Kalibrointipalvelut?

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana jundeee, 05.06.2017.

  1. jundeee

    jundeee Guest Guest

    Liittynyt:
    05.06.2017
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Telkkarin osto edessä, ja mietityttää, että tekeekö noilla putiikkien tarjoamilla kalibrointipalveluilla mitään? Mitä mieltä?
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Gigantin, Powerin ja muiden - ei. Kotiteatteriliikkeiden tarjoamat palvelut - mahdollisesti. Esimerkiksi MarekSound ja Concept Hifi tarjoavat kalibrointipalveluja (lähinnä tykeille, mutta sama prosessi se on televisionkin kanssa).

    En ole mitenkään varma, että nuo tekevät kalibrointeja muualta ostetuille tuotteille ja hinta on varmasti jotain ihan muuta, kuin tuo Gigantin tai Powerin sata euroa. Joku 400 - 500e on realistinen huomioiden paikalle ajaminen ja kalibrointi (joka ei ole mikään 30 minuutin heilaus).

    Sitä vasten, kuten latexii tuossa sanoo... iDisplay:n saa parilla sadalla, HCFR ei maksa mitään. Ja kun kalibrointi pitäisi tarkistaa 500 - 1000h välein, niin..
     
  4. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Puhumattakaan siitä että kalibrointi on ainakin minusta hiton hauskaa ja palkitsevaa puuhaa. HCFR:n kanssa on alussa vähän learning curvea muttei mitään mahdotonta ja samalla oppii perusteet näyttölaitteiden periaatteista ja toiminnasta ja siitä mistä "hyvä kuva" muodostuu.
     
  5. Jmt1

    Jmt1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2009
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    12
    Sikäli harmi ettei missään ole tarjolla luotettavaa kalibrointipalvelua noin 100 euron hintaluokassa. Kyllähän tuo mittarikin kustantaa jo sen 200 euroa, mutta toisaalta sillä saa kalibroitua myös tietokoneen näytön ja mahdollisesti kodin muutkin televisiot tarvittaessa, tuttavien televisioista puhumattakaan.
     
  6. timosilakka

    timosilakka Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.10.2014
    Viestejä:
    73
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mikäs olisi hyvä kalibrointilaite peruskäyttöön? Jos nyt saisi sinnepäin säädöt käyttöön 4k+hdr, hd ja sd.
     
  7. juuzo`

    juuzo` Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    3
    Olet väärässä. https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/kalibraattorin-vuokrausrinki.63554/page-4#post-1622638
    Kotikäyntejä on myös tehty reilu määrä niin televisioille kuin tykeillekin.
     
  8. Miku-91

    Miku-91 Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.01.2010
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    113
    HDR:stä ei ole kokemusta, joten siihen en osaa sanoa toimiiko, mutta itse ostin X-Riten i1 Display Pro III:n tammikuussa Verkkiksestä ja todella mainio laite ollut kyllä. Telkkarin, läppärin ja pöytäkoneen kalibrointi kävi oikein näppärästi. Itse maksoin tuosta 250 euroa ja ollut hintansa arvoinen kyllä. Ohjelmistona käytin/käytän itsekin ilmaista HCFR:ää ja testilevyt AVS-foorumilta.

    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46292/dsndq/X-Rite-i1Display-Pro-naytonkalibrointilaite
     
  9. Jmt1

    Jmt1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2009
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    12
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ja jos kiusaus iskee, niin netissä pyörii kaikenlaisia "oikeita" säätöjä eri malleille. Noita on testattua useaan kertaan ja joskus ne on jopa osuneet oikeaan - ja aivan liian usein kopiomalla on saatu huonompi tulos, kuin paras mahdollinen esiasetus (THX, Professional, Natural, Cinema). Eli kategorisesti ei kannata.

    Paneelien yksilöerot ovat melkoisen suuria, mikä on se syy, miksi kalibrointi ylipäätään on aiheellista; ainoa tapa saada tehtaalta hyllyyn kuvan osalta kohdallaan olevia olisi kalibroida jokainen yksilö erikseen tehtaalla. Mikä ei nykyisen hintakilpailun alla ole mitenkään kannattavaa; Pena Perustapittaja ei ole valmista maksamaan satasta tai kahta ylimääräistä siitä, että televisio on kalibroitu tehtaalla. Ja tietenkin katseluhuone (sen valaistus ja heijastusten väri) vaikuttaa joka tapauksessa, eli kalibrointia ei ole edes mahdollista tehdä täysin kohdalleen muualla, kuin juurikin katselutilassa. Hiilikellari mustilla seinillä vaatii vähän eri kirkkaus/kontrasti -asetukset, kuin perus-olohuone ja muutoinkin heittoa tulee.
     
    jannelooo tykkää tästä.
  11. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Itse olen tähän mennessä omistamani Sonyn ja sittemmin Samsungin (sekä pari muuta Samsungina) säätänyt juurikin netin säädöillä (jättäen kuitenkin koskematta edistyneisiin väriarvoihin). Olen aina saavuttanut omaa silmää miellyttävän kuvan, jota parempaa en ole nähnyt niin liikkeissä (ylläri ylläri) kuin kellään tuntemallani ison ruudun omistajalla. Tässä alkuvuodesta tuli houkutus ostaa ed. mainittu X-Riten setti, mutta sittemmin päätin, etten anna Plazan "kultasilmille" periksi ja lähde maksamaan siitä hyvästä, että omaan silmään hyvää kuvaa pitäisi lähteä korjaamaan. Tietenkin olisi ollut kiva testata, onko se kalibroitu kuva sitten +150 EUR:n arvosta parempi.

    Kalibrointipalveluihin en koskisi pitkällä tikullakaan. Sehän on kuitenkin aika mielenkiintoista, että pitää maksaa sata euroa (mikä on kuitenkin iso raha) palvelusta, jossa tavallisen pulliaisen on vain luotettava siihen, että kuva on liikkeen mukaan kalibroitu ja siten optimaalinen -- varsinkin kun Plazallakin on osoitettu, että lopputulos voi olla jotain aivan muuta. Kuinkahan moni noitakin palveluja ostaisi, jos esim. saisi ennen ostopäätöstä omin silmin verrata ostamansa mallin esittelykappaleen kalibroitua kuvaa kuvaan, johon itse syöttää netistä löydetyt yleispätevät asetukset? Väittäisin että melko kovalla prosentilla koettaisiin, että on sille satkulle parempaakin käyttöä. Tyhmähän se on tietenkin joka maksaa, eikä se, joka pyytää, mutta toisaalta voisin kuvitella monen myyntitykin kaupittelevan monelle tietämättömälle liikkeensä kalibrointipalvelua yhtä tärkeänä lisähankintana kuin HDMI-kaapelia TV:n ja muiden laitteiden väliin.
     
  12. Jmt1

    Jmt1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2009
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    12
    Jotenkin tuntuu että yksi kalibrointiin liittyvä virheellinen käsitys on se, että jokin säädetään jonkun maun mukaiseksi. Kyse ei ole kenenkään mielipiteestä, vaan siitä että kuva säädetään vastaamaan mahdollisimman lähelle tuotannossa käytettäviä standardeja. Jostain syystä tässä(kin) asiassa ihmiset ovat niin tajuttoman jumiutuneita omiin mielipiteisiinsä ja mieltymyksiinsä, ajatellaan että se oma empiirinen kokemus sekä mieltymys ovat jokin ehdoton totuus. Jos haluaa katsoa vääränlaista ja valkotasapainoltaan kylmää kuvaa niin mikäs siinä, mutta suosittelen samalla ostamaan sinisävyiset aurinkolasit niin saa tarkastella reaalimaailmaakin omien mieltymysten mukaisena.

    Perussäätöjen kopioiminen netistä on ihan OK, mutta jos kopioi valkotasapainon tai värihallinnan asetukset, niin siinä on aina suuri riski että mennään metsään. Olen joitain televisioita kalibroinut, ja kun olen jälkikäteen katsonut vastaavan mallin nettiarvosteluiden asetuksia, niin olen huomannut että jos olisin kopioinut valkotasapainon asetukset, niin dE-arvo olisi todennäköisesti ollut korkeampi kuin lähtötilanteessa. Vastaavasti olen joskus huomannut sen, että asettamani arvot ovat joskus voineet olla yllättävänkin lähellä vastaavia netistä löytyneitä arvoja.

    Jos kuluttajalle kaupataan kalibrointipalvelua, niin asiakkaalle olisi aina toimitettava säätöjen lopputulokset. Tavalliselle kaduntallaajalle ne voivat aluksi näyttää liian teknisiltä, mutta jos onnistuu jotenkin yksinkertaisesti selittämään dE-arvon ja gammakäyrän merkityksen, niin uskon että nekin voisivat kohtuu pienellä selittämisellä avautua. Esimerkiksi dE-arvo on kohtalaisen hyvä ja selkeä tapa osoittaa kalibroinnin vaikutukset, vaikkei se vielä koko totuus olekaan.
     
    latexii ja x_jmt_x tykkäävät tästä.
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    ETP:lle:

    Kun se oikein säädetty kuva ei ole mikään makuasia, vai kehtaatko sinä esimerkiksi sanoa, että pidät kuvasta, jonka tummassa päässä varjojen yksityiskohdat katoavat taikka kirkkaassa päässä valkoinen palaa puhki niin ikään hävittäen yksityiskohdat? Joku voi pitää "liian kuumasta" bassopäästä ie muhkeammasta saundista, mutta onko joku joskus sanonut pitävänsä kuvasta, jonka punaisen taso on 10% liian korkealla ja neutraaliin verrattuna joka ikinen kuva punertaa hieman? Silmä tottuu, mutta kun sen neutraalin näkee vieressä.

    Tosin myönnät, että värisäätöihin et koske. Minä en missään nimessä ala väittämään itseäni "kultasilmäksi" ja myönnän saman tien, että en osaa ilman vertailukohtaa sanoa, että jonkun näyttölaitteen kuva on pielessä, kun ylimääräiset kuvanparannuspiirit on kytketty pois päältä, ja kirkkaus/kontrasti on säädetty kohdalleen silmällä yksinkertaisella testikuvalla. Testikuvalla siksi, että noiden säätämiseen tarvitaan äärimusta ja äärivalkoinen, sekä niistä joko 5 tai 10% portaissa muuttuva taso. On hyvin vaikeaa sanoa, millä todellisella materiaalilla nuo olisi saatavilla ruudulle.

    Sen sijaan jokaisesta itse ruuvaamastani näyttölaitteessa on sekä minä että omistaja havainnut selvän eron valmis kuvatila vs. kalibroitu. Sen kun saa tsekattua nappia vaihtamalla.

    Sinä et käsittääkseni ole koskaan päässyt vertaamaan omia asetuksia vs. mittarin kanssa kalibroitua omalla näyttölaitteellasi, joten huutelusi on yhtä tyhjän kanssa.

    Lisäksi pitäisi tehdä ero liikkeessä tehdyn puolivillaisen kalibroinnin ja ammattilaisen kotona katselutilassa tekemän kalibroinnin välille. Siitä olen samaa mieltä, että noista kauppojen kalibroinneista ei kannata maksaa. Ammattilaiset taas veloittavat sen verran paljon, että mieluummin opettelen itse. Aikaa siihen toki menee, mutta sitähän se harrastaminen on.
     
    latexii tykkää tästä.
  14. juuzo`

    juuzo` Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jos tarkoitit yrityksen tarjoamaa palvelua niin se on varmaa että mikään yritys ei satasella hommaa tee. Vai tekisitkö itse töitä ~30€ tuntipalkalla ja pyörittäisit koko rahalla yritystä?
     
  15. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tämä on totta, mutta ymmärtänet varmaan, että jos omalla tavallani aikaansaatu (nettisäädöt) edustaa parasta, mitä olen missään omin silmin nähnyt, niin satasen kalibrointipalvelu tai kahdensadan kalibrointilaite voi tuntua osittain rahan hukkaan heittämiseltä. Sinulla on selkeästi tietoutta asiasta, mutta oletkin asiassa hyvin pienen vähemmistön edustaja -- toki käytän itse valehtelematta +10 tuntia taustatietojen hakuun uutta näyttöä tai mitä tahansa vempainta hankkiessa pitäytyen ehkä sitten kuitenkin enemmän käytännössä kuin teoriassa. Se mitä yritän tässä itse ajaa on se, ettei enemmistön välttämättä kannata menetellä sillä tavoin, miten vähemmistö menettelisi. Esimerkiksi ketjun aloittaja ei kuulosta siltä, että hänellä olisi tietoutta tai kokemusta asiasta, vaan hän koittaa kepillä jäätä ymmärtäen, että näytön kuvaasetuksilla on väliä. Kaikki on kuitenkin mahdollista ja ehkä jos joskus saan eteeni kalibroidun näytön ja vertaan sitä omaan tapaani säätää näytön kuvaa, niin häikäistyn siitä, kuinka paljon parempi kuva kalibroiduilla asetuksilla onkaan.

    Sitähän tässä en missään nimessä kiellä, etteikö kalibrointi toisi hyvää kuvan. Kyllä, käytin subjektiivista adjektiivia, vaikka kyse, kuten ylempänä todettiinkin, on standardien mukaisesta kuvasta, mikä ei perustu yksilön kokemukseen. Asia on nimittäin niin, puhuen jälleen enemmistön äänellä, että suurin osa porukasta ei kalibroinnilla tavoittele mitään standardia (ainakaan tässä yhteydessä), vaan he ajattelevat, että kalibraatio nyt ainakin takaa omaa silmää miellyttävän kuvan, minkä taas voi siis saavuttaa, koska kyseessä on subjektiivinen kokemus, muutoinkin kuin kalibroimalla. Toisin sanoen, vaikka termiä vähän väliä muistetaankin selventää, kalibraatiolla johdetaan usein ihmisiä harhaan antaen ymmärtää, että se on ainoa tie hyvään kuvaan.
     
  16. Jmt1

    Jmt1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.04.2009
    Viestejä:
    221
    Saadut tykkäykset:
    12
    Itse asiassa moni pienyrittäjä joutuu kitkuttelemaan varmaan pienemmilläkin tienesteillä. Mutta olennaisin kysymys on se, voisivatko Gigantin ja Powerin kaltaiset ketjut tarjota asiakkaalle oikeasti pätevää kalibrointipalvelua nykyisellä hinnalla ja niillä resursseilla, mitä perustason kalibrointi vaatii? Jos ajatellaan että kalibrointiin menee keskimäärin joku 45min - 2h riippuen televisiosta ja sen säädöistä, niin en pitäisi ollenkaan mahdottomana ajatuksena että näillä resursseilla saataisiin ainakin perusasiat (valkotasapainon dE, gamma ja värien dE) kohtuullisen hyvään kuntoon.
     
  17. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Aivan totta. esim Calmanin basic -taso (ei advanced) hoituu nopeastikin...
     
  18. juuzo`

    juuzo` Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kannattaa varmaankin sitten eritellä tuo kalibrointi sana mikäli puhut subjektiivisista asioista. Kalibrointi ei ole subjektiiviseen kokemukseen perustuva asia. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kalibrointi

    Ilman kalibrointia televisiota voi kyllä säätää. Säätäminen onnistuu parempaan ja huonompaan suuntaan ja se taas on subjektiivista tässä tapauksessa mikä on parempi ja mikä huonompi.
    Käsittääkseni ketjun aloittajakin kyseli kalibroinneista eikä subjektiivisista kokemuksista.
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Taisit missata hieman pointtiani. Mielestäni omassa tekstissäni ensinnäkin nimenomaan tiedostin ylempänä todetun, että, kuten sinäkin mainitsit, kalibrointi ei ole subjektiiviseen kokemukseen perustuva asia. Tämä on siis koko ajan ollut selvä asia minulle, mutta yritin tuoda sitä esille, että monelle muulle se ei ole selvä asia. Monelle kalibrointi mielikuvana on yhtä kuin paras mahdollinen subjektiivinen kokemus. En nimittäin usko hetkeäkään, että suurin osa esim. noihin satasen kalibrointipalveluihin haksahtaneista edustaisi sitä porukkaa, joka haluaa "standardien mukaista kuvaa". Sen sijaan uskon, että ko. porukka ajattelee, että maksetaan nyt vielä satasen lisää, niin saadaan varmasti hyvä kuva uuteen töllöön. Otaksun että ketjun aloittajakin saattaa kuulua samaan porukkaan ja siksi kirjoitin tänne, mitä kirjoitin.

    Ehkä se vetää ihmisiä tässä harhaan, kun kalibroinnista on alettu puhumaan mainstream-piireissä esim. juuri Gigantin sun muiden kalibrointipalvelujen (jotka ovat kuitenkin aika uusi juttu) vanavedessä. Siihen lienee kuitenkin syynsä, miksi kalibrointi ei ole yleistynyt tai miksi se on enemmän niiden juttu, jotka ovat edistyneempiä harrastajia (oli kyse kotiteatterista tai esim. graafisesta alasta) tai joilla on rahaa panostaa. Suurin osa ihmisistä kun ei tarvitse standardien mukaista kuvaa, vaan kuvan, joka näyttää subjektiivisena kokemuksena hyvältä. Tämän siis voi saavuttaa muutenkin kuin rahallisella, kolminumeroisella lisäpanostuksella.
     
  20. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eli et ole koskaan nähnyt kalibroitua kuvaa vs. näppituntumalla/nettiohjeilla/tuurilla säädetty, mutta pystyt kuitenkin arvioimaan asiasta mitään tietämättä, että se ei ole rahan arvoista. Jep.