Dolby Atmos rynnistää kotiteattereihin

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana pteittinen, 24.06.2014.

  1. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Valistuneita arvauksia kenelläkään miksi tuon 13 Hours nimikkeen kanssa en saa atmoksia ulos? Soittimena Sony S6700. Muut testatut Tarzan & Batman v Superman sytyttää Atmos tekstit vahvistimeen mutta tämä yksi leffa näyttää perus 5.1 ääniä. Leffan asetusvalituksista myös tarkistettu oikeanlainen ääniraita.
     
  2. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Oletko kokeillut soittimen audio-näppäimellä asettaa ääniraidan? 5.1 kuulostaa väärältä, koska Atmoksien TrueHD:kin on 7.1.
     
  3. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Eipä vaikutusta soittimen audioasetuksilla, 7.1 TrueHD sieltä on mutta vahvistin näyttää edelleen DD. Tai sitten jonkin upmix vaihtoehdon saisi päälle mutta atmoksia ei löydy. Sama muuten kävi Terminator Genisys leffan kanssa.
     
  4. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    No nyt tämä selvisi. Soittimen asetuksissa oli jotain kummallisuuksia, niitä ruksimalla pois löytyi puuttuvat atmosäänet. Ja eikun taas popkornit esille :)
     
    Tiger tykkää tästä.
  5. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    Siellä on sitten piilossa surround valikossa loudnes oletuksena päällä atmoksessa, dts x aikanakin siellä on eri ominaisuuksia
     
  6. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Niin siis soittimen asetuksissa jossain? Siellä oli ääniasetukset omana kategorianaan mutta ei mitään erikoista surroundeihin.
     
  7. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    Vahvistimessa, pääsee vain atmos ääniraidan aikana sama myös niitä dts x ääniä kohden
    Audio->surround parameter
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2017
    xtn tykkää tästä.
  8. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Ok, kiitti! Pitääpä vilkaista mitä löytyy.
     
  9. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 302
    Saadut tykkäykset:
    72
    Hiton sällit !! Ei saa pantata niitä kuulokuvaelmia Atmosista :)
    Nyt heti kertomaan kuinka paljon se oikeasti tuo ääneen.
     
  10. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Yhden leffan katsoin eilen. Ei nyt ainakaan heti ollut mikään wow-elämys. Täytyy vielä mutustella asian kanssa ja kirjoitella sitten paremmin fiiliksiä.
     
  11. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    DTS X myös rynnisti kotiteatteriini Jason Bournen muodossa. Hyvä leffa ja yhtä hyvin toimiva mitä Atmos.

    Vaikka aivan ensimetreillä ei hurraa-huutoja kuulunutkaan, niin kyllä tämä hyvä on. Ainakaan ei yhtä häiritsevä mitä 3D-kuva on (makuasioita toki). Klassiset kopterinpörräyskohtaukset toki hienon kuuloisia ja selkeimmin havaittavia mutta iso bonus myös mielestäni se, että sivukaiuttimet sulautuvat äänikuvaan paremmin. Väitän siis, että on tämän Atmoksen ansiota. Nyt alkaa väliin tulemaan hetkittäisiä wow-elämyksiäkin. Esim. eräässä kohtauksessa oltiin lentokoneen sisällä ja laskeutumisvalmisteluiden merkiksi tulevat pimputusäänet kuulostivat melkoisen aidolta kun äänet tulivat ylhäältä. Toisessa kohtauksessa taas pelkkien varisten ylilento kuulosti melko upealta. Ja ei muuta kuin popcorn-pussi taas mikroon...

    dtsx.jpeg
     
  12. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Kiitos tästä vinkistä. Siellähän oli oletuksena loudness management atmokselle ja dts x:lle neural upmixing. Ei varmaan olisi tullut huomattua heti käydä tuolla valikossa.
     
  13. Tiger

    Tiger Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.07.2001
    Viestejä:
    574
    Saadut tykkäykset:
    17
    Mitäs noi nyt sit tekee? Pitääkö ottaa pois?
     
  14. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    Atmoksella suosittelen ottamaan, tuon neural upmixerin toiminta ei ole edes oikein selvillä
     
  15. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    neural kaiketi arpoo jotain yläkanaviin myös siitä sisällöstä mikä ei ole objektipohjaista. Otin pois sen.
     
  16. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    DTS:X Neural = vastaava toiminto kuin ennenvanhaan oli PLIIX Music tms. kilkkeitä mitkä muokkasivat 2CH äänet viiteen tai seitsemään kanavaan.

    Neural keksii ja arpoo jollakin hienostuneella algoritmillä bitti-hatustaan jotain ääniä kattokanaviin syötettäväksi silloinkin kun tavallinen 2.0, 5.1 tai 7.1 ääniraita ei sisällä erikseen kattoon tarkoitettuja ääniä. Perstuntumalta, en käyttäisi, kuten en muitakaan PLIIX -tiloja tai muokkauksia tai loudnesseita.
     
  17. jpkl79

    jpkl79 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.01.2015
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    10
    Movie napin takaa löytyy neuralx 2.0-5.1 äänille, mutta dts x raidan aikana surround valikosta löytyy neural upmixer sille dts-x raidalle, eikä sen vaikutus oikein ole tiedossa? Kumminkin ylätehosteet kihisee oli se kummassa tahansa on/off
    Ettei olisi joku kaiutin sijoitteluun liittyvä?
     
  18. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Tuonne käyttäjän jpkl79 vinkkaamaan valikkoon pääsee vain silloin kun ääniraita sisältää DTS X äänet ja ne on valinnut käyttöönsä leffaan. Sitten on vielä erikseen DTS Neural tila jolloin se X jää käyttämättä.
     
  19. xtn

    xtn Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    333
    Saadut tykkäykset:
    27
    Se asetus lisää vain yläkaiuttimien käyttöä. Eli jollain algoritmilla arvotaan lisää tavaraa yläkaiuttimiin sen dts x raidan lisäksi. Sama kuin laittaisi perus 5.1 leffalla Neuralin päälle, jolloin yläkaiuttimet tulevat aktiiviseksi.
     
  20. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Nyt on viikko, neljä leffaa ja yksi konserttitaltiointi Atmosta takana. Tämä keskustelu tuntuu hetkeksi hyytyneen ja omakohtaiset kotiteatterikokemukset tuntuvat olevan edelleen kortilla, joten ajattelin kirjoittaa vähän laajemman raportin. Aluksi teknistä höpinää, sitten subjektiivista höttöä Atmoksesta ja lopuksi kevyet leffa-arviot.


    Kalusto:

    Marantz SR6011 ja 6.1.4 Geneleciä, TV 60" FullHD
    - edessä 3 x M040
    - takana 3 x 8030
    - katossa 4 x 8020
    - lattialla 1 x 7070

    Edellisessä 7.1-setissä 8030:t olivat edessä ja 8020:t takana, ja kaksi M040:aa oli työhuoneessa miksauskäytössä. Atmos-hullutuksen iskiessä mietin että hommaisinko 8010:t kattoon, mutta päätin kuitenkin aluksi kokeilla ostamatta mitään eli siirtää M040:t eteen ja pistää 8000-sarjalaiset pykälää kevyempiin tehtäviin. Intouduin kuitenkin pitämään ratkaisun ja hankkimaan keskelle kolmannen M040:n. Takana ei ilman perusteellisempaa rymsteerausta ole tilaa kaksille telineille vierekkäin, joten lähdin liikkeelle 5.1.4-systeemistä ilman takasurroundeja. Takasurroundien telineisiin laitoin jatkopalat ja käytin ne takimmaisiin kattokaiuttimiin. Etukaiuttimien ruuvaaminen seinään oli helpompi ratkaisu kuin takana. Periaatteessa käytössä on siis neljä height-kaiutinta, mutta huoneen korkeudesta johtuen kulmat ovat optimaaliset kattokaiuttimiksi, joten paremman erottelevuuden vuoksi asetuksista on valittu neljä kattoa eikä neljä height-kaiutinta.

    5.1-kerroksen kanssa jäin kuitenkin kaipaamaan aiemman setin takakenttää ja ylimääräinen 8030 tuntui hassulta, joten päätin kokeilla vaihtoehtoja. Atmos ja Dolby Surround eivät kuitenkaan tue vain yhtä keskikaiutinta (Marantz tukee, mutta se on oikeasti käytössä vain 6.1-materiaalilla), joten kokeilin käyttää asetuksista 7.1.4-tilaa ja jättää toisen takakaiuttimen kytkemättä. Toimii ihan hyvin ja on parempi kuin 5.1.4, mutta jos oikeasta takakaiuttimesta tulee jotain mitä vasemmasta ei tule lainkaan, niin se jää kuulumatta. Seuraavaksi on tarkoitus kokeilla summata takakanavat simppelillä y-kaapelilla vaikka se vaikuttaakin takanavien taajuusvasteeseen vaihe-eroon perustuvan stereomateriaalin osalta. Toistaiseksi käytössä on siis 6.1.4 koska epävirallinen takakeskikaiutin on parempi kuin aukko, mutta taakse tulee ennemmin tai myöhemmin vielä yksi 8030 joko tässä huoneessa tai seuraavassa. Enemmän on siis enemmän ja jos tila ja kukkaro sallii, niin 7.1.4 on oikeasti parempi kuin 5.1.4. Arvioisin kuitenkin, että 5.1.4 on parempi kuin usein samalla kalustolla saavutettava 7.1.2. Ja hyvä 2.0 on edelleen parempi kuin paska surround.

    Kaikkien kaiuttimien kulmat ja etäisyydet ovat kokolailla optimaaliset ja koko kalusto on äänenpainevaroiltaan reilusti ylimittainen n. 30 kuution huoneeseen, joten kalusto ei rajoita Atmos-fiilistelyä, vaan kaikki on kiinni Dolbyn spekseistä ja leffojen miksauksesta.


    SR6011 ja Audyssey XT32

    Erinomaista tekniikkaa molemmat. Marantz on helppo käyttää, kuulostaa hyvältä eikä lämpene aktiivikaiuttimille hyvin sopivassa eco-moodissa paljoakaan. XT32 on kaikin puolin loistava systeemi ja helpottaa elämää 7.1.4-järjestelmässä merkittävästi, mutta muutama asia vahvistimen ja Audysseyn säädöistä kannattaa kuitenkin tietää.

    - kannattaa mitata XT32:lla vähintään kuusi pistettä vaikka (tärkeitä) istumapaikkoja olisi vain yksi, vaikka 15 sentin välein vähän edempää ja taaempaa, vasemmalta ja oikealta
    - Audyssey mittaa jakotaajuudet ainakin Geneleceillä helposti liian alas eli niitä kannattaa käydä nostamassa mittauksen jälkeen manuaalisista säädöistä puhtaiden äänenpainevarojen maksimoimiseksi
    - Audyssey tarjoaa oletuksena reference-asetusta, kannattaa kuitenkin kokeilla josko flatin yläpää ei tunnu liian kirkkaalta, flatissa on vaimentamaton yläpää ja vain referencessä on Audysseyn vähän hölmö oletusvaimennus pienten kaiuttimien jakotaajuuden paikkeilla (n. 2 kHz)
    - Marantzin LFE-asetuksista pitää valita pelkkä LFE, ei LFE+Main tai alakeskialue tulee tuplattua sekä pääkaiuttimilla että subbarilla
    - height-asetus ymmärtääkseni sekoittaa kattoon myös pääkaiuttimien signaalia eli yrittää luoda illuusion seinän korkuisista kaiuttimista, top-asetus taasen käyttää yläkaiuttimia diskreetimmin, kaiuttimien kulmat ovat optimaaliset joten käytän top-asetusta
    - kaiutinten signaalitasot ovat ne mitä Audyssey antaa, mutta kattoa ajan karvan verran kovempaa


    Atmos:

    Rahaa maksaessaan ajautuu väkisinkin toivomaan uudelta tekniikalta jotain mullistavaa. Ensikokemus Atmoksesta niin aiemmin hifiliikkeen demohuoneessa kuin nyt kotonakin jätti vähän kevyen fiiliksen, että tässäkö tämä oli. Toki helikopterin tai suihkukoneen ylilento, ympärillä kieppuva tammenlehti tai muut pistetehot kuulostavat hienoilta, mutta kun on tottunut siihen ihmeeseen että ääntä voi tulla sivuilta ja takaa, niin ei ylhäältä tuleva äänikään mitenkään yliluonnolliselta vaikuta. Vähitellen perspektiivi alkoi kuitenkin parempien säätöjen ja leffojen myötä laajenemaan. Atmoksen juttu ei ole se, että katosta tulee ylhäällä olevien asioiden tuottamia ääniä, vaan nimensä mukaisesti se atmosfääri, immersiivisyys. Toistaiseksi miksaajat tuntuvat käyttävän kattokaiuttimia aika varovasti mikä omalta osaltaan latistaa kokemusta. Kysymys lienee sekä yleisön että tekijöiden tottumisesta uusiin mahdollisuuksiin. Omassa teatterissaan istuva tottuu uuteen kuitenkin aika nopeasti eikä katto enää tunnu tempulta, joten toivon että miksaajat uskaltavat jatkossa olla kokeilevampia. Tästä lisää alla leffojen arvioissa.

    Yhteenvetona voin todeta, että (omalla kohdalla suhteessa vanhan järjestelmän kustannuksiin ja vaivannäköön verrattaen pieni) päivitys kannatti ehdottomasti tehdä. Hyvin tehdyssä Atmos-materiaalissa vain miksaajan mielikuvitus asettaa rajoja, 7.1 ja 5.1 kuulostavat upmixattuna paremmalta ja ihan telkkarin katsominen Dolby Surroundillakin on hemmetisti kivempaa kuin ilman. Olin jo luopunut fyysisestä mediasta, mutta Atmoksen vuoksi levyjä tulee taatusti lisää. Onneksi niitä alkaa saada Atmoksellakin kohtuulliseen hintaan. Toivotan silti iTunesin ja Netflixin tervetulleeksi nykyaikaan heti kun siltä tuntuu.


    Leffat:

    San Andreas

    Atmoksen käyttö on makuuni turhan säästeliästä. Katselin isot kohtaukset läpi pelkkä katto päällä ja sieltä tulee lähinnä lyhyitä ja sattumanvaraisia pistetehoja, edes se helikopteri ei juuri pörrää katossa. Katon käyttö lisääntyy leffan myötä, mutta jää silti turhan kevyeksi. Leffa nyt on mitä on. Toimivaa kotiteatteridemomatskua kuitenkin tässä vaiheessa eikä vitosen hinta levystä harmita.

    Transformers 4: Age of Extinction

    Tässä kattoa käytetään alusta alkaen edellistä ronskimmalla otteella ja suunta on oikea, mutta edelleen katon käyttö on vähän kesyä. Luonteva askel eteenpäin rymistely-scifin äänen suhteen, mutta jättää tilaa uusille oivalluksille. Leffakaan ei ollut ihan niin huono kuin odotin. Myös vitosensa väärti.

    Mad Max: Fury Road

    Järjettömän hieno ääniraita. Aavistuksen varman päälle tehtyä ääntä katon osalta, sinne ajetaan lähinnä sekä musaan että tehosteisiin liittyvää ambienssia, mutta homma toimii ja on parhaimmillaan todella ison ja kolmiulotteisen kuuloista. Erittäin suositeltava Atmos-elokuva eikä etenkään neljän leffan lootassa tule kalliiksi.

    Gravity Diamond Luxe Edition

    Nyt aletaan päästä asiaan! Tyylillä tehtyä ja todella immersiivistä ääntä. Tämä on oivallinen suunnannäyttäjä leffaäänen tulevaisuudelle. Kerrankin äänen vaikuttavuus ei lepää subbarin varassa. Avaruudessa tapahtuva elokuva jättää tilaa mielikuvitukselle eikä tämä estetiikka toimi joka tilanteessa, mutta tällaisia onnistumisia uusi tekniikka tarvitsee. Tätä ei löytynyt Suomesta ja muuallakin Euroopassa saatavuus ja hinta oli haasteellinen, mutta laitepäivityksen merkityksen alleviivaajana reilusti hintansa arvoinen.

    Roger Waters - The Wall

    Mielenkiintoinen tulokulma Atmoksen mahdollisuuksiin. Spektaakkeli koostuu keikasta ja väliin upotetuista kerronnallisista jaksoista. Keikalla on voimallinen läsnäolon tunne ison äänen vuoksi, ja tarinapätkissä on paljon hienoa fiilistelyä myös katossa. Jos Pink Floyd ja Atmos nappaa niin tämä on välttämätön hankinta, mutta pelkän tekniikankin vuoksi tätä uskaltaa suositella.
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2017