TV:n kalibrointi Gigantissa hintaan 100€. Kannattaako?

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana Heinmann, 27.08.2014.

  1. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 755
    Saadut tykkäykset:
    483
    Omassa Panan VT30:ssä semmoinen olisi,jos ostaisi sen mittarin ja ohjelmiston, mutku oletukset on mielestäni olleet oikeinkin hyviä mutulla heti mittaamatta...

    T: Vesku
     
  2. reijom

    reijom Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2003
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt Gigantti sattui jäämään kiinni, käytetyn telkkarin myymisestä uutena ja mukamas vaan tarkastettuna. Lienetköhän vielä veloittaneet tuosta "Kalibroinnista".

    http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201802212200760535_u0.shtml
     
  3. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Aika kädetön saa olla jos ei itse pysty suoriutumaan telsun kalibroinnista
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Huoh. Toki ensin pitäisi tarkasti määritellä, että mitä tarkoitetaan kalibroinnilla.
    Mutta, kun oletus on se, että ainakaan 95% (kyllä, 95%) suomalaisista ei osaa sanoa, mitä kirkkaus- ja kontrastisäädöt oikeasti tekevät ja mitä niillä säädetään, puhumattakaan vaikka gammasta, joka useammalle on kiva huume kuin jokin tv:n säätö. "Gamma"-sanaa googlettamalla ei ekalta 10 hakusivulta löydy tv:n säätämistä, mutta huumeita ja sohvia kyllä.

    Maailmassa on miljoona asiaa, jotka ihmiset osaavat tehdä ja joita sinä et osaa. Jokin teeveen kalibrointi on vain pisara meressä varsinkin, kun nykyään jo oletussäädöt ovat ihan ookoot.
     
    Miku-91 ja Hacka tykkäävät tästä.
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    No en todellakaan. Tuossa viestissäni en millään tavalla puolustanut Gigantin rahastuksia. Peestä moiset. Kommentti koski täysin tuota, että kuka tahansa osaisi kalibroida telkkarin.

    Kaikista parasta olisi, jos tv:t säädettäisiin hyviin oletussäätöihin jo tehtaalla. Valitettavasti ihmiset pitävät kirkkaista väreistä, vaikka ne olisivatkin epäluonnollisia. Samoin tv:ssä pitää olla kaikki hienot säädöt päällä, koska niistä on maksettu ja luullaan, että ne parantavat kuvaa. Ja sen vuoksi kuva on sitten oletuksena pilattu kaikilla "hienouksilla".

    Mutta kun tavis valitsee telkkaria Gigantissa, niin hän valitsee sen, jossa värit ovat nätit. Jos telkkari kalibroidaan oikein ja sen viereen laitetaan toinen telkkari, jossa on ylikirkkaat värit yms. niin tavis luultavasti ottaa sen, jossa on kirkkaammat värit. Sen vuoksikin kaikki säädöt ovat oletuksena ihan mitä sattuu.

    Totta kai olisi hienoa, jos jokainen osaisi kalibroida telkkarin, nuohota savupiipun, tehdä jakoketjurempan autoon, jne. Tai miksi kukaan käy koskaan parturissa? Kai sinä osaat vaimosi parturoida ja myös meikata juhliin? Aika kädetön olet jos et osaa...

    edit: jahas. sitä on poistettu sitten viestejä. Älä postaa, jos et ole tosissasi.
     
  6. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Mitäpä mittaria ja softaa kädellinen itse käyttää kalibrointeihinsa?
     
    Miku-91, x_jmt_x, deko and 2 others like this.
  7. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    En ole poistanut mitään....olisko ylläpito asialla?
     
  8. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Juu näin on, netistä kopioi asetukset ja lyö koneeseen, helppoa kuin heinänteko!
     
  9. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    ^ mikähän tuossa asetusten kopioinnissa on kalbirointia? Kalibroinnin koko idea on eliminoida yksilöerot.
     
  10. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Sitähän minäkin tuolla kysymykselläni iluvaille koetin hakea, mutta hiljaista on ollut vastausrintamalla. Kovasti vaan epäilen että iluvain "kalibrointi" on juurikin asetusten kopiointia netistä tms.

    Mitä Make73:n vastaukseen tulee, olen kokolailla varma että sen kohdalla sarkasmidetektorin tulisi piipata kovaa...
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2018
    Make73 tykkää tästä.
  11. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2000
    Viestejä:
    1 093
    Saadut tykkäykset:
    68
    Poen laki iskee taas.
     
  12. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Mitäs jos kerron sinulle yllätyksen? Gigantissa kalibrointi suoritetaan juurikin netistä haetuilla asetuksilla.

    Poikani oli Gigantissa duunissa ja näin on minulle kertonut joten maksakaa kurjat vaan tyhjästä kultamunia gigantille.
     
  13. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    No eipä tuossa Poen lailla ole tekemistä foorumiaktiiville kuten kmruuska joka tätäkin ketjua on lukenut:
    https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/television-kalibrointia.79861/

    Sarkasmi koski juurikin tuota että Gigantti ainakin ennen teki yhteen malliin "kalibroinnin" ja kopioi samat asetukset muihin.
    Onhan tästä tässä ketjussa keskusteltu.
    Nyt loppui rautalanka.

    Niin iluvai, et vastannut kysymykseen että minkälaisella kokoonpanolla olet itse televisiosi kalibroinut?
    Eihän tuo rakettitiedettä ole, mutta vähän vaati perehtyneisyyttä ja mallikohtaisesti on asioita joita pitää ehkä ottaa huomioon, pelkät lukemat ei aina kerro ihan koko totuutta. Nyansseista ovat jotkut kirjoittaneet, menee kyllä ainakin oman DIY-osaamisen yli.
     
  14. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Minäpä kerron sinulle kanssa ilmeisen yllätyksen. Kalibrointia ei suoriteta kopioimalla asetuksia tai säätämällä niitä silmämääräisesti. Kalibrointi suoritetaan tarkoitukseen sopivalla laitteistolla joka yleensä koostuu kolorimetristä tai spektrometristä ja soveltuvasta ohjelmistosta tietokoneella.

    Itse kalibroin televisioni oman X-Rite i1 Display 3 -kolorimetrillä ja HCFR-kalibrointiohjelmistolla. Oma kokemukseni on että kalibrointi on aluksi hyvinkin haastavaa ja työkalujen tunteminen vie aikaa. Lisäksi erityyppiset televisiot ovat hyvin erilaisia kalibroida ja kaikilla näyttötyypeillä on omat kommervenkkinsä. Siksi suhtaudunkin kommenttiisi kalibrointia osaamattomien kädettömyydestä epäillen.
     
    pteittinen tykkää tästä.
  15. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Onhan noita kalibrointeja tosiaan jos jonkinlaisia.. Voidaan laittaa vaikkapa ArgyllCMS + DispcalGUI -kombo juoksemaan ja käytetään valmista .lut -profiilia vaikkapa MadVR:n kautta, eipä tarvitse itse häärätä HCFRn tai Calmanin kanssa.

    Tai sitten ite veivataan niitä CMS potikoita töllöstä tai tykistä käyttäen siihen soveltuvaa kolometriä ja sovellusta. Helppoa tuo jälkimmäinen ei todellakaan ole, etenkään HDR BT2020:n suhteen.

    Veikkaan että iluvai ei ole ainuttakaan laitetta itse kalibroinut. (voin toki olla väärässäkin)
     
  16. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ei ole ollut tarvetta hankkia kalustoa mokoman töllön takia koska olen kopioinut asetukset netistä ja lisäksi olen puusilmä.
    Muutenkaan tule katsottua telsusta kun uutiset,leffat katellaan 120" kankaalta.

    kmluuska,kerroin jo että gigantissa tekevät "kalibroinnit"suoraan asetukset ihan paperista lukien,ne asetukset eivät ole mittalaitteilla tehty.Mikä tässä nyt on epäselvää KM?
     
  17. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Ei tässä enää mitään epäselvää ole hyvä kaluvoi. Nyt kaikille on selvää ettet edes tiennyt mistä puhuit ylimielisessä lausunnossasi kalibroimaan kykenemättömien kädettömyydestä.
     
    Hacka, Miku-91 ja pteittinen tykkäävät tästä.
  18. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Jaa vain niin,olen minä hämähäkillä joskus kalibroinut ruutuja joten ei ole vieras asia.Varmistin asian pojaltani,kaikki merkit ns"kalibroidaan"gigantissa jos on tiedot paperista lukemalla ja niinedespäin,no jos tulee täysin vieras laite jonka tietoja ei löydy netistä niin sitten kalibroidaan hämähäkillä,KVG jos et tiedä mikä on hämähäkki :p
     
  19. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Koetko ettei 120" kankaalta tarvitse katsoa kalibroitua kuvaa?
    Kokeile poikasi kanssa josko sillä hämähäkillä onnistuisi myös projektorin säädöt vai oletko tehnyt sillä vain PC:lle profiileja, jolloin käyttäjän tehtäväksi softien asennuksen jälkeen jää asettaa mittari paneelin keskelle ja painaa enteriä?!

    Tässä ohjeita joilla pääset alkuun. Kun homma on hanskassa, niin voit tulla oikeasti paukuttelemaan niitä henkseleitä ;)
    http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
    http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=35322
     
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    LUT-kalibrointi on mielenkiintoinen aihe, onko meillä oikeastaan täällä plazalla vielä hyvää keskustelua siitä? En itse muista että olisi, mutta toivottavasti itsekin jossain vaiheessa pääsisi testailemaan.

    Pätevä kalibrointi vaikuttaa kaikkinensa erittäin vaativan oloiselta toimenpiteeltä näin ensikertalaisen etukäteisnäkökulmasta.
     
  21. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Viimeksi muokattu: 25.02.2018