DVD levyjen "laatu" saa kaipaamaan VHS nauhoja

Keskustelu osiossa 'DVD-laitteet' , aloittajana MrBarfly, 15.09.2011.

  1. MrBarfly

    MrBarfly Guest Guest

    Liittynyt:
    16.08.2003
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen itse sitä sukupolvea, jolle CD levy markkinoitiin vinyylilevyä kaikin puolin parempana formaattina - nykyisin olen itse sitä mieltä että näin ei poikkeuksetta joka tapauksessa olekaan - ja tämän jälkeen DVD korvasi VHS:n.

    Onhan DVD levyissä kaikki "paremmin", paitsi ... eivät kestä aikaa, pirulaiset. Tällä hetkellä 5 vuotta näyttäisi olevan aika kun dataa alkaa häviämään, olen ihmetellyt miten kukaan muu ei ole asiaa sen äänekkäämmin moittinut.

    Olen aina ollut lähes fanaattinen piratismin vastustaja; VHS-aikanakin jokainen elokuva piti omistaa "alkuperäisenä" ja niitähän kertyikin tuhansien kappaleiden kirjasto.

    Ensimmäiset DVD-leffat tuli hankittua heti kun niitä sai Suomesta ja kuinkas ollakaan - joka toinen leffa pätkii tai ei toistu enää tänä päivänä.

    Levyjä on nyt järjestelmällisesti testattu 3 eri dvd-soittimella, 1 pöytäkoneella ja 2 läppärillä. Soittimet toistavat huonoiten, läppärit selviytyvät parhaiten mutta raaka fakta on että dataa puuttuu. Levyjä on säilytetty vitriinissä vuosikaupalla, nämä toistumattomat levyt eivät ole koskaan olleet esim. lainassa, altistuneet kylmälle/kuumalle, kosteudelle, auringolle jne. vaan niitä on vaalittu kuin aarteita.

    Viime viikolla ajateltiin emännän kanssa kiepauttaa C.S.I.:t alusta, ne on kerran jo bokseilta katsottu - mutta kuinkas ollakaan; 1. ja 2. kausi (eli pisimpään hyllyssä olleet) olivat käytännössä katsomiskelvottomia. Levyjen pinnoilla näkyy "huurua" kuin levy olisi tuotu kylmästä lämpimään (hapettumista tjmsp.?) ja on siis siinä pinnassa pysyvästi.

    No, kuvittelin tuon olevan tv-sarjaboksissa tehtaalta lähtenyt vikakappale vaikka samaa oli dvd-elokuvissa nähnytkin. Nyt sitten kokeiluun Sopranos (myös kauan istunut hyllyssä ja kertaalleen jo katsottu) ja samaa kauraa, jos ei nyt aivan yhtä pahana. Jaksot vaan seisahtuvat; levyissä näkyy taas tässä tapauksessa pienenpieniä mustia pisteitä. Ja kokeiltua monilla vehkeillä, sama lopputulos - levyissä on vikaa.

    Etenkin tv-sarjojen tuotantokausissa tympeä juttu ja tällä hetkellä vähän idioottimainen olo; tähän tekniikkaanko olemme vaihtaneet? Ei tulisi mieleenkään tällä hetkellä hankkia Blu-Ray soitinta. Olen myös miettinyt vhs-kirjastoni siirtämistä DVD:lle, en mieti enää - paremmassa "turvassahan" nuo VHS-nauhoilla ovat. Eivät ikuisia, mutta kestävät aikaa paremmin kuin DVD-levyt. Ja jos tilanne on näin hullu tehtaan prässäämien levyjen kanssa, entäs itse poltetut sitten! (joita en tosin yhtään omista)

    Huomaan että tätä "ei haluaisi uskoa" vieläkään vaikka tämän on nyt vuosien saatossa eri tehtaiden, eri aluekoodien levyissä toistuvasti huomannut. Ja olen vielä sitäkin sukupolvea että rahan "sijoittaminen" tällaiseen tuntuu melkoiselta kankkulan kaivolta. Tätä elokuvaharrastajaa harmittaa nyt tosissaan; mitään varteenotettavaa muuta formaattia kun nykyaikana ei enää ole.

    Pitääkö sitä tyytyä televisioon ja - en jaksa uskoa että kirjoitan näin - hakea leffat vaikka netistä, jolloin katoava data ei niin hirveästi harmita kuin tuhansien eurojen investoinnit elokuviin.

    Goddamned. :OI
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2011
  2. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Yksittäisten elokuvien suhteen hapettumisongelman kanssa vielä pärjää, muttei usean levyn boksien. Ääritapauksessa vaikka X-Filesien 59 levyn loota tai neljänkymmenen DVD:n James Bond Ultimate DVD Collection Monster Box. Sieltä kun menee sarjasta levy tai pari paskaksi, niin :grr:

    Kyllä vitutti, kun 13 levyn Superman-lootasta oli ensimmäinen levy paskana, eikä sen sisältämää Supermanin alkuperäistä teatteriversiota löytynyt mistään omana julkaisunaan. Ainoastaan osana neljän ja yhdeksän levyn koosteita. Onneksi Warner Bros. Entertainment Finland antoi ilmaiseksi 4DVD:n virityksen ja toimitti katsomiskelvottoman levyn toivottavasti tuotekehittelyosastolleen.
     
  3. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos valmistajat lupaavat DVD-levyille eliniäksi 30-100 vuotta ja todellisuus on murto-osa tuosta, niin ehkä 1000 vuotta lupaileva MDisc pääsisi jo lähelle 100 vuotta...

    http://www.digitaltrends.com/cool-tech/company-creates-dvd-format-made-to-last-1000-years/

    Itselläkin on jo kasa "todella" vanhoja -R/-RW CD/DVD-levyjä jotka eivät toimi enää odotetusti, mutta noista "prässätyistäkin" muutama on jo luovuttanut. Korpuista oli myös monet jo luovuttaneet, kun testasin niistä jokusen ennen hävittämistä (paketti Fujifilmin käyttämättömiä korppuja näyttää vielä toimivan), käyttämättömät lerputkin alkavat olla jo käyttökelvottomia (3M). Muutamat ZIP-levykkeet ovat vielä vaikuttaneet toimintakuntoisilta.

    Saa nähdä koska saadaan aikaiseksi ns. stabiili tallennusmedia ihan päivittäiseen käyttöön - SSD-asemienhan on todettu olevan jopa lyhytikäisempiä kuin vanhojen kiintolevyjen.
     
  4. MrBarfly

    MrBarfly Guest Guest

    Liittynyt:
    16.08.2003
    Viestejä:
    25
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vieläkin vaikea sisäistää tämän oman test-runin jälkeen että tämä on faktaa. Sellainen kutina lisäksi jäi että syystä tai toisesta suomilevyissä tuo "itsestääntuhoutumisprosentti" on suurin. Esim. Anchor Bayn R2 alueen uk-julkaisut ovat vanhimpia omistamiani levyjä, joista jokainen (84 testasin 130:sta) pelasi täydellisen moitteettomasti. Prässätäänkö suomessa sitten kehnommin, ei osaa sanoa. VHS-nauhahan kului käytössä, mutta tuntui kestävän lähes mitä tahansa - kun nämä nykyajan DVD-levyt "homehtuvat hyllyyn". Jos jollain on vinkata vaikka tiettyä valmistajaa jonka levyt kestävät, olisi mukava kuulla, itse siirtyisin suosimaan vaikka suomitekstien kustannuksella.
     
  5. soundcape

    soundcape Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2001
    Viestejä:
    446
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kukaan tutkinut tuota VHS-kasetin analogisen signaalin 16-bitin digitaalimuunnoksen ohitusta, jolloin päästään hyviin tuloksiin TV-toiston laadussa.

    Asiasta on juttua Prosessori 8 / 2011 numerossa sivulla 43 alareunassa.

    Aika mielenkiintoinen asia kokeiltavaksi !
     
  6. arthur

    arthur Guest Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    2 430
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo viittaamasi Prosessorin juttu "HDTV:n ääni siirtyy pulssikoodimoduloituna" vaikutti huumorilta. Hieman kyllä epäilytti, kun olen pitänyt Prosessoria ihan asialehtenä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2011
  7. T0MP3

    T0MP3 Guest Guest

    Liittynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikähän teidän levyjen päälle on käynyt?
    Itselläni ei ole vielä mitään ongelmaa noiden kanssa vaikka ovatkin jo moniamonia vuosia vanhoja. :king:
     
  8. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    Tästä on oma aihe