Aikani forumeita tutkailtuani (yhden illan) iski päälle pitkään muhinut himo rakentaa ihan oikea Kotiteatteri. Lähtötilanne on se että mitään uuteen teatteriini kelpaavaa ei vielä ole.
Tarkoitus olisi siis seuraavan puolenvuoden sisällä kyhätä koko kotiteatteri alusta loppuun ja vielä semmoinen, ettei sitä ihan lähi aikoina tarvitse parannella. En ole hifistynyt ihminen, mutta huonoon tai edes keskinkertaiseen en tyydy, vaan haluan tosiaankin laittaa kerralla kamat kuntoon että ei tarvitse enää haaveilla paremmasta.![]()
Olisikin siis mielenkiintoista kuulla minkälaisen systeemin te rakentaisitte jos olisitte vasta aloittelemassa kuten minä ja mitään kamaa ei vielä olisi? Jottei ihan älyttömyyksiin mene niin laitetaan budjetiksi 50 000 mk. Koko rahaa ei ole pakko käyttää...Mielelläni myös kuulisin perustelut miksi ostaisitte juuri sitä tai tätä.
Kokoonpanoksi olen nyt näin alustavasti ajatellut seuraavaa:
*** tykki, joko CRT tai LCD
Tietokoneen tai pelikonsolin takia en tykkiä hanki, vaan pääasiallinen ja mahdollisesti ainoakin käyttökohde tulisi olemaan DVD leffat ja (mahdollisesti) TV. Seuraavana käsitykseni mukaan plussat ja miinukset kummastakin systeemistä jotta Te viisaat voisitte korjata käsityksiäni:
CRT
+ paras mahdollinen kuva, musta on mustaa ja värit semmoiset kuin pitääkin, ei pixelöitymistä eikä muutakaan häiriötä.
- iso ja painava (ei juuri haittaa minua)
- vaikea asentaa ja säätää (käsittääkseni ei NIIN vaikea etteikö siitä selviäisi itsekkin jos hommasta on kiinnostunut ja ruuvimeisselin on ennenkin nähnyt?)
- kalliimpi? Tosin itse pikaisesti vilkuilemalla löysin sekä "halpoja" CRT:tä että kalliita LCD:tä.
LCD
+ pieni kokoinen ja kevyt
+ ööö... halvempi?
- musta ei ole mustaa, värit sekoilevat, kanaverkkoa ja pixelöitymistä ja kuva on muutenkin epämääräinen.
Kuvanlaatu on kuitenkin ehdottomasti tärkein kriteeri minulle. Kysymys kuuluukin pääsevätkö nuo LCD laitteet lähellekkään CRT:tä?
Vaatiikoo CRT virittelyä alkunyhväyksen jälkeen?
Kummat äänekkäämpiä? Tosin voihan virittää jotain vaimennuslaatikkoa.
Onko kuvan kiinni palaminen todellinen riski?
Ja kuinka kauan tykit yleensä kestävät? Hinta kun on aika suolainen niin ei joka vuosi viitsisi uuteenkaan vaihtaa...
Entä kuinka paljon "varaosat" noihin maksavat sitten kun putket posahtaa?
Muita etuja ja haittoja kummastakin?
*** DVD-soitin
Jotain juttua olen lukenut progressiivisista DVD-soittimista ja tekniikan suurinpiirtein nyt älyänkin, kuva on siis parempi anyway. Sellainen siis. Mutta paljonkohan rahaa soittimeen kannattaa upottaa? Lähinna area 2:den levyjä varmaan tulisi katseltua, mutta ei se area koodittomuus haitta tietenkään ole.
*** Vahvistin (dd, dts) + 5.1 kajarit
Audio puolesta mulla on todella heikko käsitys, mutta tuntuisi että kaiuttimet ovat hitaimmin arvonsa menettävää tekniikkaa. Joten kunnolliset siis. Musiikkiakin tulisi varmaan kuunneltua hieman enemmän kun laitteet olisivat kunnossa.
*** Muu tilpehööri
Eli kunnollinen kangas (helmiäis systeemi tjsp?) ja muut vastaavat. Pimennysverhot, äänieristys ja popcornkärryt yms. ovat itsestään selvyyksiä.
Teatteri olisi tarkoitus kasata tulevaan asuntooni, josta ei vielä ole mitään tietoa.Ehkä kerrostalo ehkä ei, mutta omatalo ei kuitenkaan. Kuitenkin pyhitän mahdollisesta kaksiosta olohuoneen kokonaan teatterille.
Kiitän jo niitä jotka jaksoivat tämän raamatun lukea, ja eritoten niitä jotka vielä urakan päälle jaksavat vastatakkin!![]()

) iski päälle pitkään muhinut himo rakentaa ihan oikea Kotiteatteri. Lähtötilanne on se että mitään uuteen teatteriini kelpaavaa ei vielä ole.
Ehkä kerrostalo ehkä ei, mutta omatalo ei kuitenkaan. Kuitenkin pyhitän mahdollisesta kaksiosta olohuoneen kokonaan teatterille.
Vastaa lainaamalla