Sohvani mun?

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Lare, 12.09.2006.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No minusta ainakin tuon tyyliset sohvat ovat ajattomia, ja silti moderneja. En ole varma, mutta eikös tuo design tavallaan kumpua aasiasta. Jos minä ostaisin itselleni isomman sohvan, niin en haluaisi kyllä muunlaista kuin tuollaisen "hylly"-sohvan. :)

    Ne semmoiset sohvat mitä täällä Oulussa esim. Sotkassa ja vähän köykäisemmissä huonekaluliikkeissä myydään ovat minusta rumia ja oikein huokuvat sitä "omistajani ei halunnut sijoittaa paljon sohvaan" tunnetta.
     
  2. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mistä juontaa tämä "Sotka on paskaa" käsitys? Onhan siellä kieltämättä aikalailla lastulevyvirityksiä myytävänä, mutta onko kaikki siellä paskaa? Joku aika sitten sattui silmääni lehdestä Sotkan mainos, jossa oli mainos isosta kulmasohvasta hintaan 1395€. Sohva näytti kuvassa ihan hyvältä ja takuutakin oli luvattu 10 vuotta. Ei tullut kuitenkaan käytyä tarkemmin sitä katsomassa. Johtuisko ilmeisesti siitä, että sitä ajattelee alitajuntaisesti, että ei nyt Sotkasta voi mitään ostaa kun sitä aina haukutaan?
     
  3. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sotka on mennyt alaspäin laadussa viimevuosina. Kyllähän siellä on ihan ostamisen arvoista tavaraakin, esim DVD hyllyjä olen raahannut sieltä 5kpl ja tyytyväinen olen ollut. Jotenkin nuo sotkan "tee-se-itse" huonekalut ovat lähes aina huteran ja halvan oloisia.
     
  4. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Sotka tiippuu laadussa aika samaan kategoriaan ikean/bilteman/tmv kanssa: Suurin osa liikkeessä myytävästä tavarasta on hirveää paskaa ja paskan maine pilaa kaikkien tuotteiden laatukäsityksen. Ongelmaa pahentaa se, että tällaisista liikkeistä jengi usein ostaa sitä kaikkein halvinta, eikä edes harkitse sitä kalliimpaa.

    Esimerkki:

    Ikeassa oli todella upea pyykkisäkki, joissa kokopuinen runko ja laadukas puuvillakangas. Hintaa taisi olla 14,90

    Tämän lisäksi ikeassa on halpa pyykkisäkki, jossa runko lähes käsin taivuteltavaa metallia ja kangas halpaa muovia. Hintaa 4,90.

    Kalliimpi malli ei mennyt kaupaksi ja se lopetettiin. Jengi kun menee ikeaan/tmv ja osaa sitä paskinta kun "se vaan on niin halpaa".


    Jos ikeaa ja sotkaa ylipäätään vertaa niin sanoisin, että eroa on monesti suunnittelussa. Sotkan huonekalut on kuitenkin aika perinteisiä, mutta ikealla on selvästi enemmän yritystä suunnitella tuotteita kansainvälisille markkinoille.
     
  5. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Vaikea sanoa mistä tulee, mutta kyllä perinteisillä italialaisilla design taloilla on ollut tuollaisia sohvia jo vuosikymmeniä. Suomessa ovat yleistyneet vasta viimevuosina trendien myötä :)
     
  6. Teukka76

    Teukka76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuota tilaamaani sohvaa saa kyllä usealla käsinojaleveydellä. Itse ajattelin tehdä tuohon vanerista tai pleksistä levyn 'pöydäksi'. Ja meillä ainakin mahtuu vielä rojua olohuoneeseen kun tilaa on 30m2.
     
  7. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sanokaas mistä ostaa "käsinojatasoja" noille päivitellyille leveille sohvien käsinojille? Varsinaisesti ei ole mistään sattunut silmään sopivaa, hakusessa olisi joko esim. taivutettu maitolasinen tai puinen (tumma) leveäsäleinen taso.
    Tietysti ehkä lasiliikkeestä voisi teetättää käsinojat, näinköhän tekevät lasitaivuttelujakin.
     
  8. naappa

    naappa Guest Guest

    Liittynyt:
    12.07.2006
    Viestejä:
    179
    Saadut tykkäykset:
    0
    Luulisi että aika useassa huonekaluliikkeestä. Maskun kalustetalossa ja Vepsäläisellä olen ainakin nähnyt 30cm leveitä.

    Meillä on myös sohva jossa 30m leveät käsinojat, ja esim kaukosäätimen pitämiseen se sopii erinomaisesti. Joskus tulee myös lasi/pullo siihen hetkeksi laskettua, siinä on kyllä omat riskinsä. Ja kyllä se löhoilyssäkin ihan mukava on. Tuollaiset tasot on harkinnassa.
     
  9. Juicce

    Juicce Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.10.2001
    Viestejä:
    219
    Saadut tykkäykset:
    0
    En nyt kyllä sotkaa lähtisi ihan ikeaan ja biltemaan vertailemaan. Ikea ja biltema edustaa sitä halvinta ryhmää, josta harvoin saa kauhean laadukasta tavaraa. Tietty ehkä jotain krääsää voi pitää poikkeuksena. Ikean konseptihan sinänsä on loistava.

    Itse sen sijaan vertaisin sotkaa ennemmin johonkin maskuun tai koti-ideaan. Löytyy niitä melkein ikea-tasoisia sisäänheittomalleja, löytyy laadukkaitakin tuotteita (tämän näkee kyllä hinnassakin) mutta suurin osa kalusteista on sellaista kohtalaista laatua kohtalaiseen hintaan, jotka jotain jo kestävätkin.
     
  10. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maskussa ei ole tullutkaan käytyä katsomassa, sen sijaan Asko, Isku ja Vepsäläinen kylläkin. En muista Lahden Vepsäläiseltä tuollaista mutta voishan senkin kurkata vielä. Kiitti vinkistä.
     
  11. hammers

    hammers Guest Guest

    Liittynyt:
    13.12.2005
    Viestejä:
    562
    Saadut tykkäykset:
    0
    En minäkään Sotkaa Ikeaan vertaisi, sen verran kamalan näköistä tavaraa Sotka myy. Mulla on kyllä mennyt täysin ohi mitkä tuotteet Sotkassa ovat niin laadukkaita että Ikealla ei ole vastaavan tasoisia tarjota? Kyllä mulla on Sotkasta sellainen käsitys että se juuri myy halvinta ja kaikkein ruminta kamaa... :confused:
     
  12. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tässä taas näkee miten ne mielikuvat vaikuttavat...

    Sotka myy täysin yhtä paskaa kuin ikea. Molemmat myy myös laadukkaita huonekaluja, kuten kokopuisia pöytiä. Ikean laadukkaimmat tavarat eivät häviä yhtään skannolle, vepsäläiselle tai puusepälle ja itse tulee kyllä ostettua tavaraa kaikista näistä :)

    Yksi tuttu on ikeassa töissä ja muistaakseni homma meni jotenkin niin, että halvimpaan pariinkymmeneen prosenttiin kuuluvat tuotteet vastaavat määrällisesti selkeästi suurinta osaa tuotteista. Kalleinta 10% ei osta juuri kukaan.

    Mitä voi olettaa, kun menee liikkeeseen joka on tunnettu edullisuudesta ja ostaa kaikkein edullisinta?

    Sama juttu on biltemassa. Just Bilteman ruuvikärjet voitti TM-testin ja itsellä Bilteman laadukkain vasara peittoo k-raudan 3x kalliimman reilusti. Ruuvit maksaa varmaan kymmenesosan k-raudata, mutta torax? päällä kestävät vääntöä ihan toisella tavalla kuin k-raudan paskat. Toisaalta esim bilteman yläjyrsintä en ikinä suosittelisi ammattilaisille.

    Tehkäät hyvät ihmiset kunnon vertailuja. Mitatkaa lastulevyjen paksuuksia, tutkikaan materiaaleja ja katsokaan viimeistelyjälkeä. Kysykää valmistusmaata ja katsokaa takuuaikaa. Aika nopeasti sitä totetaa, että sotkasta ja ikeasta saa fyysisesti ihan samaa tavaraa kuin vepsäläiseltä, kunhan vaan tietää mitä ostaa.

    Eriasia sitten on se muotoilu... tästä syystä suurin osa ikean/sotkan/maskun/tmv huonekaluista ei kiinnosta. Ne vaan on aika surkean näköisiä.
     
  13. Stole

    Stole Guest Guest

    Liittynyt:
    08.04.2005
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suomi-Soffa myy ainakin, kauppasivat siihen New Jerseyhyn mukaan tuollaista säleistä muotoutuvaa.
     
  14. Juicce

    Juicce Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.10.2001
    Viestejä:
    219
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielikuvista en tiedä, olen viime aikoina muuton takia käynyt noita liikkeitä kiertelemässä ja niistä saatuje kokeiluiden pohjalta puhun. Sama mitä vuosien varrella kavereilla sotkasta ostettuja huonekaluja olen nähnyt, niin valtaosa niistä on kestänyt ihan hyvin. Olen vielä sen verran tarkka, että jos jonkun hyllystä viilu on lohjennut, niin huomaan sen aika satavarmaan.

    Ikea sitten harrastaa eniten näitä laaduttomia kennokalustelevyjä, joista olen haukkunut muuallakin (toki muutkin liikkeet). Toisaalta sieltäkin löytää kohtuu laatua, esim joku patja taitaa olla oikein testivoittajakamaa hakaten askon tonnin patjan (muistelua).

    Varmasti ikeassa ne laatukamat saa olla rauhassa, eihän sitä kukaan usko, että sieltä oikeasti jotain laadukasta voisi edes saada. Ja pitkältihän käsitykset on oikeassa.

    Tietty asia riippuu siitäkin, mitä ollaan ostamassa. Mitä gardemaister-työtuolia en itsekään tosiaankaan ostaisi. Mutta se onkin niitä muutamia kymmeniä prosentteja myytävistä tavaroista, jotka on sitä itteään vetämässä massaa liikkeeseen. Tosin en sieltä kalliimpaakaan työtuolia ostaisi, mutta joitain harvoja tuotteita kyllä.

    Tarkoitus ei mitenkään ole hypettää, että suosikaa sotkaa, se on paras. Ei näin. Vaan tarkoitus on, ettei säätäjä sun mielipide ole the fakta jota kaikkien pitäisi orjallisesti seurata, vaikka sit budjetti ylittyisikin moninkertaisesti aiotusta. Ihan ok kamaa noista saa.

    Säätäjällä je hammerssille ihan yhteisesti, että se ulkonäkö on ihan makuasia. Ei kaikki huonekalut miellytä omaakaan silmään, aika harva itseasiassa. Toisaalta ihan yhtä vähän miellyttää silmään vepsäläisenkään kalusteet.

    Yleisesti myös muistan nähneeni, että kuluttaja-asiamies joskus telsussa olisi sanonut, että huonekalun kestoikä suhteutetaan jotenkin tuotteen hinta suhteessa tuoteryhmän kestoikä. Tällöin toki kalliimmalle sopiikin odottaa pidempää käyttöikää kuin halvemmalla, takuuajasta riippumatta. Tosin esim sohvista (jota nyt tämäkin ketju käsittää), mielestäni tonnilla saa jo varsin mukavia ja laadukkaita.
     
  15. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Vähän OT, mutta kyllä sieltä K-raudastakin luulis Würthin ruuveja torxkannalla saavan ja ne ovat sitten jo ihan toista tavaraa kuin Bilteman ruuvit.
     
  16. isojii

    isojii Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tänne lähti sitten Hakolan Go-Go sarjasta tuollainen kuuden palan kulmakokonaisuus. Kuvasta poiketen isommilla selkätyynyillä ja mustana, jotta voi vähän huolettomammin plutrata punkun kanssa :)

    Vaatimuksina oli palasohva irroitettavilla päällisillä muunneltavuuden vuoksi, mutta silti riittävän jykevä ja tietenkin onnistuneet löhöominaisuudet. Ekstraa tuli yksinäänkin toimivista paloista, tuosta saa myös iisisti pari vierasuodetta, eikä soppeli hintatarjouskaan haitannut.

    Jos jollakin on Hakolan tuotteista kokemuksia, niin kertokaapa ihmeessä. Sohva tuli hankittua melko impulsiivisesti.
     
  17. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    OT jatkuu: hyvin todennäköisesti onkin toista tavaraa, mutta bilteman torx-ruuvit maksaa paljon vähemmän kuin k-raudan normaalit ja ovat selkeästi laadukkaampi kuin ne k-raudan normaalit. Tietysti sitten jos tarvitsee kosteisiin ulkotiloihin jykevämpää tavaraa, lienee parasta hankkia wurthin tavaraa :)
     
  18. Jamma

    Jamma Guest Guest

    Liittynyt:
    10.11.2005
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa loppukesästä tulee eteen muutto uuteen asuntoon, ja siinä samalla menee sitten iso osa kalusteistakin vaihtoon. Niin käy myöskin vanhalle soffalle.
    Sen verran on tullu edellisestä sohvasta viisastuttua, että enää ei meille osteta mitään reilusti alle 1000€:n laiskanlinnaa!! Kyllä se tuossakin asiassa on niin, että halvalla ei saa hyvää. Nimittäin nykyinen sohva on sohvatyynyjen(eli selkänojat ja sivutyynyt) osalta menettänyt täysin sen jämäkkyyden ja muodon mikä niillä oli uutena. Vaikuttaa tuo sitten sohvan mukavuuteenkin istuttaessa.
    Nyt ollaan sit päädytty kahden vaiheille. Vepsäläiseltä löyty pari Adean sohvaa, jotka vaikutti tosi laadukkailta ja vielä mukavilta istua. Elikäs mallit Camp ja Mango. Noihin molempiin on valittavissa vielä läjäpäin erilaisia osasia, mistä saa sit kasata oman kokonaisuuden. Omasta tullee luultavimmin jonkinlainen kulma-/divaanimalli.
     
  19. Zardoz

    Zardoz Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    827
    Saadut tykkäykset:
    0
    4.4.2007 Inno-ohjelmassa lapsiperhe osti kotiinsa 7200 euron sohvan Skannosta. Sairasta meininkiä. :) Joko moni plazalainen on toteuttanut fantasiansa Skannon Opiumilla (=kyseinen sohva)?

    [​IMG]
    Kyllä, olen kateellinen paskiainen eikä minulla koskaan ole varaa laittaa moista summaa sohvaan.
     
  20. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    OT: Noh velaksi sitä on ennenkin sisustettu :) Oon tässä puistellu päätäni kun kaveri kerto eräästä suht pienituloisesta ~30v pariskunnasta ilman kummempaa uraputkea joka pisti omakotitalon päälle koko sisustuksen velaksi, velkaa riittää pari satkua ja jotain 30 vuodeksi, nettotulot kolmea tonnia kuussa :|