Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 1 / 2 12 Viimeinen
Viestit 1 - 20 / 29

Aihe: Kotiteatteria suunnittelemaan, ideoita ja ehdotuksia kiitos!

mehukatti's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2001
    Sijainti
    Kuopio

Cool Kotiteatteria suunnittelemaan, ideoita ja ehdotuksia kiitos!

Aikani forumeita tutkailtuani (yhden illan ) iski päälle pitkään muhinut himo rakentaa ihan oikea Kotiteatteri. Lähtötilanne on se että mitään uuteen teatteriini kelpaavaa ei vielä ole.

Tarkoitus olisi siis seuraavan puolenvuoden sisällä kyhätä koko kotiteatteri alusta loppuun ja vielä semmoinen, ettei sitä ihan lähi aikoina tarvitse parannella. En ole hifistynyt ihminen, mutta huonoon tai edes keskinkertaiseen en tyydy, vaan haluan tosiaankin laittaa kerralla kamat kuntoon että ei tarvitse enää haaveilla paremmasta.

Olisikin siis mielenkiintoista kuulla minkälaisen systeemin te rakentaisitte jos olisitte vasta aloittelemassa kuten minä ja mitään kamaa ei vielä olisi? Jottei ihan älyttömyyksiin mene niin laitetaan budjetiksi 50 000 mk. Koko rahaa ei ole pakko käyttää... Mielelläni myös kuulisin perustelut miksi ostaisitte juuri sitä tai tätä.

Kokoonpanoksi olen nyt näin alustavasti ajatellut seuraavaa:

*** tykki, joko CRT tai LCD

Tietokoneen tai pelikonsolin takia en tykkiä hanki, vaan pääasiallinen ja mahdollisesti ainoakin käyttökohde tulisi olemaan DVD leffat ja (mahdollisesti) TV. Seuraavana käsitykseni mukaan plussat ja miinukset kummastakin systeemistä jotta Te viisaat voisitte korjata käsityksiäni:

CRT
    + paras mahdollinen kuva, musta on mustaa ja värit semmoiset kuin pitääkin, ei pixelöitymistä eikä muutakaan häiriötä.
    - iso ja painava (ei juuri haittaa minua)
    - vaikea asentaa ja säätää (käsittääkseni ei NIIN vaikea etteikö siitä selviäisi itsekkin jos hommasta on kiinnostunut ja ruuvimeisselin on ennenkin nähnyt?)
    - kalliimpi? Tosin itse pikaisesti vilkuilemalla löysin sekä "halpoja" CRT:tä että kalliita LCD:tä.

LCD
    + pieni kokoinen ja kevyt
    + ööö... halvempi?
    - musta ei ole mustaa, värit sekoilevat, kanaverkkoa ja pixelöitymistä ja kuva on muutenkin epämääräinen.

Kuvanlaatu on kuitenkin ehdottomasti tärkein kriteeri minulle. Kysymys kuuluukin pääsevätkö nuo LCD laitteet lähellekkään CRT:tä?
    Vaatiikoo CRT virittelyä alkunyhväyksen jälkeen?
    Kummat äänekkäämpiä? Tosin voihan virittää jotain vaimennuslaatikkoa.
    Onko kuvan kiinni palaminen todellinen riski?
    Ja kuinka kauan tykit yleensä kestävät? Hinta kun on aika suolainen niin ei joka vuosi viitsisi uuteenkaan vaihtaa...
    Entä kuinka paljon "varaosat" noihin maksavat sitten kun putket posahtaa?
    Muita etuja ja haittoja kummastakin?

*** DVD-soitin

Jotain juttua olen lukenut progressiivisista DVD-soittimista ja tekniikan suurinpiirtein nyt älyänkin, kuva on siis parempi anyway. Sellainen siis. Mutta paljonkohan rahaa soittimeen kannattaa upottaa? Lähinna area 2:den levyjä varmaan tulisi katseltua, mutta ei se area koodittomuus haitta tietenkään ole.

*** Vahvistin (dd, dts) + 5.1 kajarit

Audio puolesta mulla on todella heikko käsitys, mutta tuntuisi että kaiuttimet ovat hitaimmin arvonsa menettävää tekniikkaa. Joten kunnolliset siis. Musiikkiakin tulisi varmaan kuunneltua hieman enemmän kun laitteet olisivat kunnossa.

*** Muu tilpehööri

Eli kunnollinen kangas (helmiäis systeemi tjsp?) ja muut vastaavat. Pimennysverhot, äänieristys ja popcornkärryt yms. ovat itsestään selvyyksiä.

Teatteri olisi tarkoitus kasata tulevaan asuntooni, josta ei vielä ole mitään tietoa. Ehkä kerrostalo ehkä ei, mutta omatalo ei kuitenkaan. Kuitenkin pyhitän mahdollisesta kaksiosta olohuoneen kokonaan teatterille.

Kiitän jo niitä jotka jaksoivat tämän raamatun lukea, ja eritoten niitä jotka vielä urakan päälle jaksavat vastatakkin!

Corca's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Jyväskylä, Finland
    Tilan koko olisi hyvä tietää ennen sopivien kokoonpanoehdotusten antamista...jättisysteemiä ei pienempään tilaan kannattane hankkia ja vice versa.

Budjetti kuulostaa hyvältä, tosin hyvä tykki imeekin puolet tuosta summasta. Loppusummallakin saa kyllä loistovehkeet, no prob.

Tykkipuolesta ja progesoittimista ei ole kokemusta, mutta vahvistinrintamalta löytyy paljon mielenkiintoisia vaihtoehtoja, Yamahan ollessa trabalaisten suosikki mm. tämän:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showth...ght=valmistaja-kyselyn perusteella.

Kaiuttinkokemusta ei juuri ole omia lukuunottamatta, mutta tämä seikka onkin se tärkein, eli ostin nuo omat Infinityt korvakuulolla...kävin moneen kertaan kuuntelemassa eri kaiutinmerkkejä ja malleja, kaikissa keskityin siihen, mikä kuulostaa parhaimmalle ja pienet positiiviset vivahteet äänessä pidin mielessä seuraavaa kaiutinta kuunnellessa, noista hioutui ne omat kaiuttimet esille ja olen erittäin tyytyväinen.

Eli kannattaa kuunnella ehdotuksia, poimia niistä mielenkiintoisimmat, ja mennä liikkeeseen...kuuntele siis tarkkaan ja hartaasti, mitkä kaiuttimet kuulostavat juuri omaan korvaasi hyvältä, suositukset eivät paina mitään vaa'assa, jos et itse pidä kaiuttimien ominaissoundista. Kannattaa suosio saman kaiutinmerkin mallilinjastoa äänen yhteneväisyyden kannalta. Myös harkiten valitut eri kaiutinmerkit voivat soida hyvin kimpaan, vaatii tosin etsimistä ja ripauksen onnea tasapainoisen lopputuloksen saamiseksi...äläkä unohda laadukasta subwooferia lopullisen vakuuttavuuden tuomiseksi.

Äänieristyksestä ja yleensä akustiikasta juttua täältä:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showth...s=&threadid=25

Pimennysverhoiksi budjetista riippuen sadetakkikangas-samettiverho-haarukka. Melemmilla saavutetaan sama tulos, toinen on vain tyylikkäämmän näköinen, arvaa kumpi....
    Viestiä muokkasi viimeksi Corca; 20.12.2001 kello 08:37.

Rekisteröitynyt
    loka   2001
    Sijainti
    Five Corners
    Paljon on tosiaan tilasta kiinni. Suosittelen puhtaaseen kotiteatterikäyttöön hieman erilaista kokonaisuutta, kuin jos tarkoituksena olisi kuunnella myös audiofiilisesti musiikkia.

1) Näytin
    Itselläni on jonkin verran kokemusta tykeistä, mutta omassa käytössäni sellainen on ollut vasta reilun kuukauden. Hinnalla oli itselleni merkitystä, joten ostin Eikin. Kaksi puutetta olen huomannut tähän mennessä:
    *4:3 paneelit (korjautuu kyllä Prismasonicin anamorfisella linssillä
    *hurisee aivan liikaa (korjautuu koteloinnilla, mutta eipä valmiita tunnu löytyvän mistään).
    Muuten olen ollut tyytyväinen, katseluhuoneeni menee tarvittavan pimeäksi (ehkä liiankin, mutta sitä on helppo säädellä valoilla) ja kuva on iso - vaimoke puolestaan vihaa koko vehjettä "hurinan ja järjettömän kokoisen kuvan" vuoksi.
    Eikin saa 15000 katoavalla markalla. Anamorfinen linssi + kangas 5500.

2) Kuvalähde
    Itse olin kahta vaille valmiina rakentamaan HTPC:tä, mutta sitten kuulin täällä, että digiboxeista saisikin komponenttivideota ulos. Progressiivinen DVD on luonnollisesti paras ratkaisu (joku voisi vielä kommentoida eroja kuvanlaadussa komponenttiliitäntöjen ja VGA:n välillä).
    Hintaa 3000-6000 (DVD) + 3000 (DigiTV boxi)

3) Vahvistin
    Helppokäyttöiseen ratkaisuun, osta sellainen jonka kautta pystyt reitittämään progressiivisen komponenttisignaalin. Käytännössä vaihtoehtoja taitavat olla isot Yamahat, Denonit ja Onkyot - Yamahassa progressiivisuus on ollut mukana kauimmin. Vahvistinteholla ei ole väliä, sillä...
    Hintaa 6000-10000+

4) Kaiuttimet
    Puhtaaseen kotiteatteriratkaisuun ostaisin aktiivikaiuttimet. Geneleciä seinälle, ja napakkuutta ja erottelukykyä löytyy. Musiikin kanssa käyvät rasittaviksi aika nopeasti.
    Subbariksi jokin tilaan sopiva, Geneleciltäkin löytyy, mutta itse olen REL-miehiä
    Hintaa 6x3000 + 6000

5) Akustointi + pimennys
    Tosiaan hinta riippuu siitä, onko samettia vai sadetakkikangasta. 1000-5000+

Hups, meni yli budjetin (57500->). Mutta niinhän näissä aina käy

Rekisteröitynyt
    maalis 2001
    Sijainti
    Helsinki
    Minulla on kokemusta lcd-tykeistä. Ehdottaisin seuraavaa:

TYKKI
    NEC vt 440, hiljainen, hyvä kuva- toimii Skyn kanssa ja hinta n.19.000 tai
    EIKI lc-vm1, vähän äänekkäämpi toimii hyvin Skyn kanssa, kontrasti parempi kuin NECissä, hinta suunnilleen sama.

DVD-SOITIN
    Skyworth 1050P. Progressiivinen kuva PALilla, se on se tärkein.

VAHVISTIN
    Yamaha dsp-ax1 tai dsp-ax2, hinnat 13 000mk ja 8 800mk(www.mauermann.fi), sikana liitäntöjä ja hyvä ääni ainakin dsp-ax1:ssä jonka minä omistan. Myös ax-2 on saanut äänestä hyvät arvostelut. Yamaha ei suotta ole suosituin kotiteatterivahvistin.

KAIUTTIMET
    Duntech, Proac, Dynaudio. Minulla on Duntechit, ostin pcl 25:t käytettynä, pcl 10:t kuljetusvaurin jäljiltä kunnostettuina ja centteriksi saman suunnittelijan Dunlavyn centterin. Hinta yht. n.18 000. Proacilta saa käytettynä setin vähän halvemmalla, samoin Dynaudiolta halvemmalla, jopa uutena. Duntechia ja Dynaudiota myy Highendstudio ja Proacia Kruunuradio. Kaikissa edellämainituissa on mielestäni loistava ääni ja toimivat myös kotiteatterissa hyvin. Subbarina minulla on Audio Vector. Sun Fire toimii myös hyvin kotiteatterissa, musiikissa parempi on Audio Vector.

PIMENNYSVERHOT
    Kaihdinkulma esim. toimittaa hyviä pimennysverhosysteemejä. Heillä on myytävänä verhoihinsa alumiiniset sivukiskot, jotka estävät valon "kiertämästä" verhon sivusta huoneeseen. Kokemukseni heidän setistään ovat hyviä. Ovat prof-tasoa ja helppo asentaa itse.

JOHDOT
    Skyihin tietokonekäyttöön tarkoitettu vga-johto ja s-videojohto mahd. muihin kuvalähteisiin kuin dvd-käyttöön. Kannattaa ostaa laadukas s-videojohto. Äänijohdoiksi kannatta laittaa kunnon koksua(saa myös valmiina eri pituuksia). Tällaisia ehdotuksia. Kannattaa hyvissä ajoin verrata eri mahdollisuuksia.

Agrado's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2001
    Sijainti
    Stadi
    Sinulla on sangen kadehdittava tilanne kun aikaa ja rahaa löytyy, toivottavasti myös kärsivällisyyttä. Sen tarkempia neuvoja en yritä antaa kuin että luota omiin korviisi ja silmiisi. Erityisen tärkeänä pidän mahdollisuutta päästä vertailemaan eri laitteita rinnakkain samassa liikkeessä (tai vielä mielummin kotona). Kun noin isoista summista on kyse, kannattaa kuuntelu- ja katselureissulle lähteä vähän kauemmaksikin, jos omalta kotipaikkakunnalta ei tarpeeksi laajaa valikoimaa ylläpitävää liikettä löydy.

Niin, ja akustointia kannattaa ehdottomasti miettiä, se on nähdäkseni hinta/laatu-suhteeltaan paras tapa parantaa äänenlaatua.

Rekisteröitynyt
    maalis 2001
    Sijainti
    Helsinki
    Sorry, en kiireessäni keskeytysten lomassa huomannutkaan, että et asu pääkaupunkiseudulla, mutta ei se mitään. Myydään niitä laitteita kalakukkokaupungissakin! Ehkä kannattaa piipahtaa pääkaupungissakin katsomassa tarjontaa, vertailu saattaa olla helpompaa. Akustointi aivan varmasti maksaa vaivansa, kuten todettiinkin. Hifimyymälässä sen huomaa selvästi, kun halvemmatkin boxit soivat upeasti. Mielestäni varsinkin Kruunuradiossa on loistava akustiikka. Se on se kokonaisuus, kannattaa todella käyttää aikaa vertailuun. Harkinta tulee halvemmaksi kuin harjoittelu!

Macu's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2000
    Sijainti
    oulunseutu

Re: Kotiteatteria suunnittelemaan, ideoita ja ehdotuksia kiitos!

Originally posted by mehukatti
    Kuvanlaatu on kuitenkin ehdottomasti tärkein kriteeri minulle. Kysymys kuuluukin pääsevätkö nuo LCD laitteet lähellekkään CRT:tä?
    ..eivät. Mutta se ei silti tarkoita, että lcd:llä ei saisi hyvää kuvaa. Kannattaa itse vertailla ja päättää riittääkö lcd:n väritoisto omille kriteereille.

Vaatiikoo CRT virittelyä alkunyhväyksen jälkeen?
    ..vaatii, koska crt tykkien säädöillä on tapana hiukan "vaellella". Säädöt pitää tarkistaa ja hienosäätää uudelleen sopivin väliajoin.

Kummat äänekkäämpiä? Tosin voihan virittää jotain vaimennuslaatikkoa.
    ..riippuu tykin merkistä ja mallista. Mitään yleissääntöä tähän tuskin voi sanoa tyyliin lcd vs. crt.

Onko kuvan kiinni palaminen todellinen riski?
    ..vain jos pelaat tykillä esim. tietokonepelejä, joissa kuva pysyy pitkään täysin liikkumatta. Kontrastin vähentäminen vähentää kuvan palamisen riskiä (ja parantaa kuvan terävyyttä crt:llä).

Ja kuinka kauan tykit yleensä kestävät? Hinta kun on aika suolainen niin ei joka vuosi viitsisi uuteenkaan vaihtaa...
    Entä kuinka paljon "varaosat" noihin maksavat sitten kun putket posahtaa?
    ..lcd tykkien lamput kestävät n. 3000 tuntia ja maksavat parista tonnista ylöspäin. Crt:n putkien teoreettinen kesto on n. 10000 tuntia, mutta putkilla voi yleensä katsoa tämänkin jälkeen vielä useita tuhansia tunteja, ainoastaan kuvan kirkkaus alkaa vähentyä putkien kuluessa. Crt putkien hinta vaihtelee vajaasta kolmesta tonnista kymmeniin tuhansiin tykkimallista riippuen.

Mahoney's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2001
    Sijainti
    Jns Rock City

Re: Kotiteatteria suunnittelemaan, ideoita ja ehdotuksia kiitos!

Teatteri olisi tarkoitus kasata tulevaan asuntooni, josta ei vielä ole mitään tietoa. Ehkä kerrostalo ehkä ei, mutta omatalo ei kuitenkaan.
    No mutta oletko nyt ihan varma tuosta? Itse puhun omasta kokemuksesta ja olen kyllä jo aikoja sitten päättänyt, että ensimmäinen lähtökohta on omakotitalo. Vasta sen jälkeen voi suunnitella oikean kotiteatterin.

Jos kerrostaloon päädyt, niin kannattaa ainakin kiinnittää huomiota talon valintaan. Paras tilanne olisi sellainen talo, jossa ei ole naapureita ollenkaan (ehkä liiketiloja ym) tai sitten ainakin jämerä kivitalo.

Villepoh's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2001
    Sijainti
    Malminkartano, helsinki
    Mahoney (jenkki?) puhuu asiaa.Jos asut jossain kerrostalossa pahviseinillä,ihan turha alkaa mitään 18' subbareita hankkimaan.

mehukatti's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2001
    Sijainti
    Kuopio
    Mielenkiintoisia kommentteja ja ehdotuksia! Kiitän jo vastanneita, ja mielelläni luen vielä pari sataa vastausta lisääkin että on mielipiteita vertailtavana. Pitää tutkiskella ja miettiä tarkempaan niitä kunhan on aikaa ja päivitän laitelistaani sitä mukaa kun sinne jotain keksin.

Lisäys: Mitä mieltä oeltte seuraavista laitteista...

Seleco 350/420?
    DVD-soittimeksi tulee varmaan hankittua Skyworth jos ei parempaa kerkeä sitä ennen tulemaan. Osaako tuo 350 näyttää progressiivista kamaa? Onkos 420:n line doublerista etua progressiivista kamaa katsellessa, vai mitä hä? Lindoubleri kun ilmeisesti poistaa scanlinet ja niin tekee käsittääkseni progukin...?
    Onko täällä kyseisten laitteiden omistajia? Kaikki kokemukset niistä tervetullutta kuultavaa! Jostain luin Selecon 400:n arvostelusta että sitä ei tarvitsisi pahemmin säädellä alkuähellyksen jälkeen, kuten vanhempia analoogisia vehkeitä. Voisiko joku laitteen omistaja vahvistaa tämän? Ja joka paikassa sanotaan että älä edes yritä itse asentaa crt:tä. No tekisi silti mieli yrittää, ei se nyt NIIN vaikeaa voi olla, vai voiko?

Entäs Sony VPL-VW11HT?
    Miten pärjää vertailussa noihin Selecoihin tai täällä suosittuun Eikiin?
    Viestiä muokkasi viimeksi mehukatti; 20.12.2001 kello 19:17.

Macu's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2000
    Sijainti
    oulunseutu
    Osaako tuo 350 näyttää progressiivista kamaa?
    Ei.

Onkos 420:n line doublerista etua progressiivista kamaa katsellessa, vai mitä hä? Lindoubleri kun ilmeisesti poistaa scanlinet ja niin tekee käsittääkseni progukin...?
    Ei ole, koska progressiivinen kuvalähde (esim. dvd soitin) tekee itse tuplauksen ja näyttölaite vain näyttää tuplatun kuvan.
    Tuplainta ei siis käytetä yhtäaikaa progressiivisen kuvalähteen kanssa, vaan ainoastaan lomiteltua kuvaa tuottavien kuvalähteiden kanssa, kuten esim. tv- ja satelliittivirittimen.

Entäs Sony VPL-VW11HT?
    ..kyseessä on lcd tykki, joten kontrasti ja mustan tasot eivät ainakaan ole Selecojen luokkaa, muuten laitteen kuva lienee ihan kelvollinen. Mutta miksi tyytyisit lcd:hen jos crt:n suuri koko tai säätäminen eivät sinua haittaa, tuon Sonyn hinnallahan saa jo progressiivista kuvaakin näyttämään kykenevän crt tykin.

mehukatti's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2001
    Sijainti
    Kuopio
    Originally posted by Macu

..kyseessä on lcd tykki, joten kontrasti ja mustan tasot eivät ainakaan ole Selecojen luokkaa, muuten laitteen kuva lienee ihan kelvollinen. Mutta miksi tyytyisit lcd:hen jos crt:n suuri koko tai säätäminen eivät sinua haittaa, tuon Sonyn hinnallahan saa jo progressiivista kuvaakin näyttämään kykenevän crt tykin.
    Juu, ei haittaa koko eikä säätäminen, jos sitä säätelyä ei tarvii yhtenään tehdä, tai kunhan ei ainakaan liian aikaa vievää puuhaa ole. Eli enemmän olis tarkoitus käyttää aikaa leffojen katseluun kuin laitteiden virittelyyn.
    No onkos tuo Seleco 420 sitten suositeltava ostos vai löytyykö samasta hintaluokasta parempiakin? Ja onko tietoa paljonko siihen putket maksaa, siis kannattaako käyttää tv:n katseluun ollenkaan?
    Kohtahan mulla on jo ostoslista valmis, sitten vaan valuuttaa sohvanraoista etsimään...

ToniK's Avatar
    Rekisteröitynyt
    helmi  2001
    Sijainti
    Helsinki, Finland
    Eikös crt-putkille luvattu 10 000h käyttöikä joka voi olla paljon pidempikin. Elikkäs aika paljon saa katsoa tv-ohjelmia ja elokuvia ennenkuin mitään vaihtamisia tulee kysymykseen.

Rekisteröitynyt
    helmi  2000
    Sijainti
    Oulu
    Mielenkiintoisia kommentteja ja ehdotuksia! Kiitän jo vastanneita, ja mielelläni luen vielä pari sataa vastausta lisääkin että on mielipiteita vertailtavana. Pitää tutkiskella ja miettiä tarkempaan niitä kunhan on aikaa ja päivitän laitelistaani sitä mukaa kun sinne jotain keksin.

Entäs Sony VPL-VW11HT?
    Tuli täältä http://www.hificomponents.de/
    tällainen tarjous:
    Sony VPL-VW11HT DM 10999,00; EUR 5623,69; 24 month manufacturer warranty; In stock.
    Shipping costs to Finland by UPS are DM 87,81 + DM 10,00 transport insurance.

Kävin tuota vilkaisemassa Oulun Hifistudiossa.
    Pitikin mennä sanomaan millä hintaan tota saa Saksasta.
    Demo jäi varsin lyhyeksi

Pertti.

Administrator Mika's Avatar
    Rekisteröitynyt
    helmi  2000
    Sijainti
    Espoo
    Blogi-viestejä
    1
    Yksi huomioitava seikka. Noissa LCD-tykeissä saattaa olla kuolleita pikseleitä joten tuo kannattaa pitää mielessä jos lähtee kauempaa tilailemaan.. eli palautukset jne voivat olla hieman hankalia tai jos ei muuta niin alkaa kertyä hintaa...

Ari's Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Leffaluettelo
    Tuo Sony VPL-VW11HT on taatusti harkitsemisen arvoinen projektori noiden Selecon crt-koneiden rinnalla. Laite on lcd:ksi hyvä, jo edeltävä malli VW10HT on ainakin omien kriteerieni mukaan oikein mainio kuvannäyttölaite ja sellainen löytyykin omasta olohuoneesta, jos nyt olisin ostamassa tykkiä, varmaankin tuo 11HT paranneltuna mallina olisi ykkösvaihtoehtona. Laite eroaa suurimmasta osasta muista lcd-koneista sillä, että se on aito 16:9-suhteinen, tarkoittaa että ei tarvitse mitään ylimääräisiä linssejä, vaan kuvasuhteen valinta hoituu täysin kaukosäätimestä. Oma tykki on myös huolinut kaikki signaalit sisäänsä nätisti joita sinne on syötetty (kaikki kokeilemani projektorit eivät tätä ole tehneet). Sanyon PLV-60 perustuu samoihin Sonyn laajakuvakennoihin ja on käytännön vaihtoehtona tuolle Sony 11HT:lle.

Laadukkaan lcd-tykin kuva on terävämpi kuin crt-tykillä ja väritoisto ei jää paljoa. Mustan taso on se todellinen ero jossa suurimmat erot tulevat. Sony 11HT on muuten yksi kookkaimmista lcd-projektoreista, mutta silti pienempi ja kevyempi kuin crt-koneet.

Macu's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2000
    Sijainti
    oulunseutu
    Juu, ei haittaa koko eikä säätäminen, jos sitä säätelyä ei tarvii yhtenään tehdä, tai kunhan ei ainakaan liian aikaa vievää puuhaa ole. Eli enemmän olis tarkoitus käyttää aikaa leffojen katseluun kuin laitteiden virittelyyn.
    ..ei crt:tä nyt ihan "koko ajan" tarvi säätää.. ..taisin antaa vähän väärän kuvan. Riittänee että säädöt tsekkaa kerran vuodessa.

No onkos tuo Seleco 420 sitten suositeltava ostos vai löytyykö samasta hintaluokasta parempiakin?
    ..alle 2000 tuntia käytettyjä (=melkein uutta vastaava) Seleco 500:sia löytää joskus samaan hintaan, etu 420:een verrattuna on lasiset hd-linssit (420:ssä muovia), jotka parantavat kuvan terävyyttä hieman ja poistavat oletetun sinisen värin leviämisen tekstityksen reunoissa (joka ei itseäni kyllä ole koskaan erityisemmin silmiin pistänyt 350:llä).

Ja onko tietoa paljonko siihen putket maksaa, siis kannattaako käyttää tv:n katseluun ollenkaan?
    ..Seleco 350:een 1850 mk/kpl viimeisen tiedon mukaan.. 500:seen luultavasti pari tonnia enemmän kappaleelta. Klemmari tietänee tarkan summan? Eiköhän sillä tv:täkin kärsi katsoa (ainakin paljon paremmin kuin lcd:llä), jos laskee esim. tuon 10000 tunnin mukaan niin 4 tunnin päivittäisellä katsomisella putket kestävät melkein 7 vuotta - ja tuohan on siis vain se teoreettinen kesto, käytännössä kesto on tuolla katsomismäärällä ainakin 10 vuotta jos kuvan kirkkauden pieneneminen ei haittaa.

Originally posted by Ari
    Laadukkaan lcd-tykin kuva on terävämpi kuin crt-tykillä ja väritoisto ei jää paljoa.
    ..riippuu crt tykistä Verratuna Seleco 350:een luultavasti onkin terävämpi, mutta tuskin esim. verrattuna johonkin Barcon hd tykkiin progressiivisella signaalilla. Hintaahan tuolla Barcolla onkin sitten "hiukan" enemmän kuin Sonyn 11HT:llä..

Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Jyväskylä

Re: Re: Kotiteatteria suunnittelemaan, ideoita ja ehdotuksia kiitos!

Originally posted by mahoney
    No mutta oletko nyt ihan varma tuosta? Itse puhun omasta kokemuksesta ja olen kyllä jo aikoja sitten päättänyt, että ensimmäinen lähtökohta on omakotitalo. Vasta sen jälkeen voi suunnitella oikean kotiteatterin.
    Enpä nyt tuota täysin menisi allekirjoittamaan.. itse asun 5-kerroksisen kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja suoranaisia seinänaapureita ei kylläkään onneksi ole yhtään. Lähin on sekin hissikuilun toisella puolella ja alapuolella on yksityinen hammastohtori (joka ei kai asustele samassa kiinteistössä).

Enhän minä nyt tietysti omistakaan mitään 18'' supparia, vaan olen tullut toimeen 12'' Peerless XLS + NAD 214 -paketilla. Tykkinä on Eiki LC-VM1, eikä yksikään noista komponenteista kumppaneineen ole vieroksunut kerrostaloasumista, vaikka tykki aina aika ajoin koputteleekin sillä mallilla olkapäälle, että koskas pääsis omakotitaloon ja sais oman huoneen

--
    Harri Rantala
    harri.rantala at batman.jypoly.fi
    http://batman.jypoly.fi/~harran

Rekisteröitynyt
    helmi  2000
    Sijainti
    Oulu
    Originally posted by Ari
    Tuo Sony VPL-VW11HT on taatusti harkitsemisen arvoinen projektori noiden Selecon crt-koneiden rinnalla. Laite on lcd:ksi hyvä, jo edeltävä malli VW10HT on ainakin omien kriteerieni mukaan oikein mainio kuvannäyttölaite ja sellainen löytyykin omasta olohuoneesta, jos nyt olisin ostamassa tykkiä, varmaankin tuo 11HT paranneltuna mallina olisi ykkösvaihtoehtona. Laite eroaa suurimmasta osasta muista lcd-koneista sillä, että se on aito 16:9-suhteinen, tarkoittaa että ei tarvitse mitään ylimääräisiä linssejä, vaan kuvasuhteen valinta hoituu täysin kaukosäätimestä. Oma tykki on myös huolinut kaikki signaalit sisäänsä nätisti joita sinne on syötetty (kaikki kokeilemani projektorit eivät tätä ole tehneet). Sanyon PLV-60 perustuu samoihin Sonyn laajakuvakennoihin ja on käytännön vaihtoehtona tuolle Sony 11HT:lle.
    Tuosta hifistudion lyhkäsestä 11HT:n demosta.
    Kangas oli Stewardin 16:9 noin 220cm leveä. Hintaa kuulemma
    noin 10Kmk. Tykki oli noin 3,5m kankaasta samoin katseluetäisyys.
    Ensimmäinen huomio oli huomattavasti parempi kontrasti verrattuna 10HT:en tarjoamaan. Syvyysvaikutelma oli selvempi.
    Kuvaa voi todellakin katsoa lähempää verrattuna esim. 800x600 tykkeihin. Sonylle plussat 1366x768 paneeleista.
    10HT:lla oli ongelmia 1:1 resojen kanssa HTPC:llä. Nyt ne pitäis olla korjattu mutta virkistystaajuuksien kanssa on ollut häslinkiä.
    Onkohan tuota ongelmaa saatu korjattua? Ääni oli miellyttävän hiljainen LCD-tykiksi.
    Tykki oli huonosti säädetty (lue: luultavasti ei ollenkaan).
    Puitteet tuolla Hifistudiolla on ihan kohtuulliset demota tykkejä joten ihmetyttää miksi säätöihin panostetaan niin huonosti.

Pertti.

Klemmari's Avatar
    Rekisteröitynyt
    tammi  2001
    Sijainti
    Turku

Tajunnanvirtaa edellisten johdosta

Seleco 500:n putket maksavat muistaakseni 2500 mk kappale.

Hyvä LCD EI OLE terävämpi kuin hyvä CRT. Oikein säädetty CRT kykenee näyttämään tasan jokaisen pikselin, joka on esim. DVD:lle tallennettu. LCD:ssä ne pikselit vain erottuvat toisistaan tekniikan rajoitusten takia selkeämmin toisistaan, mitä taasen ei voi pitää hyvänä seikkana.

CRT:n säätäminen pikselintarkaksi vaatii kuitenkin jonkin verran työtä vaikka lähes jokainen saa aika nopeastikin "peruskuvan" aikaiseksi. Suoraan paketistakin otettuna LCD näyttää ne pikselit.

Sitten on vielä otettava huomioon se, että edullisen LCD-tykin (alle 20 000 mk) pikselit eivät ole täysin samoja, mitä esim. DVD:lle oli tallennettu. Threadissa mainittu Sony ei kuitenkaan ole mikään edullinen tykki ja sen resoluutio riittää kyllä todelliseenkin pikselintarkkuuteen.

Hyvää kuvaa haettaessa kokonaisuus on kuitenkin tärkein. Ei jokaisen pikselin perään kannata itkeä vaan osansa hyvään kuvaan tuovat myös värit ja kontrastit. Eri osa-alueiden painotus onkin sitten jo aika subjektiivinen juttu, kompromissivapaitakin ratkaisuja on mutta silloin ei enää muutamalla kymppitonnilla pärjätä.

Seleco 420 ei muuten sisällä juovatuplainta. Se täytyy ostaa erikseen jolloin kokonaishinta on jo n. 40 kmk. Selecon oma tuplain on aika kamala, kannattaa ostaa sen sijaan vaikkapa SarkaProlta DVDO IScan Pro. Laitteen ainut vika on siinä, että se ei hyväksy RGB-signaalia.

Minä muuten katselen leffoja kerrostalossa enkä ole koskaan tinkinyt äänenvoimakkuuksista. Talo ei kylläkään ole kovin uusi eli seinät eivät vastaa uusia aravamääräyksia vaan ne ovat tiiltä ja betonia. Täytyy kyllä tunnustaa, etten minä ihan hirveästi jaksa äänen kanssa revitellä. Vanhan korvat eivät kestä murto-osaakaan siitä, mitä pienenkin kotiteatterin äänentoisto kykenisi antaamaan.

Ei tuo Skyworth tuo automaattisesti onnea. Se kykenee toki antamaan ulos hulppeaa kuvaa mutta jokainen projektori ei kykene sitä näyttämään. Erityisesti LCD-tykeillä on hieman vaikeuksia näyttää sitä eikä kuva ei ole koskaan paras mahdollinen vaikka projektori tukisin progressiivista signaalia.

Paras kuva Skyworthista saadaan CRT:llä, lähes vastaavaan kuvaan pikselipohjaisilla tykeillä (LCD/DLP) vaaditaan HTPC. Sekään ei kuitenkaan ole täysin ongelmaton ratkaisu.

Noita erilaisia tykkejä (CRT/LCD/DLP), niiden sisäisiä skaalaimia ja erilaisia DCD-soittimia (lomitettu/progressiivinen) em. tykeillä kannattaisi itse päästä näkemään jotta pääsisi muodostamaan oman mielipiteensä siitä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Jotkut ovat allergisia pikseleille, jotkut eivät tykkää harmaista mustista ja joidenkin mielestä elokuvia pitää katsoa valot päällä, kuten elokuvateattereissakin. Asioiden tärkeysjärjestyksestä löytyy täältä verkostakin niin paljon höpinää, että oikeastaan mihinkään ei voi täysin luottaa.

Ikävää on tietenkin se, että eihän niitä projektoreita missään pääse näkemään. Jossain liikkeessä voi nähdä jonkun täysin säätämättömän LCD-projektorin, sen ainoan mitä liike myy, ja DVD-soittimena on ties mikä ties millä tavalla kytkettynä.

Progressiivisia DVD-soittimia teoriassa voi ehkä jossain nähdäkin mutta CRT-tykkejä ei käytännössä missään. Kymmenien tuhansien investoinnit joutuu tekemään siis lähes sokkona.

Onnea vaan.

MKL

Sivu 1 / 2 12 Viimeinen