Jostain syystä tämä aihe on minulla mennyt kokonaan ohi lehdistössä tai täällä ennen tätä päivää. Kuulin kiistelystä ja heti myös täällä pisti otsikko silmään. No onhan niin käynyt minulla aikasemminkin.
Itse olen ehdottomasti kyllä kannalla. Itse asiassa en keksi mitään todellista syytä olla kannattamatta asiaa. En ole koskaan ollut kasvissyöjä ja pidän kunnon pihvistä siinä missä muutkin suomalaiset perusmiehet. Tyttöystävän kautta ruokavalio on kuitenkin mennyt enemmän kasvisten suuntaan ja varsinkin hiilarittompaan suuntaan. Tämän takia onkin tullut seurattua aikaisempaa enemmän erilaisten ruokien vaikutusta omaan kroppaan ja energiatasoon. Vaikutus kasvisruualla on ollut yksinomaan positiivinen.
Jos palaan itse aiheeseen niin aloitetaanpa perustelut vaikka valinnan vapaudesta. Suurin osa luulee valinnan vapauden tulevan siitä, että joka päivä on kasviksia ja lihaa tarjolla. Tämä ei ole kuitenkaan totuus, koska samalla nämä samat jäärät ja yleinen mielipide sekä "luksusimago" mainostavat lapsille lihan ylivertaisuutta. Ei lapsilla ole tällöin varaa valita itse pitääkö liha vai kasvisruuasta. Yksi kasvispäivä ei syrjäytä lihaa, mutta antaa lapsille mahdollisuuden kokea puhdas kasvisruoka kokonaisena ateriana. Moni lapsi ei tutustu kasvisruokaan pakottamatta, varsinkaan kun aikuiset syöttää lapsilleen oman ihanteensa mukaista ruokaa. Salaatti jää helposti kokonaan ottamatta lautaselle, koska LIHAAKIN on tarjolla.
Kasvikset sisältävät sellaisia ravinteita, mitä ei perus hiilarilisukkeista tai ihasta saa. Varsinkin perinteiset hiilarilisukkeet peruna, pasta ja riisi tuntuu olevan aterian pääravinnon asemassa. Nämä pitävät hengissä, mutta ei tosiaankaan ole kropalle sitä parasta ravintoa.
Kasvikset ovat halvempia kuin liha. Niitä pitää ehkä syödä painollisesti vähän enemmän täyttyäkseen, mutta hinta jää silti havemmaksi. Hinta tosin riippuu enemmän vuodenajasta kuin lihalla tai hiilarilisukkeilla.
Kasvikset eivät tee väsyneeksi kuten liha ja varsinkin hiilarilisukkeet helposti tekevät. Oppilaat jaksavat paremmin iltapäivän tunnit.
Mitä tuohon maailman pelastamiseen liharuokaa suosimalla tulee, niin ei se noin toimi. Lihaa suosimalla ruoka loppuu kuten nytkin -> köyhät näkee nälkää ja rikkaat sortaa -> köyhät ja elintasoltaan heikommat pysyy "alkukantaisempina" ja lisääntyvät kuin jänikset. Ei viimeisen vuosisadan aikana väestön määrä ole lisääntynyt mainittavasti rikkaissa maissa vaan niissä köyhissä ja sorretuissa.

Vastaa lainaamalla