Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 16 / 16

Aihe: Hampurilaiskastike

MikkoP's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2006
    Sijainti
    Hämeenlinna

Hampurilaiskastike

Ajattelin illalla kokkailla kotitekoisia hampurilaisia. Yleensä on tullut burgereissa käytettyä Felixin American Dressing -kastiketta tai Kavlin Hampurilaiskastiketta, mutta nyt tuntuu siltä, että olisi kiva kokeilla jotain muuta.

Olisiko arvon plazalaisilla antaa jotain hyviä ehdotuksia valmiskastikkeista tai sitten omatekoisten hampurilaiskastikkeiden reseptejä??

Joku kermaviilipohjainen voisi olla hyvä, kermaviiliä ja majoneesiä sekaan sitten maustaa oman maun mukaan. Ketsuppia, sinappia tai jotain

Itse kun olen kotitekoisia purilaisia tehnyt niin en ole alkanut loihtimaan mitään kastiketta; eri ainesosia vain lisäillyt sinne sekaan. Maustekurkkusekoitusta, barbacue-kastiketta, cheddar-juustoa, Dijon-sinappia, ketsuppia, jäävuorisalaattia jne. En muutenkaan ole majoneesin ystävä, niin en kaipaa mitään rasvaisia kastikkeita sitten sekaan.

Vähän OT:nä kysyn, että teetkös myös kotitekoiset Sesam-sämpylät. Alunperin kun aloin tekemään purilaisia kotona, niin ostin niitä missä-lie-saksassa tehtyjä sesam-sämpylöitä, ja kyllähän niissä keinotekoisuus ja lisäaineet maistuivat pahasti. Sen jälkeen rupesin itse tekemään sämpylät, ja se kyllä kannattaa: maku on parempi ja koon suhteen voi olla luova. Tietenkin yksi haittapuoli on se, että niiden tekoon menee sitä aikaa jonkun verran.

MikkoP's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2006
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: ElvisThePelvis View Post
    Vähän OT:nä kysyn, että teetkös myös kotitekoiset Sesam-sämpylät. Alunperin kun aloin tekemään purilaisia kotona, niin ostin niitä missä-lie-saksassa tehtyjä sesam-sämpylöitä, ja kyllähän niissä keinotekoisuus ja lisäaineet maistuivat pahasti. Sen jälkeen rupesin itse tekemään sämpylät, ja se kyllä kannattaa: maku on parempi ja koon suhteen voi olla luova. Tietenkin yksi haittapuoli on se, että niiden tekoon menee sitä aikaa jonkun verran.
    Yleensä kun on kotona hampurilaisia tehnyt, niin pihvit olen itse valmistanut, mutta sämpylät on kyllä usein kaupan hyllyltä.

Nyt bongasin tuollaisen sämpylä- ja pihvireseptin, niin ajattelinpa kokeilla:

Hampurilaissämpylät (12 kpl)

-4 dl vettä
    -2 rkl sokeria
    -3/4 tl suolaa
    -2 dl Kaura&Ruis -hiutaleita
    -1 ps kuivahiivaa
    -7 dl vehnäjauhoja
    -1/2 dl rypsiöljyä

Voiteluun: vettä
    Pinnalle: Kuorettomia seesaminsiemeniä

Hampurilaispihvit (12 kpl):

-2 sipulia
    -2 prk Keiju Fraîche Tacoa
    -2 dl kaurahiutaleita
    -800 g jauhelihaa
    -2 munaa
    -1 tl suolaa

Lisäksi: salaattia, sipulirenkaita, tomaattiviipaleita, majoneesia ja kurkkusalaattia

Ohje:
    1. Sekoita +42 asteiseen (reilusti kädenlämpöiseen) veteen sokeri ja suola. Vispilöi taikinanesteeseen osa jauhoista, joihin kuivahiiva on sekoitettu. Lisää jauhoja vähitellen ja alustamisen loppuvaiheessa huoneenlämpöinen margariini. Alusta taikina tasaiseksi ja kimmoisaksi. Anna kohota lämpimässä paikassa liinan alla noin 40 minuuttia.
    2. Kaada taikina jauhotetulle pöydälle ja vaivaa ilmakuplat pois. Leivo taikinasta tanko ja jaa 12 osaan. Leivo palat pyöreiksi sämpylöiksi ja taputtele sämpylät vielä pyöreiksi leipäsiksi (halk. 10 cm). Anna kohota liinan alla lämpimässä paikassa noin 20 minuuttia.
    3. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen.
    4. Voitele sämpylät vedellä ja ripottele pinnalle seesaminsiemeniä. Paista uunin keskitasolla 12-15 minuuttia.

Hampurilaispihvit:
    1. Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen.
    2. Hienonna sipulit tai leikkaa paprika pieniksi kuutioiksi. Sekoita Keiju Fraîchen joukkoon kaurahiutaleet, anna turvota hetki.
    3. Lisää muut aineet ja sekoita taikina tasaiseksi.
    4. Muotoile taikinasta 12 tasakokoista pihviä leivinpaperin päälle pellille.
    5. Paista uunin keskitasolla 12-15 minuuttia tai paista pihvit paistinpannulla miedolla lämmöllä kauniin ruskeiksi.

Rekisteröitynyt
    syys   2003
    Sijainti
    Helsinki
    Löytyykö mistään kaupasta valmiita chilimajoneeseja? Olen tykästynyt tuohon Subwayn(mikä on loistomesta) Chipotle South Westiin ja heidän BBQ-kastikkeeseen. Olisi kiva löytää jotain korviketta tuolle herkkusoosille, mutta kaupoista ei näytä noita löytyvän vai?Toinen loistava esimerkki on tuo mäkkärin Grande ChiliMcFeast.

Kotitekoisia hamppareita tulee kesäisin laitettua kaasugrillillä. Pihviresptiä en muista, mutta yhden loistavan olen kyllä löytänyt. Yleensä hamppareihin tulee valmiita sämpylöitä(kuumennetaan hiukan grillissä), itsegrillatut pihvit, salaatinlehtiä, tomaattia, suolakurkkua, cheddar-juustoa sekä eri kastikkeita eri kerroilla.

MikkoP's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2006
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: dille View Post
    Löytyykö mistään kaupasta valmiita chilimajoneeseja? Olen tykästynyt tuohon Subwayn(mikä on loistomesta) Chipotle South Westiin ja heidän BBQ-kastikkeeseen. Olisi kiva löytää jotain korviketta tuolle herkkusoosille, mutta kaupoista ei näytä noita löytyvän vai?Toinen loistava esimerkki on tuo mäkkärin Grande ChiliMcFeast.
    Juuri tuon Southwestin typpistä soosia olen itsekin kaupoista metsästänyt, tosin laihoin tuloksin. Itse tulee kyllä valittua tuo kastike lähes poikkeuksetta Subwayssa käydessä.

Me ollaan pupsin kanssa ostettu Hesburgerista paprikamajoneesia kotitekosia herkkuja varten. (Kanawrappeihin ollaan käytetty sitten kurkkumajoneesia.)

MikkoP's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2006
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Löytyi Subwayn Southwest-kastikkeen resepti:

http://www.sochef.com/recipe/48/Subw...uthwest-Sauce/

Chipotle pippurien tilalla voi käyttää esim. Pirkka Chilpotle-kastiketta. Sitä täytyy sitten laittaa reilusti, että saa savuaromin kunnolla esille.

Runkku tootsi's Avatar
    Rekisteröitynyt
    marras 2005
    Sijainti
    Vaasa
    Mistä löytyisi ohje Hesburgerin hampurilaiskastikkeeseen. Se on niiiiiin mahtavaa Tuskinpa niillä Hesen valmiskastikkeilla on mitään tekemistä sen oikean pikaruokapaikan kastikkeen kanssa?

Rekisteröitynyt
    heinä  2001
    Sijainti
    Turku
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: tootsi View Post
    Mistä löytyisi ohje Hesburgerin hampurilaiskastikkeeseen. Se on niiiiiin mahtavaa Tuskinpa niillä Hesen valmiskastikkeilla on mitään tekemistä sen oikean pikaruokapaikan kastikkeen kanssa?
    Vaaleaan eli kurkkumajoneesiin tulee ainakin majoneesia, kurkkusalaattia, sinappia ja tärkkelystä. Tietenkin missä järjestyksessä ja kuinka paljon, sitä en kuullut.

Runkku tootsi's Avatar
    Rekisteröitynyt
    marras 2005
    Sijainti
    Vaasa
    Koittakaas tätä kastiketta, ette pety!

n. 3rkl majoneesia
    n. 1rkl kurkkusalaattia
    n. 1tl valkoviinietikkaa
    n. 1tl sokeria
    n. 1 rkl sipulia

Annetaan nyt koko ohje:

Pihvin paistatte jauhelihasta, jonka päälle laitetaan suolaa&pippuria vasta kun toinen puoli on valmis.

"Alaleivän" päälle ensin tuota kastiketta, salaatinlehti, pihvi, kastike, juustonsiivu ja pari suolakurkkua.

Luonnollisesti leivät lämmitetään ensin mikrossa (tai jos haluaa rapeaa niin leivänpaahtimessa). Itse suosittelen tuota mikroa.

Ja vóla! Vähintään yhtä hyvää kuin Hesburgerissa. Kehuja saa laittaa tähän topicciin, kiitos.

Hyväkastike ja hesburger mainittu samassa topikissa
    Ainoastaan suomessa

Rekisteröitynyt
    syys   2003
    Sijainti
    Helsinki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: tootsi View Post
    Resepti: Nenä kohti lähintä automarkettia, ja salaattikastikehyllyä. Sieltä etsit ne halvan ja mauttoman näköiset Hesen kastikkeet ja avot. Tällä tavalla tosiaan onnistut pilaamaan sen kaiken vaivannäön, jota olet hampurilaisiasi varten nähnyt.
    Viestiä muokkasi viimeksi dille; 31.01.2009 kello 15:45.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: dille View Post
    Resepti: Nenä kohti lähintä automarkettia, ja salaattikastikehyllyä. Sieltä etsit ne halvan ja mauttoman näköiset Hesen kastikkeet ja avot. Tällä tavalla tosiaan onnistut pilaamaan sen kaiken vaivannäön, jota olet hampurilaisiasi varten nähnyt.
    Kaupasta olen löytänyt vain Hesen salaatinkastikkeita. En hampurilaisissa käytettävää majoneesia. Vai onko sitäkin jossain kaupassa tarjolla?

tpi's Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2001
    Sijainti
    Tampere
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: jarppis View Post
    Kaupasta olen löytänyt vain Hesen salaatinkastikkeita. En hampurilaisissa käytettävää majoneesia. Vai onko sitäkin jossain kaupassa tarjolla?

Kyllä majoneesia löytyy useampaakin mallia kaupasta. En muista miten Hesen majoneesi ainakaan positiivisessa mielessä eroaa jostain normi majoneesista, mutta voihan siihen lisätä valkosipulia/chiliä/tabaskoa/sitruunaa mitä ikinä keksii jos ei tyydytä.
    Ja (kuten tietenkin AINA ruokaostoksilla), ei kannata edes vilkuilla mihinkään tuotteeseen jossa lukee "light" "fat-free" "low-cal" jne.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: jarppis View Post
    http://www.hesburger.fi/hesburger-kastikkeet

Majoneeseja ei taida saada, valkoinen majoneesi on ainakin hyvää, sitä olen kauppoihin odottanut.