Dolby Visionilla lisää kontrastia telkkariin

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana vemkki, 24.06.2014.

  1. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
  2. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Jaaha , noniin. Tuolta lueskelin vissiin samasta aiheesta, http://www.digitaltrends.com/home-theater/hdr-for-tvs-explained/

    Kutsumanimeltään "dolby vision" tai HDR-tv.

    Eli tv:n kirkkautta kasvatetaan.

    Tämä viittaisi saturaation kasvattamiseen. Enpä tuostakaan innostu juuri yhtään. Väriavaruuden laajentaminen voisi olla ihan jännä juttu. Esim Sonyn "X-Tended Dynamic Range" termi kuulostaa niin 100% markkinointihumpuukilta.

    Lisäänpä vielä että mielestäni koko homma kuulostaa täysin humpuukilta. Elokuvan kuvaa ei mielestäni voida keinotekoisesti "parantaa" dynamiikaltaan, sen jälkeen kun materiaali lähtee värimäärittelystä. Kivemmalta se voi näyttää laajenemmassa väriavaruudessa ja isommalla bittisyvyydellä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2015
  3. pteittinen

    pteittinen 5K now, 6K later. Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 492
    Saadut tykkäykset:
    178
    Siitähän tässä ei ole kyse, vaan nimenomaan materiaalin masteroinnista sellaiseen muotoon, että se hyödyntää HDR-televisioiden laajempaa dynamiikkaa ja kirkkautta.
     
  4. debuggaaja

    debuggaaja Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2014
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tässä hommassa helposti sekoitetaan kolme erillistä asiaa ja usein esitetään jokin niistä toisen erillisen asian ominaisuutena.

    Nämä kolme asiaa ovat siis täysin erillisiä, vaikka ne kaikki luonnollisesti myötävaikuttavat siihen kokemukseen miten esitettävä kuvamateriaali koetaan.

    On väriavaruuden koko, joka tarkoittaa sitä kuinka laajalti eri värejä aallonpituuksien tasolla voidaan esittää näyttölaite - kuvalähde -kombinaatiolla.
    On väriavaruuden muodostavien perus / päävärien granulariteetti, eli kuinka monta erillistä arvoa, sävyeroa, löytyy jokaiselle perusvärille. Tyypillisesti nämä perusvärit ovat R, G ja B. Punainen, vihreä ja sininen. Perinteinen datamäätä on ollut jo jonkin aikaa vakiintunut 8-bittiä per komponentti. Uudessa Ultra HD Blu-ray -standardissa tämä on sitten vihdoin nostettu 10-bittiin per komponentti.

    Kolmantena on sitten tämä "uusin villitys" HDR, High Dynamic Range, joka tarkoittaa näyttölaitteen suurentunutta kykyä toistaa kuvan kirkkauseroja. On tärkeää ymmärtää, että kyseessä on näyttölaitteiden kohdalla aito fyysinen ominaisuus, siis kyky toistaa samassa hetkessä mahdollisimman suuri kirkkausero kuvan eri osa-alueiden kesken. Tarkoituksena on päästä askel lähemmäksi fotorealismia, reaalimaailman valaisuolosuhteiden mahdollisimman uskottavaa esittämistä.
    Optimaalinen realismi olisi tietenkin sitten sellaista, että esimerkiksi autiomaassa tapahtuvassa elokuvassa kameran katsoessa aurinkoon, näyttölaitteesta tulviva valo olisi niin kirkas, että katsoja itsekin häikäistyisi, kuten tapahtuisi reaalimaailmassa.

    Em. Ultra HD Blu-ray -formaatissa on sisäänrakennettu tuki myös HDR-muotoiselle kuvadatalle. Ideana on kuljettaa tätä perinteisen matalan dynamiikan signaalin rinnalla / vieressä ja jos näyttölaite kertoo kuvalähteella kykenevänsä esittämään suurempaa dynamiikkaa, otetaan se käyttöön. Data sisältää siis sisältää tavallaan kaksi eri versiota, jotka erovat värierottelunsa suhteen.

    Näyttölaitteiden tekniikasta johtuen tälläinen valtava dynamiikka on kuitenkin äärimmäisen vaikea toteuttaa. Käytännössä esimerkiksi LCD-tekniikalla sitä ei ole kunnolla mahdollista toteuttaa mitenkään. Sillä viimeistään siinä vaiheessa, kun kuvassa on oltava SAMANAIKAISESTI sekä valtava kirkkaus, että lähes täydellinen pimeys, tekniikka pettää täysin.

    Oma lukunsa tekniikan ulkopuolella ovat myös erilaiset poliittiset päätökset liittyen kuluttajien energiankulutukseen, jotka huomattavasti rajoittavat nykyisten saatavilla olevien näyttölaitteiden valovoimaa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2015
  5. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Tuo on lähinnä teoreettinen ongelma. Voi vaikka miettiä, että kuinka monessa reaalimaailman tilanteessa on samaan aikaan näkyvissä säkkipimeyttä ja valtavaa kirkkautta. Jos tällainen tilanne kuitenkin tulisi, voi miettiä, että miten hyvin ihmissilmä erottaa niitä säkkipimeän sävyjä silloin, kun samaan aikaan vierestä puskee sitä häikäisevää kirkkautta.

    Kunhan tämä tekniikka otetaan laajemmin käyttöön, olen varma että seuraa muutamien vuosien vaihe, jossa kokeillaan, että millaiset dynamiikat ovat katsojan kannalta mielekkäitä. Ylilyöntejä varmasti tapahtuu.
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2015
  6. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
  7. pteittinen

    pteittinen 5K now, 6K later. Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 492
    Saadut tykkäykset:
    178
    Vertailukuvien ottamisessa ja levittämisessä ei ole mitään järjen häivääkään. Miten kukaan kuvittelee voivansa nähdä miltä HDR-kuva näyttää, kun sitä katsotaan SDR-näytöllä, ja kuva on otettu kameralla, jonka dynamiikka ei riitä HDR-dynamiikan tallentamiseen?
     
    peacemaker ja aheikkinen tykkäävät tästä.