Joo sen verran oli tapahtumia että tuli seurattua tavallistakin intensiivisemmin loppuun saakka. Fittipaldin näytöstä ja Haugerilta melkoinen liike viimeiseen mutkaan ja palkintopallille. On sillä Italian Kimillä vielä totuttelemista, mutta suunta on ainakin oikea.
Olipas uskomaton esitys Bearmanilta, vaikka talli yrittikin pilata kisan Valtteri-taktiikalla eli ainoina pehmeät renkaat alle Valtterin lisäksi. Tämähän on tullut jo tunnetuksi moneen kertaan Valtterin kanssa, että haetaan jotain järjetöntä taktiikkaa, joka ei oikeasti johda muuhun kuin katastrofiin kisan kannalta. Onneksi melko alussa tullut turva-auto pelasti kisan. Olin itsekin varma että takaa tulevat uusilla pehmeillä renkailla ajavat Norris ja Hamilton ajavat kymmenen viimeisen kierroksen aikana vanhoilla kovilla renkailla seitsemäntenä ajaneen Bearmanin kuuden sekunnin eron kiinni ja menee ohi. Mutta Bearman vaan kyseli tallilta kuinka kaukana nuo lilluu ja itse ihmettelin että hittoako siinä kyselee, keskittyisi vaan ajamiseen. Piti sitten nuo loppuun saakka takanaan, eikä päässeet lähellekään. Moista suoritusta en olisi uskonut näkeväni. Kerrankin hehkutukset eivät ole olleet turhia. Ja Verstappeni voitti, Perez kakkonen ja Leclerc kolmonen. Ei uutta auringon alla siellä.
Olipas jännä f2-aika-ajo. Kimi toiseksi. Hauger eka. Bearmanilla menee kakkosissa aika huonosti. Nyt vasta 16. Mestarisuosikilla ei ole vielä pistettäkään ja nytkin joutuu molempiin kisoihin lähtemään kaukaa. Ja kaikenlisäksi rangaistus saattaa uhata, kun ilmeisesti lähti vaarallisesti varikkoruudusta tjsp.
No joo aika sama meno jatkuu F1:ssä, Verstappen vie ja muut vikisee. Sentään toinen ferrareista kiilasi redbullien väliin aika-ajoissa, tosin kisassa Perez varmaan ohittaa Sainzin. Eipä tästä F1-kaudesta vieläkään mitään hirveän mielenkiintoista tahdo löytää. Viimeisestä 24 kisasta Verstappen voittanut 21 kisaa, mikä tekee prosentteina ~88%, aivan käsittämätöntä dominointia. Jos yksittäisiä kausia mietitään, niin Verstappen on omassa luokassaan 86.4% voitoillaan vs. esim. Schumin ennätys yksittäisellä kaudella on 72,2% ja Hamiltonilla 64,7%.
Muistaakseni silloin kun vielä itse joskus katselin ykkösiä haukuttiin Verstappenia hengenvaaralliseksi kuskiksi.
Niinhän hän teininä olikin. Sääntöjäkin on muutettu hänen vuokseen. Eilinen ykkösten kisa oli pitkästä aikaa positiivinen poikkeus. Mutta vähänlaisesti oli silti jännitettävää. Ohituksia ei kauheasti nähty, mutta ihan jees kisa oli. Sauber taas kuseksii omille kintuilleen. Mutta silti taas kerran pääkisat olivat meikäläiselle pikkuformulat. On siinä vain jotain, kun vedetään mutkaan kolme rinnan jokainen sivuluisussa. Samaan mutkaan menee vain yksi ykkösten auto ja sekin kuin raitella. Pöh. Eivätkä nuo mitään romuralleja nykyään ole, varsinkaan kakkosten kisat. Toki kolareita enemmän yleensä on kuin ykkösissa (ei edes aina), mutta onhan tuolla yli 10 autoa enemmän lähtöruudukossakin. Paljon autoja ja varsinkin peräpäässä vähemmän ajotaitoa johtaa tietenkin osumiin. Ottaisin mielelläni ykkösten kierrosajoista vaikka 5-10 sekuntia pois, jos saataisiin pienemmät ja vaikeammin ajettavat autot, helpompi ohitttaminen ja parempaa kisaamista. Eli, kuten pikkuformuloissa!
Minusta kisa oli taas tylsempi kuin monet Maxin täysin dominoimat. Hyvä, että joku muukin välillä voittaa ja tavallaan hyvä ettei tekniikkakaan ihan aina pelaa, mutta itse kisassa ei ihan kamalasti tapahtunut.
Täytyy myöntää, että itse ajattelin aivan samaa, siis sitä, että kisa oli vielä tylsempi kuin jotkin Verstappenin dominoimat kisat. Jollain perverssillä tavalla sitä odottaa jo, että Verstappen dominoi ja sitä kautta mielenkiintoista nähdä, miten dominointi vaikuttaa niin Verstappeniin kuin muihinkin kuskeihin. Saa nähdä, missä tallissa Sainz ensi kaudella huristelee, hänhän on ainoa ei-redbull-kuski, joka on voittanut kisoja Verstappenin lisäksi viime ja tällä kaudella.
Spekulaatioita riittää ja vanhana RedBullin miehenä RedBullkin voi olla vaihtoehto https://www.skysports.com/f1/news/1...t-out-of-the-question-admits-christian-horner. Mersu https://www.goodwood.com/grr/f1/6-drivers-that-could-replace-lewis-hamilton-at-mercedes-in-2025/ ja Audikin, mutta eihän tuo samaa ole kuin RedBulli tai Mersu. Paitsi jos alkukauden huuma hyytyy, niin kukaan ei enää spekuloi RedBullilla tai Mersulla. Tosin ei varmaan ole sen kivempaa olla kakkoskuskina kummassakaan kuin nytkään. Audilla olisi varmasti selkeä ykkönen, mutta kauanko jaksavat sitten rahaa syytää jos menestystä ei ala tulla. Asiasta päättävä pomokin vaihtui siellä juuri, eikä ilmeisesti ole yhtä innoissaan F1:sistä kuin edeltäjänsä. Edit. jaa niin olihan se ihan kiva nähdä välillä edes vähän erilainen kärki kisassa.
Ellet ole nopea tyyliin Max Verstappen, niin Red Bullin organisaatio voi olla pelottava paikka. Daniel Ricciardolle on kuulemma jo annettu määräys nostaa vauhtiaan tai hänet korvataan Liam Lawsonilla. Sainzina en menisi Red Bullille kuin siinä tilanteessa, että Max lähtee Mersulle. En usko, että Sainzin nopeus riitää Maxille, mikä tarkoittaa, että Helmut Marko laittaa Sainzin pihalle kauden jälkeen.
Ei Red Bull mitään Maxin haastajaa hae vaan uskollista kakkosmiestä, joka hoitaa auton kakkosena maaliin mahdollisimman varmasti. Sainz vaan tuskin on moisesta roolista kovin kiinnostunut ellei sitten oikeasti kuvittele kykenevänsä haastamaan Maxin. Eikä sittenkään kannata mennä, koska Red Bull pyörii täysin Maxin ympärillä ja ainakin Horner on tehnyt täysin selväksi, että uskoo selkeän ykköskuskin olevan tallien edun mukaista.
Juu, ei tietenkään Maxille haastajaa haeta. Mutta kyllähän historia on näyttänyt, että Red Bullin molemmat tallit ovat aika riskialttiita paikkoja, jos nopeutta ei tarpeeksi löydy. Eli ykköstallissa kaksoisvoittoja pitää tulla ja satunnaisesti saa olla Maxia nopeampi, mutta ei siten, että Max ei voittaisi tai että tulisi kitkaa kuskien välille. Ja Maxin keskeyttäessä pitäisi toisen hoitaa se voitto kotiin. Ja Red Bullin kakkostallissa tilanne on melkein hankalampi. Molempien kuskien pitäisi pystyä jatkuvasti suorittamaan kovalla tasolla. Eli käytännössä vuorokisoissa toisen olla toista parempi. Jos käy siten, että edes muutaman kisan ajan olet toista kuskia selkeästi hitaampi, niin alkaa ovet jo käymään ja kuski vaihtumaan. Danielia hehkutettiin vielä viime vuonna, mutta nyt on tallissa toinen ääni kellossa.
Organisaatiossa ei tosiaan ole potkuja säästelty, mutta en näe niitä Sainzin kannalta suurimpana uhkana. Toki nämä voivat kulkea käsi kädessä jos esim. Maxilla rakennettu auto osoittautuu mahdottomaksi ajettavaksi ja saa Sainzin näyttämään huonolta. Toisaalta Perez on jostain syystä saanut alisuorittaa nyt pidemmän aikaa ilman potkuja. Ricciardon hehkutus taisi perustua hyvin menneeseen RB-testiin, mutta se on tainnut olla ainoa valonpilkahdus.
Ihan jees kisa, vaikka Red Bull taas ylivoimainen olikin. Sauber paskoi taas kisansa huonolla varikkopysähdyksellä. Bottas olisi kyllä Magnussenin kanssa vähän aggressiivisempi voinut olla, mutta silti Bottaksen suoritus jäi positiivisen puolelle. Jokaista autoa ei tietenkään voi ohittaa. Mutta pitkästä aikaa hän ohitteli kisassa. Ja aika-ajotkin menivät ihan jees.
Etukäteen ajatellen ei ollut mitään odotuksia Kiinan sprinttikisalle, mutta aika-ajojen tulos nosti hieman kiinnostusta. Puoliväliin olikin suht mielenkiintoinen kisa, kun tuntui redbulleilla olevan alussa jotain pientä häikkää. Näköjään mersukin kulkee puhtaassa ilmassa suht hyvin verrattuna kaikkiin muihin paitsi redbulleihin. Jos redbullit saavat tänään aikaiseksi normaalin aika-ajon, niin tullee erittäin tylsä voittotaista sunnuntain kisaan.
Jos ihmetellään F1:sen katseluhintoja, niin MotoGP:kin osaa. Liekö omistajanvaihdos tai jotain syynä. En tiedä mitä ennen maksoi, mutta nyt on ainakin aika hyvin hinnoiteltu eli 30e kuukausi. Joku Free Trialkin tarjolla, mutta kestoa ei etusivulla mainita. Eli https://www.motogp.com/en/videopass https://subscribe.motogp.com/en/subscribe Ei se Viaplayn 34 euroa/kk mm. Formuloista, MotoGP:stä, Valioliigasta ja Timanttiliigasta enää olekaan juuri mitään.
Milloin tuollainen hinta on viimeksi ollut? Nykyinenhän on normaalihinnaltaan 45. Lisäksi on sanottava, että tuo MotoGP:n hinta näyttää johtuvan siitä, että kuukausitilaus on jostain syystä hinnoiteltu todella kalliiksi, vuositilauksena tuo on samaa luokkaa kuin F1 TV eli reilun satasen.
Viaplayn tarjoushinta oli muistaakseni helmikuussa joka paikassa tarjolla. 6kk. Vuosihinnalla myös halvempi. Kuten kaikki muukin kun sitoudut pidemmäksi aikaan saat halvemmalla. Mutta jos et, niin maksaa enemmän. Talvella aika vähän katseltavaa MotoGP:ssä. Edit. korjaus