kokee sitten tarpeelliseksi. Millaisia laittoja olet ysiin laitellut?

    On tuossa yksi varsin potentiaalinen ehdokas nyt syynissä. Evojen, S4 ym kanssa on vain se ongelma kun ne on niin tavallisia.
     
  8. Peke78

    Peke78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    550
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ei ne siellä tyynyn allakaan lämmitä. :D

    No tavallisia... kaikki on suhteellista. Asun pääkaupunkiseudulla ja mitä täällä olen asunut kolmisen vuotta, niin oman lisäks olen nähnyt liikenteessä ehkä vajaa 5-8 Evoa(9 tai 8) ja ässiä ehkä saman verran tai jokusen enemmän. Jos todella todella harvinaista haluaa, niin sit pitää hakea vaikka japanista sellanen, mitä Suomessa ei edes oo. Vanhoja Evoja esim. 4, 5 ja 6 niitä on yhden käden sormilla laskettava määrä Suomessa. Minusta se on jo harvinainen.
    Mulla on tohon laitettu multimediaa, ajettavuutta parannettu ja tietysti konepellin allekin jotain. Sitä pitäs vielä jatkaa...
     
  9. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Niinpä. Siksi minullakin on kiikarissa jotain vähän erikoisempaa täällä puolella maailmaa tai ainakin tässä maassa. Tuo nykyinen Calibra Turbokin oli erikoisehko vuonna 2003 kun sen hommasin, nykyään niitäkin on aika runsaasti, vaikka se todellisuudessa on harvinaisempi ja paljon vähemmän valmistettu auto kuin oma seuraava vaihtoehto (kaupat vielä kesken joten ei tarkempia malleja vielä viitsi mainita). Kaikista Calibroista kuitenkin vain 5% on tuolla turbo-4x4-tekniikalla, mutta kyllä tuolla muutaman vuoden ajeltua ja laiteltua ymmärtää noiden Mitsujen ja Subaruidenkin idean, Mitsu Evolla en ole ajanut itse, mutta Imprezalla olen, samantapainen fiilis siinä on, sillä erolla että noiden Mitsujen ja Subaruiden voimansiirtotekniikka on vähän kestävämpää. Ja valmistusmäärätkin paljon suurempia jonka takia niitä on paranneltu ja kehitettykin paremmiksi. Noita Mitsu Evojakin (eri sukupolvien) on aika moni tuttu ja kylänmies hommaillut tässä viime aikoina.
     
  10. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 644
    Saadut tykkäykset:
    63
    Sullahan mielenkiintoinen harraste auto on. Itse jonkun aikaa vectralla tuli ajeltua niin calibrahan se oli se haave silloin. ;) Tuli vaan mieleen että millaiset teillä ne ykkös autot on kun kakkos autot tuollaisia?
     
  11. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Evoja näkyi olevan nettiautossa pari tusinaa myynnissä. Urs4 eri tekniikoilla ja korimalleilla samoin. Riippuu tietysti perspektiivistä tulisiko auton olla harvinainen vai löytyä muodosta tai toisesta joka nurkalta. Urs4/Urs6 on kuitenkin korimallina yleinen. Esimerkiksi.

    Calibra. Joskus minulla Vectran 2000 4x4 oli. Tykkäsihän siitä. Siihen asti kun se surullisenkuuluisa neliveto laukesi. Sitten ei ollut enää yhtään hauskaa. Tämän takia tuohon tai mihinkään tuon tyyppiseenkään nelikkoon ei enää näppejään tunge. Haldex näyttää pelottavan samankaltaiselle rakenteelle vaikkei jatkuva neliveto pitävällä alustalla olekaan. Ja onhan niissä ollut jo melko paljon ongelmia. Jakolaatikko paskaksi ja 5ke lasku.

    Subaru ja Audi pitkittäiskoneella on niitä joihin luottaa. Mitsuun en ole tutustunut riittävästi, ehkä Mercedeksen 4-matic joissain vuosimalleissa mutta mersut on taas muuten pirun rumia eikä mielenkiintoisia malleja oikein ole.
     
  12. Peke78

    Peke78 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    550
    Saadut tykkäykset:
    0
    + Mitsu. :thumbsup: Kysele mitsufoorumilta, jos et usko. En ole kuullut, että kellään ois hajonnu neliveto.
     
  13. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ne "ykkösautot" ovat yleensä ihan tavallisia käyttöautoja joilla ajellaan työmatkoja ym. Minullakin sellaisena on about tavallinen etuvetoinen Vectra.
     
  14. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Näin ne varmaan on. Meillä ykkösauton virkaa ajaa diesel Octavia joka ottaa suurimman osan ajokilometritaakasta vastaan. Ei tuommoisia 15-20 vuotiaita autoja voi ajatella perheeseen ainoaksi tai suurelle ajokilometrimäärälle ykkösautoksi vaikka monilta ominaisuuksiltaan varsinkin täysin toimivassa kunnossa sitä voisivat ollakin.

    Vastaavasti sitten esim S2, ur-quattro, coupe quattro ym on coupe koppaisia autoja joiden käyttökelpoisuus ympärivuotisena kakkosautonakin on koetuksella. Lasten asettelu kippipenkkien taakse turvavöihin, rajallinen tavarankuljetuskapasiteetti ym. Mutta kyllähän niissä silti jokin viehätys on...
     
  15. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mulla on käyttöauto, harrasteauto ja perheauto kaikki samassa kuoressa. Perhe kun koostuu kahdesta aikuisesta ja kahdesta kissasta, niin siinä ei kummoista tilafarmaria tarvitse.

    Työauto (n. 50 000 km vuodessa) on sitten erikseen.
     
  16. RTU

    RTU Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.01.2006
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin minullakin! Ruosteinen A-Vectra vuosimallia -90 ja mittarissa ~370 tkm. :rolleyes: Hyvin käy ja kukkuu! :thumbsup:

    Vanha C raketti tai A Manta kyllä kiinnostais harrastusmielessä jos joskus olisi tilat tai edes aikaa alkaa rakentelemaan.
     
  17. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
  18. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    :thumbsup: Loistava valinta!

    Tuossa nimenomaisessa autoyksilössä on vaan se vika, että ei toiminut kunnolla missään vaiheessa. Rahaa kaadettiin kuulemma säkkitolkulla ja silti auto on ns. 'kiertopalkinto'. Viimeisimmän kuuleman mukaan taas joku yrittää saada sen iskuun.
     
  19. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Siitä en tiedä. Kun on nähnyt vain tuon videon. Ulkoisesti kopsakan näköinen ja onhan nuo soundit aika miehekkäät.

    Mutta kun tässä on harrasteen palveltava ympärivuotisessa kakkosautokäytössä ei tuommoista voi kuvitellakaan. Talvikäyttö karsii äkkiä monet sinänsä järkevämmätkin pelit pois. Joku S13 SX olisi raskaanpuoleisen rakentelun jälkeen kopsakka peli ja laitettavissa mieleiseksi mutta se on taas tuolla talvella kinoksessa lähinnä surkuhupaisa vekotin. Kilometrejähän tässä ei tule massiivisesti. 7-8k mitä tässä on laskeskellut. Vuoteen. Ns ykkösauto ottaa sitten suuremman rasitteen kilometreista.
     
  20. Daimler

    Daimler Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2008
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kakkosautona on meillä Skoda Superb ja Laurin & Klementiä on unelmoitu. Perinteitä molemmilla riittää ja ne kiinnostavat meitä.
    Harrasteautona on Daimler Conquest, vm- -54 ja Rover 75 vm -58. Perinteitä niilläkin merkeillä riittää.
    Näillä on pärjätty...
    Mahtaako täällä olla muita näistä merkeistä kiinnostuneita ?