Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Viestit 1 - 7 / 7

Aihe: Progressive scan & LCD

Progressive scan & LCD

Omistan Viewsonic n3000w lcd:n ja Sonyn dvd-soittimen jossa on progressive scan ominaisuus. Ja nyt mulla on vähän tämän ominaisuuden kanssa ongelmia (johtuen siitä varmaankin, että en hirveästi näistä ymmärrä). Eli kun kytken dvd:n näyttöön komponentillä Component-1 liitäntään (Y Pb Pr) niin PAL-leffojen kuvista leikkaantuu vasemmasta reunasta kuvaa. Eli esim The Rock leffassa jossain kohtaa lukee "FBI Headquarters" niin ruudussa ei tuota F-kirjainta näy. Ja leffojen aluissa olevat "alkutekstitkin" tuntuvat olevan hieman liikaa vasemmalla. Kun taas tuossa kattelin yhtä NTSC-dvd:tä niin kuva oli jämptisti keskellä.

Jos liitän dvd:n Component-2 liitäntään (Y Cb Cr) niin dvd-soittimessa progressive scanin ollessa päällä näkyy kuva ruudulla kahtena vierekkäin. Kun otan progressive scanin pois päältä soittimesta näkyy kuva ruudulla oikein sekä PAL-, että NTSC-leffoissa mutta tällöin ei progressivesta ole mitään hyötyä.

Osaisiko joku viisas purkaa tätä ongelmaa mulle? Kirjoittelin tästä jo aiemmin Viewsonicin omaan threadiin mutta musta tuntuu, että se hukkui sinne muiden keskustellessa jo tämän tv:n isoveljestä.

Tuon tekstin perusteella vaikuttaisi, että component 2-liitäntä ei tue progea ollenkaan, tai vain jotain tiloja.
    Et maininnut mitä proge-tiloja soittimesi tukee, mitkä niistä olet päälle laittanut, ja mitä leffaa (ja millä progella) olet kokeillut.

Tuon tason LCD kekenee näyttämään ainakin 720p-kuvaa.

Kun tuosta kuvasta jää vasemmalta pois juttuja, niin tuleeko vastaavasti oikeaan laitaan musta reuna? Jos ei tule, niin silloin progressive scan näytetään vaan zoomattuna, jos taas tulee niin overscan-asetukset ovat pielessä.

Itse olen saanut omaan LCD-telkkariin progressive Scanin toimimaan kunnolla DVI-liitännästä, jossa kuvaa voi vapaasti siirrellä muutenkin, koska TV luulee että pidän siinä PC:tä
    Jotkut LCD:t näyttävät muuten progen liian tummalla kuvanlaadulla, mutta valaistusta lisäämällä ongelma korjaantuu.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: mixa
    Tuon tekstin perusteella vaikuttaisi, että component 2-liitäntä ei tue progea ollenkaan, tai vain jotain tiloja.
    Et maininnut mitä proge-tiloja soittimesi tukee, mitkä niistä olet päälle laittanut, ja mitä leffaa (ja millä progella) olet kokeillut.
    Tuossa DVD-soittimen (niin mikä on muuten Sony DVP-NS590P) manuskassa sanotaan: "Tämä soitin on yhteensopiva 525 ja 625 juovaisen progressiivisen muodon kanssa". Mistään menuista en ole mitään valikkoa löytänyt mistä noita saa laittaa päälle tai pois. Ainoastaan löytyy takapaneelista nappula mistä saa valita PROGRESSIVE/NORMAL ja olen tuon progressiven pistänyt päälle. Soittimen menusta ei tuohon progressiiviuuteen voi vaikuttaa ku valitsemalla Progressive Modeksi joko AUTO tai VIDEO. Siis onko niin, että kaikkia leffoja ei progena kannata väijyy?

Tuon tason LCD kekenee näyttämään ainakin 720p-kuvaa.
    Niin manuskassa on seuraavaa: "YPbPr input is compatible with 480p, 576p, 720p, and 1080i formats. 480i/576i is not recommended. For best result, connect 480i/576i sources to the Component-2 (YCbCr) input."

Eli mitäs toi teksti kertoo ajatellen tota mun DVD-soittimen progressiivisuutta?

Kun tuosta kuvasta jää vasemmalta pois juttuja, niin tuleeko vastaavasti oikeaan laitaan musta reuna? Jos ei tule, niin silloin progressive scan näytetään vaan zoomattuna, jos taas tulee niin overscan-asetukset ovat pielessä.
    Ei tule mustaa reunaa oikeeseen laitaan.

Tuossa TV:ssä mua on askarruttanut jo ostosta lähtien "Widescreen"-katselu. Kakesta löytyy nappula nimeltä "WIDE", mistä valitaa joko Aspect, Wide tai 1:1. Onko niin, että tuo Aspect on se juuri mitä lähteestä tulee? Ja sit jos tällöin näkyy reunassa mustat raidat ja painan asetuksen WIDEksi niin homma menee vaan "lihavaksi"? Koska kun pistin esim. Black Hawk Down leffan pyörii ja pidän asetuksena Aspect niin sivuille jää leveät mustat palkit ja ylä/alapuolella on leffan omat palkit jotka ymmärrän kun leffa on 2.35:1. Mutta näitä paksuja (ihanku TV ois 4:3) sivuraitoja en ymmärrä. Eli tällöin kuva on tollanen mustien reunojen ympäröimä laatikko. Sit esim yhessä NTSC-leffassa jossa on 1.85:1 Anamorphic Widescreen jää Aspect asetuksella tosi kapeat mustat reunat sivuille. Mitäs tämä tarkoittaa? Wide-asetuksella nekin sit saa pois mutta jotenkin tuntuu, että se "lihottaa" ihmisiä?!? Kaverin kans juttelin jolla on muutamia vuosia vanha Sonyn 32" kuvaputki niin DVD-soitin tavallaan dominoi hommaa ja levittää Widescreen-kuvan automaattisesti ruudulle. Mulla siis tolla NTSC:llä se vähän levittää kuvaa itsestään (ilman levyä Sonyn logolla varustettu kuva Aspectilla näyttää 4:3-lta). Mä oon vähän näiden mun laitteiden kans hukassa ku en oikein tiedä mikä on se "oikea" kuva. Mitä merkitystä on, että tuo TV on 15:9 eikä 16:9. Täällä jossain joku tosta puhuikin mutta monesti on niin hepreaa nuo sepostukset, että ei mee ku pää sekaisin.

EDIT: Vielä lisäisin, että kun katsoo 4:3 leffoja dvd:ltä niin tekstitysten vasemmasta reunasta jää rivien ensimmäisistä kirjaimista puolet pois. Jossain muistaakseni jäi koko ensimmäinen kirjain näkyvistä. Jä tämä pätee noihin kaikkiin moodeihin (Aspect, Wide, 1:1). Mistäs johtuu?
    Viestiä muokkasi viimeksi Arkangel; 23.01.2005 kello 17:37.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Arkangel
    Tuossa DVD-soittimen (niin mikä on muuten Sony DVP-NS590P)...
    Tiedä sitten auttaako sinua mitenkään mutta itselläni on sama DVD-soitin kuin sinulla ja JVC:n HV-32P37 32" kuvaputkitöllö. TV:n spekseissä mainitaan komponenttiliitännän hyväksymiksi signaaleiksi 525p, 625p ja 1125i.

Tämä yhdistelmä ainakin toimii progressive asetuksella loistavasti, joten LCD-televisiosi ei vain ilmeisesti osaa vastaanottaa DVD-soittimen antamaa progressiivista kuvaa.

Ok.
    Eli telkkarissasi on aika paha overscan, koska vasen reuna leikkautuu pois. Huoltovalikosta ton saisi korjattua...

Vaikuttaa siltä, että sun LCD-TV ei oikein osaa synkkaantua 625p-tilaan, mitä soittimesi tukee. 480p ja 525p ovat yksi ja sama asia. Toinen NTSC ja toinen PAL. Tätä tilaa telkkarisi ensimmäinen YPbPr-portti tukee, joten katso progressiivisena leffat jotka tukevat tuota resoa siinä.

Käytä ZOOM-optiota (mikäli sellainen löytyy) 2.35:1 ja 1.85:1 kuvaan, -se ei taatusti lihota, ja saat mustat reunukset pois.

Rekisteröitynyt
    loka   2001
    Sijainti
    Five Corners
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: mixa
    480p ja 525p ovat yksi ja sama asia. Toinen NTSC ja toinen PAL.
    576p/625p on PAL, 480p/525p NTSC.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: prosurfer
    576p/625p on PAL, 480p/525p NTSC.

Taikoitin, että PAL-maissa 480p kutsutaan yleensä 525p, ja jenkeissä aina 480p.