Jännä juttu, äsken katselin vanhan Hitchcockin tv-shown episodin, vaikuttipa tutulta ja tulihan se mieleen miksi: Tarantino oli kopioinut sen. Four Roomsin yhteen tarinaan. Noh, tästä tuli hieman ärsytetty olo, jota tosin lievensi tuon tv-episodin huikeus verrattuna muistamaani Four Roomsin latteuteen. No, käynti imdb:ssä vahvisti tämän ja löytyihän sieltä jotain muutakin mielenkiintoista...
Ikävä tuottaa jollekin muullekin pettymys, mutta Tarantino oli sitten suoraan kopioinut myös Kill Bill 2:sen lopun hienon Superman-selityksen! Itse pidin tuota tähän asti osoituksena QT:n kirjoittajakyvyistä, mutta mitä vielä. Eli jonkun toisen kirjasta oli törkeästi ottanut. Toki ne KB:t nyt ovat muutenkin täyttä noita esimerkkejä...Mutta miksi ihmeessä hänelle sallitaan tuollainen? Ei lahjakkuus sitä ainakaan oikeuta. Jos jotain en voi sietää, niin varastamista taiteessa. Ja milloin viittailu/lainailu on varastamista? No ainakin silloin kun sen huomaa ja se pistää silmään tympeän törkeänä...
...ja kun henkilön koko ura on täynnä sitä, voidaan puhua jo selvästä tapauksesta. Tarkastellaas.
Reservoir Dogs. Omaperäinen loistava debyytti, right?
Pulp Fiction. Perustuu kirjaan, right?Quentin Tarantino was highly praised for his debut movie Reservoir Dogs, however, five years before the flick came out, a Hong Kong action movie City on Fire, starring a very young Chow Yun-Fat, had the exact same premise, fight scenes, and "undercover cop" ending.
Did Tarantino use some creative plagiarism or was it just an uncanny resemblance?
Watch this clip and see if U agree.
Jackie Brown. Perustuu kirjaan, right? Ei noissa sinänsä mitään. Ja Jackie Brown ainakin onkin oikeasti hyvä leffa ja miehen paras imo.
Death Proof. Ainakin tällä lainailukerralla Tarantino tonkii kuulemma rehellisesti roskakasassa.
IB. Täynnä lainailua nimestä lähtien.
DU. Taas nimeä myöten ym. päätellen täynnä lainailua. Nätisti sanottuna. Mutta käsikirjoitus on kuulemma loistava.
Kaikki tämä osoittaa että kaveri on lahjakas lähinnä käyttämään hyväksi nykyajan hypetys-ilmiötä vetäen oikeista pop-kulttuurin naruista, kaikki perustuen siihen 90-luvulla "ansaittuun" mystiseen kulttimaineeseen. Kirjoittajanlahjat koskevat näköjään ajoittain herkullista dialogia, siinä se. Nyt sitä RD:n Madonna-analyysiakin on pakko pitää jostakin varastettuna. Niin tarantinomaista.
QT:han kirjoitti myös From Dusk to Dawnin, right? Yksi lempileffoistani 90-luvulta. En kuitenkaan uskalla googlata sitä erityisesti, ja älkää vaan kertoko mistä sekin on ripattu...Mulle vaan ainakin tulee aikamoinen myötähäpeä-tunne kun joku hukkaa lahjansa näin. Ja vielä enemmän internet-faneista jotka puolustelee ja jopa selittelee että Tarantino ei varasta mitään. Itseäni oksettaa mutta kyllähän tuo häpeämätön tyyli kuuluu aikaansa, ei siinä. En tiedä onko plazalla ketjua QT:lle mutta en viitsinyt etsiä enkä todellakaan perusta sitä itse. Arvostan hepun leffaintoilua mutta kuten todettua...
Tarantino may be the most talented filmmaker in America who prides himself on having absolutely nothing to say.
Wikipedia:MOT. Patologinen kleptomaanihuijari. Jätänpä aiheen penkomisen tähän.Hän päätti jatkaa näyttelijänopintojaan Beverly Hillsissä ja pyrki eri näyttelijäkouluihin tekaistun ansioluettelon avulla, jossa hän väitti näytelleensä Jean-Luc Godardin King Learissä ja George A. Romeron Dawn of the Deadissä. Tarantino oletti elokuvien olevan tarpeeksi huonosti tunnettuja ja roolien olevan riittävän pieniä, ettei niitä voitu osoittaa vääriksi.

Mutta miksi ihmeessä hänelle sallitaan tuollainen? Ei lahjakkuus sitä ainakaan oikeuta. Jos jotain en voi sietää, niin varastamista taiteessa. Ja milloin viittailu/lainailu on varastamista? No ainakin silloin kun sen huomaa ja se pistää silmään tympeän törkeänä...
Mulle vaan ainakin tulee aikamoinen myötähäpeä-tunne kun joku hukkaa lahjansa näin. Ja vielä enemmän internet-faneista jotka puolustelee ja jopa selittelee että Tarantino ei varasta mitään. Itseäni oksettaa mutta kyllähän tuo häpeämätön tyyli kuuluu aikaansa, ei siinä. En tiedä onko plazalla ketjua QT:lle mutta en viitsinyt etsiä enkä todellakaan perusta sitä itse. Arvostan hepun leffaintoilua mutta kuten todettua...
Vastaa lainaamalla
). Luulen että moni muukin pitää häntä enemmän ohjaajana kuin kirjoittajana ja ymmärtää remaket jotka on tehty QT-stylellä.