Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 9 / 9

Aihe: Korkinavaaja

Korkinavaaja

Mikä olisi kätevä ja näyttävä korkinavaaja viinipulloille?

Rekisteröitynyt
    tammi  2006
    Sijainti
    LG 47" SL8000 / Canal Digital sateliitista HD PVR Sagem
    Pistä Google hakuun :viinipullonavaaja ,ja tulee jos jonkinlaista vimpainta millä saa pullon auki.
    Itse suosin perinteistä:
    http://www.chezmarius.fi/images/isot/viiniavaaja.jpg

Vaikkakin yllättävän monessa laatuviinissä ovat vihdoinkin tajunneet laittaa kierrekorkin pulloon, todistetustihan se on tiiviimpi.

Iso

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Iso-Mies View Post
    Pistä Google hakuun :viinipullonavaaja ,ja tulee jos jonkinlaista vimpainta millä saa pullon auki.
    Itse suosin perinteistä:
    http://www.chezmarius.fi/images/isot/viiniavaaja.jpg

Vaikkakin yllättävän monessa laatuviinissä ovat vihdoinkin tajunneet laittaa kierrekorkin pulloon, todistetustihan se on tiiviimpi.
    Itse suosin Pulltexin mustapidikkeistä mallia:
    http://images.intl.shopping.msn.com/.../0/9275332.jpg

Tätä pidetään käsittääkseni jonkinmoisena "asiantuntijan/ravintolan henkilökunnan" välineenä, ja onhan se kätevä hommaan. Toki ylempi suositus on myös kätevä (joskaan ei yhtä monikäyttöinen). Kaverilla oli sitten sellainen kookkaampi muovinen hökötys, johon kun pullon suu-osa työnnetään, niin se leikkaa ja poistaa myös pullon suun&korkin ympärillä olevan kääreen (mitä joskus kynsin on ikävä homma repiä pois). Tosin eiköhän tässä päde se, että mitä kookkaampi, modernimpi, hightechimpi ja monikäyttöisempi avaaja on, niin sitä vähemmän sitä voidaan pitää asiantuntijan/viinisivistyneen valintana.

Rekisteröitynyt
    elo    2004
    Sijainti
    Pirkanmaan talousalue
    Suosittelen tuota EtP:n mallia. Toki jos näyttävyyttä haluat, niin osta moottorikäyttöinen...

Täältä kans ääni tuolle elviksen vempeleelle... Moisen virallinen nimitys taitaa olla "Tarjoilijan korkkiruuvi". Noistakin löytyy montaa mallia. Joissakin on vivulle useampi kynnys, jolloin pidemmätkin korkit aukeavat helposti. Ja avaimessa on yleensä mukana pieni veitsi, jolla kaulan kelmu/folionti saadaan leikattua pois.
    Itse olen huomannut, että pienellä hammastuksella oleva veitsi toimii huomattavasti tehokkaammin mitä täysin tasainen.

Itse ruuvia löytyy pääsääntöisesti kahta tyyppiä. Itse nimittäny niitä "kaira" ja "kierre". Toinen on kuten kaira, jossa kiinteä keskus ja toinen kierteelle väännetyn teräslangan mallinen. ITSE KEHOTAN VÄLTTÄMÄÄN näitä "KAIRA"-tyyppisiä ruuveja . Jos korkki on päässyt kuivumaan tulee helposti vedettyä kierre ulos korkista ja samalla pullon avaaminen vaatiikin jo pientä värkkäämistä.
    Joissakin ruuveissa on myös teflonia pinnassa, jolloin se porautuu helpommin. Tälle pinnoitteelle en ole kyllä käytännössä huomannut mitään tarvetta

Rekisteröitynyt
    tammi  2003
    Sijainti
    Helsinki
    Molokki on sataprosenttisesti oikeassa kaira/kierrekommentissaan. Kairoja kannattaa todellakin välttää.

Teflonipinnoite lienee hyödyllinen niissä avaajissa joilla korkki kierretään ulos pullosta (esim screwpull). Olen kuullut että screwpull lakkaa toimimasta jos/kun teflonipinnoite kuluu rikki. En tiedä, omassa screwpullissa on vielä ehjä pinnoite, ja olen ollut tyytyväinen. Ei tarvitse yhtään pelätä korkin rikkoutumista.

"Tarjoilijamalli" lienee suosittu tarjoiliden kesken lähinnä koska se on pieni ja sopii hyvin taskuun. Se ei tarkoita sitä, että se olisi myös kotikäyttöön paras.

Rekisteröitynyt
    joulu  2002
    Sijainti
    65°01’ N, 25°28’ E
    Tiedä häntä onko laitteessa vai käyttäjässä ollut vikaa, mutta jotkin kierrevärkit ovat suoristuneet käyttökelvottomiksi mulla ...

Rekisteröitynyt
    elo    2004
    Sijainti
    Pirkanmaan talousalue
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Ize View Post
    Tiedä häntä onko laitteessa vai käyttäjässä ollut vikaa, mutta jotkin kierrevärkit ovat suoristuneet käyttökelvottomiksi mulla ...
    Siinä se ero tulee: "2 euron" vehkeessä kierre oikenee, "20 euron" ei. Ja joissakin halpisavaajissa on tuo kierrekin niin paksua lankaa ja huonosti luistava, että ei meinaa purra korkkiin millään. Vaikka ei se hintakaan suoraan laatua takaa...

Rekisteröitynyt
    joulu  2006
    Sijainti
    Espoo
    Täältä ääni Screwpullille.
    Jo vuosia operoinut kyseisellä mallilla: http://www.viinilehti.fi/palvelut/de.../screwpull.htm

Yhtään korkkia en ole saanut hajalle. Sama laite on tosiaan kestänyt vuosia. Sivusta aukeaa snadi veitsi jolla saa päällysteen leikattua siististi auki ja varren jatkokappale tuo hieman vipuvartta, jolloin avaamiseen ei tartte juuri lainkaan voimaa. Loistava peli.