Onko sillä antennijohdon pituudella nyt niin suurta merkitystä?

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana masterboy, 20.05.2014.

  1. masterboy

    masterboy Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2013
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asutaan siis dna:n(welho) kaapelitaloudessa. Viikon verran on tv-kuva ollut sellaista pikselimössöä muuta kanavilla. Toisella digiboksilla testailtiin mutta sama vika. Käytiin sitten ostaa uusi antennijohto, tehtiin digibokseihin resetoinnit/tehdaspalautukset ja sitten automaattinen kanavien haku. Kuvan laatu jonkin verran parani mutta sitten muutama kanavaa ei enää näkynyt.
    Dna:lla suosittelivat, että antennijohto olisi maksimillaan vain 4m. Siis täh? Voiko 6m ylimääräinen pituus muka huonontaa kuvaa ja samalla kadottaa tiettyjä kanavia? Tämä uusi antenni on siis ferriittisuojattu eli jos käsitän oikein niin ihan laadukaskin. Tässä siis linkki mistä ostin: http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/prisma/qnect-antennijohto-10m
    Todettakoon, että hyvin on toiminut kanavat siitä asti kun muutettiin tähän asuntoon, ja johdon pituus ollut aina se 10m. Nyt ei auta kuin käydä ostaa joku lyhyt johto, ja testimielessä sitten siirretään telkkari&digiboksi lähemmäksi sitä antennirasiaa
     
  2. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Jos digiboksista menee edelleen antennipiuha telkkariin, niin kokeilepa irrottaa se. Omassa kämpässäni tämä auttoi. Ilmeisesti oli signaalin laatu kiikun kaakun vanhassa talossa. Minullakin on pitkä antennijohto.
     
  3. Alex70

    Alex70 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.08.2012
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa ostamassasi oli suojaus 85 dB, voi olla yksi syy. Tappelin itse noin vuosi sitten saman tyyppisen ongelman kanssa. Kaapelin pituus oli kai 7 metriä ja kun ostin uuden kaapelin jossa oli 120bD suojaus, kaikki häiriöt lakkasivat.
    http://www.sahkoala.fi/ajankohtaista/artikkeleita/tv/fi_FI/antennikaapelit/

    Edit: ja kun hakee uuden kaapelin Gigantista saa sen 30 pv aikana palauttaa jos tuntuu että ei toimi.
    Tai postimyynnillä se 14 pv vaikka verkkokaupasta tms.
     
  4. sage

    sage Guest Guest

    Liittynyt:
    08.06.2016
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    1
  5. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    On merkitystä ja ei ole.


    EI OLE MERKITYSTÄ JOS:

    Vaikka liittäisi virittimen (usbidongeli) ILMAN kaapelia suoraan IEC-uros-seinäpistokkeeseen, signaali voi silti olla pilattu jo aiemmassa vaiheessa, jolloin kaapelin pituus tai laatu ei asiaan vaikuta.

    Esim. minulla Elisan kaapelisignaali pilataan maan alla kulkevassa osuudessa tai jo Elisan omissa laitteissa, joten en voi asiaan vaikuttaa. Olen toki valittanut Elisalle, mutta lopetin sen, koska uhkasivat laskuttaa minua kun huoltomies "turhaan" käy paikalla, ei koskaan osunut sillä hetkellä kun vika on olemassa. Vika tulee ja menee. Joku sairas naapuri varmaan lähettelee radiohäiriöitä kilowatin lähettimellä alieneille tai mitä lie.

    SALAMA RIKKOI yhden viritindongelin pari kuukautta sitten, kun salama iski taloyhtiöön. Signaalin reititys täällä on tällainen, eipä valokuitu auta pätkääkään salamasuojauksessa:

    Valokuidulla Elisa tuo antennisignaalin taloyhtiön jakamoon, jossa se muutetaan sähköiseksi ja pusketaan kuparifoliovaippaiseen kupariydin-koaksiaaliin. Reitin varrella on yksi tai useampi välivahvistin. Salama iski jonnekin tähän systeemiin ja aiheutti ylijännitteen antennikoaksiaaliin.

    Koaksiaali saapuu maan alta seinien sisällä yhteen seinärasiaani, josta otan ruuviliitoksella signaalin ulos "vaimentamattomasta jatkoannosta", jossa alunperin oli 75 ohmin päätevastus ja se vastus vaihdettiin omaan koaksiaaliini, joka on tällainen:

    10 m pitkä 125 dB häiriöeristyksen omaava moninkertaisesti suojattu (Penta Shielded A++) ruuvattuna siihen seinärasiaan. Toinen kaapelin pää F-liittimen avulla kiinni ruuvaten isossa sinisessä vaippavirtaerottimessa. Vaippavirtaerottimen toinen pää F-liittimellä ruuvattuna jakoblokkiin, jossa on F-liittimissä IEC-adapterit ja niihin sitten olen liittänyt virittimiä:

    USB-viritindongeleita suoraan kiinni blokkiin, tai lyhyellä mustalla antennikaapelilla (saatu kuvanauhurin mukana 1980-luvulla tai milloin lie). Myös T-palikka tai pikkuinen vaippavirtaerotin joskus on käytössä kun haluan alentaa signaalia hiukkasen.

    Jakoblokki on lyhyillä johtimilla maadoitettu kaikkien kaapelivastaanoton tietokoneiden runkometalleihin ja nämä tietokoneet (kuten antennivastaanoton tietokoneet myös) saavat maadoituksensa verkkovirtakaapeliensa kautta valtakunnanmaahan yhtä ainoaa maareittiä pitkin. Pakko on maadoittaa tietokoneet jakoblokkiin, koska muuten blokki voisi päästä kellumaan ilmaan (se on vaippavirtaerotettu Elisan kaapelista). Savu nousee jos ilmassa kelluvan systeemin dongelista ottaa irti tai liittää kiinni antennipään tai usb-kaapelin. Kun koko systeemi pidetään ikuisesti nollassa voltissa, voi osia poistaa ja lisätä ilman rikkoutumisen pelkoa. Ja kaikesta huolimatta salama siis rikkoi yhden dongelin, muut kaikki asiat selvisivät hengissä kun yksi otus uhrautui. Antennipuolen kaikki vehkeet selvisivät, joten salama EI tullut parvekeantennin kautta vaan nimenomaan Elisan koaksiaalista! WTF? Menkääpä kysymään kaapeliyhtiön huijareilta niin taatusti sanovat, että parvekeantenni mukamas imee salamoita kuin sieni ja että heidän valokuituvälitteinen signaalinsa on aina turvallinen ja virheetön. Haistakaa ISO RUSKEA PAHKA. Totuus on aina päinvastainen kuin ne huijarit yrittävät selittää. Kuinka monta kertaa olen joutunut puhelimessa kuuntelemaan Elisan vakioselitystä: "osta uusi antennikaapeli niin ongelma poistuu". Haloo! Kafka. Hitler. LSD. Elisan puheilla ei ole järjen hiventäkään yhteistä reaalitodellisuuden kanssa.

    Olennaista kaapeliteevee-signaalin laatuongelmissa on se, että MIKÄÄN MINUN TEKEMÄNI toimenpide ei millään tavalla ole koskaan voinut "parantaa" Elisan/taloyhtiön systeemissä piilevää satunnaista vikaa. Aivan sama panenko 10 m lisäpituutta johonkin dongeliin, vai onko se suoraan jakoblokissa kiinni. Aivan sama lisäänkö vaimennusta signaaliin lisävaimentimella. Aivan sama vaihtelenko dongeleita toisenlaisiksi. Tuulettimen lisääminen dongeita viilentämään ei sekään auttanut. Mikään ei vaikuta millään tavalla. Jos vika tulee niin se tulee. Ärsyttävä vika.

    Käytän useita tietokoneita ja jos vika ilmestyy koneeseen 1 niin se ilmestyy samalla sekunnilla koneeseen 2, joten Elisan tai kenenkään muun lässyttäjän on ihan turha sanoa, että minun kiintolevyssäni on vikaa tai käyttis väärä tai mitä tahansa paskapuhetta eli vastuun kiertämistä. Vika EI OLE MINUN laitteissani ja sillä sipuli. Tämän parempia koaksiaalikaapeleita ja jakoblokkeja ei käytännössä kuluttajille myydä. Ei saa vaatia militaariluokan laitteiston käyttämistä, että signaalin saisi virheettömänä haltuunsa.


    Ei ehkä kannattaisi menettää hermojaan, koska 99,99999 % varmuudella vika on Elisassa tai Sonerassa tai missä hyvänsä muussa kusettajafirmassa, joka ei ikinä tule myöntämään, että heillä on paskat laitteet ja kuluttaja vain joutuu kärsimään nahoissaan kunnes viikatemies lopettaa kärsimykset.


    ------------------------------------------------------


    ON MERKITYSTÄ JOS:

    Huononnusta tietenkin on helppo saada aikaan omilla huonokuntoisilla välineillään tahtomattaan. Virheetön signaali voi helposti pilaantua jo yhden huonon IEC-liittimen takia. Siksi minä olen minimoinut IEC-liittimet pois/minimiin, ja kun takuuaika virittimistä on ohi, juotan niissä olevat IEC-rungot pois ja tilalle juotan koaksiaalikaapelin tai F-liittimen. Toistaiseksi yksi ainoa IEC-liitospari signaalin reitillä on ja sen voin sietää, koska Elisan vikaongelmaan tämä liitos ei näemmä vaikuta.

    Huono kaapeli, siis vaipan lävitse tai pistokkeen rakosista säteilyä sisään ja ulos vuotava voi pilata vastaanoton. Kuten aina olen luennoinut: kaapelin laadun pystyi helposti selvittämään analogisen töllön aikakautena kun liitti telkkariin tai kuvanauhuriin pelkän kaapelin. Jos kanava näkyi, kaapeli tai liitin oli huono. Hyvä kaapeli liittimineen tuottaa pelkkää lumisadetta, mitään tv-kanavaa ei näe. Sitten kun vie sormea lähemmäs kaapelin pään vapaata liitintä, alkaa kuva hieman näkyä ja viimeistään jos koskee vaikka ruuvimeisselillä keskipinniä niin on syntynyt riittävän iso "antenni" ja kuva näkyy.

    Toistan: hyvä kaapeli ei vuoda signaalia mistään osastaan. Huono kaapeli vuotaa ja etenkin 90 asteen kulmaiset valkoiset muovikuoriset pistokkeet ovat suorastaan antenneja, eli pelkällä pistokkeella voi katsoa kanavia jos viritin on herkkä.

    Nykyisen DVB-vastaanoton aikana en ole kokeillut kaapelien laatua tällä tavalla. En tiedä helppoa keinoa selvittää kaapelin tai liittimen laatu. Mittalaite maksaa enemmän kuin auto tai talo.

    Kaapelissa ei saa olla viiltoja, litistymiä tai edestakaisen nitkuttelun aiheuttamia säikeiden katkeamisia.

    Mielenrauhalle helpoin tapa on ostaa paras mahdollinen kaapeli+liitokset ja olla taivuttamatta kaapelia ensiasennuksen jälkeen. JOS joutuu taivuttelemaan kaapelia toistuvasti, kannattaa reitityskokeilujen jälkeen ostaa taas uusi kaapeli ja asentaa se paikalleen ja antaa sen olla liikkumatta. Kaapeli on kuitenkin aika halpa otus, mutta kriittinen laadun heikkenemisen suhteen. Mitä heikompi signaalin taso, sitä kriittisempi on kaapeli pyöreä muoto ja mutkien vähäisyys. Pituus on toisarvoinen asia, se vain vaimentaa tasoa, mutta ei lisää kaapelin sisäisiä heijasteluita, toisin kuin muodonmuutokset poikkipinnassa ja muut vauriot lisäävät.

    Suosittelen "kovamuovista" jäykkää kaapelityyppiä mitä itsekin käytän. Se ei helposti taivu eikä sitä saa jyrkästi taivuttaakaan. Kulmien ylitys tehdään loivasti, samalla kannattaa nousta ylös eli 90 asteen kääntö sekä nurkan ympäri että vaakasuunnasta ylös, jolloin taivutussäde pysyy mahdollisimman loivana. Kovamuovinen näyttää aina sileältä ja siistiltä katsoa. Taipuisat ruipelot kaapelit näyttävät ryppyisiltä ja ne helposti menevät lyttyyn ja mutkittelevat kuin känniläinen fillaroija.

    Laadukasta kaapelia voi vetää 50 m matkan huoletta, ja silti signaali on perillä parempi kuin 1 m pitkän maitokauppakoaksiaalin jäljiltä. Kaapeleissa ON EROJA.

    Kaapelien laatueroilla EI OLE merkitystä jos signaali on vahva ja puhdas, eikä ole maalenkkiongelmia tai muitakaan liitospulmia. Halpa 1987 valmistettu kaapeli voi toimia mainiosti ja virheettä jos kaikki muut asiat ovat kunnossa. Mutta heti kun on yksikin vuotava liitin tai vaippa tai katkeileva keskipinni, niin silloin systeemissä alkaa sisäinen resonointi, eli haittakohdan molemmille puolille syntyy häriöitä vastaanottava ja lähettävä "antenni". Jos systeemissä on useampi litistymä tai viilto, resonanssien sekamelskasta on mahdoton enää löytää signaalia.

    Jos kaapelin liikuttaminen ja eri asentoon nostaminen vaikuttaa tv-vastaanottoon, kaapeli ja liittimet kannattaa toimittaa SER-kierrätykseen heti kun on ostettu paremmat tilalle. Laadukas kaapeli ja hyvät (F-) liitokset eivät toimi antennimaisesti vaikka kaapelia siirtelisi. Vioittunutta koaksiaalia ei voi parantaa.

    Jos tarvitsee toistuvasti taivuteltavaa kaapelia, sen pitää olla vaipaltaan kudosrakenteinen (useita päällekkäisiä tiheitä noin 100% peittäviä kudoksia kukin kerros) ja keskipinnin pitää olla monisäikeinen. Ei saa olla folioita, etenkään kuparisia, jotka eivät siedä toistuvaa taivuttelua lainkaan.


    Hätäapuna voi "virittää häiriötä" eli vaihdella peräkkäisten kaapelien paikkoja tai lisätä kaapelin tai poistaa yhden välistä. Kaapeliston kokonaispituuden muutos voi siirtää häiriöresonanssit sellaiselle taajuuskaistalle, että lempparikanavat saa näkyviin ja pulma siirtyy vaivaamaan epäkiinnostavia tv-kanavia. Pitää kokeilla yksi muutos kerrallaan miten se vaikuttaa.

    Esim. minulla T-vastaanotossa en saa Kutonen-kanavaa näkymään jos muut kanavat näkyvät. Kaapelien pituuksien muuttaminen muuttaa vastaanottokykyä ja olen saanut YLE-kanavat näkyviin nykyisellä hässäkällä hyvin, samalla uhraten Kutonen-kanavan kadoksiin. Kun joskus uusin koko antennipuolen passiiviosat parhaaseen luokkaan, ehkä sitten saan kaikki kanavat näkyviin. Motivaatio remonttiin on nyt nolla, koska DVB-lähetykset lopetetaan ja koko antennisysteemi menee kuitenkin uusiksi. Taidan remontoida T-puolen vasta kun T2-aikakausi alkaa.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 03.09.2016
  6. Raptor

    Raptor Guest Guest

    Liittynyt:
    27.06.2006
    Viestejä:
    90
    Saadut tykkäykset:
    3