Kyyhkynen oksalla istui olevaista pohtien (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron) (2014) (Roy Andersson / Holger Andersson, Nils Westblom

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Mika, 06.03.2015.

  1. Mika

    Mika Administrator Ylläpidon jäsen Ylläpito Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.02.2000
    Viestejä:
    8 291
    Saadut tykkäykset:
    29
    [​IMG]

    Kaksi kehäraakkia myyntimiestä kiertueella. Mestariohjaaja Roy Anderssonin visio henkeäsalpaavasta olevaisuudesta; nykyhetkessä, tulevaisuudessa, unimaailmassa sekä määrittelemättömässä fantasiamaailmassa. Ihmiskohtalot muistuttavat meitä elämän mahtavuudesta ja ihmisen haavoittuvuudesta.

    [​IMG] Katso elokuvan trailer

    [​IMG] Katso kuvagalleria: selattava | klikattava

    Ensi-ilta Suomessa 06.03.2015
     
  2. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 382
    Saadut tykkäykset:
    225
    Roy Andersson on aikaisemmin ohjannut samaa tyyliä käyttäen elokuvat Toisen kerroksen lauluja (2000) ja Sinä elävä (2004). Kuvaustapa muistuttaa Jacques Tati’ta: liikkumaton kamera kuvaa kohtauksen yhtenä ottona, ja katsoja saa itse etsiä kuvasta olennaiset tapahtumat. Lavastus ja kameran sijoitus on harkittu viimeistä piirtoa myöten. Andersson edustaa kuitenkin melankolista eikä komediallista tyyliä. Hän kuvaa ihmiselämän tyhjyyttä ja ihmisten häikäilemättömyyttä absurdein kuvaelmin, käyttää pelkistettyä dialogia ja tarjoilee jopa irvokkaita näkymiä.

    Trilogian kolmas elokuva tuntuu hiukan kärsivän tyylistä, joka pysyy edelleen samanlaisena, sekä toisteisuudesta, jolla on kaiketi pyritty luomaan elokuvaan koherenttiutta. Silti joissakin kuvaelmissa on elokuvallista, unenomaista suuruutta, jota ei voida millään muulla keinolla synnyttää — ennen kaikkea Ruotsin kuninkaan kahdessa kapakkavierailussa sekä kohtauksessa ”Homo sapiens”, jossa apina on tutkimuskohde vain näennäisesti.

    Elokuvaan luodaan yhtenäisyyttä hienovaraisilla keinoilla: tietty repliikki toistuu, siis tietty repliikki toistuu useissa kohtauksissa, ja elokuvan päähenkilöiksi nousevat kaksi pilailuvälinekauppiasta, jotka ovat surullisen hahmon ritareita par excellence.

    Kukaan muu ei tee näin tinkimättömiä elokuvia. Andersson on ehkä tietoisesti ajautunut eräänlaiseen esteettiseen äärimmäisyyteen, jossa elokuvataiteen luonne näyttäytyy puhtaimmillaan. Onko tämä puhtaus jo edennyt tietynlaiseksi steriiliydeksi, sitä on vaikea arvioida.

    3½/5
     
    Viimeksi muokattu: 13.05.2016
  3. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    On tuo Roy Andersson vaan uskomaton heppu. 10 vuotta taas pääsi vierähtämään elokuvien välillä, mutta trilogian kolmas osa on täysin suoraa jatkoa edellisille. Tuttua ja turvallista kerrontaa sekä pelkistettyä ja erittäin humoristista kuvastoa on tarjolla, mutta valitettavasti se on jo nähty kahdessa edellisessä osassa. Ei tämä huono ole, mutta jotain uutta odotin. Huonoin näkemäni Andersson. 3/5