Itseäni hieman ihmetyttää, kun eri ketjujen yhteyksissä aina näistä erilaisista maksuista keskustellaan, niin monella tuntuu olevan vähän semmoinen asenne, että mikään ei saisi maksaa mitään, mutta toisaalta oikein mistään palvelusta ei oltaisi kuitenkaan valmiita luopumaan. Periaatteessahan systeemi, jossa maksan siitä mitä käytän kuullostaa hyvältä, mutta jokainenhan voi nähdä, että esim. Yhdysvalloissa, jossa ko. systeemi on käytössä kai "puhtaimmillaan" ainakin suuremmista maista, niin se ei ole mitenkään aukoton ja varsin syrjivä. Hyväosaisillehan systeemi sopii kuin nenä päähän, mutta jos satut olemaan vaatimattomista olosuhteista niin todennäköisyys sille, että voit lukea itsellesi vaikkapa yliopistotutkinnon on äärimmäisen pieni, koska erilaisilla maksuilla karsitaan systeemeistä vähävaraiset ulos. Tästä seuraa se, että esim. USA:ssa suurin osa pienipalkkaisista hanttihommien tekijöistä on tummaihoisia.
En sano, että Suomen verotus on mitenkään optimaalinen, mutta ainakin itse kannatan, että yhteisistä verovaroista turvataan kaikille jonkinasteinen perusturva ja se että kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus opiskeluun. Itse olisin valmis kyllä ottamaan sellaisilta ihmisiltä pois, jotka elävät vuosikausia yhteiskunnan varoilla erilaisilla verukkeilla eivätkä ota töitä vastaan. Niin ikään mielestäni työttömyystuen eteen olisi tehtävä jotakin yleishyödyllistä, sillä ei suomenmaasta hommat lopu. Nykyinen systeemi ei kannusta työntekoon, kun lähes saman saa päivät kotona makaamalla.
En osaa sanoa onko esim. kirkollisvero nykypäivänä oikein järjestetty, mutta niin monet sanovat, että kun en kerran käy kirkossa, niin turhahan minun sitä on maksaa. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että kuitenkin käy esim. seurakunnan järjestämillä leireillä, menee kirkossa naimisiin ja useimmilla on varmasti sukulaisten hautoja jotka vaativat hoitoa jne. Kirkosta eroaminen muista syistä on sitten toinen asia.
Katsotaan saadaanko keskustelua aikaan, laittakaahan mielipiteitä.

Vastaa lainaamalla
.