Dolby Atmos rynnistää kotiteattereihin

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana pteittinen, 24.06.2014.

  1. BuuBBa

    BuuBBa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.12.2008
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Uuden kämpän remontointi meneillään ja nyt pitäisi päättää minkälaisella kokoonpanolla edetään. Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä, vinkkejä ja ehdotuksia omien suunnitelmien pohjalle. Sohvaa todennäköisesti voi liikutella hieman taaksepäin, mutta 120" kankaan takia tuskin hirveästi eteenpäin.

    Pääkaiuttimiksi tulee Amphion Argon 3L tai 7L, keskikaiuttimeksi Argon 3 tai 5C ja subbariksi jotain isohkoa (esim. ärjy). Vahvistin tulee olemaan todennäköisesti arcamin AVR550 tai AVR390, ja pääkaiuttimille oma päätevahvistin sekä kattokaiuttimille oma pääte.

    Vaihtoehto 1. (kuvassa vihreät)
    5.1.4. Sivukaiuttimet (esim. Helium 410/510) voisin asentaa lähes samalle korkeudelle kuin etupään.
    + Kaiuttimet olisivat optimilla korkeudella ja pystyisi käyttämään "täysikokoisia" kaiuttimia
    - Sivukaiuttimet hieman liian takana (pitäisi olla 90-110 astetta, mutta olisi ~140)
    - Puuttuu kaksi kanavaa

    Vaihtoehto 2. (kuvassa vihreät + punaiset)
    7.1.4. Sivukaiuttimet asennettaisiin makuuhuoneiden väliseinän linjaan, jolloin oikea sivu tulisi jääkaapin kylkeen. Jääkaappi on omassa koolatussa rakenteessa (~250 korkea), joten se ei olisi ongelma. Sivukaiuttimien korkeus olisi noin 220-230 suunnattuna hieman alas.
    + Täysi määrä kanavia
    + Kaikki kaiuttimet olisivat "täysikokoisia" (Helium 410/510 tai Magnat Symbol pro 130/160)
    - Sivukaiuttimet jäisivät hieman turhan eteen ja olisivat melko korkealla
    ?? Tulisiko takakaiuttimet asentaa etukaiuttimien vai sivukaiuttimien kanssa samaan korkeuteen?

    Vaihtoehto 3. (kuvassa vihreät + siniset)
    7.1.4. Sivukaiuttimet voisi asentaa 90-110 asteen kulmaan kuuntelupisteeseen nähden (kuten atmos ohjeistuksessa). Tällöin niitä joutuisi nostamaan vielä hieman, joten korkeus olisi noin 240. Tässä vaihtoehdossa ei isot sivukaiuttimet enää käy, vaan pitäisi käyttää jotain huomattavasti pienempää (litteä, max 8cm syvää) kaiutinta tai orb audion palloja.
    + Täysi määrä kaiuttimia
    + Vertikaalisesti oikea asettelu
    - Sivukaiuttimet hieman liian korkealla
    ?? Huomaakohan huomattavasti pienempien sivukaiuttimien soundin verrattuna etu- ja takakanaviin?
    ?? Tulisiko takakaiuttimet asentaa etukaiuttimien vai sivukaiuttimien kanssa samaan korkeuteen?

    Huonekorkeus on noin 3,8m, mutta katossa menee umpibetoniset palkit läpi asunnon (kuvassa pinkit pätkät näyttää linjan), joiden alapinta on noin 3,3m korkeudessa. Kattotuolien väleihin teen lasketun katon noin 3,4-3,5m korkeuteen. Kattokaiuttimet tulisi palkkien pohjiin tai kylkiin kiinni.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 30.06.2017
  2. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Huoneongelmat ei katoa aktiivisella korjauksella jos kyse on perinteisestä vasteen muokkauksesta. Nimitäin ongelmat voi eliminoida vain yhdestä paikasta. Kaiutin konstruktiolla on helmpompi vaikuttaa asiaan. Joskus myös mainitulla akustoinnilla. Akustoinnilla ei vaan seisoviin aaltoihin voi helposti vaikuttaa. Omassa olohuoneessa ei ollenkaan johtuen ikkunoista.
    Sitävastoin gradienttisäteilijät tuo paljon prannusta asiaan. Nekään ei silti auta takaseinäjeijastuksiin mutta seiniin, kattoon ja lattiaan kyllä.
    Takanavien vasteet menee ilman korjailua 100-10k välin +-3db sisään huoneessa ja samoin pääkanavat lattiaheijastuksen tuomaa 300Hz alueen vaimentumaa lukuuntottamatta. Tämä vaimentuma johtuu siitä että basson liian korkealla. Vaimentuman taajuus alue muuttu kuuntleukorkeuden ja etäisyyden mukaan joten sille ei oikein voi aktiivisesti mitään.

    Minusta tärkeintä on että ilman noita korjailuja vasteet on jo sellaisenaan kunnossa niin ettei korjailua tarvita.
    Eikä tuollaisella vahvistimella muutenkaan musiikkia voi kuunnella, ei ainakaan muunnosten kautta. Siihen tarvitaan erilaiset pelit :D

    4300H on sikäli hyvä että näyttö on iso ja selkeä. kapula on tulovalinnoiltaan ihan ok.
    Myös se on plussaa että prosessointi käyttää kaikkia 7 kanavaa oli tulosignaali sitten 2, 5, 6 tai 7 kanavaista. Tämä parantaa telkkaohjelmien tilantuntua. Atmosia ei ole vielä tullut kokeiltua. Lämpiää aika paljon, myös eco-tilassa.
    AV-vahvistimeksi tuntuu hyvältä peliltä. Toistaiseksi ihan tyytyväinen.
     
  3. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    X4300 on sähköinen jäähdytys joten liiallisten lämpöjen ei pitäisi olla ongelma ahtaammassa välikössäkään missä väki pitää vahvistimia verrattuna kunnon kiukaisiin
     

    Liitetyt tiedostot:

  4. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    No näin kesällä se lämpö pitää jäähdyttää pihalle joten turha on turhaa. D-luokan päätteet on keksitty ikuisuus sitten, eikä niissä ole ylimenosäröä mikä suurin särön lähde vahvistimissa.
     
  5. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 765
    Saadut tykkäykset:
    488
    ^
    Ylimenosärö on ollut vain oikeastaan AB-luokan ominaisuus...

    T: Vesku
     
  6. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Ylimenosärö on on kaikkien analogisten päätteiden ominaisuus muodossa tai toisessa. Sitä on myös A-luokkaisessa push-pull -päätteissä mutta vähän erilailla.
    Asiaa ei kannata tarkastella kapeakatseisesti pelkkänä katkoksena siirtymässä plus ja miinuspuolen trankkujen kesken. Kyse on oikeastaan virtavahvistuksen mutoksesta siirtymäalueella. Siirtymä alueen leveys riippuu lepovirrasta ja sen muhkuraisuus trankkujen keskinäisestä samanlaisuudesta. A-luokassa lähdetään siitä että ollaan jatkuvasti siirtymäalueella missä molemmat puolet johtaa jatkvuasti. Ikävä vaan, kun kaiuttimen impedanssi jollain taajuudella onkin kolmannes nimellisestä pitäisi myös lepovirta olla kolminkertainen. Näin ei ole ja sitten tuolla hetkellä ollaankin AB tai B-luokassa.
    Siirtymäalueen vahvistusmuutosongelma on tosiaan pahempi AB luokasssa kuin B-luokassa koska AB-luokassa siirtymäalue on laajempi trankut johtaa samaan aikaan jolloin kyseisen alueen vahvistus on suurempi kuin alueen ulkopuolella. Silti B-luokassakin ylimenosärö on isoin särön tuottaja. A-luokassa todellisella kaiutinkuormalla särö vaihtelee AB-luokan särön ja A-luokan särön välillä impedanssikäyrän ja kuormituksen mukaan. A-luokka taas on aivan järjetön lämmön tuoton suhteen. B-luokka on ehdottomasti paras kompromissi mutta jää silti D-luokalle. D-luokan särökäytös ei juurikaan muutu kuormituksen suhteen eikä ylimenosäröä ole.

    D-luokkaisen kanssa säästää virtalähteessä , jäähdytyksessä ja myös kuljetuskustannuksissa. jatkossa päätteet on D-luokkaisia. Hyvien audio päätetrankkujen kehityskin on melkein loppunut kokonaan. Audio päätefettejä ei enää oikein tehdä ollenkaan.
    D-luokan päätteen ratkaisut ei kovin paljon eroa hakkurivirtalähteistä tai moottoriohjauksista joten ratkaisuja kehitetään isolla rahalla ja ne syrjäyttää analogiset ratkaisut melkein kaikessa tehotekniikassa.
    Näin se kehitys kehittyy.
     
  7. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Mitenhän särö liittyy olennaisesti Atmokseen ? Kuuleeko ylimenosärön Atmos -kaiuttimista ? (no ei varmana kuule)
     
  8. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Ei kai mitenkään mutta jos luet viestit niin lämmöntuoton kautta pädyttiin vahvistinluokkiin mitkä edelleen on validi asia AV-vahvistimen kanssa. Tässä ketjussa on monta muutakin viestiä missä ei ole pelkästään Atmoksesta. Atmos kuitenkin kasvattaa kanavien määrää 30-50% ja lisää näin ollen lämpöä jolle D-luokka on ratkaisu, siinä taas ei ole ylimenosäröä.
    Voit olla lukematta tuon edellisen viestini jos ylimenosärö tai vahvistimien säröasiat ei kiinnosta ;)
     
  9. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Atmoksessa etukaiuttimien, surroundien ja takasurroundien pitäisi olla kaikkien samalla eli noin korvan korkeudella. Käytännössä surroundien korkeudella voi vähän pelata, jotta katselijoiden päät eivät peitä kuuluvuutta toisiltaan. Olennaista on kuitenkin pitää surrounditkin selvästi kattokaiuttimia alempana, jotta äänikuvasta tulee oikeasti kolmiulotteinen.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Noinhan se standardi menee, mutta se on myös suunniteltu yhden korvaparin tarkkaamoon. Ja kaiuttimetkin pitäisi olla kaikki samoja, jos aletaan puristeiksi.

    Käytännössä kompromisseja on tehtävä.
     
  11. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 601
    Saadut tykkäykset:
    126
    Käy nyt ihmeessä x_jmt_x kortomassa tuo että kaiuttimien pitää olla samoja Dolbylle kun ne ei sitä itse tiedä.
    Sano vielä että kyllä Suomessa nämä jutut osataan!

    Vaikkapa hänelle voit kertoa:
    Carolyn Winters
    Director, WW Sales and Business Operations
     
  12. mamipa

    mamipa Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    869
    Saadut tykkäykset:
    54
    Ajattelin hankkia kokeilumielessä Samsungin Dolby Atmos soundbarin. Tästä ei ole tainnut olla juttua täällä, mutta vaikuttaisi olevan kokeilun arvoinen vaihtoehto nykyiselle 5.1 vahvistin-kaiutin systeemille. Saisi karsittua muutaman metrin piuhoja. Hinta on toki vielä aika suolainen.
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Mitä, säkö et viitti seuraavalla kerralla, kun hyppäät lentokoneeseen ja menet hänen kanssaan oluelle?
     
  14. Ppalmgren

    Ppalmgren Guest Guest

    Liittynyt:
    06.09.2016
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla toimii homma macilla siten että otan suoraan koneesta hdmi-letkulla signaalin avr:ään ja määrittelen REW-mittaussoftan ulostuloksi hdmi. Sitten vaan valitsen hdmi kanavien listasta millä kaiuttimella 7.1 setupista haluan mittaussweepin toistaa. Kätevä systeemi, luulisi pc:lläkin vastaavanlaisesti toimivan...
     
  15. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    In the Heart of the Sea

    Päivitin kalustoa ja tämä oli halvasta hinnasta johtuen ensimmäinen UHD-leffani. Huonoista arvioista johtuen olisi muuten saattanut jäädä katsomatta, mutta se olisi ollut sääli. Tämä on niitä elokuvia joita arvioidaan sen perusteella mitä niiden piti olla ja samalla jätetään huomiotta se mitä ne ovat. Kyseessä on perinteinen Hollywood-draama isolla budjetilla, eli odotukset ovat olleet korkealla. Valas on hyvä sivuosan esittäjä, mutta tässä leffassa sen varassa lepää liikaa. Läpeensä huonoa tämä sinänsä valtava ongelma ei elokuvasta silti tee, päinvastoin.

    Meriaiheiset leffat sopivat hienosti komean äänisuunnittelun aihepiiriksi. Siinä missä Master and Commander oli itselleni yksi mieleenpainuvimpia leffoja diskreetin surroundin suhteen, on ITHOTS erinomainen Atmos-leffa, vaikkei ihan samanlaiseksi merkkipaaluksi ylläkään. Tässä ei ammuta laivoja tykeillä, mutta luonnonilmiöitä ja kaikenlaista puun natinaa ja pauketta on riittämiin muista syistä. Laivat ovat myös varsin kolmiulotteisia ympäristöjä, joten katollekin on helppo keksiä käyttöä. Kehtaan suositella.
     
  16. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Fifty Shades Darker

    Vasta toinen vastaantullut DTS:X-leffa. Tai tämä näyttää erehdyttävästi elokuvalta ja siksi on välillä vaikea muistaa ettei tämä ole sellainen, vaan perheenäidin pahasti lapasesta lähtenyt päivätorkkufantasia. Vastoin odotuksia tässä oli kuitenkin parissa kohtauksessa ihan draamallista substanssiakin. Valitettavasti piiska ei viuhunut immersiivisesti, vaan äänisuunnittelu oli pääosin yhtä turvallista kuin draamakin. Hyvä silti että Atmos ja DTS:X yleistyvät kaikkiin elokuviin eikä vain niihin, missä kahteen ulottuvuuteen ei mahdu riittävästi ryskettä. Musa on kokoelma kaikkii kivoi biisei, mutta samalla pääsee kuulemaan monta erilaista ilmavan kuohkeaa miksausta. Oikein vaivatonta kuunneltavaa kaikki. Bonuksena ensimmäinen kuulemani immersiivinen ilotulitus. Kivalta kuulosti.
     
  17. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Taitavat studiot keskittyä 4k koska BD levyissä ei tunnu olevan enää kuin 5.1 äänet vaikka 6.1 ja 7.1 ynnä Atmos voisi hyvinkin olla.
    Kyseon tietysti siitä että BD on menneen talven lumia heille koska vain uusia leffoja myydään BDeinä hyvällä katteella. Nyt halutaan myydä kaikki samat vanhat leffat 4K versioina ja siis myös paremmalla ääniformaatilla.
     
  18. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 601
    Saadut tykkäykset:
    126
    DTS:X ongelma on se ettei kukaan viitsi tehdä sille miksaamoita. Ei edes vaikka on ilmainen.
    Auro 3D kelpaa sitten Bollywoodiin eikä paljon muualle.
    Aika turha on odotella himakäyttöön muuta kuin Atmos materiaalia.
    Voi tietysti olla kyläh.... ja laittaa VOG:n ja syötää siihen Atmoksesta väännettyä Auroa.
     
  19. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Ajattelin kahdenkymmenen katsotun immersiivisen leffan kunniaksi kirjoitella pari lausetta vallitsevasta fiiliksestäni Atmoksen suhteen.

    Ensinnäkin alkuperäiseen kattaukseen on tullut sen verran päivitystä, että nyt kaiutinjärjestelmä on aika optimaalinen 7.1.4, eli aika lailla täysin speksien mukaisilla paikoilla on äänellisesti yhtenäiset ja tilaan nähden riittävällä kapasiteetilla varustetut kaiuttimet. Lisäksi kuvapuoli päivittyi 4K- ja HDR-aikaan, eli jatkossa Atmos on saatavilla myös UHD-muodossa levyjen hinnan ja Netflixin valikoiman salliessa. Toistaiseksi levyinä on tilauksessa Independence Day: Resurgence sekä The Fifth Element. Molempien pitäisi ottaa sekä äänentoistosta että UHD-kuvasta kaikki ilo irti.

    Äänentoisto:

    Marantz SR6011
    Edessä 3 x Genelec M040
    Sivuilla ja takana 4 x Genelec 8030A
    Katossa 4 x Genelec 8020A
    Sub Genelec 7070A

    Kuva:

    LG OLED65B6V
    Xbox One S
    Apple TV

    Atmokseen päivittäessä olin samaan aikaan sekä toiveikas että skeptinen immersiivisen äänen toimivuudesta ja merkittävyydestä. Olin kuullut Atmosta varsin vähän enkä mitään tajunnanräjäyttävää, joten tein uskonloikan muiden monikanavaäänikokemusten perusteella olettaen että Atmoksen tekniikka ei ole este varsin päräyttävälle äänelle. Aluksi kaiuttimet eivät olleet ihan optimaalisilla paikoillaan ja vastaan tulleet leffat jättivät toivomisen varaa. Missään vaiheessa päivitys ei harmittanut, mutta kuultu ei täysin vastannut odotuksiani. Vähitellen on tullut selväksi että tekniikka toimii ja kaikki on kiinni tekijöistä. Moni äänisuunnittelija ja miksaaja tuntuu suhtautuvan kattoon kuin dokumenttielokuvaan, eli sinne laitetaan korkeintaan realistiset versiot äänistä joiden voi kuvan perusteella kuvitella sieltä tulevankin. Paljon mielekkäämpää jälkeä syntyy kun katonkin suhteen uskalletaan ottaa taiteellisia vapauksia. Siihen että katosta tulee ääntä tottui aika nopeasti, turha sitä on pelätä kun on vaivalla laitettu.

    Nykyään olen täysin myyty. Kaksiulotteinen surround tuntuu yksiselitteisesti huonommalta, Atmos tuo hyvin tehtynä mihin tahansa leffagenreen merkittävää lisäarvoa. Tästä hyvä esimerkki on vähäeleinen 10 Cloverfield Lane. Monessa arvostelussa sanotaan kattoa käytettävän vain leffan alun ja lopun kohtauksissa ja niissä käyttö on toki selvää ja toimivaa, mutta sisätilan klaustrofobinen fiilis voimistuu merkittävästi katon hienovaraisen käytön myötä. Samaan aikaan Atmos mahdollistaa rymistelyelokuvissa dialogin, musiikin ja äänitehosteiden käytön toisiaan tukevina eikä samasta tilasta kilpailevina elementteinä. Dolby Surround Upscaler on kiva keksintö ja käytössä aina tarvittaessa, mutta häviää selvästi aidolle asialle.

    7.1.4 on mielestäni erittäin suositeltava kaiutinjärjestelmä jos Atmos polttelee ja käytännön lainalaisuudet antavat myöten. En osaa sanoa kumpaan tyytyisin mieluummin, 5.1.4:än vai 7.1.2:en. Takakaiuttimet hyödyttävät sekä Atmosta että kaksiulotteista surroundia merkittävästi, mutta Atmoksesta saa ilon kunnolla irti vasta neljällä kattokaiuttimella. Tämän hetken halvat DSP:t eivät jaksa enempää kanavia, mutta epäilenpä että oma järjestelmäni päivittyy joku päivä 9.1.6:en panorointien tasoittamiseksi entisestään. Mitään järkeä ei silti mielestäni ole odotella, 7.1.4 on jotain ihan muuta kuin 5.1 tai 7.1. ja yksitoista kaiutinta ja subbari on moneen olohuoneeseen jo enemmän kuin tarpeeksi.

    Voisi kuvitella ettei televisiolla ole mitään tekemistä kotiteatterin äänentoiston kanssa, mutta OLED-telkkarin hommaamisen jälkeen olen huomannut, että vanhan telkkarin kanssa äänentoisto ikäänkuin joutui kannattelemaan kokemusta myös kuvan puolesta. Nyt kuva on huikea ja äänentoisto pääsee tavallaan vähemmällä ja lopputulos on siten aika uskomaton. Atmos on kiva huonommankin kuvan kanssa, mutta elokuva on audiovisuaalinen kokonaisuus.

    Todellisuudella on ikävä taipumus vastustaa hyviäkin pyrkimyksiä ja ainakin itselleni on terapeuttista välillä päästä vierailemaan maailmoihin, joita fysiikan lait tai muut käytännön lainalaisuudet eivät pääse latistamaan. Atmos ja OLED ovat omalla kohdallani mullistaneet kotiteatterikokemuksen melko täydellisesti.
     
  20. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    Seuraava päivitys kannattanee sijoittaa toiseen subiin :rolleyes: tuplasubeista ei ole helppoa paluuta 1 subiin. ;)