Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 4 / 6 Ensimminen 123456 Viimeinen
Viestit 61 - 80 / 115

Aihe: Kaiuttimien sisnajo?

  1. #61

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    Kyll uskon sen mahdollisuuteen. Nhtvsti sin et usko siihen mahdollisuuteen, ett elementti voisi ajan suhteen muuttua fysikaalisesti (tarpeeksi paljon)?
    Tiedn ett elementeiss voi tapahtua ajan myt merkittvi muutoksia, koska tst on todisteita. Vanhoista ferrofluididiskanteista saattoi nesteet kuivua ja dynaamisista elementeist polypropyleeniripustukset hapertua. Nill muutoksilla oli kuultavaa vaikutusta neen. Molemmat ilmit tulivat esiin vasta vuosien pst.

    En ole viel nhnyt yhtkn luotettavaa todistusta siit ett ns. kaiuttimien sisnajolla olisi korvalla havaittavaa vaikutusta neen. Hypoteettinen mahdollisuus toki on olemassa tllaiseen muutokseen. On vitteen esittjn asia todistaa se oikeaksi. Koska kaiuttimia on jo tutkittu pitkn aikaa, eik tllaista todistusta ole lytynyt niin pidn ilmin esiintymist erittin eptodennkisen. Tt ksitystni tukevia tutkimuksia taas kyll lytyy. Niit on thnkin ketjuun jo linkattu.

    Olen aina valmis muuttamaan ksitystni kun esiin tulee uutta tietoa.

    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    Se tekee eron meidn kahden nkemyksille, sin kiellt joitain mahdollisuuksia kokoaan, m annan lhes kaikille mahdollisuuden kunnes toisin todistetaan.
    Jlleen arvioit minua omien ksitystesi etk kirjoitusteni kautta. Se on epreilua. Laittaisitko lainaukset kirjoituksista, joissa kielln kokonaan aikaa myten tapahtuvan kaiutinelementtien ominaisuuksien muutoksen mahdollisuuden?

  2. #62

    Rekisteritynyt
    loka 2006
    Sijainti
    TRE
    Viestej
    4 244
    ^ihminen muodostaa sellaisen ksityksen kuin sille annetaan (pitkn ajan kuluessa). l nyt yrit vnt itsesi minnekn subjektivistileiriin. Kytnnss asennoituminen : erittin eptodennkist = totaali kieltminen. Jos nin ei olisi, niin se kuulostaa vain silt ett jtetn itselle joka suuntaan keinotekoisesti ovi raolleen jotta voi lopuksi huokaista, ett enps ollutkaan vrss (vaikka ehdottomasti olin muuta mielt).

    Naurettavuuksiin menee heitot jossa suurinpiirtein verrataan, ett elementin ni voi jopa muuttua jos toista elementti lydn lekalla plykuppiin ja toista ei lyd.

  3. #63
    Voisin sen verran soppaan sotkeutua, ett klassisen musiikin puolella esim. viulun ni menee tosi tunkkaiseksi, jos sit ei muutamaan kuukauteen soita. ni aukeaa ennalleen vasta kohtuu pitknkin soiton jlkeen.

    Uskon saman jutun olevan mahdollista mys puukoteloisille kaiuttimille. Eli josko elementeiss ei niit muutoksia tapahtuiskaan vaan koteloissa? Vai voisiko viulun tapauksessa nen muutos esim. kielist johtua?

  4. #64

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    ^ihminen muodostaa sellaisen ksityksen kuin sille annetaan (pitkn ajan kuluessa). l nyt yrit vnt itsesi minnekn subjektivistileiriin.
    Niin, minusta tuntuu ett olet jo pitemmn aikaa lukenut kirjoituksistani muuta kuin mit niihin on kirjoitettu. Olet siis jaotellut minut johonkin leiriin ja sen perusteella pttnyt puolestani mit mielt olen kaikista asioista. Ihmiset eivt ole nin helposti lokeroitavissa. Heill on eri asioissa erilaisia mielipiteit.

    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    Kytnnss asennoituminen : erittin eptodennkist = totaali kieltminen. Jos nin ei olisi, niin se kuulostaa vain silt ett jtetn itselle joka suuntaan keinotekoisesti ovi raolleen jotta voi lopuksi huokaista, ett enps ollutkaan vrss (vaikka ehdottomasti olin muuta mielt).
    Vitteesi tueksi ei siis lytynyt yhtn lainausta kirjoituksistani. Pertn vitteesi oli oman mielikuvituksesi tuote.

    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    Naurettavuuksiin menee heitot jossa suurinpiirtein verrataan, ett elementin ni voi jopa muuttua jos toista elementti lydn lekalla plykuppiin ja toista ei lyd.
    En ole myskn kirjoittanut mitn tmn suuntaista. Tmkin on oman mielikuvituksesi tuotetta. Keskustelua on aivan mahdoton kyd tlt pohjalta. Jatkan sit reaalimaailmassa elvien kanssa.

  5. #65

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: lanchez View Post
    Voisin sen verran soppaan sotkeutua, ett klassisen musiikin puolella esim. viulun ni menee tosi tunkkaiseksi, jos sit ei muutamaan kuukauteen soita. ni aukeaa ennalleen vasta kohtuu pitknkin soiton jlkeen.

    Uskon saman jutun olevan mahdollista mys puukoteloisille kaiuttimille. Eli josko elementeiss ei niit muutoksia tapahtuiskaan vaan koteloissa? Vai voisiko viulun tapauksessa nen muutos esim. kielist johtua?
    Mennn sitten alkuperisest aiheesta viel enemmn sivuun. Soittimen nen muutos kyttmttmn johtuu useasta tekijst. Lmptila vaikuttaa sointiin, mutta tasautuu verrattain nopeasti kyttnoton jlkeen. Puun kosteuden tasaantuminen vie taas pitemmn aikaa ja sill on suuri merkitys. Trke tekij ja mys hitaasti muuttuva on staattisten ja dynaamisten kuormitusten aiheuttamat muutokset sointiin. Jos soitin on ollut pitkn kyttmtt, niin silloin usein on soittajakin ollut soittamatta. Kest jonkin aikaa ennen kuin tuntuma palaa. Nist tekijist kaiuttimien tapauksessa tulee kyseeseen vain dynaamisten kuormitusten vaikutukset. Tmnkin merkitys on hvivn pieni, koska kaiutinkoteloista pyritn tekemn mahdollisimman heikosti soivia toisin kuin soittimien rakenteista. Yleens kaiutinkotelot eivt edes ole tyspuuta.

  6. #66
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: Ykskyt View Post
    Mennn sitten alkuperisest aiheesta viel enemmn sivuun. Soittimen nen muutos kyttmttmn johtuu useasta tekijst. Lmptila vaikuttaa sointiin, mutta tasautuu verrattain nopeasti kyttnoton jlkeen. Puun kosteuden tasaantuminen vie taas pitemmn aikaa ja sill on suuri merkitys. Trke tekij ja mys hitaasti muuttuva on staattisten ja dynaamisten kuormitusten aiheuttamat muutokset sointiin. Jos soitin on ollut pitkn kyttmtt, niin silloin usein on soittajakin ollut soittamatta. Kest jonkin aikaa ennen kuin tuntuma palaa. Nist tekijist kaiuttimien tapauksessa tulee kyseeseen vain dynaamisten kuormitusten vaikutukset. Tmnkin merkitys on hvivn pieni, koska kaiutinkoteloista pyritn tekemn mahdollisimman heikosti soivia toisin kuin soittimien rakenteista. Yleens kaiutinkotelot eivt edes ole tyspuuta.
    Aivan, nin ajattelinkin. Itsell oli kolme viulua kytssni, kun aktiivisesti soittelin ja kyll niiss kyttmttmiss soundissa eron huomasi selkesti (siis verrattuna siihen, milt niiden olisi pitnyt kuulostaa ja soittajan soittamattomuudella ei ollut merkityst). Mutta tosiaan, kaiuttimiin tll tuskin on vaikutusta ja varsinkaan uusiin kaiuttimiin (ellei sitten ilmankosteus jne. kuultavasti vaikuta --> tuskin ainakaan nt parantavasti JOKA kerta).

    Omalta osaltani offtopic loppuu thn

  7. #67
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: MikkoM View Post
    Mulla olis, ymmrrtk magnitudia miss liikutaan jos aletaan puhumaan kiderakenteen muutoksista metallijohtimissa tai kvanttitason ilmiist ja ymmrrtk sit mitenk ne ilmit vaikuttavat neen ajan funktiona ?

    Ehk hifimystikoiden kannattaisi menn tihin tutkimuslaboratorioihin, turhahan sit on kalliita koejrjestelyit tehd jotta saadaan atomitason ilmiit tutkittua jos kerran hifimystikko kuulee sen heti nikuvan avartumisena.
    Miksi ilmin, joka otetaan mukaan keskusteluun mahdollisuuden muodossa, vaikutuksesta neen tytyisi olla varmaa tietoa? Tll ei ole kenellkn varmaa tietoa myskn erilaisten kaiutinelementtityyppien (nauhat, domet, eslut ja kartiot pl. jotain nkemyst niiden jousituksen muuttumiseen) muuttumisesta aikajanalla, saatikka siihen kysymykseen kun puhutaan siit yksittisest kaiuttimesta kuuntelijan kotona ilman ett tukeudutaan yleistyksiin tai vaihteluvleihin. Kuten sanoin, tutkimuksia mainituista asioista (kaiutin kokonaisuutena ml. erilaiset elementit (ml. kartion muutokset), kompot, ja johteet) saadaan odottaa, ei niihin tied varmaa vastausta tll hetkell luultavasti kukaan. Harrastajien kohtaamiin yksittistapauksiin tuskin koskaan voidaan antaa objektiivisesti varmaa vastausta. Yksittistapauksen todistusvoimaisin todiste (koska on ainoa) on luultavasti aina aistihavainto ja kaiken mahdollisen aistihavainnon sek ennakkoluulon ja -odotuksen vlilt yhdistv kokemus (on mys asia, jolla vain on merkityst lopulta).
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 22.09.2011 kello 15:19.

  8. #68
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: lanchez View Post
    Voisin sen verran soppaan sotkeutua, ett klassisen musiikin puolella esim. viulun ni menee tosi tunkkaiseksi, jos sit ei muutamaan kuukauteen soita. ni aukeaa ennalleen vasta kohtuu pitknkin soiton jlkeen.

    Uskon saman jutun olevan mahdollista mys puukoteloisille kaiuttimille. Eli josko elementeiss ei niit muutoksia tapahtuiskaan vaan koteloissa? Vai voisiko viulun tapauksessa nen muutos esim. kielist johtua? )
    Kaiutinkotelon soinnilla on lhes aina jotain merkityst kaiuttimen soundiin. Osa kaiutinkoteloista (mm. Harbeth) tehdn tarkoituksella soiviksi. Kotelot tuskin muuttavat kovin radikaalisti sointiaan ajan saatossa, aidosta puusta tehdyt kotelot ehk vhn enemmn kuin massalevyist tehdyt, mutta tuskin aivan merkityksetn asia tmkn on.

    Sen sijaan jo mainittu kaiuttimen (kuitu)kartio on eri tapaus. Kartion resonointi ja seisovien aaltojen demppautuminen riippuu kartiomateriaalin ominaisuuksista, jotka muuttuvat luonnonmateriaaleilla kun niit trisytelln ja vsytelln.
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 22.09.2011 kello 16:43.

  9. #69

    Rekisteritynyt
    loka 2006
    Sijainti
    TRE
    Viestej
    4 244
    ^ksittkseni Harbethin idea on madaltaa kotelon sointitaajuutta soinnin amplitudin kustannuksella jotta se olisi korvan vhemmn herkkll alueella. Ohutseinst koteloa kai on helpompi vaimentaa sen vrhtelyss jota aina kuitenkin tapahtuu.

  10. #70
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: alspe View Post
    ^ksittkseni Harbethin idea on madaltaa kotelon sointitaajuutta soinnin amplitudin kustannuksella jotta se olisi korvan vhemmn herkkll alueella. Ohutseinst koteloa kai on helpompi vaimentaa sen vrhtelyss jota aina kuitenkin tapahtuu.
    Ok. Kokeilin kdell viime vuoden messuilla 40.1:n kylke humpan soidessa ja sen resonointi tuntui olevan aika laajakaistaista (ja kaiuttimeksi voimakasta), eli alakeskari- ja bassonien vrhtely tuntui kyljess messuvolalla tosi selvsti.
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 22.09.2011 kello 15:33.

  11. #71

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Taajuusvasteen mittaus mikki suoraan kaiuttimen edess (0 asteessa), moniteill mikki suurin piirtein yht kaukana elementtien k-pisteist. Kulmavasteen merkitys lydetn sitten pttelemll .
    Tiedn kyll hyvinkin mik on kaiuttimen taajuusvastemittaus suoraan edest vapaakentss. Etuvasteita taas kytetn kuorma-autoissa ja tystkoneissa ksiteltvn kohteen paikoittamiseksi.

  12. #72
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: Ykskyt View Post
    Tiedn kyll hyvinkin mik on kaiuttimen taajuusvastemittaus suoraan edest vapaakentss. Etuvasteita taas kytetn kuorma-autoissa ja tystkoneissa ksiteltvn kohteen paikoittamiseksi.
    OT: Saatat tiet, mutta nhtvsti yleisesti kyttss oleva termi tuosta ei ollut tiedossa. Voit vapaasti itse kirjoittaa joka kerta "kaiuttimen taajuusvaste suoraan edest", ei se vrin ole.

    Takaisin asiaan?
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 22.09.2011 kello 17:30.

  13. #73

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Kokeilin kdell viime vuoden messuilla 40.1:n kylke humpan soidessa ja sen resonointi tuntui olevan aika laajakaistaista (ja kaiuttimeksi voimakasta), eli alakeskari- ja bassonien vrhtely tuntui kyljess messuvolalla tosi selvsti.
    Ksi ei ole kovinkaan tarkka vrhtelymittari. Se on herkin matalilla taajuuksilla. Aistimuksen vlittymiseen vaikuttaa voimakkaasti kehon osien resonanssitaajuudet.

  14. #74

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    OT: Saatat tiet, mutta nhtvsti yleisesti kyttss oleva termi tuosta ei ollut tiedossa. Voit vapaasti itse kirjoittaa joka kerta "kaiuttimen taajuusvaste suoraan edest", ei se vrin ole.

    Takaisin asiaan?
    Oikeita termej kyttmll kirjoituksista tulee ymmrrettvmpi. Satunnainen termien vrinkytt ei vakiinnuta niit uuteen merkitykseen. Etuvaste ei siis myskn tarkoita etuastetta, vaikka ttkin nkee kytettvn.

  15. #75
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: Ykskyt View Post
    Ksi ei ole kovinkaan tarkka vrhtelymittari. Se on herkin matalilla taajuuksilla. Aistimuksen vlittymiseen vaikuttaa voimakkaasti kehon osien resonanssitaajuudet.
    Epilet siis havaintoani, vai miksi saarnaat itsestnselvyyksi? Soitettu materiaali oli perinteist messuilla soivaa muniinpuhaltelua, jossa soi yksi instrumentti kerrallaan, joten kotelon vrhtelyn pystyi yhdistmn soivaan sveleen. Kehon osien resonanssitaajuuksiin, ett en nojaillut kajariin mahalla tai silmll, vaan sormenpll kokeilin ja mys kuuntelin kaiutinta (kuuntelu perusteella itseasissa keksin menn kokeilemaan kylke).

    Tuossa kajarin mittaukset: http://www.stereophile.com/content/h...r-measurements . Jlkivrhtelykuvaajasta ei voi erottaa kopan vaikutusta, mutta basson ja alakeskarin jlkivrhtely on selvsti nhtviss ja kopan vaikutus ei j epselvksi ainakaan minulle.
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 22.09.2011 kello 17:56.

  16. #76

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Miksi ilmin, joka otetaan mukaan keskusteluun mahdollisuuden muodossa, vaikutuksesta neen tytyisi olla varmaa tietoa?
    Eihn tss edellytetty varmaa tietoa, vaan edes jonkinlaista ksityst ilmiiden vaikutuksen suuruusluokasta.

  17. #77

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Epilet siis havaintoani
    Kyll, koska vitit vrhtelyn olevan laajakaistaista ja tt ei oikein voi noin sormella havaita. Veikkaan ett olet tuntenut osan svelien perustaajuuksista.

    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Kehon osien resonanssitaajuuksiin, ett en nojaillut kajariin mahalla tai silmll, vaan sormenpll kokeilin ja mys kuuntelin kaiutinta
    Sormen, kden ja kehon asento vaikuttaa resonanssitaajuuteen ja siten havaintoon.

  18. #78
    Sisnajoon liittymn OT:
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: Ykskyt View Post
    Kyll, koska vitit vrhtelyn olevan laajakaistaista ja tt ei oikein voi noin sormella havaita. Veikkaan ett olet tuntenut osan svelien perustaajuuksista.
    Tarkoitatko siis, ett kyseisen Harbethin kotelo ei vrhtele bassoilla ja alakeskarilla laajakaistaisesti, tai ett epilet ett se ei vrhtele, vai mik pointti havaintojeni kyseenalaistamisessa on?


    Harbeth Audio M40.1, cumulative spectral-decay plot calculated from output of an accelerometer fastened to name plate on rear panel (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

    /OT

    Oliko sinulla jotain listtv kaiuttimen sisnajoa koskien, vai ammutko jatkossakin haulikolla sielt tlt keskustelijoiden (= valikoiden "tmn puolen") kirjoitusvirheit, mielestsi "virheellisi" termej ja hymiit, listaat latinankielisi termej ja muuta mik usein liity kaiuttimen sisnajoon milln tavalla? Jlkimmisess tapauksessa tm taitaa olla taputeltu minun puolesta ja siirryn poppariosastolle.
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 23.09.2011 kello 02:27.

  19. #79

    Rekisteritynyt
    hein 2001
    Sijainti
    Ulvila
    Viestej
    2 609
    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: LasseS View Post
    Tarkoitatko siis, ett kyseisen Harbethin kotelo ei vrhtele bassoilla ja alakeskarilla laajakaistaisesti, tai ett epilet ett se ei vrhtele, vai mik pointti havaintojeni kyseenalaistamisessa on?
    Testin ja havaintojesi perusteella kotelo varmaankin vrhtelee normaalia enemmn. Stereophilen mukaan kaista on 80-250 Hz, joka on 1.65 oktaavia. Kun sit verrataan kuultavaan taajuusalueeseen joka on noin 10 oktaavia, niin ei voida puhua laajakaistaisest vrhtelyst. On suorastaan ristiriitaista puhua kapean taajuusalueen aika laajakaistaisesta toiminnasta.

    Toiseksi sormi, kuten muutkin kehon osat, on oman resonanssitaajuutensa takia epluotettava mittalaite. Kuuloalueen alapuolella se on herkimmilln. Herkkyys laskee voimakkaasti taajuuden kasvaessa. Tmn takia luotettavia havaintoja vrhtelyn taajuudesta ei voi sen avulla saada. Varsinkin kun kytss on ollut musiikkisignaali.

    Kolmanneksi, tunnet varmaan teorian mittalaitteen vaikutuksesta mitattavaan kohteeseen. Sormen vaikutus heikkoihin vrhtelyihin on merkittv. Kun sormi koskettaa vrhtelev osaa niin sen vrhtelyominaisuudet muuttuvat, eik havainto en vastaa tilannetta ilman sormea.

    Uskon sinun havainneen tavallista voimakkaampaa vrhtelya Harbethin kaiutinkotelossa, mutta taajuuskaistaveikkausta pidn kytetyn havainnointimenetelmn takia mutuiluna.

  20. #80
    Sisnajoon liittymtn OT jatkuu:

    Lainaus Viestin alkuperinen lhettj: Ykskyt View Post
    Testin ja havaintojesi perusteella kotelo varmaankin vrhtelee normaalia enemmn. Stereophilen mukaan kaista on 80-250 Hz, joka on 1.65 oktaavia. Kun sit verrataan kuultavaan taajuusalueeseen joka on noin 10 oktaavia, niin ei voida puhua laajakaistaisest vrhtelyst. On suorastaan ristiriitaista puhua kapean taajuusalueen aika laajakaistaisesta toiminnasta.

    Toiseksi sormi, kuten muutkin kehon osat, on oman resonanssitaajuutensa takia epluotettava mittalaite. Kuuloalueen alapuolella se on herkimmilln. Herkkyys laskee voimakkaasti taajuuden kasvaessa. Tmn takia luotettavia havaintoja vrhtelyn taajuudesta ei voi sen avulla saada. Varsinkin kun kytss on ollut musiikkisignaali.

    Kolmanneksi, tunnet varmaan teorian mittalaitteen vaikutuksesta mitattavaan kohteeseen. Sormen vaikutus heikkoihin vrhtelyihin on merkittv. Kun sormi koskettaa vrhtelev osaa niin sen vrhtelyominaisuudet muuttuvat, eik havainto en vastaa tilannetta ilman sormea.

    Uskon sinun havainneen tavallista voimakkaampaa vrhtelya Harbethin kaiutinkotelossa, mutta taajuuskaistaveikkausta pidn kytetyn havainnointimenetelmn takia mutuiluna.
    Lue uudelleen mit Stereophilen mittaaja tarkalleen sanoi, siteerasit nimittin vrin. Pahimmat/pisimmt vrhtelyt osuivat tuolle alueelle ja siell todettiin nin, mutta vrhtelyhn on paljon laajakaistaisempaa mik oli ilmeist mys kuvaajassa (jos niit osaa lukea).

    Jo nytetty Harperttien kopan vrhtely:


    Linn Majik 140 kopan vrhtely:


    B&W 800 Diamond kopan vrhtely:




    Se siit kapeakaistaisuudesta. Pdet taas vailla mitn ymmrryst.

    Muodostat heppoisesti mielipiteit, sill et tiennyt edes mik kappale messuilla soi ja en otaksuisi ett olet itse kokeillut Harperthin kylke, sill olit kuvaajankin todelliselle luonteelle niin sokea, eli sinulla ei ole ksityst minklaisesta vrhtelyst todella puhutaan. Harberthin koppa vrhtelee suurin piirtein kaikilla taajuuksilla 20 ja 600Hz vlill, joten ei ole rimmisen vaikeaa tehd kden ja kuulon yhteistyll nopeaa arviota (onko vrhtely laajakaistaista vai ei) pimpelipom-musiikilla, jossa pim, pom, pem ja pum soivat mukavasti erilln. Kokeile 20, 40, 80, 160, 320 ja 640Hz vrhtelev kartiota sormella kuuloaisti poissuljettuna tai ei - tuntuuko mitn eroa?

    Onko muuten sanomillesi asioille sormen taajuustunnistuskyvyst olemassa jotain hevosmiesten tietotoimistoa virallisempaa lhdett? (tss ei kyllkn kyse ole puhtaasti siit vaan korvan ja kden yhteispelist)

    /OT
    Viesti muokkasi viimeksi LasseS; 23.09.2011 kello 15:18.

Sivu 4 / 6 Ensimminen 123456 Viimeinen

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •