Pari pikku kommenttia tähän pelikeskusteluun, ensin tuosta eri-ikäisten Playstationeiden eroista, kyllä niissä on hardware-eroja. PSX:stä oli monta eri versiota jo ennen PSone:n julkistusta, näissä on eroja jopa ulkoisissa liitännöissä, vanhemmissa PSX:issä on rinnakkaisportti jota ei sitten mikään peli tainnut koskaan käyttää, mutta mod-modulin siihen sai kiinni, tämä portti jätettiin uudemmista PSX:istä kokonaan pois. Myös portin sisältävissä PSX:issä (sellaista kuin PS1 ei oikeastaan olekaan, se on joko alkuperäinen PSX tai uudempi pieni PSone) on huomattavia eroja emolevyllä, tämän huomaa esim. mod-piirien liitäntäohjeista joissa on omat ohjeet eri emolevyversioille, niissä saattaa piirit olla aivan eri paikoissa.
Sama homma on myös PS2:n kanssa, niissä on eroja, esim tuossa meidän moninpelisessiossa tuli havaittua sellainen seikka että yhden kaverin ensimmäisestä erästä peräisin oleva PS2 on erilainen kuin uudemmat laitteet, helppona tunnisteena oli iLink-liittimen sijainti etulevyssä, joissain PS2:ssa se on sen sinisen alueen yläreunassa joissain taas alareunassa. Hyvin todennäköisesti myös emolevyssä on eroa, emme ole viitsineet avata koteloita noista PS2:sista, asialla kun ei ole suurta merkitystä, ne kun ovat kuitenkin toiminnaltaan samanlaisia.
Ja mitä tulee noihin ohjaimiin, minä en pelaa kuin ajopelejä ja koska oikeassa autossakaan ei ole hiirtä eikä qwerty-näppäimistöä, en sellaista pelikoneeseenkaan kaipaa, ratti ja polkimet riittävät. Moottoripyöräpelit ja Wipeoutin kaltaiset futuristiset pelit menevät tateillakin. Ja se on minulle aivan sama millä pelataan, ja niin kauan kun PC-pelivalmistajat eivät tule Windows NT:tä (eli siis ikinä) en enää PC:llä pelaa vaikka aiemmin olin nimenomaan tietokoneella pelaava. Eli edelleenkin vaikka minulla on useita PC:itä, pelaamisen teen konsoleilla. Silläkään ei ole suurta merkitystä mikä konsoli on kyseessä, mutta peleillä on ja Sonyn konsoleille on tullut enemmän omaan vähän aikuisempaan makuun soveltuvia ajopelejä runsaasti. En ole kaivannut oikeastaan kuin GPL-peliä PC-puolelta, ja mahdollisesti Segan Ferrari-peliä, mutta nuo nykyisetkin pelit ovat silti riittäneet mainiosti pelailuun. Lisäksi tulee vanha C64-kommentti, siitä on hyötyä jos koneesi on samanmerkkinen kuin kavereilla, tämä varsinkin moninpelien takia. Jos kaikilla kavereillasi on peli-PC, kannattaa sellainen hankkia itsellekin, jos moninpelit kiinnostaa, jos kaikilla kavereilla on PS2, niin sama juttu, sillä ainoalla erilaisella koneella ei tuossa paljoa tee, vaikka se muuten olisi miten hyvä tahansa.

Vastaa lainaamalla