Apuja aloittelijalle

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana JRMWee, 08.01.2018.

  1. JRMWee

    JRMWee Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2018
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    1
    Hei,
    Olen aikeissa rakentaa kotiteatteriksi ja klasarimusiikin (akustista) kuunteluun kompaktia settiä kohtalaisen avoimeen tilaan. Tarkoitus olisi rakentaa kolmijakoinen "kotiteatterikonsoli", jonka sisällä on 2 x Subbari + 2x keskikaiuttimet... Keskimmäisessä konsolissa tulevat olemaan signaalilähteet: vahvari, Wii, karaoke, Apple-TV. Havainnekuvani kertovat parhaiten. Pienet diskantit taakse tulevat olemaan takaseinässä. Subbareille olisi tilaa 120L/puoli ja ajatuksena tehdä reflexisubberit 12"-15"... Hieman loppubudjetista riippuen.

    Ongelma on etten tiedä mistä lähteä eteenpäin komponenttien valinnassa ja mitoituksisa...sekä perussubbarin piirustuksissa (pelkkä kotelo riittävän paksuilla materiaaleilla?) Netti on piukkanaan erilaisia komponenttivaihtoehtoja. Budjetti lienee siinä 500-600€ / puoli...kaiuttimien osalta. Vähemmälläkin saattaisin pärjätä, sillä en ole hifisti joka kuulee hienoimmat erot, tai en ajatellut ryhtyä mittailemaan eriksen taajuusvasteita millään mikrofonilla. Haluan hyvän tilan tunnun klassisen musiikin kuunteluun.

    Perusdataa olen jo lukenut eri palstoilta että tiedän suunnilleen mikä ero on suljetulla subbarilla ja reflexillä. Huomasin juuri että havainnekuvastani puuttuu teatterin keskikaiutin...

    Kommentteja/vinkkejä vastaanotetaan kiitollisuudella ;)

    Konsepti.jpg
    Kotiteatteri.jpg
     
    Karza1 tykkää tästä.
  2. JussiAnttoni

    JussiAnttoni Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.01.2018
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moro! Mulla on Yamahan R-S700-vahvistin ja Jamo s606 kaiuttimet. Nyt olis halu saada vähän lisää bassoa kehiin. Haluan itse rakentaa subbarin. Mitä pitää ottaa huomioon ja onko kellään suositella elementtiä? Kiitos vastauksista etukäteen. -Jussi
     
  3. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Noita ohjeita on miljardi.

    Aloita vaikka tästä
    Sen jälkeen esim. tuolla on aika paljon (ajantasaista) juttua.
     
  4. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Tuo vaikuttaa aika mielenkiintoiselle ja haastavalle projektille. Itse suosittelisin hieman oikomaan sieltä mistä aita on matalin ja katsomaan jotain diy -kittejä joiden tilavuus täsmäisi tuohon rakennelmaan. Vai taittuuko esim. jakosuotimien suunnittelu tuosta noin vaan ?.

    Voisko tuonne istuttaa esim. audiovideon yksisilmäiset ? Subbareiksi vaikkapa jotkut 15" -tuumaiset suljetut (Esim. Ground Zero GZRW15D4, Alpine Type-R 15) tai Scanspeaksin refleksit.. ne varmaan mahtuisi noihin mittoihin. Noissa yksisilmäisissä olisi aika hyvä tuo tilavuuspuoli (eli 25lit suljetusta -> 100 lit refleksiin)