tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. DerAlte

    DerAlte Guest Guest

    Liittynyt:
    19.03.2006
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli homman nimi on tämä: haluaisin niin sanotun ghettoblasterin, jonka voisin ottaa mukaani esim. fudiskentälle, koriskentälle tai muuten vaan kun haluan päteä rannalla (muullakin kuin nännikarvoillani).

    Esimerkiksi JVC:ltä löytyy varsin vakuuttava boomblaster, mutta hintakin on on vakuuttava n.300€. Olisiko siis mahdollista, että ottaisin tuollaisen perus matkaradion, jossa on cd-soitin ja se toimii myös pattereilla ja lähtisin siitä liikkeelle? Eli kuoret auki, uusiin kuoriin joissa valmiina ns. paremmat kaiuttimet. Yritän nyt olla mahdollisimman selkeä: riittääkö tavallisten cd-soittimien "vahvistin" hiukka parempaan popitukseen paremmilla elementeillä? Onko ideassani järkeä, vai onko koko homma tuhoon tuomittu?

    Onko jollain jotain parempaa ideaa? Hakusessa olisi soitin, jota voisi kantaa mukana, joka soisi paremmin kuin perus mankat, olisi edullinen, ja ulkonäkö olisi ns. itse valittavissa...

    Kiitos!
     
  2. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kas kun ei kukaan vielä ole lähtenyt tunaamaan/customoimaan vanhoista matkaradioista kunnon ghettoblastereita isolla akulla, mp3-soittimella ja kunnon analyzereilla. Eiköhän noilla ainakin jenkeissä riittäisi kysyntää.
     
  3. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Soittimeksi valitaan minimalistisen pieni itsenäinen laite, tyyliin Omena Nano, vai mitä niitä on, sellaisia sormen...röökiaskin kokoisia soittimia, joissa on monen tunnin kestoinen oma akku. Näin saadaan vapaata tilaa tärkeämmille asioille.

    Sitten määritellään haluttu akun/paristojen kestoaika ja kokoluokka ja hinta. Simppeliyden takia kuvittelen itse tekeväni tämän Blastan, joten määrään akun kooksi auton akun, tässä tapauksessa toki tarvitaan syväpurkua kestävä huoltovapaa vapaa-ajan akku eli veneakku. Ne maksavat halvimmillaan noin 50-60 euroa, ja kapasiteettia on vaikkapa 12 V 75 Ah. Tehoa saisi 20 tunnin purkuajalla nimelliset 900 wattituntia, mutta nopeasti purettuna jäädään kauas ideaalista. Hatusta vetäen puolet eli 450 wattituntia saadaan kiskottua vaikkapa 4½ tunnin soittamisessa. Tunnissa siis 100 wattituntia eli 100 watin tehoa voidaan kuluttaa 4½ tunnin ajan.

    Sitten valitaan vahvistin, jonka on syytä olla eräänlainen "kolmikanavainen" autostereovahvistin, jossa on kaksi pääkanavaa, joiden välille pystyy liittämän erillisen bassokaiuttimen. Tai sitten 4-kanavainen malli, jossa kaksi kanavista saa siltakytkettyä bassoa varten. Teholuokka laitteessa oltava mieluiten sellainen, että jatkuvaa tehoa se antaa ulos enintään noin 80 wattia, eli kuluttaa sitä tehdessään 100 wattia pois akusta. Esimerkin vuoksi 20+20+40 wattia olkoon kanavatehot jatkuvana. Hetkellistä tehoa saa olla mitä tahansa.

    Sitten valitaan kaiuttimet. Helppo juttu, kannattaa suosia laajakaistoja, koska ne ovat maksimaalisen herkkiä, eivätkä vaadi jakosuotimia. Kunhan alimmat bassot leikataan niiltä pois, suotta kiusaamasta. Monissa autovahvistimissa löytyy bassojen leikkaus pääkanaville ja vastaavasti bassokanavalta leikataan muut taajuudet pois.

    Suosittelen kumpaakin pääkanavaa varten 2-4 kpl 4-tuumaisia Tang Bandeja, malleja on useita ja kannattaa lukea aiheesta täältä enemmän, jos kiinnostaa. 2 elementtiä rinnan tuottaa noin 4 ohmin kuorman. 3 rinnan noin 2,67 ohmia ja 4 rinnan noin 2 ohmia. Kaiuttimien rinnankytkentämäärä riippuu siitä, mihin ohmimäärään vahvistin tykkää toimia parhaiten. Kukin kaiutin syö noin litran ilmatilaa kotelosta, johon varaudutaan. Rinnankytketyt elementit suunnataan hieman eri suuntiin, jotta saadaan diskantteja leviämään laajemmalle, ovat kovin suuntaavia nuo laajakaistat.

    Bassoksi valitaan jokin/joitakin kartioita, jotka tulevat toimeen erittäin pienessä kotelossa. 5...6½ tuumainen kartio lienee suurin mitä kehtaa miettiä. Jos rahaa piisaa, voi asentaa 2 kartiota peräkkäin, jolloin kotelotilavaade pienenee puoleen. Vaikkapa 45 euroa maksava 6½ tuuman Tang Band, tai pari niitä sähköisesti rinnan ja peräkkäin samaan reikään. Kahta minä nyt käytän. Kotelo viritetään bandpassina tai refleksinä törkeästi ylikorostavaksi, jotta saadaan kaikki ääni ulos mitä on saatavissa 40 watin teholla. Jonnekin 50 Hz paikkeille korostuspullistuma kenties, en osaa simuloimatta sanoa tarkemmin. On ihan turha haaveilla 10-40 Hz taajuuksista ulkona 40 watilla. Ellei ole monen sadan litran koteloa.



    Siispä pääkanavat ovat noin 3 litran pönttöjä, joissa on 3 kpl 4-tuumaisia laajakaistoja kussakin. Keskelle jäävä alue tehdään bassokoteloksi/akkukoteloksi. Noin 10 litraa vapaata ilmaa varataan bassoja varten, akku syö noin 11 litraa. Vahvistin olkoon pinnassa tai takalevyssä, että se pääsee viilenemään.



    Tämä nyt oli yksi esimerkki, 30 litran kokonaistilavuuden kuluttava Blasta, joka siis tuottaa 4 tunnin ajan tauotta noin 107 dB äänenpaineen metrin päähän. 101 dB 2 metrin päähän. 95 dB 4 metrin päähän jne.

    Maksaa seuraavasti:
    59 € (11 litraa) akku http://www.biltema.fi/osteri/osteri...pa.htm&linkki=rhuovapaku.htm&tuote=rhuovapaku
    120 € (6 litraa) laajakaistat
    90 € (10 litraa) bassot
    59 € vahvistin http://www.biltema.fi/osteri/osteri...index_kauppa.htm&linkki=31820.htm&tuote=31820

    + käsityötä tuntikausia
    + "älykäs" akkulaturi
    + kotelomateriaaleja, liimaa, kaapeleita, jne.
    + mp3-soitin tai vastaava minisoitin



    HUOM: pienemmäksikin homman saa, mutta hinta silloin kasvaa, koska erikoispienet akut/vahvistimet/kaiutinelementit ovat kalliimpia kuin tavallisen kokoiset massatuotteet. Tai jos suostuu alentamaan äänenpainevaatimusta ja käyttöaikaa, sitten toki saa pienemmäksi. Litium-akut ovat pienimpiä mahdollisia, mutta hintalappu kasva useilla nollilla, koska 10 eurolla saa vain 900 mAh 4 V akun, joten 12 V 60 Ah vaatii tuollaisia akkuja 200 kpl eli 2000 euroa menee litiumakkuihin. Tilaa ne vievät sitten ainoastaan 2,5 litraa yhteensä, selvä tilansäästö siis. Mutta kallis.
     
  4. Ameeba^

    Ameeba^ Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2005
    Viestejä:
    138
    Saadut tykkäykset:
    0
  5. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Rakenna se samantien vanhoihin lastenvaunuihin. Menee parikin auton akkua kätevästi mukana. Kokoon taittamalla mahtuu takakonttiin. Repun tai kopan mentävä rakonen johonkin, niin ei tarvitse edes kantaa mitään. Sallii myös suuremman laitteiston mukaansa kuin kannettava versio.
     
  6. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    tuolla sweden rock festivalin telttalueella näkyi muutama rakennelma.

    http://www.swedenrock.com/frameset.cfm

    isohkot autokaiuttimet oli kiinnitetty lastulevyyn (niitä varten oli reiät). peruslaitteena oli yleensä vanha autoradio jolle myös oli tehty reikä. Yhdessä oli myös subbari kiinni samassa rakennelmassa.

    näin perinteisen mallisen joka muistutti ylikasvanutta ghettoblasteria. näin myös kolmisivuisen pyramidin jossa oli samat rakenneosat. miolemmissa otettiin virta ulkoisesta auton akusta.

    akunhan voi myös rakentaa sisälle.
     
  7. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Epäkäytännöllinen. Tuollaista on helvetin hankala kuljettaa esim. metsässä tai hiekalla.
     
  8. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kätevä tee se itse mies rakentaa siihen telaketjut.
     
  9. MovieFreak

    MovieFreak Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
    Jos sille linjalle lähdetään että päätteet rakennetaan itse, kannattaa ehdottomasti valita digipäätteet, koska virrankulutus on melko paljon pienempi kuin perinteisissä.
     
  10. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Moninkertainen käyttöaikaero. Kun huudattaa ideaalitehoilla, analoginen pääte hävittää hukkalämmöksi ainakin noin puolet sähköstä, digitaalinen vain 10-20%.

    Ja kun kuuntelee hiljaisilla tasoilla, analoginen pääte hävittää hukkalämmöksi moni(kymmen)kertaisesti sen, mitä kaiuttimiin menee energiaa. Tyhjäkäynnin hukkateho noin puolet maksimiantotehosta!

    Digitaalinen toimii aina samalla 80-90% hyötysuhteella, riippumatta volumenupin asennosta. Lähes kaikki sähkö menee kaiuttimiin, ei harakoiden lämmittämiseen.

    Digipääte+akku vastaa vesitynnyriä, josta voi juoda janoonsa ison tai pienen vesimäärän kerrallaan, kunnes tynnyri joskus on juotu tyhjäksi.

    Analogiapääte+akku vastaa vuotavaa vesitynnyriä, josta voi juoda janoonsa ison tai pienen vesimäärän kerrallaan, kunnes tynnyri tyhjenee, mutta koska tynnyri vuotaa jatkuvasti, on syytä olla janoinen melko pian, koska tynnyri tyhjenee joka tapauksessa äkkiä.

    Simppeli muistisääntö: 1 hypoteettinen vapaavalintainen akku riittää:
    - analogisen päätteen huudattamiseen 1 tunnin ajan, tai
    - digipäätteen huudattamiseen 2 tunnin ajan, tai
    - analogisen päätteen hiljaiseen kuunteluun 2 tunnin ajan, tai
    - digipäätteen hiljaiseen kuunteluun 20 tunnin ajan

    JOS joku on niin tyhmä, että haluaa kantaa analogisten päätteidensä ruokkimiseen KAHTA...KAHTAKYMMENTÄ AKKUA, kun digihemmo pärjää YHDELLÄ akulla, niin siitä vaan. Termi "kannettavuus" käytännössä menetetään heti kun siirrytään analogisiin päätteisiin.
     
  11. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Nyt joku nero sanoo, että korjataan pulma käyttämällä erittäin pienitehoisia vahvistinpiirejä, sittenhän akku riittää pidempään.

    Se ei muuta perustilannetta miksikään. 1 watin antotehoinen analoginen piiri kuluttaa käytännössä 1-2 wattia pohjatehoa, vaikka kuuntelisi äänettömyyttä.

    Ainoa neuvo analogisten asteiden käyttäjille on se, että käytetään niin pienitehoisia piirejä kuin ikinä mahdollista, silloin pohjahukkateho jää "vain" hirvittävän suureksi, ei saatanan helvetilliseksi.

    Ei siis voi käyttää varmuuden vuoksi 100 watin sirua, jos kerran vuodessa sattuisi kuuntelemaan kovaa, koska se imee akun tyhjäksi aina liian nopeasti, eli vaikka kuuntelee normaalisti 1 watin teholla, akusta katoaa joka hetki 20-50 wattia taivaalle.

    Kannattaa siis valita 1 watin antotehoinen piiri, jos pääasiassa yhtä wattia kaiuttimeen haluaa puskea. Silloin harakoille menee vain pari wattia.
     
  12. hatyri

    hatyri Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    0
    Valitettavasti torvikotelot ei oikein mahdu ghettoblasteriin.. herkkyys kun olisi niiden hyvyys joka suoraan vähentää vahvistintehon tarvetta.
    Sikäli kannattaa vilkuilla sitä elementin herkkyyttäkin valitessa.. muutamien desibelien ero kun on merkittävä ero tehon tarpeessa.
    Laajakaista elementti ei tarkoita suoraan että olisi herkkä. Tämän voi todeta vaikka katsomalla näitä 3" ja 4" tangbang laajakaistoja joita täälläkin foorumilla vilisee. Eivät ole herkkyyden (W3-315SC 85dB, W3-871S 87dB ja W4-657SC 88dB) puolesta kovinkaan hyviä tarkoitukseen vaikka ovatkin muuten ihan hyvä äänisiä. Lisäksi että turhaa painoa julmasti tässä tapauksessa turhan magneettisuojauksen takia. Kotelon koko vaatimuksiltaan muuten kyllä W4-657SC olisi hyvä elementti tollaiseen.
    Jotenkin kuitenkin sellainen kutina ettei näitä ghettoblasterin tekijöitä ylensäkään kiinnosta äänenlaatu kunhan sieltä tulee lujaa. Joten herkempiä muuten huonompia elementtejä yli 90dB herkkyydellä löytyy kyllä.

    Tuollakin on ihan kivoja vahvistimia moisiin:
    http://www.41hz.com/

    Rupesi huvittamaan tämä lastenvaunu ja teleketju juttu. Telaketjujen jälkeen kun huomaisi että sehän tarvii moottorit. Ja kohta että miksi sitä kävellä sen kanssa kun voisi istua. Kunnes huomaisi että voisi vähän lujempaa vauhtia kulkea myös. Jne.. jne.. kohta olisi pyörä keksittynä uudelleen.

    Mutta älkää turhaan tehkä stereolaitetta.. mono on parempi kun joutuu vähemmän tinkimään laitteen koon takia. Elementeille kun kannattaa tehdä oikean kokoiset kotelot jo herkkyydenkin takia. Liian pienet kotelot vaativat sähköistä korjausta jotka taasen syövat vahvistintehoa.
     
  13. tko

    tko Guest Guest

    Liittynyt:
    27.01.2003
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuollainen rakennelmahan on ollut Oulun sähköteekkareiden käytössä jo vuosia: http://www.sik.fi/kulttuuri/moykkavaunut/

    Kuva on hieman pieni ja epäselvä, mutta periaatteessa noihin vaunuihin on laitettu pioneerin koaksaalit ja 12" jbl:n subbari. Subbari on kotelossa vaunujen alaosassa. Lisäksi tuossa on Pioneerin auto cd-soitin ja vahvistin. Akkuna oli ainakin ennen joku sähköpyörätuolin akku, joka oli tehoiltaan ja kooltaan auton akun luokkaa, mutta nähtävästi hieman laadukkaanmpi kapistus.

    Mukana oli myös laturi, jolla sitä sai ladattua vaikka auton lämmitystolpasta. Melkoista luukutusta tuo kesti 3-4 tuntia täydellä akulla.
     
  14. Waikku

    Waikku Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän saman tapanen prosessi meneillään...

    Eli Tällä hetkellä hallussa on Akku 12v / 33AH ja Vahvistin Boss Va-250 120w+120w.

    Kytkennästä mietin että miten on helpointa liittää tuohon systeemiin esim joku mp3 soitin?

    En oo ihan varma nyt saanko sen tuohon vahvistimeen suoraan vai joudunko tekemään jonku esivahvistimen missä olisi vain line-in jotta saatas se musiikki kuulumaan?

    Kiitoksia etukäteen :)

    Eiköhän tuo näyttäs onnistuvan 3½/2xrca plugilla soittimen ja vahvistimen väliin. Herätevirtaa se ehkä tarttee...

    Enää olis vähän epäselvää saisko tuosta mp3-soittimesta helposti linjatasoista? vielä ei pääse testaamaan miltä kuulostaa jos laittaa vaan vahvistimen perään tuon soittimen. Pitää sitten pähkäillä jos huonolta kuullostaa oisko tuohon joku linjatason vahvistus paikalla.
     
  15. Waikku

    Waikku Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äääh joku viisaampi kertokaa.

    Ääntä kyllä saatiin tulemaan mutta kaiuttimet ei kestä sitten jos liikaa laitetaan volumea ipodista ja tosiaan sitä ääntä ei siltikään kuulu paljon ollenkaan.

    Piti testata kaiuttimet tuossa viritinvahvistimessa ja vika ei ainakaan niissä ole.

    Voiko olla että vaihvistin olis liian tehokas tai sitten vika tuossa ipod? että se ei anna linjatasoista?
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Eikös niissä Omenoissa ole maksimiäänenpaineen rajoitin, ja raja on määrätty tietyn kuulokkeen mukaan. Ulos siis tulee vain esim. 1,25 mW 32 ohmiin, eli 0,2 volttia. Joka on noin 12 dB liian hiljaista jos vertaa linjalaitteisiin.

    Tarvitaan 10-15 dB verran tason kasvattamista jollain muulla laitteella. Tai impedanssimuuntimella, joka nostaa jännitettä ylemmäksi, nelinkertaiseksi. Antoimpedanssi samalla huononee 32 ohmista 128 ohmiin, mutta sitä luokkaa linjalaitteissakin esiintyy.

    Tai mistä minä tiedän, kun en ole sekuntiakaan kuunnellut mp3-soittimia, enkä aio koskaan sekuntikaaan kuunnella. Joku puurokorvaisempi tulkoon neuvomaan, kun hifisteille tällaiset asiat ovat tyystin vieraita. Tai no, c-kasetti-walkmaneihin olen rakennellut vahvistimia joskus. Hommaan tarvitaan helpoimmillaan pari paristoa/akkua ja yksi operaatiovahvistin-kaksikko. Ja 2 trimmeriä, joilla volumetaso määritellään. Juotettavia koipia yhteensä 18 kpl plus liittimet/kaapelit.
     
  17. Waikku

    Waikku Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
  18. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 206
    Saadut tykkäykset:
    9
    www.41hz.com AMP3 vahvistin on oikein hyvä. Hyvä hyötysuhde, pieni koko, halpa hinta ja yllättävän hyvä soundi. Itse käytän tuollaista mökillä 12 V akulla ja gain on asetettu siten, että toimii hyvin mp3 soittimella ajettuna. Juottaminen ei onnistu ekakertalaiselta pintaliitoskomponenttien takia.

    Elementiksi ehdottaisin CSS FR125 laajakaistaelementtiä. Toistaa kohtuullisesti bassojakin, paljon liikepoikkeamaa, suht edullinen hinta (www.spectrumaudio.de) ja toimii melko pienessäkin kotelossa. Herkkyys voisi olla vähän parempi, mutta suurta liikepoikkeamaa, bassotoistoa, pientä kokoa ja suurta herkkyyttä ei voi saada samassa paketissa. Tuon elementin kanssa ei tarvitsisi miettiä jakosuotimia tms. Toisto on myös sivusta kuunnellessa aika hyvä laajakaistaksi.

    Soittimeksi ehdottomasti Creative Zen Nano Plus. Etuja
    - Pieni koko
    - Radio!
    - 1 Gt muistia vain 89 euroa (ainakin stokkalla)
    - Toimii AAA paristoilla!!! Eli kun ottaa mukaan vaikka neljä akkuparistoa, ei tarvitse lähteä etsimään usb porttia kesken juopottelureissun.

    Edit: www.41hz.com löytyy myös AMP6 vahvistin, jossa ei ole pintaliitoskomponentteja eli sen pystyy rakentamaan myös aloittelija (mutta ei ummikko).
     
  19. Waikku

    Waikku Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta.

    Pitää katella jos sitä kattelis tuolta 41hz sitten noita. Tietty aina helpompihan se on ruveta rakentaa suoraan valmiista sarjasta kun ei tartte miettiä sitä piirilevyä :)

    Ja soitinta en varmaan rupee vaihtamaan ku se kerta on toimiva 4gt paketti
    ja kaiuttimetki onjo hankittu. Eli nyt vaan kuhan saa tuon setin vaan kuullostamaan vähän paremmin mitä se nykyään saa aikaseksi
     
  20. shr-t

    shr-t Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen ajatellut lähestyä tätä ghetto-b:tä toiselta kantilta, suunnitelmissa on 2-tie aktiivinen mono-kaiutin, bi-amppauksella. Hyötysuhde pitää saada korkealle, jotta luukutusta pystyy suorittamaan pitkään akun hyytymättä. Koteloksi olen siksi kelannut torvea, jolla hyötysuhteen saa ihan eri lukemille, kuin perinteisillä ratkaisuilla.

    Tehokas diskanttitoistohan ei ole ongelma, bassopuoli sen sijaan on. Tällä hetkellä suunnitelmissa pyörii PA-torvidiskantti, joka toistaisi n. 2-2,5kHz asti, ja siitä alaspäin selvittäisiin rear-loaded hornilla, jossa olisi vaikkapa eräs 6" TangBand-bassoelementti. Tällä kombinaatiolla 1W teholla irtoaisi n. 105dB. Tai sitten ihan pelkkä 1-tie yhdellä tai kahdella laajakaistalla, rear-loaded hornina.

    Tuo 41Hz:n AMP6 ei oikein sovi tähän sovellukseen, liian kallis(41e posteineen) ja liikaa tehoa :eek: Halpoja ja helppoja rakennussarjoja/ohjeita saa kertoa, vaatimuksina toiminta 12VDC syötöllä ja ei SMT-komponentteja. Bebekissä näkyy olevan pari ok-näköistä sarjaa (2x2,5W 13,5e ja 2x8W 20e, erilliset potikat molemmille kanaville). Myös yksipuoleisella syötöllä toimivia opareita saa kertoa, tai sit joutuu virtuaalimaan kanssa leikkimään...

    Jotta laite olisi helposti kannettava, pitää koon pysyä n. 20 litrassa, tähän tilavuuteen tulisi mahtua myös moottoripyörä-akku (vaikkapa halpa 4Ah, n. 1 litra), elektroniikat, itse kaiuttimet ja kotelot. Tietenkään näin pieneen koteloon mahtuvalla torvella ei alas pääse, vain n. 100Hz asti, mutta eiköhän sen kestä. Nyt ei siis haeta hifiä, suoraa taajuusvastetta tms, kunhan mökää irtoaa, paljon ja pitkään.

    To boldly go where no man has gone before...

    Kertokaapa, onko tässä nyt sit mitään järkeä? :D :hitme: