Missä FullHD tykeissä on 1:2,35 pystyvenytys?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Arttu78, 19.01.2008.

  1. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Missä FullHD tykeissä on 1:2,35 pystyvenytys?

    Jos on 1:2,35 kuvasuhteen valkokangas ja leveyssuunnassa venyttävä anamorfinen linssi tarvitsee kuvaa venyttää Cinemascope leffojen osalta pystyssä, jotta koko kuva-ala täyttyy oikein. Tämä koskee niin Blu-ray:tä kuin DVD:täkin. Pystyvenytyksen voi tehdä muun muassa joillain videoprosessoreilla, joillain Samsungin DVD-soittimilla, joillain tietokonesoftilla (kuulemma) sekä joillain projektoreilla. Tässä ketjuissa keskustellaan kyseisen pystyvenytysominaisuuden omaavista projektoreista ja tarkoituksenani on päivittää uusia pystyvenytyksen mahdollistavia projektoreita tähän ensimmäisenn viestiin. Pyydän, että viestitätte ketjuun uusia malleja, jotta listasta saataisiin mahdollisimman kattava.



    EDIT.

    Tässä ketjussa mainittuja pystyvenytyksen tekeviä FullHD-projektoreita:

    -BenQ W10000 ja W9000. (Nämä eivät Välttämättä toimi nykyisten Prismasonicin linssien kanssa, koska projektorin oma linssi on upotettu syvälle koteloon)
    -BenQ W5000 ja BenQ W20000.
    -Epson EH-TW5000
    -Jvc D-ila Hd100
    -Meridian MF-1 :rolleyes:
    -Mitsubishi Electric HC7000
    -Optoma Themescene HD80
    -Panasonic PT-AE3000
    -Panasonic PT-AE2000
    -Panasonic PT-AE1000
    -Sanyo PLV-Z3000
    -Sony VPL-VW60, VPL-VW70 ja VPL-VW80.

    2014-16 vuoden projektoreita:
    2D venytyksellä
    Sonynmalleista: HW40, HW50 ja HW55.
    Epson EH-TW9200(W)

    2D- ja 3D-venytyksellä:

    Sony VPL-HW65ES
    Sony VPL-HW45ES (3D:llä oletettavasti, kun 65:kin osaa)
     
    Viimeksi muokattu: 28.06.2016
  2. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koskahan markkinoille alkaa ilmestymään natiivisti 2.35:1 tukevia tykkejä? Joko on tietoa? (natiivilla tarkoitan, että chipin kuvasuhde on 2.35:1)
     
  3. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Sony VPL-VW60:lla onnistuu venytys. Pricejapanista tilattuna hinta kylläkin menee hieman kolmen tonnin pahemmalle puolelle.
     
  4. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    CES 2008 messuilla en nähnyt ainuttakaan. Muutamia tykkejä myydään kiinteällä anamorphisella linssillä.

    Eiköhän ensin tule littutelkkarit tuohon suhteeseen...
     
  5. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuskinpa. Muoto ja koko on epäkäytännöllinen isoihin tauluihin. Tykille se ei olisi temppu eikä mikään.
     
  6. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    No jaa, tuollaiseen ruutuun saisi 16/9 lähetteen ja muuta infoa vierekkäin. Voisi olla käytännöllinenkin. Minä ostaisin.

    Tykissä taas haasteeksi tulee linssi. Jos kennon leveys pidetään vakiona pitää linssin olla entistä laajakulmaisempi että saadaan pidettyä kuvan korkeus kilpailukykyisenä...

    No, aika näyttää. Itse odottelen vielä tykkiä jossa on 16/9 kenno mutta sisäänrakennettu anamorphinen linssi, jonka napsauttaa kaukosäätimellä päälle...
     
  7. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Typrerä huomautus: elokuvia ei ole juuri tehty CinemaScopella / kuvasuhteella 2,35:1 viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Nykyinen leveä laajakangaselokuva on melkein poikkeuksetta kuvattu Super 35:llä, kuvasuhde on 2,39:1. Meinaan vaan kun niitä erityisleveitä kankaita suunnittelette, useimpien "2,35:1"-merkittyjen DVD- ja teräväpiirtolättyjen kuvasuhde on oikeasti jotain väliltä 2,37:1-2,41:1, riippuen julkaisijasta ja toistovehkeistä.
     
  8. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Super35 alkoi yleistyä 80-luvun lopulla ja sen jälkeenkin anamorfinen kuvausprosessi on ollut käytössä. Jotkut ohjaajat suosivat sitä teknistaiteellisista syistä, kun taas jotkut valitsevat Super35:n... ihan samoista syistä. Cinemascope on vain yksi anamorfinen kuvausprosessi lukuisten joukossa, joskin historiallisesti parhaiten ihmisten muistikuviin jäänyt. Valtaosa anamorfisesti kuvatuista elokuvista viime vuosikymmenillä on käyttänyt Panavisionin anamorfista järjestelmää ("filmed with Panavision cameras and lenses" tarkoittaa sitten eri asiaa kuin "filmed in Panavision", joista jälkimmäinen on se anamorfinen prosessi).

    Mitä kuvasuhdelukujen viimeiseen desimaaliin tulee, sen merkitys kannattaa unohtaa. Elokuvat on joka tapauksessa rajattu hiukan uusiksi dvd-levyille, yleisimmin kuvasuhteen ollessa n. 2.2:1. 2.35:1-lukua käytetään siis lähinnä pyöristettynä yleisterminä erottamaan kapeammalla kuvalla kuvatuista leffoista (1.66:1, 1.85:1, 1.34:1). Jokin muu termi olisi kai paikallaan, jotta vältyttäisiin jatkuvilta desimaalinviilaajien välihuomautuksilta ja keskustelun keskeytyksiltä.
     
  9. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Eli vaihtoehtoina Sony VPL-VW60. Muita?

    Projectorcentralin arvostelussa todetaan:
    Onko joku sattumoisin testannut tekeekö Panasonic PT-AE2000 ko. venytyksen oikein Blu-ray-leffoille? Jotkut projektorithan ovat tehneet venytyksen vain DVD-leffoille.
     
  10. SpacemanX

    SpacemanX Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.12.2003
    Viestejä:
    507
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä hyötyä on käyttää anamorphista linssiä fullhd tykillä ja Blu-ray materiaalilla? Ensiksi digitaalisesti venytetään kuvaa pystysuunnassa (hukaten tietoa) ja sitten optisesti venytetään kuvaa sivusuunnassa? Onko kyse valotehosta?

    Paremman kuvan saa vain maskaamalla ylä- ja alareunan pois.
     
  11. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Linssin kanssa saa täydet 1080 pikseliä käyttöön pystysuunnassa, mutta maskaamalla 1080 miinus mustiin reunoihin tuhlatut pikselit. Ensin mainitussa joudutaan kuva skaalaamaan uusiksi, jälkimmäisessä tyydytään vähempään pikselimäärään. Kumpi sitten on parempi, lienee makuasia. Lisävarusteena myytävät anamorfiset linssit ovat vaan aika pirun kovahintaisia. Saa olla aika jalostunut maku tai runsaasti löysää rahaa, jotta sellaisen viitsii hankkia. Varsinkin kun idea haiskahtaa sen tyyliseltä ratkaisulta, joka jää todennäköisesti keksintöjen historiassa kuriositeettien romukoppaan, samaan koppaan kuin television eteen viritettävät jättilinssit...:)
     
  12. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt mentiin kyllä metsään. Kun puhutaan uutuuselokuvista, 2,35:1 tarkoittaa käytännössä aina 2,39:1;tä. 2,20:1;tä näkee lähinnä vanhemmissa pätkissä, joissa se onkin alkuperäinen kuvasuhde (esim. 2001: A Space Odyssey). Kyseinen suhde on paljon "korkeampi", sen kyllä huomaavat kaikki. Heitäpä ensin pyörittimeen 2001 ja sitten joku 2,35 tai 2,40 -merkitty pätkä, eron näkee selvästi.
     
  13. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    :D Kaikki pois vaan? En oikeastaan tiedä kovinkaan hyvin linssillisen ja linssittömän kokonaisuuden välisistä laadullisista eroavaisuuksista. Valoisuutta pitäisi linssillisen versiön lisätä suhteessa linssittömään. Käytön puolesta en maskaussysteemiä pidä kovin houkuttelevana. En nimittäin jaksaisi joka kerta käydä säätämässä maskia/maskeja paikalleen. Myös se olisi maskia käyttävässä setissä ongelmallista, että suurin kuva-ala olisi kaikista kapeimmalla kuvasuhteella (4:3). Leveyssuunnassa saa kuva olla ihmiselle kuitenkin luonnostaan isompi, koska silmät nyt sattuu olemaan vierekkäin. Isoimman kuva-alan soisi siis olevan leveimmällä kuvasuhteella (2,35:1).

    Minulla on käytössä Cinemascopekangas ja kaukosäätimellä toimiva linssi. Kun katson 1,78:1 kuvasuhteen leffaa pistän kaukosäätimellä linssin valmiiksi säädettyyn pass-asentoon ja kaukosäätimellä skaalaimen 16:9 tilaan. Kun katson 2,35:1 kuvasuhteen elokuvaa pistän kaukosäätimellä linssin valmiiksi säädettyyn stretch-asentoon ja kaukosäätimellä skaalaimen 2,35:1 tilaan. Kun elokuva alkaa kuvasuhde on oikea, kuva rajautuu valkokangasta ympäröiviin sametteihin tarkasti ja aktiivinen kuva-ala pienenee kuvasuhteen kaventuessa. Topikin aiheeseen liittyen tässä etsitään kuitenkin projektoria, joka korvaisi erillisen skaalaimen tässä käynnistysprosessissa.


    Edelleen kiinnostaa. :)
     
  14. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osaatko lukea? 2.2:1 suhteella tarkoitin rajausta, johon elokuvat useimmiten dvd:llä masteroidaan. Kuvan reunoista jätetään hivenen pois (ja ei, kyse ei ole television/monitorin/ymv overskannista johtuva juttu).
     
  15. Pyromanne

    Pyromanne Guest Guest

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    415
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ymmärsin ton maskausidean siten, että 2.35:1 kuvaa esittävän tykin kuva vain zoomataan ulos valkokankaasta siten, että kuvan musta ylä- ja alareuna jäisivät valkokankaan ulkopuolelle, mutta täyttäisi leveyssuunnassa koko 2.35:1-kankaan. Itse näkisinkin mielellään tykeissä sellaisen ominaisuuden, että niihin voisi tallentaa erilaisia kuvan zoom- ja paikkatietoja, jotta ne saisi kätevästi yhdellä kaukosäätimen napin painalluksella esiin erilaisia katselutilanteita varten. Esim. heikkolaatuista vhs-kuvaa voisi katsoa pienemmällä kuvalla, kun taas 2.35:1-kuvan voisi zoomata ulos kankaasta edellä mainitulla tavalla, jne. Edellyttäisi tietenkin moottoroitua zoomia, tarkennusta ja lensshiftiä/vajaaresoluutioisen kuvan skaalamatonta asemointia kuvachipillä.
     
  16. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla on 1:2,35 kangas, jossa (vain) ylhäällä ja alhaalla rajaus mustalla samettiteipillä. Yleensä käytän zoomia niin että projektorin kuva vain peittää tuon alueen pystysuuntaan, ja rajaus sivuttain tehdään mustilla verhoilla 16:9 muotoon. Usein katson leffoja tuolla 16:9 alueella riippumatta leffan kuvasuhteesta, erityisesti jos tekstitys tulee kuvan alareunaan osittain mustan päälle. Joskus taas kun jaksan, säädän zoomin niin että vain 1:2,35 kuva näkyy, ja sivuilta muutan rajausta verhoilla. Kun lähteenä on vain DVD, niin 16:9 on kuitenkin onneksi aika yleinen.

    Oikein toimiva vaihtoehto, ja saan sekä katsottua vaikka tiukasti rajattua 4:3 kuvaa, tai täyskokoista laajakangaskuvaa, ja myös tämän välimuodot. Usein kuvasuhde on jotenkin epämääräinen, varmaankin juuri tuon Pyromannen kuvaaman vaihtelevan koodauksen takia, ja tosiaan nuo tekstit ovat usein ongelma. Puhdasta 1:2,35 kuvaa olisi vaikea käyttää. Minun käyttämäni HTPC-ohjelmat ovat tekstityksen siirtelyn suhteen aika huonoja (PowerDVD 6(?), VLC ja MediaPortal).

    Tämä on helppo manuaalinen ratkaisu. Vaatii toki zoomin kanssa pelehtimistä (AE700 manuaali) ja verhojen siirtelyä. Lisäksi laajakangaskuvalla voi joskus epäilyttää riittääkö valovoima. Ja kyllä se AE700 hajavalo mustien palkkien kohdalta on myös ongelma. Nämä ovat tosin vain projektorimallin ongelmia, ei minun kankaani geometrian.
     
  17. Jirppula

    Jirppula Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    156
    Saadut tykkäykset:
    0
    itteä kiinostas et miten ootta saanu hd tai bluray matskun näkyyn anaformisella linssillä ja sillä niin sanotulla extra leveällä (1:2.37) kankaalla.. ku mul on nyt toi anaforminen linssi ja samsungin ez view toiminnolla varustettu dvd soitin jolla dvd :n kattominen ei ole ongelma ku samsung tekee pystyvenytyksen nostaen tekstit kuvan päälle mut mites ootte viritelly hd soittimet linssin kans pelaamaan? et sais pysty venytyksen ja tekstien siirron kuvan päälle? mulla lähinnä hd aikaan siirtyminen on tästä ongelmasta kiinni
     
  18. h3mb3

    h3mb3 Digital and smoke-free. Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    1 889
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä osaan, ja juuri tuon väitteen kohdalla viestisi kopsautti aimon kasan kakkaa tuulettimeen. :)
     
  19. Yabba

    Yabba Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.10.2005
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    HD puolella ei vastaavia EZ view toimintoja ole tietääkseni vielä nähty soittimissa. Eli jos tekstitys on laitettu VÄÄRIN osittain kuvan alle (Warnerin elokuvat tyypillisesti), niitä ei pysty siirtämään millään oikeaan paikkaan. Tämä johtaa siihen, että elokuva on parempi katsoa ilman tekstitystä.

    Jos sen sijaan tekstitys on laitettu OIKEIN kokonaan kuva-alalle tai kuvan "päälle" (Universalin ja Paramountin elokuvat tyypillisesti) voi kuvan venyttää pystysuunnassa projektorissa ja leventää sitten linssillä oikeaan kuvasuhteeseen.

    Eli tässäkin asiassa HD DVD puolella on hommat kunnossa ja kotiläksyt tehty. :thumbsup:
     
  20. Yabba

    Yabba Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.10.2005
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maskaus ja kuvan venytys ovat täysin eri maailmasta ja tuottavat mielestäni eri lopputuloksen.

    Lyhyesti venytyksen plussat ja miinukset:

    + pystyvenytyksessä saadaan käyttöön nekin pikselit, jotka menevät hukkaan maskauksessa tai palkeilla katsomisessa
    + jos tykkää isosta kuvasta, niin venytyksen kautta saa huomattavasti isomman kuvan kuin maskaamalla
    + minulla ainakin suurin osa elokuvista on 1:2,35 kuvasuhteessa, joten mieluummin katson ne elokuvat suurempana kuin 1:1,78/85 pätkät
    + 1:2,35 kankaan rajaus tietysti sopii myös paremmin leveämpiin elokuviin (kuvan ympärillä on tasakokoinen musta reunus joka puolella)
    + kaikkien katsottavien kuvasuhteiden korkeus on aina sama
    + 1:2,35 kuvasuhde on vaan niin hieno (varsinkin isona) :D

    - HD puolella ei vielä EZ view tyyppistä tekstityksen siirto toimintoa soittimissa ole, joten kuvan alle tekstittyvät leffat kannattaa katsoa ilman tekstitystä. Tämä toimii tietysti huonosti, jos vain osa leffasta on englantia ja osa jotain muuta kieltä (listalta vaikka espanjaa, ranskaa, kiinaa tai japania)
    - linssit ovat kalliita

    Tässä linkkejä lisätietoihin:

    http://www.prismasonic.com/english/intro.shtml
    http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=117

    AVS Forum linkistä vaikka ensimmäisen FAQ stickyn läpikäynti valaisee asiaa paremmin.