Mistä/mikä pieni taajuuskorjain 2.1 setin jatkeeksi?

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana filipcza, 23.10.2016.

  1. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Morjens,

    Eli leffakäyttöön olen hommaamassa halpaa 2.1 kaiutinsettiä. Ajattelin jopa tietokonekajareita mutta sen verran jo äänenlaatu merkitsee että astetta paremman äänen perässä olen ja tällä hetkellä katselen M-Audio AV32.1 settiä ja kun hintakin on luokkaa logitech ja äänenlaatu melkein JBL 305 tasolla(minun korvaan netistä vertailuja kuunneltuani) niin tuo vaikuttaa minusta loistavalta hinta/laatusuhteelta. (Onneksi olen puurokorva)

    Ongelma on että kyseisessä setissä ei pysty säätämään subin tasoja ja olen huomannut että aina on paras kun pääsee itse säätämään ääntä mieleisekseen joten tarvitsisin kajarien säätämistä varten yksinkertaisen taajuuskorjaimen. Siinä siis riittää oikeastaan treble/bass -säädöt että saa diskantit ja bassot omalle korvalle sopiviksi.

    Katselin noita jo jonkin verran mutta aika vaikea oli löytää sopivaa joten jos tiellä on tietoa mistä saa pienen ja halvalla niin vinkkiä vaan tulemaan :)
     
  2. jarith70

    jarith70 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.08.2005
    Viestejä:
    305
    Saadut tykkäykset:
    0
    Netistä kuunneltuasi ? Millähän kaiuttimilla - nehän ei ole ne siellä näkyvät kaiuttimet mitkä soivat, eikä äänikään siis ole varsinaisesti niistä tuleva, vaan sinun kaittimistasi...
    Että jos oikeinkin hyvältä kuulostaa niin omistat jo hyvät...
    Ihan vain huomioitavaksi.
     
  3. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulokkeilla kuuntelin. Youtubessa on jonkin verran ihan asiallisiakin äänivertailuja missä samaa biisiä soitetaan eri kaiuttimilla ja mikkikin näyttää ihan asialliselta millä on äänet nauhoitettu. Tietenkin tuo on hyvin rajoittunutta kun omat kajarit on yleensä se rajoittava tekijä ja siksi kuulokkeet toimivat yleensä paremmin. Aikani kuunneltuani eri vertailuja huomasin aika isoja eroja kajarien välillä joten kyllä ainakin minä noista vähän suuntia sain äänenlaadulle. Päädyin kuitenkin nyt Behringer ms40 kaiuttimiin joissa on itsessään noi treble/basso -säädöt.
     
  4. juuzo`

    juuzo` Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    3
    Eli luulet kuulokkeilla kuuntelemalla saavasi eri kaiuttimien äänenlaadun selville? Kannattaisi ehkä vaihtaa harrastusta ja käydä hakemassa verkkiksestä halvimmat logitechit.
     
  5. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuten sanoin olen puurokorva ja viimeksi kun kajareita ostin niin testasin ihan kotona mm. Magnat Quantumeita vastaa Logitech 5.1 setti ja Logitech voitti joten tuo kertoo jo jotain siitä että mulle ei ihan hifiä tartte olla! Säästyy kummasti rahaa muuhun :)
    Ok, no materiaali oli 128kbit mp3:sia jolloin magnatit kuulosti kauhealle kun kuuli miten huonoa materiaali oli ja diskantit oli NIIN pistävät noissa kunnon kajareissa että päähän koski 2 minuutin kuuntelun jälkeen.. mutta kuitenkin, logitechia pystyi kuuntelemaan huomattavasti paremmin joten ne jäi ja niihin olin tuolloin tyytyväinen.

    Nyt olen "kehittynyt" sen verran että enää ei tuommoiset riitä vaan etsin jotain välimallia joka on parempi kuin logitech mutta ei haiendiä koska siitä on turha minun maksaa. Ja se sääntö että itse pitää kajarit kuunnella on niin totta kuin vain voi olla, ja jos vielä pystyy itse vääristämään ääntä mieleisekseen niin tuo on ihan parasta. Siksipä tulin kyselemään että onko täällä tietoa pienestä ja edullisesta taajuuskorjaimesta.. mutta ei kukaan tiennyt tai ei uskaltanut myöntää tietävänsä.

    Noh, asia ei ole enää tärkeä kun tulin siihen tulokseen että on helpompi ostaa kajarit joissa on tuo ominaisuus valmiina.

    Ja ihan vinkiksi kaikille hifisteille: samalla rahalla ostetut kuulokkeet päihittää samalla rahalla ostetut kajarit. Näin olen lukenut jostain plazalta tai vastaavalta asiantuntijafoorumilta joten kuulokkeilla olen vertailuja kuunnellut ja tuntuu että niillä kuulee tarkemmin ja huomattavia eroja kuulin eri kajarien välillä ja se riitti jo pitkälle verrattuna siihen että ei olisi ollenkaan kuullut ääntä.
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Maverickin uusin inkarnaatio? :D
     
  7. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maverick? Kuka? Häh? Minäkö?
     
  8. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ja pöh. Määrittele asteikko, jolla noita mitataan ja millä kuulokkeet "päihittävät" kaiuttimet. Henkilökohtaisena mielipiteenä kuulokekuuntelulle on aikansa ja paikkansa, mutta kun kuulokkeilla musiikkia ei saa tuntumaan rintalastassa tahi persuuksissa, niin kaiutinkuuntelu on jo keulilla. Kun perään paiskataan vaatimus äänikentän sijoittumisesta edes jotenkin luonnollisesti kuulijan eteen kuulijan pään sijasta, kuulokkeet putosivat tästä kisasta kuin Anni-mummu veneestä juhannuksena (rip).

    Tietenkin jos kriteerien kuninkaaksi asetetaan raaka erottelukyky sekä kuuntelutilasta riippumaton toisto, kuulokkeet ovat etenkin jälkimmäisellä kriteerillä keulilla.
     
  9. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole minun mielipide vaan toistan jossain kuultua. Ja kyse on tosiaan vain tuosta erottelukyvystä, eli melko halvoillakin kuulokkeilla varmaankin kuulee paremmin erot kajarien välillä kuin perus-logitech purkeilla.

    Mutta joo, olen ihan samaa mieltä että kajareilla koko tila täyttyy ja kehossa tuntuu ja on se ihan eri juttu kuin vain korvilla kuunnella kun puhutaan fiilistelystä.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Silti tuo kaiutintestaaminen kuulokkeilla on täysin toimimaton idea.

    Kaiuttimien kuunteleminen edes Hifikauppiaan luona on arpapeliä, koska kuuntelutila vaikuttaa todella paljon siihen, miten tila soi. Tästä syystä kaiuttimet pitäisi aina saada kotiin kokeiluun. Miellyttävän tuhti kaiutin voi kotona muuttua sietämättömäksi mölisijäksi - taikka soinniltaan ohueksi. Ja niin edelleen. Vertailukuuntelussakin muuttujia on kaksi, kaiutin ja tila (sekä vähemmän olennaisesti muu laitteisto).

    Jos aletaan kuuntelemaan eri kaiuttimista tehtyä tallennetta kuulokkeilla, niin kuuntelet yhdistelmää kaiutin/tallennustila/tallennusmikki/tallenteen laatu/omat kuulokkeet. Jolloin on täysin mahdotonta tehdä päätelmää siitä, miten kaiuttimet soisivat omassa tilassasi. Kuulokkeita on paljon hyviä, mutta tonnillakaan ei saa neutraaleja (värittämättömiä), jos luureissa lukee Sennheiser. Lisäksi nuo on epäilemättä tallennettu yhdellä tai kahdella laajakaistamikrofonilla. Muusikot käyttävät eri mikkiä rummuille, kitaralle ja laulajalle. Siihenkin on syynsä.

    Auton koeajamista katsomalla youtube-videota jossa joku ajaa Gran Tourismo kutosessa samaa autoa..
     
  11. filipcza

    filipcza Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se että miten ne kajarit loppujen lopuksi soi omassa kämpässä selviää tottakai vasta sitten kun ne on siellä ja kytketty omiin vehkeisiin.

    Se mitä sain irti kuuntelemalla oli lähinnä onko kaiuttimien A ja B välillä eroa kirkkaudessa, "ilmavuudessa" jne. Esim. JBL 305 kuulosti huomattavasti erottelevammalta ja lauluääni tuntui tulevan lähempää ja selkeämmin kuin toisessa halvemmassa studiomonitorissa jota olisin hinnan puolesta harkinnut ilman tuota kuuntelua. Eli minä sain kyllä paljon apua tuolla kuuntelulla ja pystyin heti sulkemaan pois muutamia kaiuttimia joiden äänestä ei olisi ollut muuten mitään hajua.
    Tuossa yksi vertailu, huomaatteko eron JBL:n ja Mackien välillä varsinkin lauluäänessä, ainakin minun kuulokkeilla ero on huomattava:
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2016
  12. JanneB

    JanneB Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.02.2016
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    25
    Huomaan eron tietokoneen piipittimilläkin ja senkin kumpi näyte kuulostaa paremmalta. En kuitenkaan pysty tuon perusteella sanomaan mitään siitä miltä nuo KAIUTTIMET oikeasti kuulostaa tai kummat on paremmat. Asiaa ei muutu sen kummemmaksi vaikka kuuntelisin suhteellisen neutraaleilla kuulokkeilla.

    Suosittelen vierailua jossain liikkeessä joka myy kaiuttimia ja jossa on mahdollista kuunnella niitä. Parasta olisi tietenkin jos kaiuttimia voisi kuunnella kotona, mutta saattaa olla että edullisemman pään kaiuttimia ei aina ole mahdollista saada testattaviksi. Joka tapauksessa liikkeessäkin paljastuu jo jotain kaiuttimien äänestä.

    Taajuuskorjaimen sijaan sijoittaisin mieluummin (sen taajuuskorjaimen hinnan verran) enemmän rahaa itse kaiuttimiin. Taajuusvastetta korjaamalla toki voi parantaa ääntä, mutta etenkin edullisemmissa hintaluokissa pienellä lisäpanostuksella kaiuttimiin voi saada suurenkin parannuksen. Oletko harkinnut käytettyjä kaiuttimia?
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    En epäile yhtään, etteikö noilla kuulisi eroa. Ongelma vaan on, että tuossa kuuntelee kaiutin+huonetila+mikrofoni+tallennuslaite+toistolaite+kuuloke -yhdistelmää.

    Mistä tiedät, mikä ominaisuus on kaiuttimien ja mikä muun ketjun osan?