Ikävintä on huomata, että tässäkin ketjussa muuten niin lainkuuliaiset suomalaiset ovat sitä mieltä, että ylinopeus on ok-juttu. Sama kuin kaupasta varastaminen olisi oikein, jos sitä vain tarpeeksi moni harrastaisi.
Itse en ymmärrä, että mikä nopeusrajoitusten noudattamisessa on vaikeaa. Totta kai itsekin olen joskus ylinopeuteen syyllistynyt, sekä vahingossa että tahallaan, mutta ylinopeuden hyväksyminen on asia, jota en voi ymmärtää. Sillä ei ole väliä ajaako vahingossa vai tahallaan, koska kumpikin tapa ovat ihan yhtä vaarallisia, joten en ymmärrä sitäkään perustelua, että vahingossa saisi ajaa ylinopeutta. Ja varsinkaan ammattikuskilta on vaikea hyväksyä sitä perustelua, että vahingossa ajaisi ylinopeutta. Mitä ammattimaista siinä on?
Bagheera:
1. Jos kuusi ihmistä kuolee ja jos nyt käy niin, että rekkakuski olisi osasyyllinen, niin miksi sen päätä pitäisi silitellä?
2. Ei ole, koska kyseessä ei ole sattuma, vaan ylinopeus olisi ollut suoraan syypää siihen, että kuorma-auto oli risteyksen kohdalla. Kuitenkin tältä(kin) onnettomuudelta olisi vältytty, jos mahdollista ylinopeutta ei olisi ollut. Tässäkin voi kysyä, että kannattiko ylinopeus? Paljonko säästit ajoajassa? Edelleen kysyn, että miksi olisi sallittua ajaa ylinopeutta? Miksi se on oikeutettua? Mitä siitä hyötyy?
3. Mikäli kolmio takaa tullut oli osasyyllinen, hän on kyllä jo rangaistuksensa saanut. Mikäli rekkakuski on myös osasyyllinen, miksei häntä rangaistaisi?
4. Olet siis sitä mieltä, että ylinopeuden ajaminen on ok, vaikka siitä seuraisi osasyyllisyys kuolonkolariin? Kuinka monta ihmistä suomalaiset lentokonepilotit ovat viime vuosina tappaneet? Itse miellän ammattiautoilijat ammattilaisiksi, joilta myös odotan ammattimaista ajotapaa. Tällaisen kuvan he myös haluavat itsestään antaa ainakin mediassa. Toivoisin heidän myös noudattavat itse omia neuvojaan. Tosin aika turhaahan tuo on, kun seuraa rekkakuskeja. Ehkä heidän kuuluisikin saada lentäjää vastaava koulutus ja palkka.
Kaahonen, Ehkä näin. Kuitenkin mikäli rekkakuski onkin ajanut ylinopeutta, niin Seatin kuskin käyttäytymiseen on kaksi selitystä. Ylinopeus oli niin iso, että Seatin kuski luuli ehtivänsä alta pois ja toinen on se, että rekkakuski valehtelee siitä miten Seat ajoi. Jälkimmäiseen en tosin usko, mutta teoriassa sekin on mahdollista.
En halua etukäteen leimata rekkakuskia syylliseksi, enkä siihen nyt uskokaan. Toin vain esille mielipiteeni siitä, mitä mieltä olen tilanteesta, mikäli rekkakuski onkin ajanut ylinopeutta. Tosin olisin tietenkin voinut odottaa siihen asti, että asia on perusteellisesti tutkittu, mutta halusin kuitenkin vain herättää asialla keskustelua. Pahoittelen, mikäli olen antanut sellaisen kuvan, että pitäisin kuskia automaattisesti syyllisenä. Todennäköisesti tilanne on kuitenkin ollut se, että Seatin kuski teki ajovirheen lähtemällä kolmion takaa ja lopputulos olikin sitten se pahin mahdollinen. Ehkä kuski ei halunnut rekan taakse jumiin vaan ajatteli, että ehtii ennen sitä. Tai sitten ei nähnyt koko autoa. Kun tilannetta ajattelee, niin vaikea sitä on laittaa rekkakuskin syyksi. Kuitenkin, jos hän on ylinopeutta ajanut, niin hän on mielestäni osasyyllinen.

Vastaa lainaamalla