Apuja HTPC:n kasaamisessa

Keskustelu osiossa 'HTPC eli Home Theater PC' , aloittajana KMS, 23.02.2008.

  1. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoituksena olisi kasata tietokone kotiteatterikäyttöön olohuoneeseen. Koneella ei pelata, paitsi emäntä Simsiä/Sims 2:sta. Näin ollen mitään luokatonta tehomyllyä ei tarvita. Pääasiassa kone toimii leffan katselussa, musiikin kuuntelussa ja surffailussa. Kone tulee kiinni full HD lcd-telkkuun, erillistä näyttöä ei tule. Tarkoitus, on että koneella pystyy pyörittämään myös full HD –leffoja. Kone tulee myös kytketyksi talon sisäiseen verkkoon. Edellä mainittu huomioiden, ehdottomana edellytyksenä on koneen hiljaisuus. Ääntä saa toki lähteä, mutta peruskäytössä (optinen asema pois käytössä) kone ei saisi antaa kuulua itsestään sohvalle noin 3 metrin päähän. Ja koska kone tulee olkkariin ja näkyvälle paikalle, on kotelossa vaatimuksena jämäkkyyden lisäksi hifilaitteiden sekaan soveltuva ulkonäkö. Digikorttia en ainakaan tässä vaiheessa tarvitse, sitä virkaa hoitaa erillinen boksi.

    Eli, edellä mainituilla vaatimuksilla ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia kokoonpanosta. Olisi hieno homma, jos 1.000 eurolla pärjäisi, vaikka se ei ehdoton edellytys olekaan. Toki halvempikin saa olla, jos pienemmällä summalla päästään kiinni kunnon laitteeseen.

    Kiitoksia!:thumbsup:
     
  2. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen selaamaan muita htpc kasaus topikkeja, varmasti löydät apua.

    Mutta itsellä vastaava ja reilusti alle tonnin tekee tälläisen
    Antec NSK2400(?)
    Asus p5e-vm (?)
    AMD athlon 4800+
    1.5gb 667mhz ddr2
    Corsair 550w poweri
    2x Samsung 500gb
    2x noctua 120mm kolotuuletin
    Thermalright SI-128 prosessori cooleri
    Blue ray asema

    Ja on hiljainen.
    Jos tuo jotain auttaisi.
     
  3. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minulla oli varmaan 6-7 vaakakoteloa, eikä yksikään hiljaisuuden osalta tyydyttänyt minua. Sitten rakensin Antecin P150 pystykoteloon koneen ja se oli siinä! Haettuani sopivat osat kone oli todella hiljainen. Nyt olen vaihtanut vielä näyttiksen aivan passiiviseen Club HD 2600Pro Passive Coolingiin ja kone hiljeni vielä tästäkin. Olen 1m päässä lattialla pöydän alla olevasta koneesta, eikä kuulu mitään kun katsoo elokuvia.
    Koneen vanha kokoonpano ennen näyttiksen vaihtoa:

    Core 2 duoE6300+Scythe Ninja+Asus P5B-VM+2Gt DDR2 800MHz+Connect 3D X1900 GT (HDCP)+Zalman VF-900+Pioneer BDR 101+Antec P150+Nexus Real Silent

    Äänien kanssa on vielä vähän säätöä, PS3:n äänet toimivat 5.1 kanavaisina, mutta tietsikan(kiintolevyn leffat) kautta tulee ääni stereona. Eiköhän tämäkin ratkea pian. Ostin uuden näyttiksen, kun äänikortti hajosi, sain äänet ja kuvan hdmi:n kautta yhteen piuhaan. Koneessa on siis vain kotelon vakiovirtalähteen flekti ja tuo 12cm:n Nexus Real Silent.

    Jos laitat vaakakotelon, niin laita ainakin jotain edellisen tapaisia passiivisia komponentteja ja mahdollisimman iso ja hiljainen poistotuuletin. Silloin kannattaa ostaa riittävän korkea kotelo. Lämpöjen hallinta on huomattavasti helpompaa pystykotelossa, se on fakta.
    Rahaa ei kulu lähellekään 1000€, jollet osta todella kallista koteloa!
    Minun em. koneeni maksaa nykyisillä hinnoilla n.890€(sis.500gigan kovon+Saksan hinnoilla lukevan BD-aseman).
     
  4. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minulla oli juuri tuollainen Antecin kotelo, jota en saanut riittävän hiljaiseksi. Jos nykyiset esim. HD 2600 passiivinen näyttis mahtuu koteloon, niin saattaa saada aika hiljaiseksi, mutta tuo ilmankierto...
     
  5. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitti tähänastisista!

    Pystykotelo ei oikein voi tulla kysymykseen. Tai joka tapauksessa joutuisin senkin sijoittamaan vaakaan ja sen leveys (eli käännettynä korkeus) saisi olla maksimissaan 20 senttiä. Eli käytännössä täytyisi vain löytää fiksu vaakakotelo, joka on hiljainen. Toivottavasti ei ole mahdotonta.. Silverstonen koteloita olen vähän katsellut. Ovat ihan kivan näköisiä, ja samalla hävyttömän kalliita. Ja useimmat mallit ainakin juuri vaakamalleja.

    Minkä hintainen tuo mainitsemasi näyttis on, en löytänyt sitä ihan noilla koodeilla mistään?
     
  6. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Ehkä tuo Antec NSK2400 voisi olla kohtalainen, se oli minullakin jonkin aikaa käytössä. Siihen saattaisi mahtua se mini Ninja prossucooleri. Tuon näyttiksen ostin Tietoasemalta h.81€. Olin muuten hyllyssä viimeinen, saa varmaan tilaamalla. En vain ole saanut ääniä toimimaan sen kautta vieläkään.
     
  7. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko tuossa näytönohjaimessa joku sisäänrakennettu äänikortti? Minä tarvitsen kyllä joka tapauksessa äänikortin, jossa on optinen ja koksuliitäntä, koska vahvistimessani ei ole hdmi-liitäntöjä.
     
  8. nmi

    nmi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    2 165
    Saadut tykkäykset:
    0
    On, kuten myös kaikissa HD 3xxx-sarjan Radeoneissa, jotka ovat nyt parempi valinta. HD 3450 on passiivijäähdytteinen, halpa ja riittävä kuvailemaasi käyttöön. Videopurkuominaisuudet ovat käsittääkseni samat kuin tehokkaammissa malleissa.
     
  9. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko antaa jotain suositusta pätevästä asemasta?
     
  10. Euphemos

    Euphemos Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.05.2005
    Viestejä:
    1 267
    Saadut tykkäykset:
    11
    Pioneerin comboasema on saanut ihan hyviä arvosteluja nykyisellä firmwarella: http://geizhals.at/deutschland/a256783.html

    Ja ottaen huomioon, että ainoastaan LiteONin pelkästään lukeva asema on tuota pari euroa halvempi, ei parempaa vastinetta rahalle tällä hetkellä käytännössä saa.
     
  11. Mihail_164

    Mihail_164 Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2005
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi

    Minä kasasin micro ATX koneen Antec Fusion 430 koteloon. Kovalevyn ratinaa ei erota ellei laita korvaa kiinni ihan laitteeseen. Tosi hiljainen on. Ainut bugi oli HDMI liittimen ja toslink liittimen liian pieni väli, mutta se oli itse emokortin Abit AN-M2HD:n vika. Kaukosäätimellekin pitäisi olla Antecissa vastaanotin valmiina, ja hieno sininen näyttö. Mulla ei ole TV korttia niin en ole päässyt vielä kokeileen Kakea


    Aiotko laittaa Blueray asemaa? Sellasiakin näköjään saa jo. Tosin aika kalliita

    Lite-On LH-2B1S Blu-ray RW Drive

    Sku: LH2B1S
    Price: $349.99 at 1 store
     
  12. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    http://geizhals.at/a256783.html

    Ohoh Euphemos ehtikin ensin, tosin hänellä oli rutkasti kalliimpi ehdotus! Tosiaan vielä polttava asema. En eilen tuota huomannutkaan, kun toisen olan yli kurkistin. Taisi olla eile 132€, sen pohjalta tuon hinnoittelin.
     
  13. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi hommata näytönojain jos ei pelaa?

    Okei, virrankulutus prosessorilta pois. No eikös uudet prosessorit ole aika "taloudellisia"? Vertais esim: Ati Radeon HD XXXX näyttis ja Joku C2D tms nykyajan prosessori, purkaessaan hd materiaalia.

    Epäilen että virrankulutus on lähestulkoon sama. Näytönohjaimessa on oma prosessori piiri joka vie virtaa hd materiaalin purussa.

    Ja sitten Antec NSK 2400 mahtuu thermaligst si128 prossu cooleri joka tehoiltaan on todella hyvä, kotelotuulettimet jäähdyttävät piiri hyvin, kuten olisi suunniteltu.
     
  14. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Millainen virtalähde noissa Anteceissa on, onko hiljainen ja sääteleekö se itse nopeuttaa/sammuttaa itsensä lämpötilan sen salliessa?

    Antecin 2480 ei muuten taida saada mustana, se on iso miinus. Tuo Mihail_164:n mainitsema Antec Fusion 430 on näemmä saatavilla myös mustana, mutta siinä oleva näyttö lienee aika turha ja hintakin on paljon korkeampi. Onko tuo Fusion 430 muuten parempi kuin 2480, esim. äänieristys?

    En tiedä laitanko koneeseen BD-asemaa, saahan sellaisen myöhemminkin. Lukeva asema voisi olla hyödyllinen. Polttavalla tuskin ainakaan tekisin mitään vähään aikaan, ovat nuo mediat niin sikahintaisia vielä.
     
  15. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä noista näyttökorteista.. Niissä ei taita olla kuitenkaan optista tai koaksiaalista äänilähtöä, eli tarvitsen niitä varten joka tapauksessa erillisen äänikortin tai sellaisen emolevyn, jossa moinen on integroituna? Tavoitteena toki olisi, että kortti taitaisi myös uudet häviöttömät formaatit, tai ainakin osaisi ne toimittaa vahvistimelle purettavaksi. Nykyinen vahvistin ei siihen kyllä kykene, mutta tulevaisuudessa päivitettävä varmasti kykenee.

    Vaikka nuo HD3xxx -kortit eivät mitään pelikortteja olekaan, onnistuuhan niillä esim. emännän suosiman Sims2:n tai muiden vastaavien "yksinkertaisten" pelien pelaaminen?

    Ja entä mpeg2 toisto, onnistuuko se mukisematta noilla HD3xxx -sarjan korteilla? Jostain luin, että tämä HD3xxx -sarja korvasi HD2xxx -sarjan, jonka toistossa jotain ongelmia ainakin mpeg2-pakkauksella oli.
     
  16. KMS

    KMS Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.07.2002
    Viestejä:
    1 261
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostetaanpa oheinen ketju ylös. Viimeksi ei konetta tullut hankittua, mutta asia on jälleen ajankohtainen ja nyt varmuudella kone tullaan hankkimaan kohtuu pikaisella aikataululla. Markkinoilla olevat palikat ovat muuttuneet aika lailla tässä reilun 1,5 vuoden aikana, ja kaipaisin jälleen apujanne.

    Tarkoituksena olisi siten edelleen rakentaa/rakennuttaa kone olohuoneeseen, jonka kautta toistetaan dvd/BD -leffat tv:lle, toistetaan musaa, surffataan ja pelataan emännän toimesta suht simppeliä peliä (Sims3) yms. Ehdottomana edellytyksenä koneessa on hiljaisuus, ja siksipä mahdollisimman suuri osa osista saisi olla passiivisia, ml. näytönohjain. Ajatuksena on ollut, että HD-matsku purettaisiin näytönohjaimella, ei prosessorilla, käsittääkseni tämä on nykytrendi (korjatkaa jos olen väärässä)

    Meillä on himassa sisäverkko cat 5e -kaapelista, ja villinä ajatuksena on myös ollut, että dvd/BD-asema tulisi työhuoneen toiseen (jo olemassa olevaan) koneeseen ja leffat streamattaisiin sisäverkon yli olohuoneen koneelle playeriin ja siitä edelleen tv:lle. Yhtenä tavoitteena tässä on hiljaisuuden hakeminen, asemat kun eivät koskaan ole kovin hiljaisia ja sellaista ei mielellään olohuoneessa kuuntelisi. Tosin en tiedä, onko tämä muuten käyttökelpoinen ajatus laisinkaan, ottakaa siis mielellään kantaa.

    Elikäs, kaipaisin ehdotuksia kokoonpanoksi, joka toimisi edellä mainitussa tarkoituksessa. Hintakattona mielellään about 800e (ml. BD-asema), mutta saa kone edullisemmaksikin tulla. Koteloksi olen ajatellut Antecin fusion remote -koteloa, mutta olen avoin ehdotuksille myös tuossa suhteessa.

    Kiitti etukäteen!
     
  17. AnDy86

    AnDy86 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.09.2009
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hellou DVD-plazan väki. Laitanpa ketjun jatkoksi Afterdawniin postaamani kyselyn;

    Monen viikon foorumeiden läpikäymisen jälkeen luulen löytäneeni fiksun ratkaisun edulliseksi media / pelikoneeksi.
    Mötikkä olisi tarkoitus laittaa Sony Bravia 40" KDLv5500 kaveriksi olohuoneeseen.

    Kommenttia kaipaisin kuitenkin vielä komponeneteista / yhteensopivuudesta jne jne. Kotelovaihtoehtoja on vielä kaksi, riippuvien teidän, rautaisten ammattilaisten, kommenteista;

    Thermaltake Lanbox lite VF6000BNS + Antec earthwatts 430w TAI Antec NSK 2480 (sis. 380W powerin)

    sisustana olisi sama molemmissa;
    Gigabyte GA-MA78GM-UD2H, AMD 780G, mATX
    Club3D HD4870 1024MB, ATI Radeon HD4870, PCI-Express
    AMD Phenom X4 9750 Box, Sockel AM2+
    4096MB-KIT A-DATA PC6400/800,CL 5
    WD Cavier Black 640GB
    LG GH22NS40/NS30 SATA II dvd-asema

    Hinta Thermaltakella yht. 550e tai Antecilla 516e Hardwareversandista

    Hiljaisuus on hyve, jota arvostan. Koneen lämpöjen tulisi luonnolisesti pysyä myös kurissa. Etenkin nämä seikat arvelluttavat mATX koteloissa. Riittäkö antecin 380w power valituille osille? Entäpä kuinka hyvin atin DVI - HDMI adapteri pelaa? Äänen siirtyminen samalla piuhalla telkkariin olisi erittäin tärkeää.
    Kiitos jo etukäteen.

    Eli tällä vehkeellä olisi tarkoitus myös pelailla.
    *Edit* Hardwarsesandista ei löydy tuota fusion remotea, mutta ainakin rautapuoli on edullista Suomen hintoihin verrattuna. Kopanhan voi sitte kipaista/tilata vaikka muualtakin.
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2009
  18. P.Kosunen

    P.Kosunen Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2005
    Viestejä:
    1 374
    Saadut tykkäykset:
    14
  19. AnDy86

    AnDy86 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.09.2009
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ok. Vaihdoin powerin Corsair hx520W ja prosessorin AMD Phenom II X3 720 Black Edition AM3 BOX. Otin myös tohon Antec NSK pakettiin saman powerin, eli tuo kotelon oma 380w on kaatsikamaa. Parempi kai pelata varman päälle. Pakettien hinnat nyt 575e Lanboxilla ja 595e Antecilla.

    Hyviä arvauksia koneen lämmöistä / äänekkyydestä? Lisätuulettimelle tarvetta? Kumpi kotelo hiljaisempi?
     
    Viimeksi muokattu: 06.09.2009
  20. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tänne kyllä kelpaa. Lähetä minulle kun olet heittämässä pois. Aktiivinen PFC ja 80+ sertifiointi ei ole kaatiskamaa...