F1-kausi 2018

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 16.01.2018.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Maksukuski ja maksukuski. Vanha kysymys.
    Maksukuski syrjäytti aikanaan Räikkösen Ferrarilta. Pankin raha oli vaan niin suuri, että tätä ei sanottu suoraan.

    Bottas on hieno kuljettaja. Suuresti arvostan. Hän on suoraan sanonut, että ilman Antti Aarnio-Wihurin tukea tie ylöspäin moottoriurheilussa olisi ollut vaikeampi. Kuka on maksukuski?
    https://www.mercedesamgf1.com/en/mercedes-amg-f1/wihuri/

    Antti Aarnio-Wihuri saisi saada jonkun valtion kaikkein parhaimman palkinnon moottoriurheilun taustavoimana. Hieno mies. Oli jo Leo Kinnusen aikana F1-hommassa mukana.
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Faktahan on, että kaikki F1-kuskit ovat jossain vaiheessa olleet maksukuskeja.
    Formula ykkösiin jää moni hyvä kuski pääsemättä, koska ei ole rahaa pienemmissä luokissa tai sille ekalle kaudelle.
    Tokihan noita kuskeja on historiassa ollut monia, jotka saavat ykkösissäkin ekalla kaudella palkkaa. Mutta aina asia ei ole niin suoraviivainen. Palkka saattaa tulla joltain sponsorilta tai muulla järjestelyllä. Ja vaikka ihan oikeaa palkkaa tallilta saisikin, niin pienemmissä luokissa on yleensä saanut maksaa satojatuhansia euroja.

    TheRealThing, jos Kimi ajaisi kauden paremmin kuin Vettel, niin miksi se olisi Kimin viimeinen kausi? Ellei hän itse sitten halua lopettaa tai mahdolliset muut kuskikuviot (Verstappen) muuta tilannetta.

    Ja pitää myös kommentoida tuota Valtterin tilannetta, että onhan se miljoona kertaa parempi kuin Heikin. Heikki jäi niin Hamiltonin jalkoihin aikanaan, että oksat pois. Valtterin tilastot ovat paremmat kuin Rosbergillä aikanaan samassa tilanteessa, joten miksi Valtterin pitäisi formuloista lähteä?

    Ja sitten toki tuo tuulilasijuttu, jota jo aiemmin kommentoin, että tällä hetkellä ei ole FIA:n speksejä täyttävää tuulilasia olemassa. Siksi Halo. Toki jokin järkevämpi ratkaisu tuohon olisi hyvä löytää. Nuo mainitsemasi ongelmat kypärän ja kameran kanssa ovat kyllä ihan totta. Katsotaan, mitä tuohon keksivät. Suljettua ohjaamoa en haluaisi. Siihen on LeMansit ja muut.
     
    Recce tykkää tästä.
  3. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Jos nyt jotakin saa leimata todelliseksi maksukuskiksi, niin äänestän Marcus Ericssonia.
    Huono kuski. En ole asia sen enemmän tutkinut, mutta eri tiedotusvälineistä olen saanut käsityksen, että hänellä on joku tai joitakin rikkaita ruotsalaisia tukijoita. Nämä tukijat ovat mahdollistaneet kompuroinnin vuodesta vuoteen.

    Todennäköisesti suurimmat rahat tulevat Venäjältä. Sirotkin saattaa olla pahin mahdollinen maksukuski. Venäjän valtion propagandakoneisto ylettyy kaikkeen mahdolliseen. F1 on sellainen. Ei Venäjällä ajeta kisaa siksi, että F1 on hienoa venäläisten mielestä.

    Kannattaa muistaa, että Mika Salo toimii venäläisen moottoriurheilun puolestapuhujana ja samalla on MTV3:n F1-kommentaattori Suomessa.
     
    Recce tykkää tästä.
  4. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Niin, kirjoitin tai ainakin tarkoitin ettei Valtterilla ole mahdollisuutta maksukuskiksi, koska ei ole tuoda isoja sponsseja mukanaan. Maksukuskeista Ericsson ja venäläiset sekä Stroll ehkä selkeimpiä viime ajoilta. Näitähän on ollut maailman sivu. Mutta onhan se nyt ihan eri budjetti ajaa jotain Formula Fordia kuin F1:stä. Totta kai junnuna joutuu vanhemmat ja muut taustajoukot kaivamaan kuvetta.

    Alonso toi toki ison sponssin, mutta näytöt kahdella maailmanmestaruudella ”hieman” eri tasoa kuin kaikilla muilla tähän mennessä tässä viestissä mainituilla.

    Tiedätte kyllä mitä maksukuskilla tarkoitetaan. Sitä, että lahjojen puolesta ei pitäisi sarjassa mukana olla. Valtteri on paikkansa sarjassa ansainnut ajamalla.

    Jos ei muuten, niin toivon että Kimi lopettaa tämän kauden jälkeen vaikka voittaisi mestaruuden, jottei tarvitse katsella noita haloja enää yhtään kautta enempää. Halojen vuoksi autot ovat omaan silmääni kautta aikain rumimpia F1-historiassa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2018
  5. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 994
    Saadut tykkäykset:
    265
    On tuo halo kyllä ruma, vaikka parantaakin turvallisuutta, no jospa sitä siihen tottuu, kuten tottui "ruohonleikkureihin" jokunen kausi sitten. Ei näytä voimasuhteet hirveästi muuttuneen, joten todennäköisesti aika tylsä kausi tulossa. Tosin onhan näitä seurannut 90-luvun alusta, joten ei voi noin vain lopettaa katsomista...
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    No niin, tästä on hyvä lähteä seuraamaan huomista kisaa. Räkä SELKEÄLLÄ sadasosan erolla Vettelin edelle toiseen ruutuun. :D

    Bottaksen kausi ei olisi voinut taas huonommin alkaa, mekaanikoilla pitkä puhde edessä ja tallikaveri paalulla.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Ei noin Valtteri. Kimiltä hieno suoritus. Mutta olipas taas Hamiltonilta sellaista tykistystä, että huhhuh. :)
    Hienoa katsoa, kun joku saa revittyä autosta noin paljon nopeutta irti. Mihin Bottas lie olisi pystynyt? Tuskin vastaamaan Hamiltonin vauhtiin, mutta kakkosruutu olisi ollut melko varma nakki.

    Australia on tietenkin melkoisen paljon muista radoista poikkeava eikä yleensä kerro ihan koko totuutta. Autotkin ovat vielä hieman keskeneräisiä eivätkä tallit aina ymmärrä ihan täysin niiden käyttäytymistä. Yleensä erot hieman tasoittuvat muutaman kisan sisällä.

    Mutta noin suomalaisittain kuitenkin ihan kelpo kauden aloitus. Kimi on ollut Vetteliä nopeampi koko viikonlopun ja hieman pikkulinnut tuntuvat lauleskelevan sellaista, että Kimin kauteen valmistautuminen on ollut tänä vuonna merkittävästi parempaa kuin ennen. Ja se on ainakin Australiassa näkynyt. Toivottavasti myös itse kisassa.
    Ei Bottaksenkaan viikonloppu ihan penkin alle ole mennyt, vaikka seinään ajoikin. Kakkososiossa pystyi vastaamaan Hamiltonin vauhtiin, mutta olisiko sitten samanlaista loikkaa vielä kolmanteen osioon ollut? Sitäpä ei tiedä. Toivottavasti kisassa vauhtia löytyy, koska Australiassa on vaikea ohittaa.
     
  8. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Minua ei halo haittaa lainkaan. Hamiltonin veto ei yllättänyt koska hän nyt on ollut vuosikaudet selkeästi nopein yhden kierroksen kuljettaja. Ero kisavauhdissa ei ole onneksi aivan niin suuri. Bottas tuskin olisi päässyt onnistuneellakasn kierroksella hänestä ohi. Kun Hamilton on tyytyväinen kierrokseen, ei kenelläkään ole saumoja samalla autolla.
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Pakko vähän kommentoida myös Williamsin tilannetta, koska Sirotkin on Mika Salon suojatti. Testeissä hän päihitti vauhdissa Kubican ja se ainakin virallisesti oli syy, miksi hänet valittiin. Toki raha aina vaikuttaa, mutta kuulemma Kubica olisi voinut tuoda saman summan talliin myös. No tokihan Venäjä myös markkina-alueena on ihan toista kuin Puola. Eli testeissä vauhtia kuitenkin oli.

    Mutta Sirotkinin vauhti ei aika-ajoissa ollut oikein kummoista. Toki pitää muistaa, että kyseessä on ensimmäinen kisa ja Australia on muutenkin poikkeuksellinen paikka. Strollin sijoitus oli ihan ok, eli neljästoista. Mutta tuohon peilaten Massa olisi ollut lähellä kympin sakkia. Tietenkin Stroll ajaa paremmin nyt, tai pitäisi ainakin ajaa, kuin viime kaudella. Mutta, jotta Sirotkin saa pitää paikkansa, niin kyllä vauhdin pitää parantua. Toki hänelle pitää antaa sama mahdollisuus kuin muillekin uusille kuskeille on aina annettu. Eli odotellaan nyt rauhassa muutaman kisan ajan, että miten meno maistuu.

    Mutta noin kokonaisuutena Williamsin kuskitilanne on aika ankea. Strolliin ei kovin moni usko ja kukaan ei huomaa Sirotkinia - ainakaan positiivisessa mielessä - jos hän ei selkeästi ala voittamaan Strollia. Ei Strollinkaan tilanne tietenkään hyvä ole. Hän hävisi aika selkästi Massalle viime kaudella ja nyt kun ei hyvää vertailua saa tallitoverista, niin kaikkien mielipide on se, että hyvä kuski ajaisi Williamsilla paljon kovempaa. Strollin on melkein pakko alkaa sijoittumaan jatkuvasti kympin sakkiin ja samoille sijoille kuin Massa viime kaudella, jotta hän olisi uskottava kuski. Viime kaudella Stroll esitti pari kertaa hyvän suorituksen, mutta sitten välissä romahti aina porukan häntäpäähän.
     
  10. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 764
    Saadut tykkäykset:
    325
    No paremmin Sirotkin aloitti kuin Stroll vuosi sitten :D
     
  11. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Kimin täytyy nyt saada nappilähtö ja pitää Vettel takana! Noi lähdöthän ei ole ollut hänen vahvuus pitkään aikaan ja semmoinen kutina että tippuu ekassa mutkassa 3-4 joukkoon...
     
  12. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Niin kuin sanoin, AAW:n tuki toi Bottaksen formula ykkösiin. Tuki ei ollut yhtä iso kuin Strollin isän maksama, mutta tuki kuitenkin. Ilman AAW:n tukea Bottas ei olisi tässä puheenaiheena. Tuki jatkuu edelleen.
    Onhan Lance Stroll ollut podiumilla. Osaa se ajaa. On näyttöä pienemmistä sarjoista.
    Maksukuskin määritelmä on vaikea. Joku Rio Haryanto ja Narain Karthikeyan olivat varmaan maksukuskeja, mutta onko niitä tänään. Mielenkiintoinen keskustelun aihe se ainakin on.
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Nyt sitten voi laittaa tasalta kellon soimaan, koska kisat alkaa vasta 10 yli tasan tästä eteenpäin. Perusteluina esijännityksen tarjoaminen, jos lähetys alkaa vasta tasalta. Olen tismalleen samaa mieltä, parasta koko kisan tunnelmassa on latauksen kasvu puoli tuntia ennen kisaa, kun valmistauminen on käynnissä. Maikkarilla oli joskus hyvä käytäntö, missä gridiä kierrettiin ja seurailtiin tiiviisti tuo puolituntinen. Sittemmin muistaakseni on ollut käytäntöä, jossa mennään studiolässytykseen (Oikariset, Tomi Tuomiset -borefest) juuri kun jännittävimmät hetket ovat käsillä. Sitten pakko näyttää ne Motonet-mainokset, jonka jälkeen näytetäänkin kun renkaat jo savuavat lämmittelykierrokselle takarivissä. Ei näin Maikkari, ei näin - ei mitään draaman tajua.

    Euroopan kisoja on muuten myöhennetty myös tunnilla eli pääsääntöisesti Suomen aikaan klo 16.10 jatkossa.
     
  14. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Minä en pitänyt Timo "what kind of race are you expecting" Pulkkisen haahuilua lähtöruudukossa. Kuuntelen mielelläni Oikarisen asiantuntemusta studiosta käsin.

    Oikein hyvä uutinen.
     
  15. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ei minullakaan Pulkkista ikävä ole. Salo oli oikein mainio ja Vilander, miksei Mervikin. Periaatteessa riittäisi että näytetään vain kuvaakin gridistä ja samalla te muut voisitte kuunnella studiosta Ossin ja Tomin vedonlyöntivinkkejä, kunhan ei vain kuvaa leikattaisi näihin sankareihin. Minä voisin sillä välin laittaa vaikka mutelle.
     
  16. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Alkoiko Australian kisa kymmentä yli? Katsoin netistä jotain mitäliestriimiä, joka ei ollut reaaliaikaista, ja siinä kisa alkoi varttia yli. Oletin, että striimi oli reaaliajasta vartin jäljessä, mutta ehkä ei ollutkaan.
     
  17. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 769
    Saadut tykkäykset:
    490
    Kyllä alkoi, kaikki kisat alkavat nykyään kymmentä yli.
    Nää on näitä tänä vuonna tulleita "uudistuksia" joita on muitakin.

    T: Vesku
     
    nepa tykkää tästä.
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 194
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Olipas taas niin hannuhanhimainen tuuri Vettelillä. Vettel oli kolmanneksi nopein kuljettaja, mutta voitti kuitenkin. :)
    Ihmeellisiä salaliittoteorioitakin taas tuli tuosta.
    Mutta kyse oli vain tuurista.

    Ilmankin tuota virtuaalista turva-autoa Kimi olisi luultavasti ollut kolmas, koska jostain syystä Kimin vauhti ei kovilla renkailla riittänyt Hamiltonille ja Vettelille. Joten Vettel olisi mennyt (päästetty) Kimistä ohi. Kimillä oli hienosti vauhtia koko viikonlopun ajan paitsi kisassa kovilla renkailla.
    Hauskaa oli lukea, miten kehuttiin tuota Vettelin ulkona pitämistä. Jos tuo olisikin mennyt toisinpäin eli että Vettel eka sisälle ja Kimiä sitten pidetty radalla, niin kaikki olisivat kommentoineet heti kisan aikana sitä, miten Kimin kisa pilataan taas samoin kuin viime vuonna. Sitähän Kimille tehtiin paljon viime vuonna.
    Kunnes ehkäpä Kimi olisikin päässyt virtuaalisen turva-auton avulla kärkeen. Tosin siinäkään vaiheessa Kimin vauhti ei varmasti olisi riittänyt Hamiltonille ja Hamilton olisi päässyt ohi.

    Joten veikkaan, että olisi tuo mennyt miten tahansa, niin Kimi olisi ollut toinen tai kolmas. Voittoa hän ei olisi saanut, koska oli todella hidas kovilla renkailla.

    edit: tuo oli sikäli jännä, että kisan alussa Kimi pysyi suhteellisen hyvin Hamiltonin perässä. 2-3 sek. oli ero ennen varikkopysähdystä ja Vettel ei voinut puolestaan pysynyt Kimin vauhdissa. Mutta pysähdyksen jälkeen Kimi olikin sitten tosi hidas. En ole tarkasti uutisia lukenut, että oliko tuolle jotain selitystä.

    Lopussa Ricciardo oli hyvä Kimin perässä ja antoi viitteitä siitä, että Red Bullilla olisi ollut vauhtia, jos vain aika-ajot ja/tai lähtö olisi mennyt paremmin. Australia on vain rata, joka ei oikein anna ohituksille mahdollisuutta. Toisaalta Kimi ei ollut lähelläkään kärjen nopeutta tuossa vaiheessa.

    Mersun autosta oli havaittavissa sama ilmiö kuin Red Bullilla joitakin vuosia sitten. Kun tiedetään, että ajetaan iso osa ajasta keulalla, niin voidaan pienentää auton jäähdytyksen tarvetta ja parantaa sitä kautta aerodynamiikkaa. Toki tuo on pieni riski, koska jos joku toinen talli onkin nopeampi, niin tuo on haitta. Mutta tuo on selkeästi niin laskelmoitu ja tehty juttu, että turhapa sitä on Mersun peitellä. Sekä Hamilton että Bottas kärsivät jäähdytysongelmista muiden perässä ajaessa.
     
  19. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Mersun mukaan asiaa avitti heidän viallinen tietsikka, joka oli laskenut Hamiltonin siirtyvän johtoon Vettelin pysähdyttyä. VSC:n vaikutus oli ilmeisesti unohtunut koodista.

    Onhan tuossa Haas-tapauksessa hieman samaa kuin Kimin maailmanmestaruuskauden päätöksessä. Ei tuollaista tapahdu kuin huonoissa elokuvissa.
     
    nepa tykkää tästä.
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Kunnon salaliittoteoreettikohan pitää Haasin keskeytyksiä Ferrarin juonena.

    En välttämättä pidä edes hirvittävän kaukaa haettuna, koska Haas on käytännössä Ferrarin kakkostiimi. Huhun mukaan autokin olisi viimevuotinen Ferrari. Vaikea muutenkaan kuvitella, että Gene Haas hassaisi max keskikastin tiimiin omia (firmansa) rahoja vuosi toisensa jälkeen ilman että taustalla olisi joitain järjestelyitä. Silloinhan jo kun Haas tuli ja valmisteli omaa ensimmäistä autoaan oli huhu että Ferrari suunnitteli auton (ja hyötyi samalla seuraavan kauden oman auton suunnittelussa asiasta).

    Formula1.com tarjosi huonommat ilmaispalvelut fanille. Ei saa enää kaikkia samoja tietoa (esim. väliajat) kuin ennen. Siirretty maksulliseen palveluun. Tämä yksi uudistus.

    Olisin muuten toivonut, että Sauber olisi Sauber - Alfa Romeo, mutta virallisissa tulosliuskoissa näyttää moottoripaketti edelleen kulkevan Ferrarina.