Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 11 / 11

Aihe: Plasmänäytön resoluutiot - käytännön neuvoja

Plasmänäytön resoluutiot - käytännön neuvoja

Plasmanäytön tai -TV:n hankinta kiinnostaisi, mutta käsitteet on vähän epäselviä. Kiitollisena ottaisin vastaan neuvoja ja opastusta seuraaviin mieltäni askarruttavviin asioihin.

1) Kun kuitenkin aikoo katsoa vain digilähetyksiä, ei plasmatv:n analogisesta virittimestä kannatta maksaa, vaan kannattaa hankkia pelkkä (ehkä laadukkaampi) plasmanäyttö?

2) Näyttö+Digiboxi+DVD - Jos näytössä on vain komponentti- ja SVHS-liitännät, miten digiboxi ja DVD liitetään, kun niistä löytyy vain SCART-liitännät. Miten mahdolliset adapterit tms. vaikuttavat kuvan laatuun?

3) HDTV-valmius / resoluutio - Sikäli, kun mitään olen ymmärtänyt, tarkoittaa näytön resoluutio kuvapisteiden määrää ruudulla. Esim. resoluutio 852x480 tarkoittanee 408960 kuvapistettä. Tällaistenkin näyttöjen usein kuitenkin väitetään olevan HDTV-yhteensopivia (480p,720p,1080i) ks. linkki kohdassa 5. Ko. arvoilla kuvapisteiden lukumäärä kuitenkin on suurempi kuin tällaisen näytön kuvapistemäärä?!??!?!

4) Kuinka selvästi tuo resoluutioero 852x480/1024*768 näkyy TV-käytössä PAL-systeemillä ja sikäli kuin tuo HDTV-valmius toimii, mitä ero siinä mahtaa vaikuttaa? Kyse on TV:n katselusta normaalilta katseluetäisyydeltä.

5) Onko kenelläkään kokemusta oheisen linkin laitteesta (Proview MH422SD-V3)? Tiedän, että Motorolalla ja Proviewillä tuli jossain vaiheessa laatuerimielisyyksiä plasmaruutujen laadusta. Mutta ihan käytännön kokemuksia toivoisin kuulevani.
    http://tks-systems.myvisio.com/produ...roducts_id=694

pede's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2002
    Sijainti
    Esbo
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Jeron
    1) Kun kuitenkin aikoo katsoa vain digilähetyksiä, ei plasmatv:n analogisesta virittimestä kannatta maksaa, vaan kannattaa hankkia pelkkä (ehkä laadukkaampi) plasmanäyttö?
    otan vain tuon ekan

vaikka tv-plasmassa on analoginen viritin, saatta se olla parempi ratkaisu kuin puhdas monitori.

monitorit saattavat olla suunniteltuja julkisten tilojen näytöksi, jolloin esim niissä saattaa olla aktiiviset tuulettimet hurisemassa. kjos katsot monitoria, tarkasta onko aktiivi- vai passiivituuletuksella. monitorien liitännät saattavat olla myös rajoitetumpia sen johdosta, että ne on tarkoitettu yhden asian näytöiksi, ja sopiva liitäntä saadaan aikaan sopivalla lisäkortilla. eli kuluttajavehkeeksi suunniteltu plasma-tv onkin parempi tämän osalta

edelleen se analoginen viritin (tai kaksi sellaista) ei vanhan tekniikan massatuotanto-osana maksa hunajaa. kuluttajaplasman hinta saattaa jäädä allemmaksi kuin monitorin hinta, johtuen kuluttajaplasman suuremmista valmistus- ja myyntimääristä.

tärkeintä plasmassa lienee että siinä on yksi tai usempia digitaalisia kuvatuloja, koska lähivuosina yleistyvät kuvanlähteet, jotka ulostavat myös digitaalista kuvaa.

digitaalisen tulon osalta, pitää myös muistaa, että mikäli ei käytä htpc:tä, saatta olla järkevää että plasman digitulossa on hdcp (eli kopionesto). tämä sen johdosta, että jos kuvanlähteessä on vastaava, se sattaa kieltäytyä toisamasta digitaalista signaalia vehkeeseen jossa sitä ei ole.

sen virittimen olemassaololla tai poissaololla ei plasma ratkea

3) HDTV-valmius / resoluutio - Sikäli, kun mitään olen ymmärtänyt, tarkoittaa näytön resoluutio kuvapisteiden määrää ruudulla. Esim. resoluutio 852x480 tarkoittanee 408960 kuvapistettä. Tällaistenkin näyttöjen usein kuitenkin väitetään olevan HDTV-yhteensopivia (480p,720p,1080i) ks. linkki kohdassa 5. Ko. arvoilla kuvapisteiden lukumäärä kuitenkin on suurempi kuin tällaisen näytön kuvapistemäärä?!??!?!
    En minä näistä paljoa tiedä, mutta ainakin minun LG RZpx11 (resuluutio 852x480) toistaa aivan hyvällä kuvanlaadulla kun dvd-soitin lykkää 720p/1080i-tilaa plasmaani. Joten eiköhän sillä sitten hdtv-kuvaakin katsele ???

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: ankanpoika
    En minä näistä paljoa tiedä, mutta ainakin minun LG RZpx11 (resuluutio 852x480) toistaa aivan hyvällä kuvanlaadulla kun dvd-soitin lykkää 720p/1080i-tilaa plasmaani. Joten eiköhän sillä sitten hdtv-kuvaakin katsele ???
    Hyvää se kuva saattaa skaalattunakin olla, yleensä kumminkin selkeästi huonompaa verrattuna "aitoon".

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Chauron
    Hyvää se kuva saattaa skaalattunakin olla, yleensä kumminkin selkeästi huonompaa verrattuna "aitoon".
    Näinhän se on. Lähinnä tarkoitin sitä, että näyttö ei ainakaan mennyt pimeäksi vaikka noita HDTV-resoja sille tarjosinkin.

Integroitu viritin on hiukan historiallinen ratkaisu ajalta, jolloin television lisäksi ei ollut muita laitteita. Miksi viritin pitäisi olla integroitu jos DVD- tai VHS-soitin ei ole? Erilliset laitteet antavat enemmän vapautta päivityksiin, tekniikka kehittyy eri tahdissa eri alueilla.

Paneelit ovat yleensä samoja mutta erillisessä näytössä voi olla paremmat säätömahdollisuudet koska kyseessä on ammattilaite. Esimerkiksi Panasonicin plasmasta tulee erillisellä viritinboxilla melko yksinkertainen säädöiltään verrattuna siihen että boxin ottaa pois käytöstä.

2) Näyttö+Digiboxi+DVD - Jos näytössä on vain komponentti- ja SVHS-liitännät, miten digiboxi ja DVD liitetään, kun niistä löytyy vain SCART-liitännät. Miten mahdolliset adapterit tms. vaikuttavat kuvan laatuun?
    Itse olen käyttänyt muutaman SCART RGB-laitteen kanssa tätä adapteria (http://www.syncblaster.com/APTUS1_RGB2C.html) ja lopputulos vaikuttaa varsin hyvältä, mitään erityistä vikaa ei ole osunut kuvassa silmiin.

SCART RGB:t voi ketjuttaa eri laitteiden läpi tai käyttää SCART-jakajaa, jolloin RGB-to-YUV adapteria ei tarvise jokaiselle laitteelle erikseen.

Liki kaikki näytöt ja videotykit osaavat kaikki yleisimmät videosignaali-formaatit, ne vain skaalataan ylös tai alaspäin ruudun resoluution. Osa kuvan sisällöstä häviää tai näyttö joutuu "keksimään" sitä lisää. Mitä suurempi muutos, sitä enemmän vaikutusta kuvaan.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon nykyisin saatavissa olevan kuvamateriaalin laatu ja todennäköisyys sille miten se tulee kehittymään. Osa ihmisistä on optimistisia HD-formaattien tulosta, osa ei.

4) Kuinka selvästi tuo resoluutioero 852x480/1024*768 näkyy TV-käytössä PAL-systeemillä ja sikäli kuin tuo HDTV-valmius toimii, mitä ero siinä mahtaa vaikuttaa? Kyse on TV:n katselusta normaalilta katseluetäisyydeltä.
    Tätä voi kokeilla helposti PhotoShopilla tai vastaavalla kuvankäsittelyohjelmalla. Katseluetäisyys kannattaa suhteuttaa todelliseen katseluetäisyyteen omassa olohuoneessa.

Petri

Rekisteröitynyt
    joulu  2001
    Sijainti
    Helsinki
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: peter69
    Liki kaikki näytöt ja videotykit osaavat kaikki yleisimmät videosignaali-formaatit, ne vain skaalataan ylös tai alaspäin ruudun resoluution.
    Plasmojen kohdalla tämä ei ole mitenkään itsestäänselvyys.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: whoman
    Plasmojen kohdalla tämä ei ole mitenkään itsestäänselvyys.
    Ajattelin lähinnä tunnettuja valtamerkkejä, markkinoilta toki löytyy viipeltäjää laidasta laitaan jos oikein lähtee etsimään. Saa tietysti syyttää myös hiukan itseään jos ei ole tarkistanut speksejä ennen kaupantekoa.

Itse olin muutama vuosi sitten aidosti yllättynyt kun vuoden 2000 Fujitsu söi suosiolla 720p ja 1080i signaalit komponenttina.

Petri

Rekisteröitynyt
    touko  2002
    Sijainti
    Tuusula
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: ankanpoika
    Mistä se DVD-soitin generoi sitä HD-signaalia? Eikö materiaali DVD-levyillä
    ole parhaimmillankin jotain 720x576-luokkaa? Miten se muuttuu esim. 1080i-tasoiseksi?

jsydanma's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Salo
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: kktune
    ole parhaimmillankin jotain 720x576-luokkaa? Miten se muuttuu esim. 1080i-tasoiseksi?
    Ne on näitä uudempia DVD soittimia mitkä osaa skaalata perus DVD reson suuremmaksi, esim plasmalle paremmin sopivaksi.... (Momitsu, Yamakawa, Brainwave jne.)

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: kktune
    Skaalaimella varustettu DVD-soitin tekee tämän. Ovat yleensä varustettu joko VGA tai DVI-liittimellä.

- http://www.dvdplaza.fi/forums/showth...ight=pal+proge
    - http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=15696