Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 1 / 5 12345 Viimeinen
Viestit 1 - 20 / 83

Aihe: Konjakkia, konjakkia

Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Planet of the Apes

Konjakkia, konjakkia

Nyt kun kerta viskisiepot on jo käsitelty toisessa threadissa niin ajattelin kysyä löytyykö täältä konjakin ystäviä?

Itse olen aloittelija konjakin suhteen, joten kyselenpä samalla mitä kohtuuhintaisia ja hyviä konjakkeja suosittelette? (mielellään sellaisia, joita löytyy Alkon valikoimista)

jos pullon kyljestä löytyy merkintä XO niin varsin usein on kyseessä sopiva konjakkimalli.

Sore wa himitsu desu Molle's Avatar
    Rekisteröitynyt
    maalis 2000
    Sijainti
    Helsinki
    Leffaluettelo
    Minulle ei tipu konjakit millään, oli pullossa sitten VS:ää tai XO:ta. Itse lukeudun viskisieppoihin ja Calvadoskin maittaa ihan mukavasti. Konjakit ja brandyt vaan aiheuttaa jostain syystä puistatuksia.

Rekisteröitynyt
    joulu  2002
    Sijainti
    65°01’ N, 25°28’ E
    Chevalier X.O., muistaakseni alkossa puolen litran pullossa 17€, ei mielestäni ole yhtään pöljempää. Rahaa jos laittaisin enemmän kiinni konjakkiin, mitä en tee kun olen toistaiseksi koukussa viskeihin, niin Larsenin konjakit ovat olleet hyviä.

Edit: Äh, Carriere konjakin nimi on ... muisti petti pahemman kerran.
    Viestiä muokkasi viimeksi Ize; 04.09.2004 kello 18:01.

Mahoney's Avatar
    Rekisteröitynyt
    syys   2001
    Sijainti
    Jns Rock City
    Itsellä on kokemusta lähinnä Rémy Martin (VSOP) ja Renault (VSOP) -merkkisistä, ja sitten Napoleonista (taitaa olla brandyä). En ole noiden eroista juurikaan päässyt selville, mutta hienon tuntuisia juomiahan nuo kaikki. Aivan erityisen hyvää lääkemielessä; vaikka olisi miten hirveä horkka flunssan tai vastaavan iskiessä, niin pieni tilkka konjakkia tuo uskomattoman lämmön vatsaan ja koko kehoon. Viskillä ei samaan pysty, vaikka whiskysieppojen heimoon kuulunkin.

Hennessy Sir. Richard, Hennessy Timeless ja Remy Martin Louis XIII on ihan kohtuu kamaa. Ei vaan sovi ihan duunarin kukkarolle

Omaan makuun (ja etenkin kukkarolle) sopii Hennessy VSOP ja XO. Myöskin Meukovin pantteri konjakit on hinta/laatu suhteeltaan mielestäni hyviä.

Brandynä Napoleon jota pystyy juomaan kuin jaffaa.

Niin ja Calvadosta kannattaa kokeilla. Nykyään melkein mieluummin otan kahvin seuraksi Calvadosin kuin Konjakin. Jotenkin pirteämpi.

Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Kerava
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: simbahh
    Brandynä Napoleon jota pystyy juomaan kuin jaffaa.
    Magno solera reserva (espanjalaista). Nam. Valuu todella paksunnäköisesti lasin reunoja pitkin, taitaa sisältää aika paljon sokeria.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: simbahh
    Niin ja Calvadosta kannattaa kokeilla. Nykyään melkein mieluummin otan kahvin seuraksi Calvadosin kuin Konjakin. Jotenkin pirteämpi.
    Alkon kohtuuhintaisista Calvoista Boulard on hyvää, mutta Berneroy taas ei iske.

Konjakkipuolella Claude Chatelier XO on hyvää ja halpaa (litrahinta on muuten halvempi siinä epäkäytännöllisessä pyöreässä ja korkeassa 0,5l pullossa verrattuna isompaan pulloon).

De Luzen XO on aivan helmi, laivalta nappasin joskus sellaisen mukaan. Alkoholin puraisu on todella pehmoinen, tämän huomaa jo pelkästään haistamalla lasia.

Camus:lta sekä VSOP että XO on mannaa, mutta jo selvästi kalliimpaa. "Kurvosääri" VSOP on myös tosi namia, XO Imperial on myös mutta siinä ei enään hinta ja laatu kohtaa ollenkaan.

Konjakkien etu verrattuna muihin vastaaviin (brandyt, armanjakit, calvadosit ym) on toimiva laatuluokitus. Keskimäärin VSOP ei minun makuuni mene enään pahasti metsään, mutta noissa muissa voi jopa etiketin mukaan selvästi vanhemmat tuotteet (12v jne) olla huonompia.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Jan
    Nyt kun kerta viskisiepot on jo käsitelty toisessa threadissa niin ajattelin kysyä löytyykö täältä konjakin ystäviä?

Itse olen aloittelija konjakin suhteen, joten kyselenpä samalla mitä kohtuuhintaisia ja hyviä konjakkeja suosittelette? (mielellään sellaisia, joita löytyy Alkon valikoimista)
    Oma lemppari on Remy Martin XO. Laivalta ostanu jotain 85e litra alennuksella, normaali on 100euroa. Onhan se aika kallista mutta ku ei sitä joka ilta kittaa ni pullo riittää vuodeks tai jotain.
    Tarkotuksena olis ostaa vielä tässä joskus Remy Martin Extraa, joka on about tuplasti kalliimpaa. Sitä maistanu laivan viinibaarissa pari kertaa, todella mahtava konjakki. Tietty Louista olis kiva joskus kokeilla mutta pelkkä lasillinen laivalla maksaa 66euroa, maissa vielä enemmän. Puolen litran pullo on 800euroa. Mutta ainaki se siinä viini baarissa sano että useimmat tykkää Extrasta enemmän.

Hennesy XO on ihan jees kans, kivaa vaihtelua. Remyt on ehkä vähän makeampia ja pehmeämpi ku Hennesyt mitä oon maistanu, VSOP ja XO siis.

Larsenin Viking ei maistunu sitte ollenkaan. Martellin gordon bleu on ihan ihan siedettävä juoma.

Meukowit, eli ne pantteripullot on aika halpoja, mutta edes XO ei herätä mussa mitään kovin ihmeellisiä tuntemuksia. Kai se hintalaatusuhteeltaan ihan ok on.

Konjakkia varten kannattaa muuten sitten hankkia oikea lasi, eikä niitä pyöreitä aromialaseja, vaan semmonen oikea tulppaanilasi. Maistuu ihan erillaiselta. Ite ostin yhden semmosen kodin anttilasta, krtistallia. Makso jotain 20euroa. Hirveä hinta, mutta ainakaan se ei käytössä kulu, toisin kuin konjakki

Brandyistä en pidä, joskus maistanu niitä mitä yleensä ostan sangriaa varten, ja hyh...

Calvadoskaan ei maistu. Nuoret ovat kuin omenaviinaa, vanhemmat taas kuin konjakkia jossa paha omenan sivumaku. Tiedä sitte, ehkä en ole vain löytänyt sitä oikeata.

Rekisteröitynyt
    tammi  2004
    Sijainti
    Suomi
    Konjakin otan erittäin mielelläni kunnon aterian päälle kahvin kanssa. Tähän asti en ole sen ihmeemmin merkkihin ja laatuihin perehtynyt. Viskeihin tosin narahdin alkuvuodesta. En kuitenkaan jotenkin näe narahtavani konjakkeihin samalla tavalla. Joku pullo pitää ennemmin tai myöhemmin hommata kotiinkin, koska skotti viski on vähän hankala kahvin kanssa. Tähän asti kahviterävän virkaa on hoitanut calvados, joka sekin on ihan hyvää. Ennemmin kyllä konjakin otan kun calvadoksen.

rami.

Rekisteröitynyt
    kesä   2004
    Sijainti
    Helsinki
    Kyllähän konjakkikin kelpaa... Välillä on viskikausia ja toisinaan tulee ryystettyä konjakkia tulppaanilasista. Kaapista löytyy tällä hetkellä Remy Martin VSOP, Renault Carte Noire Extra ja Otard VSOP, jotka ovat kaikki mielestäni samalla viivalla. Tähän sakkiin kuuluu myös Hennessy VSOP ja Hine VSOP.

Remy Martinin XO on tähän mennessä parasta konjakkia, mitä olen maistanut. Äärimmäisen pehmeää, jopa kermaista... Tarkoituksena olisi hankkia joku kunnon XO pullo (ei mitään "muka XO:ta" ), joka olisi varastossa, kunhan opinnot saa päätökseen.

Kyllä Calvadoskin menee, varsinkin teltassa nautittuna. Tuoksuu koko teltta omenoille, kun avaa pullon .

Edit: No nyt kun tuli konjakki puheeksi, niin taidankin suunnata kaapille. Kuppi Remy Martinia yömyssyksi...
    Viestiä muokkasi viimeksi zip51; 03.09.2004 kello 22:57.

Rekisteröitynyt
    loka   2003
    Sijainti
    Jns/Kni
    Leffaluettelo
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Molle
    Minulle ei tipu konjakit millään, oli pullossa sitten VS:ää tai XO:ta. Itse lukeudun viskisieppoihin ja Calvadoskin maittaa ihan mukavasti. Konjakit ja brandyt vaan aiheuttaa jostain syystä puistatuksia.
    Sama homma täällä. Tosin jos tarjotaan niin minä juon vaikka vesikiljua.

Jepjep... onhan sitä tilanteita joissa kunnon konjakki on paikallaan, vaikka viskejä mieluummin maistelenkin.

Remy Martin XO ja VSOP ovat ehdottomia suosikkejani, jonka jälkeen tulee Larsenin XO ja VSOP. Renault Carte Noire Extra löytyy myös hyllystä, mutta menekki ei ole ollut edellämainittujen tasolla.

Ja kahvia ja konjakkia juodessa kunnon konjakki tietysti kahvin jälkeen eikä päinvastoin, ettei tule aiheutettua kestien isännälle turhaan suorituspaineíta. (Kaikki toivottavasti tuntevat tarinan Napoleonin juhlista.)

Niin, ja Monopoli on konjakeille kuin Johnnyn Red Label viskeille

Rekisteröitynyt
    joulu  2002
    Sijainti
    65°01’ N, 25°28’ E
    Meukow on tosiaan ihan hintaisekseen ihan Ok, Larsenia olen juonut X.O.:na ja V.S.O.P. kauan sitten ... silloin ne tuntuivat ihan Ookoolta.

Join juuri pikarillisen Apteekkarin wsop:ta. Yllättävän hyvää hintaisekseen.

Rekisteröitynyt
    maalis 2004
    Sijainti
    Helsinki
    VS ruoan laittoon, VSOP juomasekoituksiin, XO (tai ***Jallu) juotavaksi.

Ei vaan, en ole konjakki-ihmiseksi oikein onnistunut itseäni jalostamaan, viskit uppoavat ja innostavat sitä vastoin kovasti. Puistatuksia aiheuttaa hieman, tuntuu jotenkin nenässä todella voimakkaasti. Maku on kuitenkin ihan miellyttävä, ja uskon, että oikein kovasti yrittämällä niistäkin voisin innostua. Kahvin kanssa menee kivasti, merkillä ei niin väliä. Remy Martin VSOP taitaa kaapista löytyä, ja tietysti ***Jallua .

Alkon valikoimista suosittelen ehdottomasti Braastad -merkkisiä konjakkeja. Ehkä kyse on vain minusta mutta jotenkin tuosta VSOP:stä ylöspäin osuvat mukavasti makuuni.
    Testailtiin joku aika sitten kavereiden kanssa Otard XO, Hennessy XO, VSOP ja muutama (6) muu... näistä huomasi sokkotestissäkin että kyllä se vaan on niin että kalliit olivat "pehmeimpiä" ja omaan nokkaan parhaimpia. Siltikin, tuo Braastad (frendien kesken bastard) on tähän perus konjakki tarpeeseen varsin hyvä vaihtoehto. Siis arkeen ja juhlaan. Niin ja jos esim. kalassa ollaan niin mikään konjakki ei päihitä jaloviinaa*** kuksassa

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: zip51
    Remy Martinin XO on tähän mennessä parasta konjakkia, mitä olen maistanut. Äärimmäisen pehmeää, jopa kermaista... Tarkoituksena olisi hankkia joku kunnon XO pullo (ei mitään "muka XO:ta" ), joka olisi varastossa, kunhan opinnot saa päätökseen.
    Jos tykkäät XO:sta, rakastaisit Extraa. Tuplasti kalliimpaa mutta vähintään tuplasti parempaa. Mahtava tuoksu ja ihana maku. Oli pakko ostaa pullo viime laivareissulla. 150euroa kyllä kirpasee lompakossa, mutta kyllähän toi pullo pitkään kestää ku harvoin maistelee.

Yleensä ollu tapana viinibaarissa ottaa lasi tota, mutta en nyt viittiny ku kassissa oli pullo sitä kotiin, ni päätin sitte maistaa Lousi XIII:sta. Ihan 2cl vaan mutta hintaa tuli yli 30euroa lasille. Ei todellakaan hintansa arvoinen. Extra maistuu musta jopa vähän paremmalta. Ehkä tuoksua siinä oli enemmän mutta ei niinkään makua. Ja hinta taxfreessä, 800euroa, huh. Nätti pullo kieltämättä kyllä.

Onko muuten kukaan vertaillut Remyn extraa hennesyn paradiseen. Aika samaa hintaluokkaa. Sitä sais alkosta. Suomen baareissa tuntuu hyvien konkakkien hinnat olevan niin mahdottomia että ei viiti ostaa, ennemmin pullo sokkona. Esim remy martin extra makso eräässä baarissa 40euroa 4cl, XO:kin on varmaan lähemmmäs 20e. Laivalla extra maksaa 13€. Mutta laivalla en ole hennessyä nähnyt.

Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Molle
    Täysin sama homma. Viski maittaa todella, ja calvados myös - mutta konjakki ei kyllä säväytä. Eipä tosin kokemuskaan ole ko. tuotteesta kummoinen.. muistikuvana viimeisimpänä kokemuksena viime kesältä työpaikan pippaloissa tarjottu konjakki jonka piti oikein, oikein hyvääkin kuulemma olla - ja maistettuani tuli vain kauhea halu saada tujaus kunnon viskiä. Enpä silti lasiin sylkenyt kun kerran tarjottiin...

Rekisteröitynyt
    joulu  2002
    Sijainti
    65°01’ N, 25°28’ E
    Baarien hinnoittelu on kyllä ällistyttävää, eikös heidänkin lakisääteiset maksut ole kiinteät prosentteihin perustuvat nykyään eikä alkuperäiseen hintaan perustuvat kuten Alkossakin? Eli "suhteessa" kalliita erikoisia juomiahan pitäisi saada kohtuuhinnalla baarissa. Vai olenko ihan hukkateillä.

Rekisteröitynyt
    syys   2002
    Sijainti
    Kerava
    Lainaus Viestin alkuperäinen lähettäjä: Ize
    Eli "suhteessa" kalliita erikoisia juomiahan pitäisi saada kohtuuhinnalla baarissa.
    Kalliin pullon tyhjentäminen vie paljon enemmän aikaa kuin tavan kossun/otson/whatever jota tungetaan joka drinksuun. Siksi noista hitaasti kiertävistä halutaan enemmän katetta... Pullo tuottaa vähemmän suhteessa tilaan jonka se tiskillä kuluttaa

Sivu 1 / 5 12345 Viimeinen