Don Rosa - Aku Ankka kirjat.

Keskustelu osiossa 'Sarjakuvat' , aloittajana JaLe, 02.02.2004.

  1. JaLe

    JaLe Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.04.2001
    Viestejä:
    1 556
    Saadut tykkäykset:
    75
    Taisin aikaisemminkin kysellä tätä Tarinatuvassa, mutta nyt kun on oma Sarjis osasto niin kysäistään täälläkin.

    Tietääkös ketään mistä saisin vuonna 1995 ilmestyneen kirjan Kadonneen Kirjaston Vartiat ja muita Don Rosan parhaita ???
    Uusi tai hyväkuntoinen käytetty kelpaa.

    PS. Ja kyllä tässä threadissa saa keskustella muistakin Don Rosan tekeleistä.
     
  2. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    akuankka.fi kertoo seuraavaa:

    Jos etsimäsi opus valikoimista puuttuu, se johtuu siitä valitettavasta syystä, että monet suosikkiteokset kuten vanhemmat Don Rosa -kirjat

    Kadonneen kirjaston vartijat
    Roope Ankan elämä ja teot
    Sammon salaisuus

    on tyystin loppuunmyyty.


    http://www.antikka.net/ voisi olla hyvä paikka aloitella. Ainakaan nopealla haulla ei rosaa tietokannoista löytynyt. Ja muutenkin divareita kannattaa kierrellä sillä silmällä.

    Ja ei, en myy omaani.
     
  3. Moses_x

    Moses_x Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2003
    Viestejä:
    1 117
    Saadut tykkäykset:
    1
    Don Rosan akkarit ovat kyllä kevyesti parhaimpia. Piirrosjälki loistavaa ja huumori oikeasti hauskaa ja kekseliästä. :thumbsup:
     
  4. Imlego

    Imlego Guest Guest

    Liittynyt:
    09.03.2003
    Viestejä:
    1 416
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ehdottomasti parhaita lukemiani Don Rosia (ja olen yrittänyt lukea kaikki jotka olen käsiini saanut, varaa ei ole ollut vielä kokoelmia ostaa) on se, jossa Karhukoplat saa käsiinsä jonkin ajassaliikkumislaitteen (vai ajanpysäyttämislaitteen, kellon?) ja Aku kulkee heidän perässään yrittäen heidät pysäyttää, ja nokkeluudellaan siinä toistuvasti onnistuukin. Se on loistavaa parodiaa Aku Ankasta itsestään, mutta sisälsi myös muistaakseni viitteitä muuallekin populaarikulttuurin.
     
  5. Moses_x

    Moses_x Guest Guest

    Liittynyt:
    08.01.2003
    Viestejä:
    1 117
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä, lisäksi suosikkejani ovat mm. Roope-sedän nuoruuden seikkailut, jakso jossa Milla Magialla on käänteispainovoimataikasauva, jakso jossa Milla Magia matkustaa menneisyyteen varastaakseen Roopen ensikolikon ennen kuin Roope sitä edes saa, jakso jossa Aku ei ole edes olemassa, jakso jossa Musta ritari saa käsiinsä Kertalaaki(TM):n.... eli toisinsanoen suosikkia on ihan mahdotonta sanoa.
     
  6. fisto

    fisto Guest Guest

    Liittynyt:
    15.10.2003
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävikös se Rosa nyt sitten Suomessa sen uuden albumin myötä. Ei tule lehtiä eikä AA:ta ni hieman on jäänyt pimentoon nämä asiat..
     
  7. TJJ

    TJJ Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.04.2002
    Viestejä:
    409
    Saadut tykkäykset:
    1
    En ole nähnyt AA:ssa mitään tähän viittaavaa. Valitettavasti.

    BTW: Mielestäni anteeksi antamaton moka uusimmassa Rosa albumissa se, että juttujen alkutekstit eivät ole Rosan tekstejä. Kun mulla ei voisi vähimmässäkään määrin kiinnostaa ne asiat mistä niissä puhutaan. Ei niin tippaakaan. Olen katkera.
     
  8. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Samaa mieltä. Miksi joku mediatutkija (vaimikäsenytoli) kirjoittaa esipuheita, kun Kenon omat tarinoinnit ovat -samanlaisesta pikkutarkasta taustanippelitiedoista, kuin piirrostyylikin, johtuen- huomattavasti mielenkiintoisempia ja analyyttisempiä? Huoh. Sainpahan purettua joulusta asti kantamani ahdistuksen. Kiitos.

    Lopetin AA:n tilauksenkin, kun ei kiinnostanut enää Rosan tarinat poislukien muut nykytarinat ja Rosan tarinat saa todennäköisesti näissä kirjaversioissa. Kun nyt ottaisivat ne näköispainokset 70-luvun AA:ista nopeasti, niin olisi taas jotain kiinnostavaa...
     
  9. TylerDurden

    TylerDurden Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.09.2000
    Viestejä:
    937
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyy minunkin vain sanoa, että Rosa on todellakin taiteilija minun makuun. Itse asiassa sanoisin "Roope Ankan Elämä ja Teot" olevan yksi parhaista teoksista mitä olen ikinä lukenut. Jutut ovat samalla hauskoja ja ERITTÄIN viihdyttäviä, ne ovat täynnä pieniä yksityiskohtia jotka tekevät uudelleenlukemisesta entistäkin hauskempaa, mutta jutut ovat samalla jotenkin kiehtovan syvällisiä ja niistä löytyy koko ajan vakavempi puoli. Ja eihän juttujen tietty elokuva-fiilis asiaa pahenna.
    Omistan toki pari muutakin Rosan teosta ja nekin ovat erittäin laadukkaita, mutta Roopen Elämä ja Teot kyllä on ja pysyy suosikkina. Jotenkin niin hauskaa kun muistelee kuinka pienempänä luki samaa kirjaa ja piti melkein pelkästään sen tarjoamasta seikkailusta, mutta nyt vanhempana löytää uusia näkökulmia. Teos kuitenki pysyy kesto-suosikkina.
     
  10. Snpp

    Snpp Ehkä se on pora. Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.03.2001
    Viestejä:
    965
    Saadut tykkäykset:
    3
    Ankkafaneille vinkiksi: Kannattaa ehdottomasti liittyä Ankistit ry:hyn. Jäsenet saavat Ankkalinnan pamaus -lehden, joka on erittäin halpa (2,50 e/kpl) ja sisällöltään erittäin laadukas.

    Itse liityin kokeilumielessä joskus 1,5-2 vuotta sitten ja pidin niin paljon lukemastani, että ostin kaikki saatavilla olevat vanhatkin lehdet. Ilmestymisväli on harva ja vaihteleva, mutta ei haittaa yhtään, kun lehteä tehdään kaikesta päätellen pienellä faniporukalla harrastusmielessä ja jälki on hienoa ja jutut mielenkiintoisia. :thumbsup:
     
  11. jokkea85

    jokkea85 Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2003
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mitäs ko. lehti pitää sisällään?
     
  12. Snpp

    Snpp Ehkä se on pora. Tukijoukot

    Liittynyt:
    29.03.2001
    Viestejä:
    965
    Saadut tykkäykset:
    3
    Laitetaan uudelleen, kun Traban palautus vei viestin...

    Eli ankka-aiheisia artikkeleita, tekijöiden haastatteluja, kirjojen, videoiden ym. uutuuksien esittelyä, ym. perinteistä fanzine-kamaa - mutta varsin laadukasta ja mielenkiintoista sellaista. :king:

    Sisällysluettelot löydät täältä:

    http://www.perunamaa.net/ankistit/pamaus.html

    (klikkaa niitä Vol 1-5 -linkkejä...)
     
  13. Blizzard

    Blizzard Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2002
    Viestejä:
    1 467
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin keskustan Akateemisessa ja huomasin siellä sarjishyllyssä n. 10 kpl Sammon Salaisuus -kirjoja. Hinta taisi olla n. 35 euroa.


    Ps. uusimmassa Aku Ankassa Temppeliherrojen mainio jatko-osa. OSTAKAA! :thumbsup:
     
  14. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Liippaa sen verta läheltä, että laitetaan tähän. Eli AA:n toissaviikon nrossa (nro 9) alkoi uusi Rosa jatkis. Viimeinen osa tulee sitten tällä viikolla. Jatkis on epäsuoraa jatkoa Temppeliherrojen kätkettylle kruunulle ja kantaa nimeä Kirje Kotoa.
     
  15. jokkea85

    jokkea85 Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2003
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olin juuri postaamassa samasta aiheesta. Toivottavasti tulee pian kovien kansien väliin, IMHO yksi parhaimmista Don Rosa -tarinoista kautta aikojen. Olen lukenut kummankin tähän mennessä ilmestyneen osan muutaman kerran putkeen, loistava stoori! :thumbsup:
     
  16. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Juu, toivottavasti koviin kansiin tulee. On ne ennenkin tulleet joten varmasti tämäkin. Rosan tyyliä ei voi kuin ihmetellä. Edelleen homma jatkuu niin että ristiriitoja ei ole ja vahnat asiat muistellaan sellaisena kuin ovat. Loistavaa työtä, sille ei mitään voi. Ne albumit löytyvät kaikki hyllystä ja ennakkotilaukseen menee seuraavakin heti kun vain mahdollista.

    Jos vielä itse AA:sta sen verran sanoisi, niin -78 ovat ensimmäiset akkarit postiluukusta tippuneet ja mitä tulee nykyiseen laatuun, niin kyllä alaspäin mennään ja kovaa. Vanhoja tarinoita jaksaa lukea edelleen mutta uusista ei ole kuin selailuasteelle. Sääli sinänsä.
     
  17. TylerDurden

    TylerDurden Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.09.2000
    Viestejä:
    937
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep! Sattumalta kun kaverin luona kävin niin huomasin tämän uuden sarjiksen. Piti heti laittaaa muistutus kalenteriin ja nyt onkin huomenna heti tarkoitus mennä lukemaan sarjan viimeisen osan. Täyttä laatu-kamaa kuten Rosalta voi odottaa. Kiehtova tarina ja mielenkiitoista nähdä Roopen sisko niin monen vuoden tauon jälkeen.

    [Edit]
    Samoin! Toivottavasti Rosa jatkaa tätä työtään monen monta vuotta vielä. Näyttää nerokkaita tarinoita vielä löytyvän.
     
  18. Blizzard

    Blizzard Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2002
    Viestejä:
    1 467
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ööh...

    Kukaan ei sitten sattunut katsomaan tämän ketjun 13. viestiä, jossa uudesta jatkiksesta kerrottiin jo 27.2.? :confused:



    Itse olen poiminut kaikki AA:ssa ilmestyneet Rosa-stoorit omiksi kansioikseen. Ensimmäinen Rosan tarina taisi ilmestyä AA:ssa 3.1.1990 ja tarinan nimi oli "Jos metsään haluat mennä nyt...".

    Eipä noita juttuja ole kuitenkaan 15 vuoden aikana ilmestynyt "kuin" noin neljä täyttä kansiollista.

    Ja arvatkaa, kenellä on ne kaikki? :p
     
  19. TylerDurden

    TylerDurden Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.09.2000
    Viestejä:
    937
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äh, hitto jäi tuo aivan huomaamatta. Sori


    On tosiaan varmasti monen vuodenkin päästä hauska lueskella niitä uudestaan ja uudestaan. Kuolemattomia nämä Rosan tarinat.
     
  20. jokkea85

    jokkea85 Guest Guest

    Liittynyt:
    10.02.2003
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    1
    Damn you "View First Unread" -nappi! :rolleyes: