Tuossa huomasin windowsin(10) ääniominaisuuksia rukatessa et siellä on näköjään Dolby Atmos kikkare tullu jossain vaiheessa. Pitihän se ny ottaa käyttöön, mut mitenköhän tuon pitäis toimia? Latasin muutaman Atmos demo pätkän, ja kyllä tuo aatamin aikanen rauta vaan ulostaakin HDMI:n kautta Atmos äänet vahvarille. Mutta pitöiskö ton ulostaa kaikki matsku Atmoksena? Nyt muuten se ulostaa 7.1 PCM ääntä, toki kaikki DD/DTS versiot tulee sit bitstreamina suoraan. Tuosta monikanava PCM:stä kans sen verran, et eikös kanavat pitäis saada säädettyä lähtöpäässä eli PC:ssä, vai hoitaako vahvistin senkin? Windowsista en ainakaan löydä mitään säätöä kanaville.
Kuulostaa että toisto-ohjelmisto käyttäisi winukan DirectSoundia joka tekee Atmokselle "default" 7.1 PCM downmiksauksen. Esim. WASAPI:a käytettäessä äänen pitäisi mennä semmoisenaan lävitse, mutta on sitten waffista kiinni että tuleeko oikeasti lisäkanavia ulos.
Niin vaikka WASAPI olisi käytössä niin toisto-ohjelmassa tyypillisesti pitää olla määritelty että mitkä on vs. "passthrough" codekit (esim. TrueHD, DTS-HD MA, jne.) Muuten tulee tuo "varmuuden vuoksi PCM:ää"-dekoodaus.
Juu siis selvennyksenä, kun siis toistettava masku sisältää jonku monikanavaääniraidan esim. DD5.1, TrueHD, Atmos, DTS, DTS MA jne. niin ne tulee kyllä läpi passthroughina ihan ok, vahvistin tunnistaa automaattisesti kyllä. Ainoastaan perus sekalaiset 2ch matskut ja esim. AAC monikanavaäänet tulee 7.1 PCM:ä ulos. Luulin vaan et toi windowsin Atmos ominaisuus olis ollu vähä kuten vanha DD live reaaliaikainen koodaus, eli koodais reaaliajassa kaiken Atmokseksi. Mutta ei näin varmaan kuulukaan olla..? Kysymys kuuluukin, et mitä toi Windows Atmos kikkare sit tekee ylipäätään? Onko hyöty vain peleissä? Ja löysin sittenkin windowsista sittenkin ton asetussivun kaiuttimille.