UUSI MacBook 13" JULKAISTU!

Keskustelu osiossa 'HTPC eli Home Theater PC' , aloittajana Coppola, 16.05.2006.

  1. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niin siis tota adapteria en ole kyllä mistään löytänyt, enkä muuta tarvikkaan, koska toslink-piuha löytyy jo.
     
  2. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei ollut anttilassa, prismassa, citymarketissa, yms..
     
  3. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Olikin 1.40e. Muualla en ole noita nähnyt. Applestoressa sama yli kympin.
     
  4. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    MacBook nyt hankittuna ja DVI:n kautta sain 848x480 (= paneelin natiivireso) suoraan toimimaan, skaalaamattomuus vielä tarkistamatta... :)
    EDIT: Nyt on tarkistettu ja hitusen jää pixel-perferctistä mutta saanee riittää. :)
     
  5. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulihan se pixel-perfect sieltä DVI:n kautta kunhan vain ymmärsi laittaa telkkarista 1:1 zoom-moodin päälle (ja overscan tietty off-tilaan). :thumbsup:
    50 Hz tilaa tuo MacBook ei kuitenkaan tarjoa paketista, onko hyviä kokemuksia jostain ohjelmasta jolla luodaan uusia näyttötiloja?
     
  6. Commonicator

    Commonicator Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2004
    Viestejä:
    140
    Saadut tykkäykset:
    0
    ...kyllähän tuo himottaisi vaihtaa läppäriä. Entinen viettää kohta 3 vuotis synttäreitä. Harmi vaan, vääntöä tuntuu yhä riittävän. Siitä pitää huolen 64bittinen prossu, gigan muisti, 80gt kiintolevy sekä 128mt ati 9800 näyttis. Koko vaan nyppii. Varmaan seuraavaksi pitää joku viritys keksiä että saisin tarvitsemani PC ohjelmat mäkkiin. Mutta onneksi kukkaron pohja on sen verran tyhjä, etteipä paljoa tarvitse läppärin vaihtoa miettiä. Siitä pitää huolen puolustusvoimat jonka palveluksessa olen ollut reilut 350 edellistä aamua...
     
  7. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kirjoita googleen Boot Camp niin löydät ratkaisun ongelmaan

    Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Macbookiini, 2 gigan muistilla pärjää mainiosti eikä ole kone muutenkaan hyytynyt/jumittanut/kaatunut. Käyttiksen opettelu toki vie jonkin aikaa ja ulkoinen hiiri on ainakin mulle pakollinen. Koko ja paino plussaa, samoin näyttö jossa hyvät värit ja resoluutio ihan sopiva. Valittamista löytyy ainakin siinä, etten ole saanut ctrl+c tai ctrl+v tai muitakaan vastaavia toimimaan, vai pitääkö macissa käyttää jotain erikoisnäppäintä.
     
  8. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen ennemmin Parallelsin virtuaalimasiinaa, yhtä nopea kuin Boot Camp ja voi ajella OS Kympin kanssa samaan aikaan. Tai sitten VMWaren Fusion. Hintakuokka 50 egee.(+Windows tietenkin) Antaa mahdollisuuden pyörittää lähes jokaista käyttistä mitä maailmasta löytyy.
     
  9. KinZZa

    KinZZa Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2005
    Viestejä:
    705
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis Winukan puolella(ko)? Macissähän näppäinyhdistelmät toimivat luonnollisesti omppu-näppäimen kanssa (siis nimenomaan OS X:ssä, Windowsissa ilmeisesti Ctrl:lla).
     
  10. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Omppupuolella, windowsiin en enää koske. En ole ehtinyt perehtyä vielä OS X:n kaikkiin ominaisuuksiin :) Kiitoksia vain.
     
  11. ATD

    ATD Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2006
    Viestejä:
    546
    Saadut tykkäykset:
    1
    itsekin pistin macbookin tilaukseen, toivottavasti tulee huomenna.

    Tuli mieleen kun joskus joissain läppäreissä on takuun loppumisella uhattu jos itse komponentteja vaihtaa.

    Mites tässä tapauksessa jos isken sinne ite lisää muistia niin onko vaaraa, että vaikuttaisi takuuseen vai pitääkö tuo käyttää jossain, että saa oikeen kuitin kanssa muistit vaihdettua..?
     
  12. Akustik

    Akustik w/ Active monitoring Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    03.08.2006
    Viestejä:
    580
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muistin vaihtamisella et takuuta menetä...
     
  13. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mitenkäs nykysellään on esimeriksi Windows XP:n toimivuus Macbookissa?
    Jostain olin lukevinani, että ainoastaan virransäästön kanssa olisi ongelmia. Tilanne olisi siis se, että XP olisi ainoana käyttiksenä koneessa.
     
  14. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Miksi ihmeessä ostaa Mac, jos haluaa sen käyttikseksi Windowsin? :eek: :confused:
     
  15. Akustik

    Akustik w/ Active monitoring Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    03.08.2006
    Viestejä:
    580
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voi tietenkin olla, että kysyjä haluaa pelata jotain pelejä mitkä vaativat winukan.. (tietenkin varauksella mitkä pyörii mackirjassa)

    ...Myös laajemman ohjelmistovalikoiman saisi näin käyttöön.
     
  16. KinZZa

    KinZZa Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2005
    Viestejä:
    705
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta eikö siinä tilanteessa helpoin ratkaisu olisi hankkia Fujitsu Siemens, Acer tai muu vastaava kannettava.

    Ja jos olisi jo MacBookin hankkinut, niin kyllä nuo varmasti ostajia löytävät...
     
  17. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
    Silloinhan ei kannata MacBookia hankkia.

    Miten XP:n ohjelmistovalikoima on laajenee, jos sen asentaa Macciin? Kysyjähän nimenomaan kertoi haluavansa XP:n ainoaksi käyttikseksi.
     
  18. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tarkoitti varmaankin sitä, että Windowsin softapuoli on laajempi kuin OSX:n.

    Sitten tuohon miksi macbook vaikka haluaa käyttää windowsia (itse en ole sellaista hommaamassa, läppäri jo löytyy) muta siihen tulee lähinnä ulkonäkö, hinta(?), en ole läppärien hintoja seuraillut, mutta eikös sillon julkaisun aikana ainakin Macbookissa oli parempi hinta/rauta suhde kuin varsinaisessa PC läppärissä?

    ja jos jossain vaiheessa haluaisi kuitenkin siirtyä Mac maailmaan, niin se olisi helppoa.
     
  19. ATD

    ATD Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2006
    Viestejä:
    546
    Saadut tykkäykset:
    1
    hieman omia kokemuksia näin ensimmäisen viikon jälkeen.. Winukka mulla oli sen verran että kokeilin toimivuuden ja kyllähän se näytti ongelmitta toimivan. Kuitenkin poistin sen kun huomasin, että vuosia windowsia käyttäneenä en sillä enää mitään tee.. ;)
     
  20. Jarkko G.

    Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    13 045
    Saadut tykkäykset:
    97
    Vaimoke tuollaisen 13" Macbookin osti ja toki minun pitäisi toimia ATK-Tukihenkilönä. Huonopuoli tässä on se että viimeeksi olen MACia käyttänyt vuonna 2000 joten en muista juuri mistään mitään.
    Nyt olisi joku oikein kiva perusopas haussa, joka ainakin kertoisi käyttöä helpottavat näppäinyhdistelmät (siis omppunäppäin + kirjain) ja muuta kivaa.

    Mukana tullut käyttöopas oli kovin suppea ja Applen omilta sivuilta pystyin vain saman oppaan bongaamaan.