Viestin alkuperäinen lähettäjä:
Arttu78
Tämä olisi erittäin tervetullutta.
Onhan noita muitakin linssin käyttäjiä. Linssien hinnat ovat kuitenkin turhan kovia ja kokonaisuudessaan linssillinen ratkaisu vaatii enemmän asennustöitä yms.
Tietääkseni Blu-rayn tekstityksiin ei ole vielä kehitetty toimivaa ratkaisua, eikä Blu-ray-soittimet tee kuvaan pystyvenytystä. Oppo:lla saattaa kuitenkin olla jotain suunnitelmia tulevien soittimiensa kanssa.
Tuolla on asiasta jotain puhetta. AVS:llä olen myös nähnyt puhuttavan (olisiko ollut nimimerkki Vern Dias) tietokonepohjaisesta ratkaisusta tekstitysten osalta, mutta siihen ei ole linkkiä heittää. Itse en enää käytä tekstityksiä, mutta aasialaisten elokuvien kanssa tekstityksille olisi tarvetta.
Minulla on H1200R. Sen aiheuttamat ongelmat johtuvat suureksi osin epäoptimaalisesta asennuksesta. Jos kuvan haluaa täysin teräväksi niin linssin asennukseen pitää käyttää paljon aikaa. Vanhalla tykillä linssi oli minulla aina vähän valosäteen suhteen sivussa, jonka seurauksena kuvassa oli chromatic aberraationia. Testiristikoissa näkyi, että kuvan toisella puolella oli punertavaa huntua ja toisella puolella sinertävää huntua.
Tein uutta tykkiä varten uuden telineen, jossa on enemmän säätövaraa linssille. En ole kuitenkaan kerennyt linssin sijoitusta tykin edessä vielä täysin säätämään. Kuitenkaan kuvassa ei enää näy huntuja. Uusi sijoitus on vajaan metrin pitemmällä heittoetäisyydellä, jonka ansiosta pincushion distortion on minimaalista eli ristikot näkyvät oikeasti neliön muotoisina myös kuva-alan reunoilla. Tämä ei edellisen telineen kanssa onnistunut linssin huonon sijoituksen takia. Ongelmien määrä tuntuu olevan suoraan verrannollinen tykin heittoetäisyyteen sekä linssin sijoitukseen tykin edessä.
Tällä hetkellä säädettävää on vielä tarkennuksen suhteen. Kun tykin saatuani testasin linssiä väliaikaisella paikalla lattialla, jossa linssiä oli helppo siirrellä lennosta, niin sain kuvan 15 minuutissa tarkaksi oikeastaan koko kuva-alalle. Nyt kun tykki on katossa ja linssiä on vaikeampi säätää niin stretch-modessa linssi aiheuttaa kuva-alan oikeaan laitaan huonon focuksen. Pass-tilassa eli 16/9 kuvalla, linssi aiheuttaa huonon focuksen vasempaan reunaan. (Uusilla Prismasonicin FE-malleilla focuksen pitäisi pysyä samana stretch- ja passmoden välillä.) Uskon vahvasti, että saan focuksen säädettyä hyväksi koko kuva-alalle sitten kun kerkeän linssin sijoitusta säätämään. Olihan se hyvä tuossa väliaikaisessa sijoituksessakin. Luulen, että saan kuvan lopulliseen tarkkuuteen säätämällä Prismasonicin prismastoppereita.
Voi tuota tulla tänne vilkaisemaankin.
Uusi HD-5000-malli on varmaankin kertaluokkaa helpompi asentaa, koska siinä on tarkempi säätöteline, joka ei salli toisen puolen alempaa sijoitusta suhteessa toiseen. myöskin kallistuksen pitäisi toimia tarkemmin ja varmemmin. Uutuus malli sisältää myöskin focuksen säilyttävän etuelementin. Onhan tässä mallissa myös isommat prismat linssin väärän asennuksen sallimiseksi.