Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 7 / 7

Aihe: Onnistuuko kaikki samaan kuoreen?

Hybrid View

Kaikki samaan kuoreen, Windows 7 mediakeskus

Tässä alussa on vanhoja juttuja, joilla pohjustin tätä koko hommaa. Ei tarvitse lukea. Pitkästyt vain. Tärkein seuraa jäljempänä!
    Terve,

Olen muutaman vuoden haaveillut paketista, joka hoitaisi käytännössä kaiken olohuoneessa. Joskus vuosia sitten minulla jo olikin jonkinlainen HTPC-käyttöön soveltuva kokoonpano, mutta silloin ei vielä tuntunut olevan sen aika ja budjettikin rajoitti kamalasti. Nyt olen kuitenkin päättänyt lähteä uuteen yritykseen ja ennen kuin teen hankintoja, kiinnostaisi luonnollisesti tietää, ovatko odotukseni realistiset.

Ajattelin esittää tässä toiveitani ja toivon saavani teiltä neuvoja sekä apuja niiden täyttämiseen. Aluksi ajattelin, että voitaisiin vain keskittyä siihen, onko jokin toteutettavissa kaupallisilla tai vapailla komponenteilla ja softilla. Sitten myöhemmin voidaan vielä tarkemmin paneutua kokoonpanoihin.
    Tällä hetkellä minulla on käytössä PS3, joten toimikoon se jonkinlaisena referenssinä. Tarkoitus olisi kuitenkin jättää se pelkkään pelikäyttöön. (Eli pc:n ei tarvitse olla pelikelpoinen. Joskaan en epäile, etteikö se olisi

Ainakin seuraavanlaisia vaatimuksia olisi:

Rauta:
    • Hiljainen, onhan PS3:ssakin sentään jokin tuuletin, mutta ei se kuulu tykin äänen yli.
    • HD-rautapurku näytönohjaimella, riippuu kaiketi käyttiksestä ja ohjelmistosta toimiiko tämä?
    • Tarpeeksi potkua pyörittämään 1080p materiaalia
    • 2xDVB-C viritin, kaiketi tarvitaan kaksi erillistä korttia?
    • Ääni hdmi:tä pitkin
    • n-standardin WLAN, mitä ne siirtonopeudet todellisuudessa ovat? siirtyykö BD-materiaali langattomasti?

Softa:
    • Käyttöliittymä käytettävissä kaukosäätimellä
    • TV:n katselu, tallennus, timeshift, ajastus EPG:stä, optiona ajastus etänä esim. selaimella sekä tallenteiden nimien muokkaus
    • Kuvien katselu, tämä on varmaan kaikissa MC-softissa
    • Tallenteiden katselu, samoin tämä on varmaankin hallussa ja hanskaa myös kodekit
    • Blu-ray, sulautuuko mihinkään MC-softaan vielä? rajoittuu kaiketi windows-käyttöön? toimiiko BD Live nettimateriaali? entä .iso ripatut Blu-rayt?
    • 1080 24p-tuki
    • HD ääniformaattien purku, ei välttämätön

No siinäpä ne nyt pääpiirteissään olikin. Oikeastaan yllätyin itsekin! Ei tuo nyt niin haastavalta kuulosta, kun sai sen tuollaiseen listamuotoon. Sekava joukko ajatuksia päässä tuntui paljon vaikeammalta operaatiolta Oikeastaan tuo BD-tuki mietityttää eniten.

Tällaista tuli nyt iltasella pohdittua kun ei uni maittanut. Lisäilen listaan tavaraa kun tulee mieleen. Ja sitten kun ollaan päästy alkuun niin keräisin mielelläni tähän ensimmäiseen postaukseen toimivaksi todettuja kokoonpanoja. Kiitos!

EDIT:
    Itse itselleni vastaten. Tuosta ketjustahan löytyi heti pari vastausta. Ainakin Win7+BD-kombo tuntuisi toimivan. Samoin TV integroituu Seiskan media centeriin. Mutta antakaahan tulla vinkkiä vain

EDIT2, OHJEITA:
    Noniin. Asentelin Windows 7 32bit tuohon XP:n ja Ubuntun rinnalle ihan testimielessä. Eilen jo kokeilin MPC-HC:n rautapurkua ja hienostihan se 1080p .mkv:kin sillä pyöri. Varsinkin kun huomioi millä raudalla sitä koitin pyörittää.
    • AMD Athlon64 3200+ @2.0GHz
    • Asus A8V-XE
    • 2Gt Kingston DDR
    • GF 8600GT 256Mt
    • Seagate 250Gt (OS)
    • WD 750Gt (data)
    • Joku tuntematon DVB-T viritin vuodelta kivi

Ensin piti saada se rautapurkutuki tuonne Media Centerin puolelle .mkv-tiedostoille. Siihen löysin hyvät ohjeet täältä.

Lyhykäisyydessään ne menee näin:
    • Lataa ja asenna Haali Media Splitter
    • Lataa MPC-HC Standalone filters-paketti ja kopioi sieltä tiedosto MPCVideoDec.Ax kansioon \Windows\System32 (jos käytät 64bit versiota, niin tulkitse ohjeet edellä mainitusta Linkistä)
    • Aja Komentokehote järjestelmänvalvojana (klikkaa Komentokehote-kuvaketta hiiren oikealla napilla ja valitse suorita järjestelmänvalvojana), siirry kohdekansioon ja suorita rekisteröintikomento. Eli näin
      Koodi:
      C:\Users\käyttäjätunnus>cd \Windows\System32
      C:\Windows\System32>regsvr32 MPCVideoDec.ax
      Komento antaa virheen, ellet ole Komentokehotteessa järjestelmänvalvojana.
    • DXVA saadaan käyttöön Media Centerissä Preferred Filter Tweak For Windows 7:llä. Käynnistä se, valitse set as default H264/AVC -kohdan alta MPCVideoDec-valinta ja paina Apply.

Nyt .mkv:t pitäisi toistua Media Playerissä ja Media Centerissä GPU-purkua hyödyntäen. Tietysti .mkv-tiedostot täytyy vielä asettaa aukeamaan Media Centerissä/Playerissä oletuksena, jotta ohjelma löytää ne. Ainakin itselläni ja tuolla romulla kokoonpanolla 1080p .mkv toistui alle 30 prosentin prosessorikuormalla.

Media Center tunnisti myös ikivanhan DVB-T-korttini. Asun kuitenkin kaapelitaloudessa eikä minulla ole tällä hetkellä edes sisäantennia. Ohjelma löysi kuitenkin kaikki vapaat kanavat vaikka kytkin kortin antenniksi pelkän lämpöpatterin Signaali on heikko, eikä ohjelmat näy kunnolla vaikka kanavat virittyvätkin. Pitää hankkia sisäantenni.

Myös USB-liitäntäinen IR-vastaanotin alkoi toimia ihan itsekseen vaikka sitä epäilinkin. Kaukosäätimestä ei toistaiseksi toimi kuin pari nappulaa, mutta voisi tuon rimpulan muutenkin päivittää vähän monipuolisempaan. Ehdotuksia? Alustavasti katselin tuota XBox360-kaukoa. Mutta sen pitäisi toimia myös BD-käytössä kaikkine pop-up valiokoineen. Kellään kokemuksia laitteesta? Kyllähän se nyt varmaan on HD-DVD:n kanssakin ne valikot osannut näyttää?

Blu-Ray-asemaa minulla ei vielä ole, mutta muiden postien perusteella senkin pitäisi toimia moitteetta.

Kaiken kaikkiaan Windows 7 Media Center tuntuu olevan hyvinkin pätevä järjestelmä. Samaa ei kyllä voi sanoa käyttöjärjestelmästä muuten. ***vetti mitä valikoissa kahlaamista, että saa edes jotain asetuksia kohdalleen. Macissa tämä puoli toimii aivan itsestään ilman, että pitää koko ajan olla klikkailemassa jotain pirun varmistuksia ja avamassa alavalikoita plus-merkeistä. Media Centerin puolella en ole vielä saanut ohjelmaa etsimään automaattisesti verkosta kansikuvia/mediainfoa musiikeille ja elokuville, joten sitä pitää vielä tutkailla paremmin.

Ja vielä varmaan pitää mainita, etten aio päivittää noita linkkejä myöhemmin. Nämä ohjeet on kirjoitettu 25.11.2009. Ja jos tätä ketjua joku sattuu lukemaan vuosien päästä (niinkuin minulle on monesti käynyt muiden ketjujen kohdalla etsiessäni tietoa foorumin haulla) niin linkit tai niiden takaa löytyvät ohjelmat ovat varmaan jo vanhentuneita. Eli kannattaa etsiä uudempia versioita ellei parempia ratkaisuja ole ilmaantunut.

EDIT3:
    Tuolla näyttäisi olevan toinenkin ratkaisu h.264:n ja VC-1:n rautapurkuun. Samalla plugilla näyttäisi onnistuvan myös jonkinlainen äänien säätö. Pitää testailla sitäkin.
    Viestiä muokkasi viimeksi DayDreamer; 25.11.2009 kello 23:10.

Nosto: Threadia päivitetty. Nostetaan kaikkien luettavaksi.

minulla windows 7 x64 ja siinä ei toimi tuo edit2sen kanssa tehdyt ohjeet kuin niin että media center toistaa .mkveet mutta mediaplayer ei

Rekisteröitynyt
    touko  2006
    Sijainti
    Oulu
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: pinkeliviinica View Post
    minulla windows 7 x64 ja siinä ei toimi tuo edit2sen kanssa tehdyt ohjeet kuin niin että media center toistaa .mkveet mutta mediaplayer ei
    Oletuksena on 32-bittinen eli tarvit myös siihen splitterin tai otat WMP12-64 käyttöön. (en ole kokeilllut tuota itse, kun .mkv tekstit ei taida vielä toimia)

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: sasu70 View Post
    en ole kokeilllut tuota itse, kun .mkv tekstit ei taida vielä toimia
    .mkv tekstit ei kaiketi toimi jos käyttää DXVA:a. Muuten en näe mitään syytä miksei toimisi. En silti ole tekstityksiin kovin perehtynyt kun en itse niitä käytä.

Itselläni ilmeni ensimmäisessä postissa ilmoitetulla kokoonpanolla ongelmia. Windows 7 ei osaa laittaa konettani nukkumaan. Kaikki komponentit sammuvat aivan niin kuin kuuluukin, mutta näytönohjaimen tuuletin jää huutamaan. Lisäksi kone ei enää herää tästä tilasta millään keinolla vaan se on pakko sammuttaa pitämällä virtakytkintä painettuna muutama sekunti. Ogelma johtuu ilmeisesti emolevyn ACPI-ajureista. Asus ei ole ainakaan vielä toimittanut seiskassa toimivia ajureita ja Vistan ajureita en ole saanut toimimaan yhteensopivuustilassakaan.
    Emolevyni ei myöskään tue USB-herätystä, joten täysin kaukosäätimellä käytettävä järjestelmä taitaa jäädä tämän kokoonpanon osalta haaveeksi vaikka saisinkin ACPI-ajurit toimimaan.

EDIT:
    Nukkumisongelma selvisi. Komentorivillä saa komennolla powercfg -energy kattavan reportin koneen nukkumisongelmista. Minulle tuo reportti paljasti, ettei USB-ohjain osaa mennä nukkumaan. Etsin verkosta korjausta USB-ajureihin, mutta turhaan. Lopulta syylliseksi osoittautui joko USB-muisti tai IR-vastaanotin. Kun USB-liittimet on tyhjinä, kone nukahtaa kiltisti
    Viestiä muokkasi viimeksi DayDreamer; 03.12.2009 kello 12:49.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: sasu70 View Post
    Oletuksena on 32-bittinen eli tarvit myös siihen splitterin tai otat WMP12-64 käyttöön. (en ole kokeilllut tuota itse, kun .mkv tekstit ei taida vielä toimia)
    haalisplitter x64 on kyllä mutta edelleenkään ei .mkv toistu mediaplayerillä vaan media centerillä
    kokeilen vielä tuota wmpx64s kikkaa.. edit ei toiminut sekään...
    Viestiä muokkasi viimeksi pinkeliviinica; 27.11.2009 kello 17:41.

Rekisteröitynyt
    touko  2006
    Sijainti
    Oulu
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: pinkeliviinica View Post
    haalisplitter x64 on kyllä mutta edelleenkään ei .mkv toistu mediaplayerillä vaan media centerillä
    kokeilen vielä tuota wmpx64s kikkaa.. edit ei toiminut sekään...
    Tarvit siis x32 splitterin myös ja jos haalia käytät, niin tämä jos ei toimi kokeile DivX (pelkkä splitter siitä asennuksesta, jos et muuta tarvitse ..tai jaa, en tiedä toimiiko tuo ilman omaa h.264 codecia eli ms-codec pitää disabloida jos käytössä)

32-bittinen WMP12 on oletusplayerinä myös W7 64-bittisessä
    Viestiä muokkasi viimeksi sasu70; 27.11.2009 kello 18:25.