Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 18 / 18

Aihe: 40" LCD, Samsung vai mikä?

40" LCD, Samsung vai mikä?

Olen hankkimassa flättiä, käyttö pääasiassa perus TV katselua ja leffoja DVD:lta, ei juurikaan PC käyttöä. Ääni sais olla suht hyvä, kotiteatteri vermeet tulee mutta niitä ei jaksa kytkeä aina

Olin jo ostamassa Pana TH-42PV500 Gigantista 3099€, mutta myyjä piti ruutua liian isona (katseluetäisyys 2-3 metriä). Veikon Koneessa eteen osui Samsung SAMSUNG LE40R51BX, jonka 32" pikkuveli on tässäkin forumissa kehuttu kovasti. Ja hyvältä näytti.

40" versiosta ei ole kukaan maininnut sanaakaan, onkos tähän joku syy eli onko jotenkin huono? Verkkokaupasta löytyi myös Sony KLV-V40A10E, molemmat vajaa 3000 € joka ois sopiva sijoitus töllöön.

Eli onko kokemuksia näistä, tai ehdotonta syytä miksi päätyä LCD tai plasma-näyttöön, vai onko nykyään makuasia kumman ottaa yo. käyttöön?

Rekisteröitynyt
    heinä  2004
    Sijainti
    Helsinki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: flat73
    40" versiosta ei ole kukaan maininnut sanaakaan, onkos tähän joku syy eli onko jotenkin huono?
    Syyt miksi 40"-versiosta ei juurikaan ole ollut puhetta ovat seuraavat:
    1. Hintaero 32" malliin verrattuna on järkyttävän suuri.
    2. Jonkinverran heikompi saatavuus kuin 32" mallilla.
    Käsittääkseni 40" on muuten sama kuin 32", mutta pikselit ovat vain suurempia,
    mikä voi vaikuttaa kuvanlaatuun katseluetäisyydestä riippuen.

Ei 42" tod ole liian iso 2-3 metrin etäisyydeltä. Etenkin 4:3 kuvamateriaalilla se on todella sopiva koko ja elokuvat ja HD laajakuvapelit (esim x360:n) ovat aina nautinnollisempia suurelta ruudulta, etenkin teräväpiirtopeleissä on etu nähdä detailit jo kaukaa.

Tuosta 40" samsungista on pari mainintaa 32" version threadissa missä joku on katsellut isompaa mallia liikkeessä ja hankkinut pienemmän sen perusteella (eli toivonut/uskonut pienemmän olevan yhtä hyvä). Hinta on kyllä karema.

Rekisteröitynyt
    heinä  2004
    Sijainti
    Helsinki
    Joo, tarkoitin tietysti sanoa vain että DVB-pakkausartefaktit ja analoginen
    signaali voi näyttää karsealta 40"-näytöllä kun ne näyttävät tarpeeksi
    pahoilta jo 32" LCD-näytöllä, joka on kranttu signaalin laadun suhteen.
    720p on tietysti nannaa molemmissa, jopa skaalaus huomioonottaen.

Juu se on myönnettävä että mitä isompi ruutu sen karmeammalta etenkin digitv näyttää, koska lähete on kauttaaltaan pakkauslegoa täynnä (kanavasta riippuen, nelonen paras maikkari/sub karmein). Mutta jos nyt otetaan vaikka parhaimman laatuisia dvd-leffoja niin kuva on niin hyvä kuin vain voi olla sd (standardi) resolla.

Olen hankkimassa flättiä, käyttö pääasiassa perus TV katselua ja leffoja DVD:lta, ei juurikaan PC käyttöä. Ääni sais olla suht hyvä, kotiteatteri vermeet tulee mutta niitä ei jaksa kytkeä aina

Olin jo ostamassa Pana TH-42PV500 Gigantista 3099€, mutta myyjä piti ruutua liian isona (katseluetäisyys 2-3 metriä). Veikon Koneessa eteen osui Samsung SAMSUNG LE40R51BX, jonka 32" pikkuveli on tässäkin forumissa kehuttu kovasti. Ja hyvältä näytti.

40" versiosta ei ole kukaan maininnut sanaakaan, onkos tähän joku syy eli onko jotenkin huono? Verkkokaupasta löytyi myös Sony KLV-V40A10E, molemmat vajaa 3000 € joka ois sopiva sijoitus töllöön.

Eli onko kokemuksia näistä, tai ehdotonta syytä miksi päätyä LCD tai plasma-näyttöön, vai onko nykyään makuasia kumman ottaa yo. käyttöön?

Odottelisin tuon Sonyn hinnan laskua muutaman kuukauden ja tilaisin Saksasta, luulisin että jo tänä vuonna saa alle 2500 Suomeen. Tietenkin sillä edellytyksellä, että se on hyvä. Syksy näyttää.

Tuolta Panalta on toki 37" versio, mutta minusta nuo Panan 500-mallit ovat varsin kökkösen näkösiä, niissä on kuvan ympärillä erittäin leveät reunukset.

Samsung/Lg/Thomson/Medion/Humax jne eivät jostain syystä saa minua innostumaan.

Taas tulee tämä sama virsi siitä että ruutu on liian iso. Mielestäni kannattaa ostaa juuri sen kokoinen ruutu kuin itse haluaa eikä kuunnella myyjien höpinöitä. Itse kun olin aluksi paikallisessa Mustassa Pörssissä tutkimassa televisioita niin myyjä heti rupesi myymään pienempiä malleja ja kun sanoin, että olen katsomassa televisioita 50" kokoluokasta niin tuli hirveä parku siitä, että on erittäin häiritsevä koko jos ei ole todella suurta katseluetäisyyttä (tyyliin joku teatteri) ja jankutti, että miksei muka pienempi ruutu käy (ilmeisesti yritti saada nopeasti kaupat tehtyä jollain mallilla). Lisäksi pauhasi ihan tohkeissaan, että kyselemäni malli (Panasonic TH-50PV500) on tulossa vasta myöhään syksyllä ja ainoastaan heille eikä muihin kauppoihin ollenkaan. Sitten vielä epäiltiin asiakkaan maksukykyä. Tuon episodin jälkeen suututti kovasti mutta nyt kyllä naurattaa. Kuinka joku myyjä voi olla noin nuija?

Noh, tämä nyt ei välttämättä tähän ihan kuulunut mutta kuten sanottua, kannattaa ihan itse miettiä miten ison haluaa koska itsehän sitä televisiota kuitenkin katsoo.

Rekisteröitynyt
    heinä  2004
    Sijainti
    Helsinki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: kjhh
    kannattaa ihan itse miettiä miten ison haluaa koska itsehän sitä televisiota kuitenkin katsoo.
    Juuri siitähän tässä on kysymys, omista mieltymyksistä. Harva kuitenkaan ajattelee etukäteen että suuressa telsussa lähdemateriaalin (analoginen, DVB...) huono laatu voi olla suurempi ongelma kuin pienemmässä telsussa. Eli sillä mitä aikoo katsoa, on myös merkitystä.

bohol's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2002
    Sijainti
    espoo
    Onkos muuten kuvassa millaisia laadullisia eroja maanpäällisessä verrattuna canalin/satelliitin kautta tulevaan ?
    Eli kannattaako isomalla näytöllä käyttää ennemmin jompaa kumpaa vai onko niissä eroja ?

Sony KLV-V40A10E mallia olen tässä kaavaillut.
    Viestiä muokkasi viimeksi bohol; 22.08.2005 kello 09:33.

Ainoa järkevä tapa sen selvittämiseksi, mikä telkkari kooltaan & varusteiltaan sinulle parhaiten sopii on se, että testaat telkkareita kaikessa rauhassa. Mieluiten kotona ja siinä paikassa, johon telkkarin aiot hankkiakin. Tällöinen sinulle selviää myös mahdolliset ongelmat mm. antennin/kaapeliverkon sekä digiboxin ja telkkarin suhteen. Jos tämä kotona testaaminen ei käy eri syistä, testaa liikkeessä ja ajan kanssa. Koska kirjoituksesi mukaan aiot katsoa ns. peruskamaa, käytä testimateriaalina peruskuvaa (analogisena ja digina), erikoiskuvaa (kuten urheilulähetykset ja Voice-kanava) sekä muutamaa dvd-leffaa. Itse käytin vastaavaan testaamiseen useampia päiviä ja vasta oman testaamisen perusteella ratkaisin sen, minkä telkkarin hankin. Näin ei tule pettymystä jälkikäteenkään ja samalla tulee hankkineeksi itselleen kohtuullisen käsityksen eri mallien ja näyttötyyppien hyvistä ja huonoista puolista. Ne vaihtelevat suuresti myös sen mukaan, onko kuva esim. analogista tai digia ja jos on, niin minkälainen lähetys on kyseessä jne. Se mihin itse päädyin kokemukseni perusteella, on sinänsä sivuasia, joten en lähde propagoimaan mitään ratkaisua toista paremmaksi. Sen voi ehkä kuitenkin todeta, että halvalla ei saa laatua koskaan. Eikä ainakaan telkkareissa.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: pointreyes
    Harva kuitenkaan ajattelee etukäteen että suuressa telsussa lähdemateriaalin (analoginen, DVB...) huono laatu voi olla suurempi ongelma kuin pienemmässä telsussa. Eli sillä mitä aikoo katsoa, on myös merkitystä.
    Juuri näin. Ihmiset, jotka ovat tottuneet siihen kotona iät ja ajat olleeseen 28" tai pienempään 4:3 kuvasuhteen televisioon ja sen kohtuu pieneen ja pehmeään (mutta varsinkin tottumuksen myötä miellyttävään) kuvaan, eivät useimmiten tule edes ajatelleeksi, että isommalla ruudulla kuvanlaatu voikin olla paljon huonompi.

Tai, että siinä voi näkyä palikoitumista, nykimistä tms. häiriöitä, joista he eivät ole tuossa vanhassa rakkaassa televisiossaan huomanneet. Joidenkin kotiteatterihifistelijöiden huhupuheita vain kuulleet.

Sitten kun sen kummemmin koekatselematta kotiin haetaan +42" kallis plätty-tv ja illan nyrkkeilyottelun pääosassa onkin legolandian taistelutoverit nykivästi animoituna, niin saattaapi pettymys olla melkoinen...

Mutta täällä käyttäjien kirjoituksia lukiessa huomaa, että asia on hyvinkin yksilökohtainen. Jonkun mielestä 50" plasmasta suomen digi-tv näyttää hyvältä jo 2,5 metrin päästä. Omasta mielestäni esim. MTV3:n katseleminen tuollaisesta setupista on jo ihmisoikeuksien vastaista kidutusta.

Rekisteröitynyt
    heinä  2004
    Sijainti
    Helsinki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: sake
    Mutta täällä käyttäjien kirjoituksia lukiessa huomaa, että asia on hyvinkin yksilökohtainen. Jonkun mielestä 50" plasmasta suomen digi-tv näyttää hyvältä jo 2,5 metrin päästä. Omasta mielestäni esim. MTV3:n katseleminen tuollaisesta setupista on jo ihmisoikeuksien vastaista kidutusta.
    Tuota samaa olen itsekin joskus pohdiskellut, sekä useaan otteeseen kironnut MTV3:n ja SubTV:n syvimpään helvettiin jopa 19" ruudulla katseltuna (nykyinen on sentään 32"). Katsovatko >40" plasmojen tai tykkien omistajat ollenkaan digikanavia, analogisista nyt puhumattakaan? Vai onko heillä pienempiruutuinen televisio näitä satunnaisia katselutarpeita varten?

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: pointreyes
    Katsovatko >40" plasmojen tai tykkien omistajat ollenkaan digikanavia, analogisista nyt puhumattakaan? Vai onko heillä pienempiruutuinen televisio näitä satunnaisia katselutarpeita varten?
    Sanoisin lukemani perusteella, että katseleva lähinnä DVD-leffoja, videopelejä ja tietokoneita.

Tv ei nykyään olekaan pelkkä tv.

-Force-'s Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2005
    Sijainti
    Lahti
    Ajattelin itsekkin että 32" riittäisi meikälle ja ostinkin N3200W ViewSonicin ja olin hetken ihan onnessani kunnes tuli tunne, että se on aivan liian pieni. Istun telkkarista noin 4m päässä ja jotenkin tuli fiilis, että jos kuva olisi vielä suurempi niin pääsisi leffoissakin paremmin tunnelmaan ja niin tässä sitten laitoinkin telsun myyntiin ja hain eilen olkkariin Samsung LE40R51BX mallin Veikon Koneesta.

Nyt on sellanen fiilis sitten, että alkaa TV olla sopivan kokoinen ja mahtui hyllyynkin kuhan ensin irroitti kolmanneksi ylemmän hyllytason kokonaan pois.
    Kuvasta voi sanoa sen verran, että kun laitoin Topfieldin digiboksin kiinni kunnon komponentti kaapelilla niin kuva on kyllä mielettömän hyvä. En tiedä miksi jengi haluaa pois päältä kaikki nuo kuvanparannus jutut koska mielestäni ne kyllä toimii ja parantaa sitä kuvaa. Mustan taso on todella hyvää verrattuna esim. tuohon aikaisempaan N3200W malliin ja muutenkin olen todella tyytyväinen laitteeseen. DVD kuvaa katsoin scartin kautta RGB asetuksilla kun aikaisemmin ollut HDMI -> DVI kaapeli ei tähän käynyt ja kuva oli jo tuolla scartilla katsottuna mielettömän hienoa, tuskin maltan odottaa että HDMI kaapeli tulee ja saan nähdä kaiken täydessä loistossaan...

Suosittelen kyllä tuota telkkaria kaikille jotka haluavat hieman suurempaa mallia. Itse ainakin olen ihan

Rekisteröitynyt
    elo    2004
    Sijainti
    Jkl
    "Kuvasta voi sanoa sen verran, että kun laitoin Topfieldin digiboksin kiinni kunnon komponentti kaapelilla niin kuva on kyllä mielettömän hyvä."

Minkälainen tuo sun kaapeli on? Itselläni on seuraavanlainen:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=10064

Itselläkin tuo Topfield tilauksessa Sonyn LCD:n oheella ja kiinnostas jo etukäteen onko Toppyn mukana tuleva scart-komponentti kaapeli käypänen laadultaan vai hankinko jonkin laadukkaamman kaapelin? Itse olen käyttänyt noita ClickTronicin kaapeleita (normi scart, s-video ja RCA- käytössä) ja ihan laadukkailta nuo vaikuttaa jos vertaa ainakin tuo scartin osalta johonkin euron paukkulankaan.

-Force-'s Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2005
    Sijainti
    Lahti
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Samjokin
    "Kuvasta voi sanoa sen verran, että kun laitoin Topfieldin digiboksin kiinni kunnon komponentti kaapelilla niin kuva on kyllä mielettömän hyvä."

Minkälainen tuo sun kaapeli on? Itselläni on seuraavanlainen:

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=10064
    Mä ostin gigantista jonkun laadukkaalta tuntuvan komponentti kaapelin ja sitten sellasen laadukkaan scart muunnospalan josta saa ulos komponenttikuvan suoraan. Kuva on kyllä omasta mielestäni todella hyvä ja ei haittaa yhtään noin suuri kokokaan, ei kuva ole sen rakeisempi kun 32" telsullakaan...

-Force-'s Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2005
    Sijainti
    Lahti
    Yksi juttu tuossa Samsung telkussa ärsyttää... Kakessa ei ole input valitsimia ollenkaan eri lähteille vaan ne valitaan painamalla yhtä Input näppäintä peräkkäin kunnes oikea lähde on valittu. Tämä on tuskaisen hidasta kun laite vaihtaa lähteestä toiseen aina pienellä viiveellä. Tietääkö kukaan onko tuohon jotakin toista parempaa keinoa? Muutenkin laitteen kake on aivan kammottavan halvan näköinen rimpula, samanlainen ruma harmaa muovikasa kun Samsungin DVD laitteessa on, saisivat kyllä panostaa hieman noihin kapuloihinkin...