Viestin alkuperäinen lähettäjä:
Scrub
Minulla on käytössä Thomannilta saatavaa molton kangasta sinisenä versiona.
Kangas on paksua, mutta ei riittävää pimennyskäyttöön. Materiaali on paksuudestaan huolimatta jotenkin huokoista, joten se päästää valoa hieman läpi. Vaikka ikkunassa on sälekaihtimet kiinni + molton verhot, valoa pääsee kirkkaana päivänä häiritsevässä määrin läpi. Talvi-iltaisin tilanne on tietysti toinen
Toinen asia johon törmäsin on kankaan heijastama valo. HT huoneessani ikkunallinen seinä on aivan kankaan vieressä ja kangas heijastaa screeniltä tulevaa valoa ikävästi.
Ongelman olen ratkaissut ripustamalla moltonin päälle vielä samettikankaan (jotexilta, tästä on ollut foorumilla aikaisemminkin puhetta). Sametti estää viimeistenkin valonsäteidän pääsyn katselutilaan ikkunasta ja suorastaan imee screeniltä tulevat heijastukset. Kuvan kontrasti paranee huomattavasti verrattuna molton <-> samettikangas screenin sivuilla.
Tuo kangashan on metritavaraa, joten saat tilattua niin pitkän suikaleen kuin tarve vaatii. Minullakin on huonekorkeus 2,5m, mutta ikkunoiden alla olevien pattereiden vuoksi kankaan korkeudeksi jää n. 2m. Itse leikkelin kankaan siis siten, että tuo 3m jää leveydeksi. - Kahta 3m palaa lienee mukavampi avata / sulkea kuin yhtä pitkää palaa.
Kangasta ei sinänsä ole pakko ommella samalla tavalla kuin esim. noita samettikankaita.