Imitation Game, The (2014) (Morten Tyldum / Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode)

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Mika, 22.07.2014.

  1. Mika

    Mika Administrator Ylläpidon jäsen Ylläpito Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.02.2000
    Viestejä:
    8 291
    Saadut tykkäykset:
    29
    [​IMG]

    Alan Turing (Benedict Cumberbatch) on brittiläinen matematiikan nero sekä salausjärjestelmien asiantuntija, joka onnistui murtamaan saksalaisten käyttämän Enigma-salauslaitteen ja auttamaan tämän avulla liittoutuneita voittamaan toisen maailmansodan. Sodan jälkeeen Turning ryhtyi auttamaan tietokoneiden kehitystyössä Manchesterin yliopistossa, mutta joutui britannian hallituksen hampaisiin ja sai syytteen homoseksuaalisuudesta, jonka maa luokitteli tuolloin rikokseksi.

    [​IMG] Katso elokuvan trailer

    Ensi-ilta Suomessa - (USA:ssa 21.11.2014)
     
  2. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 098
    Saadut tykkäykset:
    437
    Vähän samantyylinen kuin se Stephen Hawking -leffakin, joka samoista palkinnoista kilpailee.

    Ihmissuhteet ovat tärkeässä osassa, sota pyörii taustalla mutta itse päähenkilö on se kaiken alku ja juuri. Cumberbatch esittää Alan Turingia kuin tämä olisi hillitty brittiläinen versio Big Bang Theoryn Sheldon Cooperista. Muut näyttelijät ovat vain tarinan etenenisen kannalta välttämättömiä, joko tukemassa tai estämässä päähenkilön toimintaa, mikä nyt milloinkin on tarpeen. Ja Keira Knightley näyttää tietysti nätiltä. Valitan mutta ei tämä kyllä mitään Oscaria saa, ne menee sille toiselle tiedemiesleffalle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että leffa olisi huono. Tarina on mielenkiintoinen ja näyttelijät, puvustus, lavasteet (Turingin tietokone!) jne a-luokan laatua kuten briteiltä sopii odottaakin. Mutta itse tarinan kerronta etenee jotenkin väkinäisesti. Koko leffa tuntuu jotenkin autistiselta, kuten päähenkilönsäkin.

    3/5
     
  3. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 385
    Saadut tykkäykset:
    226
    Morten Tyldum osui napakymppiin rikoselokuvallaan Hodejegerne, joten oli kiinnostavaa nähdä, kuinka hän onnistuu kansainvälisemmillä vesillä. The Imitation Game on melkoisen konventionaalinen elämäkertaelokuva, joka on teknisesti laadukas mutta kokonaisuutena vaikuttaa ehkä hiukan imelältä — ikään kuin jälkikäteen koetettaisiin hyvitellä vääryyksiä, joiden kohteeksi päähenkilö sodan jälkeen joutui. Alexandre Desplat’n romanttinen, täyteläinen musiikki ikään kuin peittää joitakin tarinan aspekteja. Elämäkerrallisesti vaikuttaa hiukan ongelmalliselta, että päähenkilöstä tehdään näinkin ilmiselvä Asperger-tapaus; eikä John Cairncrossinkaan kuvaus liene historiallisesti aivan täsmällinen.

    Tarina on kuitenkin sujuvasti kerrottu käyttäen rinnakkaisia aikatasoja, ja lavasteet ja tarpeisto ovat erinomaisen autenttisia. Bletchley Parkin toimintaan on aina kiinnostavaa saada uusi näkökulma. The Imitation Game on sikäli kiehtova ja haastavakin sotaelokuva, ettei laukaustakaan ammuta eikä uhkaavaa hyökkäystä torjuta. Benedict Cumberbatchin roolityö kantaa elokuvaa alusta loppuun, ja sivuosatkin on roolitettu onnistuneesti: Keira Knightley, Mark Strong ja Charles Dance tekevät kiinnostavia hahmoja.

    3½/5
     
    Viimeksi muokattu: 21.09.2019
  4. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 983
    Saadut tykkäykset:
    341
    Meinasin kirjoittaa oman arvostelun, mutta tässä tuli aika tarkkaan minunkin mietteet kuvattua, arvosanakin on sama. Ihan katsomisen arvoinen leffa kaiken kaikkiaan.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 203
    Saadut tykkäykset:
    1 332
    Itse olin leffan jälkeen aika hyvissä fiiliksissä, mutta kun luin enemmän leffan tekemisestä, niin fiilis muuttuikin vähän huonommaksi.
    Leffa kyllä itsessään on aivan loistava. Cumberbatchin roolisuoritus on todella hieno ja täytyy vain todeta, että jos tuosta ei oscaria saanut, niin sen voittajan täytyykin sitten olla todella todella hyvä. Se on vielä näkemättä.

    Yritän nyt kirjoittaa ilman, että spoilaan mitään.

    Leffan ohjaaja sanoo, että sen sijaan, että täysin tarkasti olisi oikean elämän tapahtumia seurattu, niin tarkoitus oli saada oikeaa fiilistä. Alan Turingin elämä on suhteellisen tuttu meikäläiselle aina ollut, mutta niin paljoa ei yksityiskohtia tiennyt, että olisin leffan aikana voinut sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin. Valitettavasti tässäkin leffassa on hieman korostettu/liioiteltu/muutettu asioita draaman vuoksi. Mikä ei sinänsä leffaa pilaa, mutta saa kuitenkin miettimään, että miten paljon oikean elämän asioita pitää muuttaa Hollywood-draaman vuoksi. Toisaalta myös puolalaisten osuutta olisi voinut korostaa, koska se oikeasti oli paljon merkittävämpi kuin mitä elokuva antaa ymmärtää.

    Paremmin tämä kuitenkin Enigman tarinan kertoo kuin se amerikkalainen sukellusveneleffa.
     
  6. Caporegime

    Caporegime Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.04.2004
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    3
    Vähän sama tunne. Tiesin varmaan enemmän Turingin annista tietokoneille kuin henkilökohtaisesta elämästä itsemurhaa lukuunottamatta (silläkin itse asiassa on spekuloitu, että oliko se itsemurha vai vahinko - syanidi liittyi tutkimuksiin). Minä en ole niitä joille sotaleffa on pilalla jos museotankin malli on väärä, mutta tässä oli kyllä varmaan parempi mitä vähemmän tositapahtumista tiesi.

    Minulle tuo muiden työpanoksen aliarviointi ei ollut ongelma, vaan enemmän nämä muut keinotekoista jännitystä luomaan keksityt vakooja-alijuonet ja se, että kaikki muut tuntuivat olevan Turingia vastaan ja pitivät koko konetta vitsinä vaikka todellisuudessa projektilla taisi olla laaja tuki myös korkeammalta. Parhaimmillaan tuolla työskenteli 9000 henkilöä. Elokuvana hyvä, viimeisen päälle tehty minus "top secret -asioita kahvilassa" jutut, mutta kuten niin usein, elämäkertaelokuva on elämäkertaelokuva eli aika perinteinen. Ja jos tässä iritiottoa haluttiin tehdä, niin sekin tehtiin vähän väärään suuntaan: Turingilla ei ollut todettua aspergeria eikä olllut aivan noin epäsosiaalinen kuin annettiin olettaa. Kenties lopulta kuitenkin hyvä kunnianosoitus Turingille noin niin kuin suuren yleisön silmissä - joku kuningashuoneen antama postuumi armahdus nyt on aika vessapaperia.

    Wikipediassa lienee aika kattava listaus otetuista taiteellisista vapauksista: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Imitation_Game#Accuracy

    Luulin erityisesti tuota neuvostovakoojaa sepitetyksi, mutta itse asiassa Cairncross on todellinen henkilö ja vakoillut sellainen. Ei vaan työskennellyt Turingin kanssa eikä ollut mikään Menziesin sinne asettama eikä Turing koskaan tavannut todennäköisesti kumpaakaan.
    ps. Minä olen hyvin allerginen paskalle CGI:lle, mutta nuo muutamat sekunnit oli kyllä tehty hyvin. Kun tehdään vähemmän, niin ne voi tehdä laadulla.
     
    Viimeksi muokattu: 04.04.2015
  7. Caporegime

    Caporegime Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.04.2004
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    3
    Viittasit varmaankin siihen kamalaan Bon Jovi -leffaan, mutta Bletchley Parkista näköjään myös toinenkin draama (en ole nähnyt, mutta tuli ilmi kun unohduin lukemaan wikipediaa...):

    http://www.rottentomatoes.com/m/1113649-enigma/
     
    Viimeksi muokattu: 04.04.2015
  8. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 098
    Saadut tykkäykset:
    437
    Onhan tätä enigma-aihetta sivuten tehty muitakin elokuvia ja tv-sarjoja, jotka kaikki on todennäköisesti sitä B Jovi -leffaa parempia... Tuo Enigma on kyllä hyvä, myös kirjana.

    Tässä yksi puolalainen vuodelta 1979 joka pitäisi ehdottomasti nähdä (en muista nähneeni): Sekret Enigmy