Etusivu  ·  Keskustelufoorumit  ·  Tarinatupa  ·  Chatti  ·  WebMail  ·  Kuvagalleria  ·  Leffa-arvostelut  ·  Kilpailut  ·  DVD-luettelointi  ·  DVD-tietokanta  ·  DVD-julkaisuaikataulu ·  Uudet julkaisut ·  Markkinapaikka  ·  Trailerit  ·  Muistilista  ·  TV-ohjelmat  ·  Teatterileffat  
Sivu 1 / 2 12 Viimeinen
Viestit 1 - 20 / 34

Aihe: TV:n/DVD:n kuvansäätämisestä

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki

TV:n/DVD:n kuvansäätämisestä

Haluaisin vihdoinkin DVD-kuvan kuntoon sekä PAL- että NTSC-leffoilla. TV- ja VHS-kuvalla ei ole niin väliä, sillä se ei ole muutenkaan mikään hyvälaatuinen. Eli siis ensinnäkin, onko Avia paras säätöohjelma kuvalle ja äänille? Onko jotain ainoastaan äänikäyttöön tarkoitettua säätölevyä DVD:llä vai pärjääkö Avialla myös äänisäätämisessä?

Sitten asiaan. Tehdäänkö ne kuvasäädöt sille Avialle TV:n vai DVD-soittimen säädöistä? Ja voiko DVD-soittimesta säätää kuvaa vapaasti ollenkaan (kontrasti, kirkkaus)? Omasta Pioneer 515:sta löytyy vain kolme toimintoa (movie, normal, animation) kuvasäädöille. Ja käytättekö te ihmiset elokuvilla TV:n valmiita tiloja (esim. Sonyn telkuissa elokuva-toiminto). Itse olen käyttänyt tuota elokuva-tilaa, enkä ole viitsinyt muutella sitä. DVD-soittimesta valitsen aina animation-tilan PAL-leffoille, ja normal-tilan NTSC:lle ja näin se on jotenkuten kunnossa. Haluaisin kuvan kuitenkin juuri sellaiseksi kuin se on tarkoitettukin. Myös TV:n huoltovalikosta voi säätää kuvan värejä, kirkkautta ja kontrastia yms. Pitääkö huoltovalikkoon mennä kun säätää Avialla. Olen kirjannut kaikki asetukset ylös sieltä huoltovalikosta, joten kannattaako sitä räplätä?

Taitaa mennä tuo Avia tilaukseen...

Jos joku jaksaa vastata, niin isot kiitokset.

Moderaattori Samppa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    kesä   2000
    Sijainti
    Pori
    Ainakin omassa Sonyssani nuo tehdasasetukset (elokuva, urheilu ja mitä niitä nyt olikaan...) ovat aika huonot. Kuva on joko liian tumma tai värikylläisyys liian korkea. Eiköhän paras vaihtoehto ole tehdä ihan omat säädöt jotka sopivat parhaiten kyseessä olevaan katselutilaan.

Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    Suomi, Vantaa...Hakunila

Pientä ivaa

Hohhoijaa....taas mennään....hyvä kuva näyttää siltä mistä itse tykkää...sama juttu sun subbarissa se kuulostaa sillon hyvältä kun tuntuu siltä. Voit tietty kysellä että "mulla on nupit kaakossa ja säädöt päin ...tua, kuulostaaks tää hyvältä?"

Jotain rajaa, ei kukaan täällä näe sun telkkaris säätöjä tai kuule sun subbaris ulvomista. Ootko noin avuton todellakin, ettei sulla ole minkäänlaista käsitystä mistä ite pidät. Valitseeko äiti sun vaattees?

No hard feelings hani, just raaka totuus!

Corca's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Jyväskylä, Finland

Re: Pientä ivaa

Originally posted by Gambit
    Hohhoijaa....taas mennään....hyvä kuva näyttää siltä mistä itse tykkää...sama juttu sun subbarissa se kuulostaa sillon hyvältä kun tuntuu siltä. Voit tietty kysellä että "mulla on nupit kaakossa ja säädöt päin ...tua, kuulostaaks tää hyvältä?"

Jotain rajaa, ei kukaan täällä näe sun telkkaris säätöjä tai kuule sun subbaris ulvomista. Ootko noin avuton todellakin, ettei sulla ole minkäänlaista käsitystä mistä ite pidät. Valitseeko äiti sun vaattees?

No hard feelings hani, just raaka totuus!

Tuossa on kyllä Gambitilla jämerä kommentti.Ymmärrän, jos Jumpe83, et ymmärrä jonkun vehkeen päälle, mutta tuntuu että jokaisen teknisen laitteen kanssa tekee tiukkaa... , väliä...mä jeesaan missä tiedän, mutta sinun on myös itse tiedettävä, miltä jonkun subbarin on kuulostettava, ettei neuvot vie ihan väärille poluille...ok?
    Viestiä muokkasi viimeksi Corca; 04.07.2001 kello 09:45.

Administrator Mika's Avatar
    Rekisteröitynyt
    helmi  2000
    Sijainti
    Espoo
    Blogi-viestejä
    1
    Heti aluksi on yleisesti todettava, että näistä pikku vihjailuista ei sitten jatketa enää kuittailulinjalle. Tämä on vinkki siitä, että moderointi tiukenkuu pykälällä - en hyväksy enää viestejä joissa ainoastaan keskitytään henkilöön ja joista ei löydy asiallista sisältöä. Toki viestistä voi löytyä pieni heitto mutta viestin yleissävyn on oltava asiallinen.

Ja sitten asiaan.

Avia sekä Video Essentials ovat kummatkin aika hyviä säätölevyjä joista Aviaa ehkä pidetään hitusen parempana. Parempaa tällä hetkellä ei ainakaan ole.

Ovatko noi sitten hyödyllisiä. Itse ainakin huomasin, että VE:n hyöty tuli siinä, että silmämääräisesti tehdyt säädöt sai "vahvistettua" tuolla - muutamista kuva-säädöistä ei ollut mitään hyötyä ainakaan DLP-tykillä, tosin TV-käyttöönhän nuo onkin tarkoitettuja. Paras melkein olisi jos tuon saisi lainattua jostain ja päättää sitten kokeilun jälkeen haluaako sen ostaa.

Siitä voidaan sitten spekuloida loputtomasti onko parempi säätää kuvaa "alkuperäisestä" lähteestä (DVD-soitin) vaiko jälkimuokkauksena TV:stä. Itse olen tehnyt perussäädön näytönohjaimesta (vastannee DVD-soitinta tässä tapauksessa) ja loppuviilauksen tykistä, mutta tuo johtuu siitä, että näytönohjaimen asetukset voivat olla overlayn osalta metsässä joten ne on pakko säätää video-standardeihin sopivaksi.

Jos mulla olisi pöytäsoitin niin todennäköisesti valitsisin DVD:stä jonkun normal-asetuksen ja tekisin TV:seen sitten tarvittavat säädöt.

ps. Ihan rohkeasti vaan säätämään kuvaa, eli siinä mielessä olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa - kyllä noita säätöjä kannattaa itse kokeilla ja katsoa ja käyttää sitä, mikä omasta mielestä tuntuu hyvältä. Paras säätö kun on se joka näyttää parhaimmalta! Varsinkin kun täältä kun on hieman vaikea sanoa, onko siellä päässä kaikki ok

Säätöjen tekeminen on kuitenkin ikuisuuspuuhaa eli varaa aikaa ja miellä sellainen ajatus, että säädät laitteet sellaiseen kuntoon että ne kuulostaa/näyttää hyviltä ja sen jälkeen kun joskus on ylimääräistä aikaa niin koitat saatko niitä parannettua, jos et niin sitten ei parane, mutta väliäkö tuolla kun ne kerran nytkin on hyvin ja jos paranee niin voit onnitella itseäsi - ja uusi yritys taas joskus myöhemmin.

Ps. Huoltovalikkoon en koskisi jollei joku säätö ole selvästi pielessä jota ei saa normaalivalikoista säädettyä.
    Viestiä muokkasi viimeksi Mika; 04.07.2001 kello 15:00.

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Jäi kuitenkin vielä epäselväksi, että eikö DVD-soittimista voi tosiaan säätää kuvaa vapaasti, eli onko niissä vain valmiita kuvatiloja, joista pitää valita mieluisa? Vai onko tuo minun soittimeni nyt vain sellainen?

Hyvä on pojat, yritän kysellä tulevaisuudessa hiukka vähempi itsestään selviä kysymyksiä.

Administrator Mika's Avatar
    Rekisteröitynyt
    helmi  2000
    Sijainti
    Espoo
    Blogi-viestejä
    1
    Nuo kuvansäädöt taitavat olla todellakin soitin-kohtaisia ominaisuuksia. Eli mitä parempi (kalliimpi) laite niin sitä monipuolisemmat säädöt.
    Soittimien valmistajat kuitenkin miettivät, että minimoidakseen kustannuksia nuo säädöt voivat puuttua kun ne saa tarvittaessa kuitenkin säädettyä näyttölaitteesta.

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Miten voi olla mahdollista, että vaikka muutan TV:n kuvan säädössä "personal" -tilan tismalleen samanlaiseksi kuin valmis "movie" -tila, kuva ei näytä samalta? Kaikki, kirkkaus, kontrasti, brightness säädöt ovat samat, mutta kuva näyttää aivan liian terävältä ja tekstitykset loistavat kuin jouluvalot. Mistä tämä johtuu?

Juuri tämän takia haluaisin säätää kuvaa DVD-soittimesta, sillä kun siitä vaihtaa valmiita eri kuvatiloja, ei kuvan terävyydelle tapahdu mitään, mutta värit, kirkkaus yms. muuttuvat. Tämän eron huomaa juuri tekstityksistä. DVD:n säädöillä ne säilyvät paksuina mutta TV:n säädöillä muuttavat välkkyviksi tikuiksi.

Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    Suomi, Vantaa...Hakunila

Unhappy huoh.....tällästä tänään....

Sullahan oli...pioneerin dv-515 vai olenko ihan pihalla??

Kuvaa EI voi säätää, muuten kuin niillä kolmella vaihtoehdolla.....
    (Ja ne taas oli X,Y ja Z)

ok, eli muuten sitä kuvaa ei voi säätää, liian halpa laite moiseen.

noh...tässä ei kai sit morkattu ketään.

FullHD Member KaKui's Avatar
    Rekisteröitynyt
    heinä  2000
    Sijainti
    Lost in Sunnydale
    Ei noissa vanhemmissa dvd-soittimissa paljoa säätöjä ole, omassa Pionerin 717:ssakaan ei taida olla kuin kolme kohtaa mitä säätää (terävyys ja mitähän ne muut olikaan). Ensimmäisessä soittimessani, Toshiba 3107, ei ollut muistaakseni kuin yksi säätö mahdollisuus eli kaksi vaihtoehtoa mustan tasolle ja hyvin pärjäsi.

Eli ei auta kuin säädellä tv:tä, eikös sieltäkin pitäisi löytyä terävyys säätö jos kuva on liian terävä?

Tai sitten ostat esim. Pioneerin 737:n jossa säätöjä pitäisi olla riittävästi, ellei liikaakin...

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    EIIIIIHHH!!!!! EI voi olla mahdollista. Kusen kaiken, kusen kaiken.

Minä helvetin idootti menin rukkaamaan telkun huoltovalikkoa, jotain saatanan wide-asetusta ja sitten se sammu, eikä oikein tahdo lähteä enää päälle. Ruutu pimeni, virtavalo alkoi vilkkua. Lähtee se siis päälle ehkä 2 sekunniksi, ja sammuu sitten taas, joten ei oikein voi korjata tekemäänsä virhettä... Mitä nyt? Huoltoonko.. Siinä menee taas muutama tonni, kun olen itse räplännyt huoltovalikkoa. Eikä oikein viitsisi huoltomiestäkään pyytää käymään, kun tein jotain sellaista mitä ei saisi tehdä.

Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    Suomi, Vantaa...Hakunila

Ei voi mitään...pakko.

Mistäköhän johtuu, ettei huoltovalikoista ilmoiteta manuskassa? oiskohan sen takia, ettei idiootit mene räpläämään sinne jotain mikä kuuluu ammattilaiselle....Kannattaa ehkä aina miettiä syy/seuraus suhdetta ja käyttää sitä paljon kuuluttamaani maalaisjärkeä...

Paska juttu, mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
    Viestiä muokkasi viimeksi Gambit; 05.07.2001 kello 11:04.

supa's Avatar
    Rekisteröitynyt
    elo    2000
    Sijainti
    Helsinki
    Jep, kyllä se vain niin on että kone täytynee varmasti kiikuttaa huoltoon. Siellä huoltovalikossa ei todellakaan kannata ruuvailla asetuksia, joiden vaikutuksesta ei ole täysin 110%-varma. Mutta tämän sinä varmaan jo olet huomannutkin..

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Ja sanon niille muuten samalla, että säätävät sen geometrian kuntoon. Mitähän kyseinen huoltoreissu tulee maksamaan? Vai kannattaako tilata korjaaja kotiin, tuollaista 70 kilon möhkälettä on aika vaikea alkaa roudaamaan mihinkään.

Rekisteröitynyt
    joulu  2000
    Sijainti
    Suomi, Vantaa...Hakunila

Talking Vaikea olla avautumatta....

eli suoraan kysymykseen suora vastaus:

öhöm......soita vaikka johonkin valtuutettuun huoltoon ja kysy sitä hintaa!!! Ettei tarvitse lisää kysellä....Ohjeiden mukana tuli jollain lapulla valtuutetun Sony huollon numero eli toimi seuraavasti:
    1. katso se numero
    2. ota puhelin
    3. näppäile numero
    4. odota hetki
    5. tervehdi, kerro kuka soittaa
    6. kerro ongelma
    7. kuuntele vastaus
    8. kysy hintaa
    9. kuuntele vastaus
    10. sano "hei hei"
    11. sulje puhelin
    12. jatka normaalien päivä rutiinien parissa.

Jos haluat kysyä siitä, kotona kunnostuksesta toimi seuraavasti
    eli ottakaamme edellinen skaneerio ja siirtykäämme kohtaan 8.
    eli:
    9. kysy "onko mahdollista tehdä korjaus täällä (siis teillä kotona), vai tuonko laitteen sinne?"
    10. kuuntele vastaus
    ja nyt tulee tärkeä:
    11. kysy "tuleeko "keikasta" lisää hintaa?
    ja jatkuu kohdasta "hei hei" eteenpäin....

Noin näin siitä pitäisi selvitä helposti....

hyvää päivänjatkoa.

Corca's Avatar
    Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Jyväskylä, Finland
    Aika ilkeää, Gambit... ...aika paha juttu toi töllöhomma, vie nopsaan huoltoon, niin ei haukkaa jannua kauan. Itse olen räpläillyt tietokoneiden kanssa ja prosessorin sain kellottamalla paskaksi...sen jälkeen päätin, että jos en ole säädöistä aivan varma, jätän ne sikseen tai ammattilaisen käsiin...oppitunti maksoi 500mk...sulle taitaa tulla vähän kalliimpi...

Rekisteröitynyt
    huhti  2001
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Originally posted by Jumpe83
    Minä helvetin idootti menin rukkaamaan telkun huoltovalikkoa, jotain saatanan wide-asetusta ja sitten se sammu, eikä oikein tahdo lähteä enää päälle. Ruutu pimeni, virtavalo alkoi vilkkua. Lähtee se siis päälle ehkä 2 sekunniksi, ja sammuu sitten taas, joten ei oikein voi korjata tekemäänsä virhettä... Mitä nyt? Huoltoonko.. Siinä menee taas muutama tonni, kun olen itse räplännyt huoltovalikkoa. Eikä oikein viitsisi huoltomiestäkään pyytää käymään, kun tein jotain sellaista mitä ei saisi tehdä.
    Olitko se sinä, joka hifilehden foorumilla kysyi samaa asiaa? Siellähän tähän ongelmaan löytyi ratkaisu.
    http://www.hifilehti.fi/keskustelu/k...id=3&tid=40934

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Jep, minä se olin. Ongelma siis ratkesi.

Jumpe83's Avatar
    Rekisteröitynyt
    loka   2000
    Sijainti
    Helsinki
    Hankin Avian-testilevyn mutta kuvan säätäminen on vieläkin tuskallista tuolle Sony FX20:lle. Ensinnäkin Sony on kaikessa viisaudessaan mennyt ryssimään TV:n kuvansäädöt niin, että movie-tila on ainoa käyttökelpoinen elokuvamateriaalille. Siinä tilassa ei taas voi säätää muuta kuin kuvan kontrastia, kaikki muut ovat lukittuja. Personal-tilassa voi säätää kirkkautta yms, mutta vaikka säädöt asettaisi täsmälleen samanlaisiksi kuin tuossa movie-tilassa, kuva on täysin erilainen. Tekstit ovat puhkipalaneita ja kuva on muutenkin aivan liian terävä. Kuulin samanlaista valitusta myös yhdeltä toiselta FX 20 -käyttäjältä. Voin siis säätää ainoastaan kontrastia ja huoltovalikoista käsin vähän muutakin.

Toisekseen, kuvan geometriaa on mahdotonta saada kuntoon. Se on niin päin helvettiä kuin vain on mahdollista olla. Widescreen- elokuvien mustat palkit ovat toiselta puolelta korkeampia kuin toiselta, eikä tämä johdu mistään kuvan kalteudesta. Kalteutta muuttamalla saa kyllä palkit samalle tasolle, mutta sitten kuva on muuten vino. Mistä tällainen ilmiö johtuu ja mitä voisi tehdä?

Rekisteröitynyt
    touko  2001
    Sijainti
    Jyväskylä
    Onneksi olkoon! Taidat olla ensimmäinen Sonyn omistaja, joka myöntää - sanoisinko jopa haukkuu - että ei se Sony olekaan mikään autuus. Totuushan on se, että muilta merkeiltä löytyy jopa sellaisia laajakuvatelkkareita, joissa kuva on kunnossa. Näissä on tietysti varjopuolena selkeästi halvempi hinta.. Näiden valmistajien (Panasonic, Philips etc.) vehkeillä ei saa sitä STATUSTA yhtä paljon kuin Sonylla. Harvaa tuntuu tuo hinta/laatu-suhde kiinnostavan telkkarikaupoissa - Sony se olla pitää!

Itselläni oli Philips 32PW8506, josta maksoin vuosi sitten 6600mk. Em. telkkariin olin kokolailla tyytyväinen, geometria täysin kunnossa - kärsi katsoa jopa testiruudukkoa ja hintakin miellytti kukkaroa. Tämäkin toosa tuli tosin tuossa pari kuukautta takaperin myytyä ja nyt säästellään tykkiin (luultavasti NEC VT-440).

Lykkyä tykö vaan telkkarisi kanssa. Kyllähän siitä varmasti kuitenkin elokuvia ihan mielellään katsoo.. jättää vähemmälle sen testikuvien tuijottamisen.

--
    Harri Rantala
    harri.rantala at batman.jypoly.fi
    http://batman.jypoly.fi/~harran

Sivu 1 / 2 12 Viimeinen