Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 18 / 18

Aihe: SmX Audio Transparent Movie Screen (SMX-720)

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere

SmX Audio Transparent Movie Screen (SMX-720)

Niin kuin varmaan monet tietävätkin, niin Avsforumilla on jo jokin aikaa kuhistu yhden sikäläisen aktiivisen foorumilaisen (SandmanX) "löytämästä" akustisesti läpinäkyvästä valkokangasmateriaalista (SmX Audio Transparent Movie Screen tai toisalta nimeltään SMX-720). Akustisesti läpinäkyvät valkokankaat ovat yleisesti ottaen niin pirun kalliita, että olen vähän ihmetellyt, ettei täällä ole ollut keskustelua tästä SandmanX:in kankaasta.

AVSForums:in ketju: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=640385

SandmanX on nyttemmin tehnyt kangasta varten oman nettisaitin ja olen alkanut miettimään kankaan tilaamista tulevaa kotiteatteria varten. Onko joku Plazalaisista mahdollisesti jo tilannut tai aikomassa tilata tätä SmX Audio Transparent Movie Screen materiaalia?

Onko tästä ylipäänsä jotain mietteitä?

kangasta varten perustettu saitti: http://www.smxscreen.com/forum/index.php

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Sähköpostiini vastattiin yhdeksässä minuutissa.

"The Price is $125 a linear yard or $5.00 a Square foot plus shipping.
    I can ship overseas.
    This material comes in 98" widths x whatever yardage you want."

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere

Sika säkissä?

Niin, tuli viime kesänä ostettua subbari jenkeistä ilman kotikuuntelua. Säkää tai ei, hankinta osoittautui positiiviseksi heti ensimmäisten kuuntelutestien jälkeen.

No. Tilasin eilen tätä SmX-valkokangasta 4 jaardia ja nyt on päällä jännitys siitä, minkälainen sika sieltä säkistä tällä kertaa ilmestyypi. Jänittää varsinkin sen takia, että ostoksessa on kohtuullisen paljon rahaa kiinni. Eihän tuo SmX tänne Suomeen tuotuna enää mitään kovin halpaa ole. Kotiovelle tuotuna hintaa tulee vähän päälle 600 euroa. Sitten kun tullikin ottaa omansa, niin hinta alkaa lähestyä halvimpia Suomesta saatavia kaupallisia AT-screeneja.

Olen tiedustellut parista suomalaisesta liikkeeestä hintoja ja olen päätynyt siihen, että Suomesta saisi minulle liian pienen screenin (leveyttä 235 m) vähän alle tonnilla. Isompien hinnoista en ole perillä, koska olisivat kuitenkin ylittäneet budjettini.

Suomesta ostettaviin kaupallisiin AT-screeneihin nähden tämä SmX on edullista kuitenkin siinä mielessä, että maksamallani hinnalla saa tehtyä niin ison screenin kuin huoneeseen vain mahtuu. Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi tehdä 2.35:1 suhteella screeni, jolla on leveyttä 2.5 m - 3.0 m.

Bottom line, Jos kangas ei osoitu hyväksi, niin sitten on tullut tuhlattua suhteellisen paljon rahaa hyvään uskoon.

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    FedExin kanssa sovin eilen, että toisivat kankaan klo. 12-14, mutta eivät he pitäneet ajasta kiinni, vaan jouduttiin sopimaan niin, että jättivät kotiovelle. Onneksi kangas ei ollut kelvannut kenellekään, vaan oli siellä vielä kun pääsin asioilta kotiin. Paketti oli ulkoapäin hyväkuntoinen, sisältä en vielä kerennyt katsomaan. Eiköhän se ole kunnossa kun paketissa ei kerran ollut repeämiä tms.

Kangas pääsee ullakolle odottamaan, että päätän minkälaisen kehikon sille väsään. Kehikon rakentelu ei kuitenkaan ole vielä ajankohtainen, kun kerran teatteriakaan ei aloiteta rakentamaan vielä pitkään aikaan.

Tullaus ei tuonut kokonaishintaan suurta korotusta. Toivottavasti hyvä vire jatkuu ja kangas osoittautuu laadukkaaksi.

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Jos jotakuta kiinnostaa suhteellisen edullinen akustisesti läpinäkyvä screenimateriaali, niin tätä SmX Sound Screen:in hintaa laskettiin juuri n. 20%. Materiaalille on mitattu gain-arvo 1.16.
    http://www.smxscreen.com/smx-ordering.html

spineone's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2003
    Sijainti
    hki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Arttu78 View Post
    Jos jotakuta kiinnostaa suhteellisen edullinen akustisesti läpinäkyvä screenimateriaali, niin tätä SmX Sound Screen:in hintaa laskettiin juuri n. 20%. Materiaalille on mitattu gain-arvo 1.16.
    http://www.smxscreen.com/smx-ordering.html
    Onko sinulla jo käyttäkokemuksia tästä kankaasta?

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Ei ole vielä käyttökokemuksia. Kangas tulee käyttöön vasta kun kotiteatteri valmistuu ja sitä aletaan rakentamaan ensi vuoden alussa.

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Ensimmäiset tyypit kankaan kanssa otettiin tänään erään plazalaisen melko hyvin pimennetyssä kotiteatterissa. Projektorina toimi Panasonicin AE900. Ennen SmX:n testausta katsottiin mm. Pearl Harbor:ia perinteiseltä DIY MDF-kankaalta, joka oli maalattu Tikkurilan Harmonylla. Tässä LYHYESTI omia kokemuksia SmX:stä. Kotiteatterin omistaja täydentää omilla kommenteilla ja/tai laitteistotiedoilla jos jaksaa. Kiitos sinulle hyvästä seurasta ja puitteista .

SmX-Kankaan annettiin riippua vapaasti telineessä roikkuen MDF-kankaan edessä. Screenshotit otettiin n.3.5 metrin päästä ja kuvaa katsottiin pääsääntöisesti n.3.2 metrin päästä.

SmX:n (ja Panasonicin) kuva oli mielestäni pääpiirteissään oikein hyvä. Kuva oli mielestäni selkeä, luonnollinen, melko kirkas ja väreissä oli potkua. Toisaalta tällä setillä havaittu mustan taso ei riittäisi minulle. En havainnut mitään pahoja virheitä, vaan kuva oli kauttaaltaan samanlaatuinen. Itse leffaan uppoutuminen meinasi olla liiankin helppoa. Leffafiilistä tosin auttoi luomaan erittäin yhtenäisesti ja rikkaasti toistuva äänimaisema, jonka mahdollisti hyvin säädetty Genelecin 7.1 setti.

Itse kangasmateriaali ei näkynyt katselupaikalle muuta kuin yhdessä kohtauksessa, jossa oli kirkasta isolle alueelle toistettua vaalean sinistä väriä. Kohtaus oli Finding Nemo:sta. Kohtauksessa kuva ei näkynyt täydellisen eheänä vaan kankaan tekstuuri oli erotettavissa. Tekstuurin näkyminen ei kuitenkaan mielestäni ole suuri ongelma. Se ei ainakaan tässä lyhyessä demossa kerennyt häiritsemään. Tekstuuria en erottanut tätä yhtä kertaa lukuunottamatta edes etsimällä. Master&Commander:issa oli yksi kohtaus missä luulin erottaneeni kankaan hetkellisesti, mutta kun toistimme kohdan, en sitä kuitenkaan erottanut.

SmX:n kanssa väreissä oli enemmän punchia kuin Harmonyn harmaasävyisen mdf-levyn kanssa. SmX:llä valkoinen oli myöskin mielestäni valkoisempaa kuin MDF:n kanssa. Koska en kuitenkaan tehnyt selkeitä vertailuja näiden kahden välillä, en pysty vertailemaan värien toistoa sen tarkemmin. Se tuli kuitenkin selväksi, että mustan taso oli Harmonylla maalatun levyn kanssa selvästi parempi. Sekin jäi kuitenkin vain tumman harmaaksi. SmX:n kanssa tummat kohtaukset jäivät hailakoiksi, mutta ne eivät menneet kuitenkaan tukkoon. Tummimmissa kohtauksissakin sävyt erottuivat toisistaan aika hyvin.

Kuvan puolesta olen hankintaan näin lyhyen testin jälkeen oikeastaan hyvinkin tyytyväinen. Kunhan vaan onnistuu hankkimaan mustantasoltaan hyvän projektorin, niin kuvasta saa varmasti todella hyvän. CRT olisi varmaankin upea tämän materiaalin kanssa.

Elämäni ensimmäiset screenshotit. Itse en tiedä mitä niissä pitäisi näkyä, mutta ehkäpä joku kertoo sen minulle.

http://www.dvdplaza.fi/galleria/show...0/limit/recent

Audiopuolta tarvinnee testata myöhemmin.
    Viestiä muokkasi viimeksi Arttu78; 19.10.2006 kello 09:57. Syy: laitoin kuvat suoraan viestiin

Ensimmäiset tyypit kankaan kanssa otettiin tänään erään plazalaisen melko hyvin pimennetyssä kotiteatterissa.
    Juu tunnustan.

Kiitos sinulle hyvästä seurasta ja puitteista .
    Tattista vaan pioneerityöstä, olisi kyllä itseltä jäänyt useamman sadan euron sokkohankinta tekemättä. Ja vuoroin vieraissa sanoo vanha kansa.

SmX:n (ja Panasonicin) kuva oli mielestäni pääpiirteissään oikein hyvä. Kuva oli mielestäni selkeä, luonnollinen, melko kirkas ja väreissä oli potkua. Toisaalta tällä setillä havaittu mustan taso ei riittäisi minulle. En havainnut mitään pahoja virheitä, vaan kuva oli kauttaaltaan samanlaatuinen. Itse leffaan uppoutuminen meinasi olla liiankin helppoa.
    Samaa mieltä. Projektori on aika asiallisesti kalibroitu Tikkurilan Harmonylle ja käytössä on Heliopanin KR6 -filtteri. SMX:n kanssa tehtiin nopea kalibrointi Digital Video Essentialsin avulla dynamiikan säätämiseksi kohdalleen. Kuninkaan paluusta otetussa kuvassa puhkipalaneet kohdat johtuvat siis kamerasta eivätkä projektorista, samoin Pixar-logon sinisyys. Kuva-ala on 174 x 98 senttiä eli 16:9.

Leffafiilistä tosin auttoi luomaan erittäin yhtenäisesti ja rikkaasti toistuva äänimaisema, jonka mahdollisti hyvin säädetty Genelecin 7.1 setti.
    Olen sen verran monta Genelec-myönteistä kommenttia Plazalle kirjoitellut, että on hyvä että joku muukin pitää olohuoneessani kuulemastaan.

Itse kangasmateriaali ei näkynyt katselupaikalle muuta kuin yhdessä kohtauksessa, jossa oli kirkasta isolle alueelle toistettua vaalean sinistä väriä. Kohtaus oli Finding Nemo:sta. Kohtauksessa kuva ei näkynyt täydellisen eheänä vaan kankaan tekstuuri oli erotettavissa. Tekstuurin näkyminen ei kuitenkaan mielestäni ole suuri ongelma. Se ei ainakaan tässä lyhyessä demossa kerennyt häiritsemään. Tekstuuria en erottanut tätä yhtä kertaa lukuunottamatta edes etsimällä. Master&Commander:issa oli yksi kohtaus missä luulin erottaneeni kankaan hetkellisesti, mutta kun toistimme kohdan, en sitä kuitenkaan erottanut.
    DVD:n pakkausartifaktit vähän edesauttoivat kankaan tekstuurin huomaamista, mutta eipä se tosiaan kolmen metrin päässä häirinnyt. Neljästä metristä saa olla melkoinen haukansilmä nähdäkseen punoksen. Terävyydessä en huomannut muutosta MDF:ään verrattuna, mikä on mikroperforoidulle kankaalle hyvä suoritus. Väkisinkin tuon täytyy pientä vaimennusta tehdä korkeisiin taajuuksiin, mutta SMX on huomattavan hyvä kompromissi kuvan- ja äänenlaadun välillä.

Kuvan puolesta olen hankintaan näin lyhyen testin jälkeen oikeastaan hyvinkin tyytyväinen. Kunhan vaan onnistuu hankkimaan mustantasoltaan hyvän projektorin, niin kuvasta saa varmasti todella hyvän. CRT olisi varmaankin upea tämän materiaalin kanssa.
    Hyvästä syystä pidät kankaastasi. Jos projektorin vaihtaminen olisi ajankohtaista niin pistäisin itsekin tuollaisen tilaukseen. AE900:n kanssa on kuitenkin selvää, että harmaa kangas auttaa tumman pään toistossa merkittävästi. Valkoinen on paljon subjektiivisempi asia. Aivot hyväksyvät nopeasti sinertävän, punertavan tai vihertävän valkoisen, eikä lisäkirkkauttakaan kaipaa pimennetyssä huoneessa. Punaisesta filtteristä ja harmaasta kankaasta huolimatta valkoinen on kalibroituna valkoista, mutta SMX:ään verrattuna potkua on vähänlaisesti. Samoin putkitelkkari on referenssinä armoton, mutta leffaa katsoo tykillä tyytyväisenä kun mikään ei muistuta siitä, että silmä näkee reilusti enemmän kuin nykytekniikka pystyy tuottamaan.

Kuten oli puhetta, niin täydellistä dynamiikkaa kaipaava joutuu joko odottamaan tai ostamaan CRT:n, vaikka syksyn uutuuslaitteet tuovatkin taas jonkinasteista parannusta kontrastiin. SMX:n gain voisi antaa ainakin omalla kuvakoollani mahdollisuuden harmaafiltterin käyttöön, jolloin mustan taso olisi miellyttävämpi. Valkoisesta oli ainakin näin maltillisen kokoisella kankaalla varaa tinkiä.

Mielenkiintoinen valkokangasvaihtoehto joka tapauksessa. Tyypillisesti mikroperforoidut kankaat maksavat mielettömästi, mutta SMX on hinnaltaan edullinen ihan tavallisiin kankaisiinkin verrattuna. Jos tuolle vielä keksitään kätevä kehys, niin ei voi kuin suositella kaikille, jotka edes tulevaisuudessa aikovat sijoittaa keskikaiuttimen kankaan taakse. Ainakin tämän testin perusteella SMX on käypäinen kangas yli kolmen metrin katseluetäisyyksille vaikkei mikroperforointia tarvitsisikaan.

Rekisteröitynyt
    elo    2003
    Sijainti
    V
    FedEx
    Paljonko FedEx veloitti? Hintalaskurit antaa hirveitä hintoja ja ameriikan bulvaani on jo joululomalla. =(
    Kiinnostaako kangasmateriaali muita? Kinppakivaa?

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Grr View Post
    Paljonko FedEx veloitti? Hintalaskurit antaa hirveitä hintoja ja ameriikan bulvaani on jo joululomalla. =(
    Nyt en muista tarkkaa hintaa, mutta viestisssä nro. 3 kirjoitin että,
    Kotiovelle tuotuna hintaa tulee vähän päälle 600 euroa.
    Tuo 600-650e oli tilaukselle 4 Linear Yards (4 Linear Meters) ja rullakokohan SmX:llä on 98 tuumaa eli n. 2.5m. Neljä jaardia SmX:ää on nykyää hinnassa 380$ kun minun sitä tilatessa hinta oli 480$. Sitä en tiedä oliko euro tilatessani parempi suhteessa dollariin kuin tällä hetkellä.

E.

Niin muuten. Jos en olisi jo tilannut ja minulla ei olisi kankaan kanssa kiire, niin odottaisin SmX:n kehysviritelmien myyntiintuloa ja harkitsisin kehyksen lisäämistä lähetykseen.
    Viestiä muokkasi viimeksi Arttu78; 21.12.2006 kello 00:56. Syy: mainos

Tervehdys!

Minulla on tähtäimessä Panasonicin PT-AX100, ja kyseinen SmX kangas sopisi mainioisti kotiteatterin rakennussuunnitelmiini.

Kysyinkin sinulta Arttu78, kauan kankaan saapuminen kesti tilauksen tehtyäsi?

Toki muutkin voi vastata jos on asiasta kokemusta

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: kryo View Post
    Tervehdys!

Minulla on tähtäimessä Panasonicin PT-AX100, ja kyseinen SmX kangas sopisi mainioisti kotiteatterin rakennussuunnitelmiini.

Kysyinkin sinulta Arttu78, kauan kankaan saapuminen kesti tilauksen tehtyäsi?

Toki muutkin voi vastata jos on asiasta kokemusta
    Tilauksen teon jälkeen kankaan saapumiseen meni muistaakseni noin 3 viikkoa.

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Kangas tuli näköjään takaisin myyntiin, mutta tiedotteen mukaan vain lyhyeksi aikaa. Itse olen nyt jonkin verran kerennyt kotiteatterissani leffoja katseleen tällä materiaalilla 115 cm korkealla kankaalla. Jos taskussa olisi ylimääräistä rahaa, niin tilaisin tätä säilöön tulevaisuuden varalle.

Rekisteröitynyt
    elo    2003
    Sijainti
    V
    No persetti, pitääkin laittaa tilaus vetämään ASAP eli viimeistään perjantaina 1.6. Jos joku haluaa mukaan jakamaan postimaksuja, niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi. Yhteystiedot löytyy jostain.

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Grr View Post
    No persetti, pitääkin laittaa tilaus vetämään ASAP eli viimeistään perjantaina 1.6. Jos joku haluaa mukaan jakamaan postimaksuja, niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi. Yhteystiedot löytyy jostain.
    Menikö tilaukseen?

Arttu78's Avatar
    Rekisteröitynyt
    huhti  2005
    Sijainti
    Tampere
    SmX Tuli näköjään myyntiin Suomessakin. Hinnat ovat "vähän" erillaiset kuin vuonna 2006.