Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 1 / 4 1234 Viimeinen
Viestit 1 - 20 / 66

Aihe: Silmien laser-leikkaus

Rekisteröitynyt
    syys   2004
    Sijainti
    Tampere

Silmien laser-leikkaus

Onko joku käynyt leikkauttamassa silmänsä laserilla? Itsellä meni silmälasit pas-2 tossa ja nyt olisi paikka mennä laser-leikkaukseen. Olen sitä jo pitkään miettinyt muutenkin. Nyt kituutellaan vanhoilla laseilla

Tampereella on kaksi paikkaa jotka niitä tekee, Mehiläinen ja Medilaser. Kumpikohan olisi parempi? Tuskinpa mitään suurta eroa.

Tekniikasta sen verran, että vanhat PRK- ja Lasik- tekniikat ovat aikansa elänyttä. Nykyaikaiset vehkeet ovat Zyoptix-lasereita eli kehittyneempiä versioita näistä vanhoista tekniikoista. Pitäisi olla turvallisempaa, tarkempaa ja komplikaatioiden riski on pienempi. Etenkin riski, että muodostuu arpikudosta, on kuulemma pienempi. Hinta pyörii 2600 e kieppeillä molemmista silmistä yhteensä.

Vähän ihmetyttää, että tuo Medilaser tekee vielä leikkauksia myös vanhoilla tekniikoilla, jotka ovat tietenkin halvempia. Kertooko tämä jotain ko. paikan etiikasta ja muutenkin tasosta, en tiedä.

Niin eli kokemuksia kertokaa, positiivisia ja negatiivisia!
    Viestiä muokkasi viimeksi aspfjall; 04.04.2006 kello 15:57.

Nikon & Elinchrome Valhalla's Avatar
    Rekisteröitynyt
    joulu  2002
    Avopuoliso kävi viime kesäkuussa leikkauttamassa molemmat silmät helsingissä http://www.laseri.fi/ ja siitä lähtien on ollut ilman laseja. En nyt muista mitä +/-:aa vanhat lasit olivat, mutta leikkauksen jälkeen molemmat silmät ovat tarkastuksissakin olleet luvatut 0.

Leikkaukseen meni n. 20min + esilääkityksen antoon, vaikutuksen alkamiseen (joku rauhoittava lääke) ja 30min leikkauksen jälkeen tapahtuneeseen jälkitarkastukseen yhteensä joku n. 1,5 h, eli homma oli oli noin parissa tunnissa sairaalaan sisäänastumisesta.

Kovin tuo leikkaus jännitti, mutta jälkikäteen on ainoastaan harmittanut, että miksi ei tullut mentyä aikaisemmin. Tuttujen kautta, jotka olivat käyneet itse tuolla samaisessa sairaalassa, tuo laseri tuli valittua.

Hintaa tuli tosiaan tuo n. 2600 e, ja leikkaukselle myönnettiin vuoden takuu, eli jos näkö palautuu vanhaan (huononee, kuten joskus saattaa tapahtua), niin korjausleikkaus on maksuton.

Täysin ongelmaton oli leikkaus ja toipuminen. Leikkaus oli aamulla ja loppupäivä meni sitten maatessa pimeässä makkarissa, jotta silmät saivat levätä. Seuraavana päivänä tapahtuneeseen ensimmäiseen kontrollitutkimukseen avokki ajelikin sitten itse, joten kovin pitkään tuo leikkaus ei normaalielämään vaikuta. Raskas liikunta piti jättää muistaakseni kuukaudeksi? Jotta sarveiskalvo saa parantua rauhassa tms.
    Viestiä muokkasi viimeksi Valhalla; 04.04.2006 kello 16:09.

Kaverini kävi muutama vuosi takaperin jonkinsortin laserleikkauksessa, eikä mitään komplikaatioita ole vieläkään ilmaantunut. Taitaa olla aika turvallisia nuo leikkaukset yleensäkin. Pitää vissiin itsekin joskus mennä, kunhan uskaltaisi

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: geecb
    Taitaa olla aika turvallisia nuo leikkaukset yleensäkin. Pitää vissiin itsekin joskus mennä, kunhan uskaltaisi
    Itse olen myös joskus harkinnut, mutta tuo "yleensäkin" on pistänyt homman vielä taka-alalle

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: juhaa
    Itse olen myös joskus harkinnut, mutta tuo "yleensäkin" on pistänyt homman vielä taka-alalle
    Ihan kuin jostain olisin aikoinaan lukenut, että keskimäärin yksi tuhannesta silmälaserleikkauksesta ei mene ihan niin kuin pitäisi. Vakavaa komplikaatiota tapahtuu vielä harvemmin, mutta jotain muuta pientä saatta tapahtua. Tiedä sitten mitä.

Olisi se kyllä mahtavaa luopua rilleistä ja piilareista, eikä operaation hintakaan ole hirvittävä.

Moderaattori Samppa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2000
    Sijainti
    Pori
    Hämäränäön heikentymistä ja silmien kuivumista olen haittapuolina leikkauksissa käyneiltä kuullut.

Rekisteröitynyt
    marras 2000
    Sijainti
    Äänekoski
    Kävin Tampereen Mehiläisessä kesällä 2004 leikkauttamassa silmäni, kaverin suosittelemana. Todellakin joka euron arvoinen investointi, olisin mennyt aikaisemmin jos olisi ollut varaa.

Toisen silmäni näkö oli -6.0 diopteria ja toinen -7.0 diopteria, eli melko paha likinäköisyys. Leikkaus oli aamulla 9.00, jonka jälkeen ensimmäinen pari tuntia silmät olivat melko arat (valolle). Iltapäivällä pienten torkkujen jälkeen katselin telkkaria hämärässä huoneessa ja kuva näkyi paremmin kuin laseilla, tunne oli aika uskomaton lähes 20 vuoden lasien käytön jälkeen (sain lasit ekalla luokalla).

Ainoat miinukset ollut silmien ajoittainen kuivuminen (joka haittaa päivä päivältä vähemmän), ja hämäränäön lievä heikkeneminen (esim. vastaantulevien autojen valojen ympärille muodostuvat sädekehät). Aurinkolaseja myös käyttää huomattavasti innokkaammin kuin ennen, ja eikös ne nykyään suosittele käyttämään niitä ahkerammin vaikka omistaisi ihan normaalitkin silmät. Kirkas valo (aurinko) taitaa aiheuttaa sitä kaihia, oli silmät minkälaiset tahansa. Mainitsen nämä vain siksi että jotain negatiivista löytyy aina, mutta nämä ovat oikeasti todella lieviä miinuksia. Positiivisia puolet ovat niin merkittäviä ja kaiken lisäksi niitä on niin paljon että en ala tässä niitä listaamaan!

Mehiläiseen on tullut tämän vuoden aikana uusi leikkauslaite, joka on vielä nopeampi kuin missä itse kävin. Omalla kohdallani laserointi-aika oli luokkaa 20-25 sekuntia/silmä (vaikka näköni oli kuin myyrällä, eli laseroitavaa oli enemmän kuin keskimäärin leikkaukseen tulevalla), ja tuo uusi pystyy vielä parempaan. Tuo laserointi-ajan kesto vaikuttaa tietääkseni paranemisaikaan sekä turvotuksen tunteeseen (lyhyt operaatio - lyhyt "epämukavuus").

Luuri vaan käteen ja aikaa varaamaan, jos rahoitus on kunnossa.
    Juhani Pietilä on alalla pisimpään vaikuttaneita "guruja" ja tuhansia leikkauksia suorittaneena osaa asiansa vakuuttavasti.

edit: Jos joku miettii sijoittaako 2500eur uuteen videotykkiin tms. tai oman näkökykynsä parantamiseen... niin miettikää kumpi on pitkäikäisempi ja enemmän mielihyvää tuottava sijoitus

edit2: eli leikkausmenetelmä oli Lasik Wasca-läppäleikkaus, joka korjaa myös sellaiset taittovirheet mitä silmälasit eivät pysty korjaamaan.

linkki:
    http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin...tovirhe&page=1
    Viestiä muokkasi viimeksi jardahl; 04.04.2006 kello 18:39.

Sugar plum fairy niiles's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2003
    Sijainti
    Menneisyys on ainoa paratiisi, josta meitä ei voida karkottaa.
    Leffaluettelo
    Kerrotteko samalla vielä sen tekniikan, jota käytitte. Minä olen niihin tutustunu, mutta se saattaisi helpottaa ihmisiä, jotka suunnittelevat leikkausta.
    -kiitos!

Minä kävin loppuvuodesta 2004 esitarkastukset läpi ja olisin mennyt heti leikkaukseen jos olisi lupa tullut. Esteeksi silmälääkäri ilmoitti nuoren ikäni, joka silloin oli 21 paikkeilla. Näkökyky kuulemma voi kehittyä vielä 22-vuotiaanakin. Nyt odottelen joulukuuta 2006, jolloin on seuraava mahdollisuus yrittää. Olen jemmannut rahat operaatiota varten, koska haluan päästä eroon näistä vahvoista rilleistäni. Harmittaa, kun uimahallissakaan ei näe tyttöjä kunnolla.

Monelta kaverilta olen kuullut positiivisiä kokemuksia. Yhden kaverin silmiä on jouduttu leikkaamaan uudestaan, mutta hän oli eka leikkauksen aikana 18-vuotias.
    Viestiä muokkasi viimeksi niiles; 04.04.2006 kello 18:39.

Rekisteröitynyt
    elo    2003
    Sijainti
    Alelaari
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: geecb
    Ihan kuin jostain olisin aikoinaan lukenut, että keskimäärin yksi tuhannesta silmälaserleikkauksesta ei mene ihan niin kuin pitäisi. Vakavaa komplikaatiota tapahtuu vielä harvemmin, mutta jotain muuta pientä saatta tapahtua. Tiedä sitten mitä.
    Oiskohan hieman korkeampi tuo komplikaatioprosentti? Melkoinen leikkaus kun vain 0.1% komplikaatioriski.

Muistaakseni tuttu silmälääkäri sanoi komplikaatioiden mahdollisuuden olevan parin prosentin luokkaa. Ilmeisesti käsittää siis kaikki komplikaatiot, lievästä tulehduksesta vakaviin hajataittoihin.

Ja mullakin on monta kollegaa jotka ovat leikkauttaneet silmänsä ja ovat enemmän kuin tyytyväisiä siihen. Itse en varmaan jaksa vaivautua kun nuo lasit eivät mun elämää haittaa vaikka ilman niitä olenkin lähes sokea.

Rahallisestihan tuo on kannattavaa. Jos vaihtaa parin vuoden välein 500-600e maksavat rillit, niin leikkaus on haukkunut hintansa alle kymmenessä vuodessa.
    (Sitten alkaakin jo ikänäkö vaivata ja taas tarvitsee silmälasit...)

Kävin leikkauksessa jo 6 vuotta sitten. Toinen silmä oli tuolloin -2 ja toinen -5.5. Aina kun parempi silmä hieman heikkeni (ja sitä tapahtui jatkuvasti), jouduin hankkimaan uudet lasit +mahdolliset piilarit. No menin leikkaukseen ja minulle tehtiin tuo kalliimpi leikkaus (eli se Lasik, missä viilletään tuo läppä auki) ja vieläpä molempiin silmiin samana päivänä. Tämä oli minulle hieman yllätys, koska en tiennyt että lievempiinkin tapauksiin saatettiin tehtä tätä leikkausta (eli tuo -2 silmä).

No, iltapäivä meni hieman oudoissa fiiliksissä, mutta hitto että seuraavana päivänä näki tarkasti pitkälle. Sen sijaan kesti kuukausia asettua oikeaan kohtaan monitorin edessä, kun ei osannut mennä suoraan oikeaan zoomausetäisyyteen. Kipuja ei ollut, silmien kuivumista aluksi luonnollisesti esiintyi.

No, mitään komplikaatioita ei ilmennyt, ei kipuja (siinä lievemmässä leikkauksessahan näitä kipuja on jonkin verran) ja tällä hetkellä toinen silmä on -0,1 ja toinen -0,5. Silmälaseja en ole tarvinnut ja leikkaus on jo maksanut itse itsensä takaisin (2000 vuonna leikkaus maksoi kokonaisuutena n.13 500 markkaa). Mainittakoon vielä, että kaverini kävi tuon laserhionnan läpi ja makoili 3 päivää pimeässä huoneessa.

Hämäränäön heikkenemistä tai myöhemmin silmien kuivumista en ole havainnut. Omalta osaltani oli yksi elämäni parhaimmista päätöksistä.

edit:mainittakoon vielä, että 2003 vuonna viimeisessä jälkitarkastuksessa lääkäri mainitsi, että pelkästään silmiäni tutkimalla ei toinen lääkäri voi päätellä, että olen käynyt leikkauksessa. Eli mitään vuosien jälkeisiä komplikaatioita ei varmastikaan tule.
    Viestiä muokkasi viimeksi Drokk; 04.04.2006 kello 22:27.

koomikko's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2000
    Sijainti
    00100
    Leffaluettelo
    Reilu vuosi sitten minä haaveilin tuosta samaisesta operaatiosta ja olin jo kollegojen kannustamana varaamassa aikaa, kunnes vastaan käveli tällainen hyvin vakuuttava :P sivu. Vaikka sivun ulosanti on kuvottavan hurmoshenkinen, pysäytti nuo 15 lyhyttä karua epäonnistumiskokemusta etenemiseni. Kyllä kävisi korpeamaan, jos rassauttaisin silmäni lähinnä mukavuussyistä ja jäljelle jäisi alkuperäistä kehnompi silmäpari.

Niimpä päädyin hankkimaan kuukauden kerrallaan päässä pidettäviä piilolinssejä. Tällä tavoin tietty kerrytän entisestään sitä pottia, jonka olisi voinut leikkauksella hoitaa kertakustannuksella, mutta yhtä kaikki saavutin tavoitteeni: aamuisin ei ole tarvinnut haparoida silmälaseja sängyn vierestä.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: koomikko
    kunnes vastaan käveli tällainen hyvin vakuuttava :P sivu.
    Ajattelinkin, että jossain silikonitieto.netissä on varmaan tästäkin aiheesta ja niinhän siellä olikin

Rekisteröitynyt
    syys   2004
    Sijainti
    Tampere
    Reilu vuosi sitten minä haaveilin tuosta samaisesta operaatiosta ja olin jo kollegojen kannustamana varaamassa aikaa, kunnes vastaan käveli tällainen hyvin vakuuttava :P sivu. Vaikka sivun ulosanti on kuvottavan hurmoshenkinen, pysäytti nuo 15 lyhyttä karua epäonnistumiskokemusta etenemiseni. Kyllä kävisi korpeamaan, jos rassauttaisin silmäni lähinnä mukavuussyistä ja jäljelle jäisi alkuperäistä kehnompi silmäpari.

Niimpä päädyin hankkimaan kuukauden kerrallaan päässä pidettäviä piilolinssejä. Tällä tavoin tietty kerrytän entisestään sitä pottia, jonka olisi voinut leikkauksella hoitaa kertakustannuksella, mutta yhtä kaikki saavutin tavoitteeni: aamuisin ei ole tarvinnut haparoida silmälaseja sängyn vierestä.
    Ovatko nuo siis sellaisia, että pidetään kuukauden ajan yötä päivää päässä? Ja 1 päivä viikossa pidetään pois päästä? Päästävätkö ne enemmän sitten happea läpi, että silmät eivät kuiva? Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta vaihtoehdolta kyllä nuo.

Niimpä päädyin hankkimaan kuukauden kerrallaan päässä pidettäviä piilolinssejä.
    Noita en ole testannut, ennen käytin ihan normaaleita päivä kuukausilinssejä, mutta siirryin sitten Ciba Visionin O2optix linsseihin , joita käytetään ihan normaalisti, mutta niitä voi pitää myös vajaan viikon yhtämittaa silmissä kuukaudessa. Maksavat puolet siitä mitä Night&Day kuukausilinssit.

Onpa vaan kuvottavat sivut nuo silikonitieto.net. Sivuille näköjään lisäillään kaikkea mahdollista raflaavaa tavallisen kahduntallaajan ihmeteltäväksi: "hyvä yleisö, tässä amputoitunut käsi. Ja tässä vielä pahoin palanut potilas".

Jos olisin itse menossa taittovirhekirurgiseen leikkaukseen, hakeutuisin kyllä jonkun sellaisen silmälekurin vastaanotolle joka toimii myös Hyksin (tai muun julkisen terveydenhuollon) silmätautikirurgialla (vaikken pääkaupunkiseudulla asukaan). Molempia silmiä en antaisi leikata samaan aikaan, eikä se nykyisen käypä hoito -suosituksen mukaan ole suotavaakaan. Vaikka riskit ovat pienet (infektio jne), molempien silmien leikkauksen jälkeen komplikaation ilmaantuessa voi lopputulos olla katastrofaalinen.

Valvoja Weitec's Avatar
    Rekisteröitynyt
    marras 2003
    Sijainti
    Up in the ass of Timo
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: niiles
    Olen jemmannut rahat operaatiota varten, koska haluan päästä eroon näistä vahvoista rilleistäni. Harmittaa, kun uimahallissakaan ei näe tyttöjä kunnolla.
    pidän uimahallissakin rillit päässä niin tsiksit näkyy

ja en varmaankaan ole leikkuuttamassa silmiä, tottunut jo rilleihin niin olkoot lopun ikää. oikeastaan remonttihommissa ovat vain haitolla, mutta sitäkin varten o vanhat lasit tallessa. ei haittaa vaikka vähän maalia roiskahtaa

koomikko's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2000
    Sijainti
    00100
    Leffaluettelo
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: aspfjall
    Ovatko nuo siis sellaisia, että pidetään kuukauden ajan yötä päivää päässä? Ja 1 päivä viikossa pidetään pois päästä? Päästävätkö ne enemmän sitten happea läpi, että silmät eivät kuiva? Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta vaihtoehdolta kyllä nuo.
    Juurikin näin. Kovasti on kehitys kehittynyt sitten niiden aikojen kun käytin pelkkiä kertakäyttöisiä päivälinssejä. Nimenomaan tuo hapenläpäisykyky vakuutti. Yleensä olen pitänyt kuukauden aikana 1-2 kappaletta 1-2 päivän breikin. Mutta ompa mennyt joskus koko kuukausikin yhtä soittoa. Niin ja vielä uutta ja ihmeellistä mulle oli piilolinssien toorisuus, joka korjasi hajataiton, jotta voi olla töissä ja iltaisin nörtätä tietokoneen äärellä.

Rekisteröitynyt
    syys   2004
    Sijainti
    Tampere
    Juurikin näin. Kovasti on kehitys kehittynyt sitten niiden aikojen kun käytin pelkkiä kertakäyttöisiä päivälinssejä. Nimenomaan tuo hapenläpäisykyky vakuutti. Yleensä olen pitänyt kuukauden aikana 1-2 kappaletta 1-2 päivän breikin. Mutta ompa mennyt joskus koko kuukausikin yhtä soittoa. Niin ja vielä uutta ja ihmeellistä mulle oli piilolinssien toorisuus, joka korjasi hajataiton, jotta voi olla töissä ja iltaisin nörtätä tietokoneen äärellä.
    Mullakin on lievää hajataittoa, joka tulee ottaa huomioon. Minkälaisia piilareita käytät ja suosittelet? Mitä kautta ostat niitä halvimmalla?

Alakerran mies nepa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2001
    Itsekin olen miettinyt tuota silmien leikkaamista, mutta koska näköni ei kauhean huono ole (-1,0 ja -0,75) ja koska olen jo laseihin niin hyvin tottunut niin en ainakaan vielä taida leikkaukseen uskaltautua. Varsinkin, kun noita pieniä ikäviä puoliakin siinä on.

Nykyään myytävät ns. hengettömät silmälasit ovat niin kevyitä ettei niitä päässä juurikaan tunne, ja näyttävätkin ihan hyviltä mikä vähän puolustaa lasien käyttöä.

Ainoa asia minkä takia voisin leikkaukseen mennä on harrastukset. Sählyä/sulkapalloa jne. on hankala pelata, kun on päivän pitänyt laseja päässä ja sitten ottaa ne pois. Kaikki on sumeaa ja epätarkkaa. Salibandylaseja vahvuuksilla olen yrittänyt metsästää, mutta sellaisia ei taida yksikään valmistaja tehdä. Yksi vaihtoehto olisi tieten urheilulliset aurinkolasit vahvuuksilla, mutta nekin ovat niin kalliita.
    Kertakäyttöpiilareita omistan, mutta en oikein koskaan ole oppinut laittamaan niitä kunnolla vaan se kestää ainakin 5 min per silmä, joten aika sähläämistä se olisi ennen sählyä.

Olin pari viikkoa sitten Hgissä Silmälaserissa leikkauksesa (zyoptik). Rillit ja piilarit oli olleet 32 vuotta, miinusta oli toisessa -7 ja toisessa -8.

Molemmat silmät leikattiin kerralla. Illan oli silmät sumuiset, seuraavana aamuna ajoin jo autoa. Nyt näkö on sen mihin pyrittiinkin, eli vasemmassa nolla ja oikeassa vähän miinusta (= lukulasit tarvii vuoden pari myöhemmin kuin muutoin).

Hämäränäkö vähän heikompi kuin piilareilla (mutta paranee koko ajan, kontrastiherkkys palautuu 3- 6 kuukaudessa), mutta ei huonompi kuin rilleillä, ne kun heijastivat.

En vois tyytyväisempi olla. Suosittelen Varsinkin jos on paljon miinusta.

Käytännössä (=aina voi myös jäädä ratikan alle tai ajaa kolarin) ainoa riski on, ettei tavoitetta täysin saavuteta. Mun kohdalla sekää ei olis ollut kadari, olis kuitenkin eri käytää esim. -1 :n laseja kuin -8:n.

Se kannattaa muistaa, että mikäli verkkokalvo ei ole tarpeeksi paksu (melkein kaikilla kuitenkin on), ei leikkausta välttämättä voi tehdä. Sama koskee mahdollista korjausleikkausta, mikäli tavoitteesta jäädään.

Sivu 1 / 4 1234 Viimeinen