Heh heh, onkohan huollon pojilla ollut sama korjaus että lämpösuoja mennyt. Sitten vaan tyynesti ilmoitettu että vikaa powerissa ilman selityksiä
Huollon poikana voin vastata, että sama vika ja kaksi mahdollista vian aiheuttajaa. Lämpörele sammuttaa laitteen kun se kuumenee liiaksi, mutta yleensä näissä tapauksissa vikaa on virtalähteessäkin. Vaikka laitteen jättäisi päälle pitkäksikin aikaa, ei lämpöreleen pitäisi laueta. Ylilämpösuojan laukeaminen on muutenkin merkki siitä, ettei kaikki ole kunnossa tykissä tai asennuksessa. Tämän takia suosittelenkin laitteen lähettämistä huoltoon tarkistettavaksi ennemmin kuin itse mennä tuota korjailemaan. Tällä säästytään mahdollisiltä pahemmilta vioilta, mitkä eivät mene takuuseen jos tuon suojan on itse käynyt resetoimassa. Huollossa pystytään katsomaan onko asiakas itse käynyt tämän tai jotain muuta "korjailua" laitteelle tekemässä. Näissä tapauksissa, kuten jos asiakas on esim.käynyt huoltovalikossa tekemässä säätöjä, takuu raukeaa. Asian voi käydä lukemassa vaikka Sanyon projektoreiden takuuehdoista http://www.soviservice.fi/files/sanyo_general_warranty_conditions.pdf kohta 4.
Suora ja asiallinen vastaus :thumbsup: Eli kannattaa huolehtia tykin oikeasta sijoituksesta ja varmistua ilmanvaihdon riittävyydestä. Jos takuu ummessa niin tämänhän voi korjata itse jos tietää mitä tekee ja ei ole peukalo keskellä kämmentä.
Juuri näin. Takuuaikana laite EHDOTTOMASTI toimitettava Sovi Serviceen kyseisissä tapauksissa. Takuun jälkeen tämän voi korjata itse, mutta omalla vastuulla. Näissäkin tapauksissa kuitenkin suosittelen huoltoon toimittamista sillä Sovi Servicessä tuo ei paljoa maksa ja samalla tarkistetaan onko virtalähde kunnossa, puhdistetaan laite sisältä sekä päivitetään ohjelmaversio.
Näissä tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä Sovi Serviceen, ennen kuin laitteelle tapahtuu jotain. Katsotaan mitä kannattaa tehdä. Aina kun tuuletinnopeuksia aletaan säätämään pienemmäksi on vaarana laitteen ylikuumeneminen, joka puolestaan aiheuttaa paljon erilaisia vikoja laitteessa mm. Lampun ikä laskee, optiikka kärsii, lämmölle herkät komponentit piirikorteilla eivät kestä kauaa jne.
Toki noin mutta voinen sen verran valistaa, ettei huoltovalikossa oikeaoppisen säädön tekeminen millään tavoin haittaa konetta. Huoltovalikoissa on myös toimenpiteitä, jotka saattaa olla täysin "viattomia". Kuten huoltovalikossa jos säätäisi paneelien digitaalista "kohdistusta", niin tuskin tämmöinen käynti voi olla mikään oikeasti pitävä este takuulle, joka koskee vaikkapa ylikuumenemista. Veikkaan vahvasti, että ei menisi läpi oikeudessa. Vieläpä luulen senkin, että todellisuudessa oikeuteen asti mennessään valmistajan ehdot ei auta siinäkään tapauksessa jos on mm. tuulettimen ns. katto/pöytäasennustapausta koskevasta säätämisestä kyse. Tämä säätö oikeaoppisesti toteutettuna ei nimittäin lainkaan estä laitteen normaalin hätätuuletuksen käynnistymistä, eikä edes termostaattien lämpötiloihin olla kajottu. Näissä säädöissähän on kyse ainoastaan ns. minimikierrosten alentamisesta, kierrosten jotka ovat usein hyvinkin turhia hieman käyttäjän ja huonetilan mukaan arvostellen. Oikeaoppisesti tehtynä tuuletus lisäksi pysyy täydellisen vakaana. Jos sellaisesta haetaan syytä laitteen hajoamiselle, ollaan kyllä varsin pitkällä tulkinnoissa. Mielestäni kuluttaja voittaisi jutun jälleen. Sanyollahan on tosin näistä huoltoriidoista melko kirjava ja sanoisinko "ei niin mairitteleva" historia, valitettavasti. Toivon, että Sovi selvennät edellä mainitsemaasi kohtaa. Tällaisenaan uudemman huoltofirman kanta näyttäytyy täällä sellaisena, että hieman jo valmiiksi mietityttää merkin ostelu. (Tässä välissä voinen kertoa, että edellisessä firmassa palvelu oli kaikilta osin hyvä.) Olen hankkimassa juuri uutta teräväpiirtoista kalustoa ja tämä tieto on melko merkitsevä. Jos huollon uusi kanta on kylmästi edelläkuvattu, ainakin itse aion jatkossa pisteyttää tämän tykkimerkin huoltopalvelut 0p, koska kirjaimellisesti tulkittuna tuohan merkitsee että ikävyyksiä on luvassa tykin huollattajalle. Erikoista, että Sanyolla meni muuten 1080p rintamalle kaikissa muissa kategorioissa huonommin, huoltoon olin luottanut siinä. Toisinsanoen, nyt tulkitaankin kaikki asiakkaan vahingoksi ankarimman mukaan. Se on itse tykkiään säätävälle puhtaasti huononnus. Ei kiitos.
Ja tuohon nyt on melko yksinkertaistettu totuus. Suosittelen lukemaan ketjun läpi meidän tiedoista ja kokemuksista ja kommentoimaan siltä pohjalta uudelleen. Tuuletinkierroksien säätämisessä ei lähdetä siltä pohjalta, että laitetta "ylikuumennettaisiin". Hyötykäyttöön otetaan marginaali mikä syntyy siinä, että monesti asennetaan laite kattoasennuksessa jopa paremmin viilennettyyn paikkaan kuin oletusarvoisesti pöytäasennuksessa, missä lähtökierrokset on viritetty hiljaisemmalle. Oikeastaan pitäisi kysyä, miksi laitteen voi asentaa lähtökohtaisesti hyllylle patterinkin päälle hiljaisemmilla kierroksilla kuin ikkunan tuuletusaukon eteen toisinpäin? Ymmärrän hyvin, että noin pitää sanoa, koska verkossa on paljon ihmisiä, joista osa vastuuttomasti muuttaa yksin tein jopa termostaattien lämpörajoja, jota säädöillä ei ikinä pidä tehdä mutta eipä paljon sen älykkäämpää ole "laillisesti" asentaa konetta nurinpäin telineessään. Oikeaoppisen säätämisen sijasta nurinpäin asennuksella päästään vain tasan niihin pöytäasennuksen arvoihin, vaikka asennuspaikka saattaisi kaivata kuitenkin hieman suurempia minimi(tai lähtö)kierroksia lämpöjen/kierrosten pysyttämiseksi vakaina. Käsittääkseni vakaus on avain siihen ettei lämpösuoja voi laueta, myös se on avain viileyteen ja sitä kautta kestävään käyttöikään. Vakaus saavutetaan antamalla koneelle sellaiset lähtöarvot, jotka pysyy voimassa koko päälläolon ajan ja lisäksi toki on kätevä varmistaa samalla, että lämmöt pysyy jatkuvasti noin minimirajojen tuntumassa. Ylimääräiset kierrokset puolestaan saa aikaan vain meteliä väärässä paikassa. Mainittakoon vielä, että huoltoohjeistuksesta käy selkeästi ilmi lämpötilarajat. On kummallista mikäli vaadittaisiin lämpötilojen olevan asennuspaikkariippuvaisesti vieläkin alempia kuin ohjeiden alimmat lämmöt ja annettaisiin ymmärtää seikan olevan yhteydessä takuun epäämiseen, vaikka koneita voi aivan hyvin siirtää ilman takuun epäämistä lämpimämpään huoneeseen. Sana sanasta tulkiten Sovin em. kanta tarkoittaa myös sitä, että pöytäasennuksessa tuuletinkierroksensa minimiarvoja nostamalla vakauttaneet olisi menettäneet takuunsa.
Siis jos huoltovalikossa tehdyt säädöt todistettavasti ovat aiheuttaneet vian niin silloin. Kyllähän täytyy olla konkreettiset perusteet käyttäjän aiheuttaneen itse vian ettei takuu korvaisi.
Niinhän niissä takuuehdoissa sanotaankin Minun boldaus Tällaisessa on ilman muuta liikkeen/valmistajan näyttövaatimus. Ikävää on tietenkin, mikäli Sovi tulkitsee tämän pykälän eri tavalla. Muuten erittäin tervetullut asenne, jos huolto tulee tänne keskusteleman avoimesti. Siitä pisteet Soville:thumbsup:
Tosin, lienee melko selvä tapaus, jos tuulettimennopeuksia on säädetty huoltovlikosta, ja tykille tulee vaikkapa joku hitaasti ylilämmöstä kehittyvä vika. Veikkaan kyllä, että huoltokorjaamo/valmistaja voittaisi tällaisen riidan helposti vaikka käyttäjä yrittäisi miten perustella toimineensa varovaisesti.
Uutena huoltofirmana pystymme vaikuttamaan tähän asiaan enemmän kuin edellinen huoltoliike. Mainitsemiasi "Huoltoriitoja" ei pitäisi enää päästä syntymään, sillä näistä olemme käyneet palaverin Sanyon johdon kanssa ja ne ratkaistaan muulla tavoin, kuin riitelemällä nykyään. Kirjoituksellani toin teille käyttäjille tietoon toimintatapoja joita Sanyo ja valtuutettu huoltoliike Sovi Service käyttävät. Kuten alempanakin on jo kirjoiteltu, huoltoliikkeen pitää myös pystyä tämä vian aiheutuminen näistä säädöistä todistamaan, ennen kuin takuu evätään. Lähinnä tämä koskee niitä, jotka eivät tiedä mitä ovat huoltovalikosta säätämässä, vaan menevät omin päin kokeilemaan. Toivottavasti et menetä kirjoitukseni takia uskoasi Sanyoon tai huoltoon. Huolto toimii tällä hetkellä paremmin yhteistyössä Sanyon ja asiakkaiden kanssa kuin aikaisemmin (tämä asiakkailta ja Sanyolta kuultua palautetta).
Kattoasennuksessa paikka voi olla viileämpi, mutta myös laite on yleensä ylösalaisin, jolloin lämpö kertyy herkemmin paikkoihin jossa se voi vikaa aiheuttaa. Tätä varten on kierrosnopeudet kattoasennuksessa asetettu korkeammiksi kuin pöytäasennuksissa. Jos laite toimii vakaasti pienemmillä kierroksilla, eikä laitteessa pääse lämpö nousemaan niin ei ole mitään syytä, minkä takia takuu menisi. KYSEESSÄ ON VAIN TAPAUKSET, JOS TAPAHTUU JOTAIN! Taisin tuon jättää eilen mainitsematta...
Onko noista Z4:n eri ohjelmaversioiden eroista/parannuksista jossain listaa? Mikä versio nykyään päivitetään?
Tämä kiinnostaa minuakin kovasti, toissapäivänä tuli tykille ikää 2V :thumbsup: Eikä ole koskaan ollut huollossa.
Tässä ei pidä yksinkertaistaa tuuletinnopeuksien säätämistä yhden ainoan "säädä tuuletusta alaspäin" käsitteen alle. Jos tuuletin nopeuksia muutetaan, siinä on tämän ketjun ohjeistuksenkin perusteella kyse ihan muusta. Esimerkiksi poistetaan tarve kääntää tykki ympäri telineessään. En käsitä miten tykille voi olla hyväksi, jos sen läpi ohjataan tarpeettoman suuri määrä pölyistä ilmaa. Pölysuodattimen maksimaalisen nopea tukkeutuminen ei voi olla tuuletinjärjestelmän tavoitteena. Lähtöarvoja on kovennettu kattoasennuksessa vain saadakseen suurin osa kattoon asennetuista projektoreista valmiiksi tasaiselle mutta usein tarpeettoman kovalle äänenkorkeudelle. Tiettyyn rajaan asti tykin lämpötila laskee mutta vaikka tuuletusta kovennettaisiin hurrikaaniin asti, se ei ole enää tarpeen niiden minimien saavuttamisen jälkeen jotka on huoltomanuaalissa kirjattuna. En näe mitään järkeä siinä, että jannulla A on pöytäasennettu tykki 10 astetta keskilämmöiltään korkeampia kuin tyypillä B, jolla on säädetysti optimoidusti tykki kattoasennuksessa. Tämä on vielä tosiasia hyvin hyvin monessa taloudessa suomessakin. Näistä molempien laitteet on suunnilleen saman äänekkyyksisiä mutta tyypin A tykin ääni tosin heilahtelee silloin tällöin ja hänen takuu olisi siis voimassa? Haloo, anybody home?