Eli kanukki tunnusti että Anthemilla on hommat pahasti vaiheessa softan osalta. Valmistus kun on nykyään Vietnamissa niin kannattaisko siirtää myös softakehitys sinne? Vähän kuin autovalmistaja sanoisi niille joille peräkontti on liian pieni että osta peräkärry. Atmoksen kanssa kun olisi vielä hyödyllistä käyttää tuplasubeja. Anthemille tyly tuomio. Ei jatkoon nykyisellään.
Tiedän syyt, miksi useamman kuin yhden subwooferin käytöstä on pääsääntöisesti huomattavasti etua, mutta käsittääkseni ne edut ilmenevät vaikka ääniraita olisi ihan puhdas kaksikanavainen. Kerrotko, mitä lisäetua kahdesta subwooferista on nimenomaan Atmoksen kanssa - vai käsitinkö viestisi väärin?
Edelleen ihmetyttää missä formaatissa on useampi LFE kanava ja missä vahvistimessa löytyy puhdas LFE lähtö. Ainakin aiemmassa Yammussani ja nyt Demonin 4300 mallsisa on subwooferlähtö mutta ei näissä kummassakaan mitään LFE lähtöä ole. LFE on efektikanava mikä miksataan subbarilöhtöön (tai kuten omassa konfiksessa pääkanaviin). Subbarilähtöön (voi olla usampi ) sitten miksataan myös pieneksi määriteltyjen muiden kanavien bassoja. Ainkaan itse en ole huomannut vaffia missä olisi dedikoitu LFE lähtö. EN kyllä sellaiselle mitään hyötyäkään näe.
Kyllä etupäät toimii niin että LFE:n miksataan muiden ei Large eli alamittaisten bassopäätä. Tuossa on esimerkki siitä että miten merkataan kotilaitteen kanavat oikein: http://lyngdorf.com/mp-50/ Noihin AUX 1-4 voi konfata mitä haluaa. Vaikka lisää LFE lähtöjä. Tai Atmoksen apulähtöjä. Paremman pään laitteista löytyy myös säädettävä Surround Bass Management eli Atmos äänten alapäätä syötetään LFE:n sekaan. Mikä tietysti lisää SUB/LFE lähtöjen kuormitusta.
Denonin 4000 sarjassa on ainakin omat vahvistimet molemmille basson ulostuloille eikä ole huonot. Luulin että yamahan vanha iso subbari meni rikki kun vaihdoin Denoniin. Ei voinut basson volumea säätää kuin hitusen nollasta ja lasit tärisi. Jouduin ostamaan uuden basson. Mutta siinä olikin melkein sama ongelma. Joten nyt on kaksi bassoa eikä paluuta vanhaan ole. Stereo erityisesti on mukavan kuuloista kahdella säädetyllä bassolla. Kahden basson etu kotiteatterissa tulee siinä,kun säätää ne huoneen korjaimella. Koska se säätää ne sen verran hiljaiseksi että ei jytise ja tässä tulee monille yhdellä bassolla ongelma. Kun ei ole tyytyväinen. Ei ole painetta äänessä. Paljon näkee näitä yhden basson settejä jossa tätä on kompensoitu säätämällä lisää tehoa ja basso kumisee tai kuulee mistä tulee. Kaksi huonekorjaimella säädettyä bassoa antaa enemmän sitä dynamiikkaa ilman kuminaa ja lasien tärinää. Sent from my iPhone using Tapatalk
Bright Kahtiajakoinen fiilis itse elokuvasta. Toisaalta paljon hyvää, maailma ja sen lainalaisuudet tuntuvat alusta alkaen selviltä eikä Netflix ison elokuvan tuottajana tunnu sen huonommalta kuin muukaan. Toisaalta kyseessä on melko tyhjänpäiväinen Taru sormusten herrasta -pastissi nykyaikaisessa Los Angelesissa. On mm. örkit ja haltiat, absoluuttinen paha joka haluaa orjuuttaa maailman, vastentahtoiset hyvikset ja salassa pidettävä kaikkivoipa taikakalu johon on vähän ympätty Miekka kivessä -legendaa yhteensopivien käyttäjien eli brightien muodossa. Kyllä tätä katsoi, mutta paljon parempaakin on nähty. Atmos raikaa läpi koko leffan, mutta mitään kovin erityistä siitä ei jäänyt mieleen. Ihan hyvä kai niin. Katsoin juuri pitkästä aikaa myös leffan stereoäänellä ja se tuntui kovin tunkkaiselta. Atmos oletettavasti tekee kaksiulotteiselle äänelle samat ja laiska kattokaiuttimien käyttö alkaa jo tuottaa ahtaan fiiliksen. Mistä sitten saa uutuudenviehätystä, kas siinä pulma, mutta saapahan leffasta kuin leffasta enemmän irti.
Huomannut,että vuoden 17 elokuvissa on tavallisella DD 5.1 ääniraidallakin selkeä atmos elementti käyttäen vahvarin Dolby upscalingia. Tällaista en ole huomannut vanhemmissa elokuvissa näin selvästi. Esimerkkeinä Spiderman ja uusi blade runner. Taka ylääänet oli selkeät ja hyvät. Mitenköhän mahtaa toimia vanhemmissa vahvistimiasa joissa pro logic height. Sent from my iPhone using Tapatalk
Crimson Peak (DTS:X) Yliluonnollinen epookkikauhu, tai miksi tätä nyt luonnehtisi, mahdollistaa äänellisesti paljon, mutta ei tämä ihan lunasta potentiaaliaan kuten ei elokuvanakaan. Kauttaaltaan oikein nätin näköistä ja kuuloista, mutta varsinaiset huippuhetket ovat kuitenkin vähissä. Tämä ei ole Pan’s Labyrinth, vaikka näissä paljon yhtäläisyyksiä onkin. Miksaus on kauttaaltaan oikein onnistunut ja immersiivisiä mahdollisuuksia käytetään tyylikkäästi. Kaikki on miellyttävän kolmiulotteista ja laajentaa maailmaa uskottavasti kuvan ulkopuolelle, tämä olisi stereoäänellä ja pienellä kuvalla aivan eri elokuva.
Nyt vihdoin päässy tutustumaan lähemmin näihin häviöttömiin monikanavaääniin mukaanlukien Atmos, tosin 7.1(2 subia) järjestelmällä onko se sit TrueHD vain..? Tekis mieli laittaa hight kanaviin kattokajarit et pääsis testaamaan miltä 5.1.2 setti kuulostais. Muutama BD tuossa onkin jossa Atmos ääniraidat, ja miellyttävää(ainakin jos vertaa perus DTS ääniin) on et dialogi on miksattu hyvin kuuluvaksi, vaikka sit dynamiikkaakin on. Ei paljoa valinnanvaraa itellä oo, mut testailtu on nyt Ghost in the Shell leffalla jossa kivasti tilaääntä ja erilaisia efektejä. Kong leffa sit kyllä ottaa mittaa subbareista oikein kunnolla. Kyllä tos vaan eroa entiseen on nyt ku uuden vaffarin säätäny kohdalleen, bassot tulee ihan sairaan paljo iskevämmin, jopa infraäänet tuntuu ihan erilailla ku ennen, vois sanoa et silleen kuivakkaan hallitusti. Ei oo semmosta "puuroa" ku aiemmin, et kyllä perus MCACC jotain on tehny. Oikeesti tällä setupilla kyllä saa naapurit hereille hyvinkin äkkiä, ei sillä et ääni kuuluis, vaan se et ne luulee maanjäristyksen koittaneen. Yks off topick kysymys silti olis, kun tuntuu et näissä uusissa vahvistimissa on hyvin satsattu näihin uudempiin ääniominaisuuksiin, niin miten toistan nyt esim. DD 6.1 EX ääniraidan? Vahvistin kyllä tunnistaa tuon ihan oikein, mut ulostaa vain joko DD 5.1 tai D Surround 7.1, DD EX tilaa ei näyttäis olevan. DTS:ltä näyttäis sit löytyvän kaikki ES, discrete, Matrix...
Olisin myös kiinnostunut tietämään että pystyykö Atmosta toistamaan normaalilla 5.1 setillä ilman kattokajareita vai onko sama toistaa True Hd:na ?
Normaalilla 5.1 setillä pystyy jos on uusi vahvari. Jotkut vahvarit saavat Dts Virtual x päivityksen joka siis eri kuin X. Siinä ei tarvita kattokaiuttimia. Muuten parhaat yläääniefektit yläkaiuttimista olen saanut uusista elokuvista ilman Atmos ääniraitaa. Atmos on aika tarkka mitä se laittaa yläkaiuttimista ulos jos vertaa dolby upscalingiin Sent from my iPhone using Tapatalk
Atmos on taaksepäin yhteensopiva, eli ilman kattokaiuttimia sama signaali toistetaan pelkkänä TrueHD:na. Mitään lisäarvoa et siitä saa. Ehdottomasti kannattaa laittaa ainakin kaksi kaiutinta kattoon,
Kong - Skull Island Odotin elokuvan tasolla paljon pahempaa, mutta tässähän oli paljon hyvää. Käsiksessä on toki tyylilajille ominaiset typeryytensä, mutta ihan yritystä ja näkemystäkin. Visuaalisesti tässä on paljon upeita ja oivaltavia kuvia ja äänet ovat yhtä korkealla tasolla. Erityisesti kaikki ”eläimet” on molemmilta osin toteutettu erinomaisesti. Ambienssien osalta kaipaisi yhtä kolmiulotteista otetta kuin isommassa rytinässä, mutta ne ovatkin sitten vertaansa vailla. Samalla tavalla kuin stereoääni voi olla vain pistemäisiä ääniä viivalle ripoteltuna tai lähes kolmiulotteisen kuuloista korvakarkkia, voi myös kolmiulotteisen äänen tehdä monella tavalla. Tässä käytetään paljon vaihe-eroon perustuvaa eli sitä kolmiulotteisempaa sijoittelua ja moni hetki vetää vertoja Atmoksen demopätkille. En ole nähnyt tätä leffaa nostettavan erityisenä Atmos-leffana esiin ja kai tämä alkaa olla sitä mitä Atmokselta sopii vuonna 2018 odottaakin. Erittäin nautittavaa ääntä joka tapauksessa.
Atmos elokuvien määrä on jo ylittänyt 500 ja teattereitakin on jo 3200 eli kyllä koteihinkin tulee ajan kanssa 5.1.2 yleistymaan kun yhä useammat pääsee Atmosta luonnossa kuulemaan. Kevään kuluessa on Atmoksen jakeluunkin tulossa muutoksia.
Nyt rakkaat lapset kerääntykää, setä kertoo teille opettavaisen tarinan. Olipa kerran kotiteatteriharrastaja joka kalliin subbarin osti. Oli vuosikausia kovin tyytyväinen. Kuitenkin jossain vaiheessa kotiteatteriharrastajan mieleen hiipi ja teki pesän ajatus, että enemmän on enemmän. Kotiteatteriharrastaja osti halvan subbarin kalliin subbarin kaveriksi ja ihmettelee nyt kovin, että miten on koskaan pärjännyt ilman tasaisempaa huonemoodien aktivoimista ja kasvanutta headroomia kuuloalueen alarajoilla. Sen pituinen se.
Cool story bro, mites liittyi Atmokseen ? (täällä oli taannoin 4 tapped hornia.. mitenhän olen voinut pärjätä VAAN KAHDELLA.. Saatikka miten nyt hetkellisesti tulen toimeen vaaan yhdellä 18" .. omg .. no aika helvetin hyvin)